- based on the association experiment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winnie the pooh & friends
Advertisements

LDV Project  Szeretettel köszönjük Önöket Egerben a Leonardo Projekt Workshopján  We welcome - with much love - our dear guests!
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Az Audi Hungaria elvárásai és részvétele a magyar regionális repülőterek fejlesztésében Chicfarm Green Manifesto: -Do you have a farm in your house? -Can.
1 KÖZÖSSÉG AZ ÚJ TESTAMENTUMBAN Romans 12:10 figyelem egymásra, gyengédség, tisztelet, szolgálatkészség, buzgóság, empátia, az Úr szolgálataRomans 12:10.
Kliensoldali Programozás
A kiskorúak védelmének etikai dilemmái
House of the Rising Sun There is a house in New Orleans They call the Rising Sun And it's been the ruin of many a poor boy And God I know I'm one A.
Ptol-1 Ptolemy Claudius, the great Greek mathematician lived and worked in the 2 nd century B.C. An important theorem about inscribed quadrilaterals.
Innovatív elemek a SKA végrehajtásban Innovative elements in SCF implementation.
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Továbbítás kattintással Pánsíp (Georghe Zamfir & Dana Dragomir) El tudnál aludni éjszaka anélkül, hogy ne gondolkoznál el azon, hogy a ház a helyén lesz-e,
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Winnie the pooh & friends
Zimányi School 2014: the two-faced conference  5 days, 16 sections, 63 talks  80 participants from 16 countries  40 students  6 relocations  10 students.
Virgo Augustus 24. – September 23.. Virgo Symbols.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
The official language of our country is Hungarian.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért 2 nd European Workshop – ’Breaking the Drug Cycle’ project Budapest,
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
Social Renewal Operational Programme (adaptability) Development of the national LLG system / New Hungary Development Plan , phase I
TREASUREHUNT project made by: Márton Demény, Kata Nagy, Kolos Ruszthi, Áron Erős and Tamara Balogh Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma.
Shared Services Community Meeting Mr. Csaba Kilián Executive investment director
 Presentation for our collegues regarding meeting in Greece  Journalist from HVG (Weekly World Economy) visited our school  Visit at the Budapest Zoo.
Information on the sources of information on the quality of education Hungary Daniel Horn research fellow MTA KRTK KTI and ELTEcon
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Survey on competitiveness
"Shoes on the Danube Bank”
(Резьба по яичной скорлупе)
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
Cím Alcím Cserélje le a mintaképeket saját kedvenc képeire. A művelet egyszerű: jelölje ki és törölje a mintaképet. Ezután kattintson a keretben látható.
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Mi a megbocsátás jelentősége? What is the significant of forgivness?
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
A sas törénete… A bemutatót készítette: Mike
„Animal Integration in the Educational Programme „ZORO”
a hét verse E.E. Cummings: bajza sándor
Equality and solidarity in school practice
Social Renewal Operational Programme
Őri Dóri, Majtényi Bori, Korányi Rebeka
Pairwise object comparison based on Likert-scales and time series – the idea of human-oriented science in light of artificial intelligence and value.
Magnetic Miskolc Gergely Virág
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Vasas Lívia, PhD 2017 DART-Europe E-theses Portal European Portal for the discovery.
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Csurgalékvíz tisztítás
Zoltán Baracskai In the age of digital natives: fast thinking, experience mining, and rule based behaviour these three metaphors are sufficient to describe.
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Vasas Lívia, PhD 2017 DART-Europe E-theses Portal European Portal for the discovery.
Microsoft eszközpályázat
Lívia Vasas, PhD 2019 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2019.
(Резьба по яичной скорлупе)
Számold meg a fekete pontokat!
Lívia Vasas, PhD 2018 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2018.
Lívia Vasas, PhD 2019 Disszertációk Lívia Vasas, PhD 2019.
Public relation at our school
Social Renewal Operational Programme
A sas törénete… A bemutatót készítette: Mike
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

- based on the association experiment A cross-cultural comparison of Russian and Hungarian pre-school children's verbal consciousness - based on the association experiment

PhD, Associate Professor Sechenov University Moscow, Russia MEGJEGYZÉS: A dián szereplő képek módosításához jelölje ki, majd törölje a képet. Ezután kattintson a Kép beszúrása ikonra a helyőrzőben a saját képe beszúrásához. Orsolya Endrody-Nagy PhD, Associate Professor Eotvos Lorand University Budapest, Hungary Istvan Lenart PhD, Associate Professor Sechenov University Moscow, Russia

UNKP-17-4 New National Excellence Program of the Ministry of Human Capacities MEGJEGYZÉS: A dián szereplő képek módosításához jelölje ki, majd törölje a képet. Ezután kattintson a Kép beszúrása ikonra a helyőrzőben a saját képe beszúrásához.

Introduction

A cross-cultural - interdisciplinary research Russian-Hungarian cross-cultural comparison Psycholinguistic-pedagogical approach

Interdisciplinary Research Psycholinguistics Childhood Studies

Childhood as a social construction Childhood is to be considered as a social construction Childhood is a variable of social analysis, to be considered in conjunction with others (class, gender, ethnicity) Children must be seen as active in determining their own lives and the lives of people around them. (James, A–Prout, A., 1997)

The Moscow School of Psycholinguistics Inception: 1966, Leontiev's lectures in Moscow Verbal (linguistic / language) consciousness (языковое сознание) (Tarasov) ‘‘a complex of verbally externalized mental images of consciousness which contain concepts of man and his activities as well as of objects and phenomena of the world developed by members of a certain culture’’ (Tarasov 1996) Lacuna theory (Markovina 1983)

Methods

The Association Experiment 60-60 pre-school children Russian and Hungarian pre-schools Year of birth: 2013-2014 (4-5 years old) Urban families 15-20 minutes / interview

The Association Experiment 10 word-stimuli 27 questions Shoulder-to-shoulder method Modified, mixed format: associations & extra qualitative questions

Layout of the questionnaire MEGJEGYZÉS: A dián szereplő képek módosításához jelölje ki, majd törölje a képet. Ezután kattintson a Kép beszúrása ikonra a helyőrzőben a saját képe beszúrásához.

Results

Results, no.1: FRIEND

Results, no.2: CHILD

Results, no.3: FAMILY

Results, no.4: WATER

Results, no.5: BLACK

Results, no.6: TOY

Results, no.7: DEVIL

Results, no.8: HOME

Results, no.9: FOREIGNER

Results, no.10: ANGEL

The concept of CHILDHOOD in view of the analysis A child is a small version of an adult / small animal (eg. bunny, bearcub). Childhood historians believed in a similar theory for centuries. A child is good and beautiful. – In the discipline of History of childhood it is a core dilemma: Are children diabolic or divine? A child plays. (It is a statment: Adults don’t play.)

Conclusions

Conclusions I. A./ Universalistic features: “a foreigner speaks, lives, and travels”; “a family is about mother, love, and good. B./ Culture-/Language-bound characteristics: друг-дружить; чёрт-чёрточка-чёрный-чертить (sound) C./ Globalization and its effects: tablets, cartoons, brand names (lego, Duplo, Trudi) D./ Translation anomaliae: the Lacuna Paradox: ördög-дьявол-чёрт-бес- сатана

Conclusions II. E./ Elaboration: the questionnaire made an opportunity to elaborate their problems, regarding their problems at home (e.g. father has died, parents are divorced) F./ Fiction vs. Reality: children seem to be not sure whether angels and devils exist or not G./ Confirmation: We need more research - children have vast knowledge about the world surrounding them, they understand a lot more then we expect

Future plans

1. Expanding the scale of the study. From 60 to100 respondents 1. Expanding the scale of the study From 60 to100 respondents Adding a 3rd group of Russian children attending Hungarian pre-schools 2. Expanding the scope of the study Geograpically/culturally: Japan, Italy, Vietnam, Laos Methodologically: corpus linguistic analysis 3. Dissemination of the results Hungarian, Russian & other international journals

Some fun... The members of a family: “mother, father, children, cat and monkey” A foreigner: “someone with green skin and 4 eyes” Devil: “a person who haven't had a shower for a long time” Family: “when Mom goes to party” Water: “it contains the vitamins” Angel: “the one that jumps in when the devil gets sick”

Orsolya Endrody-Nagy endrody.orsolya@ tok.elte.hu Istvan Lenart istvan.lenart@ 1msmu.ru -Pre-school “Samson” -Pre-school named after MarinaTsvetaeva “no. 1619” -Hungarian pre-schools Orsolya Endrody-Nagy endrody.orsolya@ tok.elte.hu MEGJEGYZÉS: A dián szereplő képek módosításához jelölje ki, majd törölje a képet. Ezután kattintson a Kép beszúrása ikonra a helyőrzőben a saját képe beszúrásához. Thank you for your attention!