A hallgatói lemorzsolódás csökkentésétől a doktori iskoláig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Pályázati eredmények Humánerőforrás – fejlesztési Operatív Program Pályázati eredmények Humánerőforrás – fejlesztési Operatív Program Hátrányos helyzetű.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
NYITÓRENDEZVÉNY TÁMOP A „Lépéshátrány nélkül”- hasznosítható végzettség megszerzésének támogatása.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
2007. március A TDK hete a Nyíregyházi Főiskola Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Karán.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Széchenyi István Egyetem, Győr
IV. ETR konferencia fejlesztés – bevezetés - támogatás Rós László Budapest, január
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
Felnőttképzési bázisközpontok és hálózat fejlesztése projekt K o d o l á n y i János Főiskola.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
TÁMOP / jelű Együtt, hogy jobb legyen című projekt Kettős mentorálás Készítette: Bagi Lászlóné február 24. Hódmezővásárhely.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
A felsőoktatási intézmények és karok OTDK eredményessége
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Dr. Illésné Dr. Kovács Mária Borbás Emese
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Hallgatói lemorzsolódás kezelése a felsőoktatásban: A Hallgatói Sikerességet Támogató (HASIT) program a Dunaújvárosi Egyetemen The role of practice-oriented.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
1 INNOVÁCIÓS TEVÉKENYSÉG A TECHNOLÓGIAI CENTRUM KERETÉBEN Innotech Konferencia Pannon Fejlesztési Alapítvány Bemutatkozó prezentáció Dr. Háry.
1. alprojekt Monitoring rendszer HASIT DUE. Czifra Sándor Katona József Klucsik Gábor Lászlóné Kenyeres Krisztina Szabó József Alprojekt projekttagok:
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Fekete Tamás egyetemi tanársegéd
Műszaki Földtudományi Kar, Környezetgazdálkodási Intézet
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSEK
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Előadás másolata:

A hallgatói lemorzsolódás csökkentésétől a doktori iskoláig Szabó Csilla Marianna Dunaújvárosi Egyetem IV. Szakszolgálati Tehetséggondozó Konferencia 2018. március 5.

Lemorzsolódási arányok Lemorzsolódás a magyar felsőoktatásban: Alapképzésben tanulók 36%-a Osztatlan képzésben tanulók 39%-a Jellemzően: Műszaki, informatikai, természettudományos képzések Kritikus: első év Sikeres végzés (eredeti szakon) – abszolutórium megszerzése: Alapképzési szakon: 49,5% Osztatlan képzési szakon: 23,3% De! Ennél kisebb arányú diploma – nyevvizsga hiánya (OH, 2015-ös adatok) HASIT fókusza

Nemzetközi és hazai célok Nemzetközi konszenzus - felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya (30-34 évesek): EU 2020: 40% Magyar Nemzeti Reformprogram: 30,3% MRK Lemorzsolódási munkacsoport (2016) MRK Lemorzsolódási munkacsoport elnöke: Dr. Habil András István, DUE rektora Oktatásszervezési intézkedések: Keresztféléves kurzusok V-s kurzusok Egyéni / kedvezményes tanrend(sportolók, munka)

MRK Munkacsoport Lemorzsolódás fő okai Felvett és nem beiratkozott/passzivált hallgatók Tanterv, tananyag, követelmények Hallgatói jelenlét Oktatásszervezési okok Tanulmányok finanszírozása Hallgatói motiváltság hiánya 7. Tanulási szokások 8. (Bemeneti) ismeretek hiányosságai 9. Pályaorientáció megváltozása, képzések átjárhatósága 10. Nyelvtudás, nyelvvizsga hiánya 11. Munkaerőpiac kedvezőtlen hatásai 12. Személyes problémák 13. Oktatók

Intézményi jó gyakorlatok Intézmények Intézményi jó gyakorlatok Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapesti Metropolitan Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Dunaújvárosi Egyetem, Edutus Főiskola, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Eszterházy Károly Egyetem, Gábor Dénes Főiskola, Kaposvári Egyetem, Károly Róbert Főiskola, Kodolányi János Főiskola, Miskolci Egyetem, Nyíregyházi Egyetem, Nyugat-magyarországi Egyetem, Pallasz Athéné Egyetem, Pannon Egyetem, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Szent István Egyetem, Szolnoki Főiskola, Tomori Pál Főiskola - Előkészítő, felkészítő kurzusok (akár már a középiskolások számára) Tanulás-módszertani tanácsadás, tanulási szokások fejlesztése, kompetenciamérés- és fejlesztés Nyelvi kurzusok és nyelvi felzárkóztatás Diáktanácsadás, fogyatékos és hátrányos helyzetű hallgatók segítése Pályaorientáció Mentorálási, tutorálási programok, patronáló tanári rendszer Oktatók oktatásmódszertani fejlesztése Ösztöndíj önköltséges hallgatók támogatására Passziváló hallgatók reaktiválása

Intézményi jó gyakorlatok Igény a komplex rendszerre! A Hallgatói Sikerességet Támogató (HASIT) program a Dunaújvárosi Egyetemen

DUE: HASIT-FSA HASIT-FSA 1. Alprojekt: Monitoring rendszer: HASITDUE-AVATAR fejlesztése 2. Alprojekt: Szakmentori rendszer fejlesztése 3. Alprojekt: Képzők képzése 4. Alprojekt: Hallgatói motiváció erősítése 5. Alprojekt: Mérések, felmérések, kutatások 6. Alprojekt: Diáktanácsadás – „Fejlesztési Központ” kidolgozása (HÖOK és FETA bevonásával)

Intelligens monitoring rendszer: HASIT-AVATAR Intelligens monitoring rendszer: A hallgató előrehaladásának vizuális megjelenítése Korszerű Hallgatói és oktatói motiváció

HASIT-AVATAR Rendszer felépítése Felhasználói szintek: Hallgató Oktató Szakmentor VIR Rendszer adminisztrátor Üzemeltető

HASIT-AVATAR Hallgatói AVATAR indikátorai: Tanulmányi eredmények Jelenléti adatok Határidők betartása Eltérés a mintatantervtől Nyelvvizsgával kapcsolatos adatok Szakdolgozattal kapcsolatos adatok Egyéb aktivitások Nappali – Levelező – Külföldi hallgatói kontextusokban!

HASIT-AVATAR Oktatói AVATAR indikátorai: Óranyilvántartás rögzítése Jelenlét rögzítése Hallgatói megjelenések aránya Félévközi feladatok vizsgálata Tájékoztató kiírások (feladatok, vizsgák) Eltérő kontextusok (oktatott kurzusok /N-L-A/ alapján)!

Szakmentori rendszer Szakmentor: Oktató az adott szakon Pontos ismeretek a mentorált szakról (mintatanterv, tantárgyak, követelmények) Folyamatos tanulmányi tanácsadás Kapcsolattartás oktató kollégákkal

Szakmentori rendszer Szakmentorok feladatai: Hallgatók beilleszkedésének támogatása Egyéni, személyre szabott tanácsadás Csoportos konzultáció Információk tanulmányi ügyekben Egyéni tantervek kialakítása Vizsgarend megtervezése Eligazodás kreditrendszerben Támogatás tanulmányi ügyekkel kapcsolatos ügyintézésben Képzéssel összefüggő kérdések megválaszolása Hallgatók tanulmányi előmenetelének támogatása

Képzők (oktatók) képzése Módszertani megújulás a felsőoktatásban Oktatók érzékenyítése Módszertani szemlélet és eszköztár bővítése Lelki ellenálló-képesség erősítése Tudásanyag és önfejlesztési technikák Kiégés megelőzése, vagy a kiégés folyamatának visszafordítása „HASITDUE oktató” Új oktatói szerep Módszertani megújulás mentor, facilitátor kooperatív tanulás, projektmunka, élmény alapú tanulás, stb. Kiégés megelőzése lelki állóképesség erősítése

Kurzusteljesítések javulása Intézményi tantárgyteljesítések javulása A HASIT-nak köszönhetően 15%-kal nőtt a tantárgyteljesítések aránya! Ma már azzal (is) kell foglalkoznunk, hogy mit kezdjünk a „Nem teljesítette” bejegyzést kapott hallgatókkal (~16% plusz).

Össz-intézményi lemorzsolódó hallgatók csökkenése

A HASIT komplex rendszere és eredményessége AVATAR program → Hallgatói és oktatói sikeresség nő Szakmentori rendszer Első éves hallgatók megtartása nő Képzők (oktatók) képzése Hallgatói és oktatói elégedettség nő Tantervek, tantárgyprogramok fejlesztése Képzési tevékenység hatékonysága nő Nyelvi projekt Diplomát szerzett hallgatók száma nő Egyéb projektelemek Motiváltság, sikeresség nő H A S I T

Hallgatói kutatómunka erősítése Tehetségnap: május Hallgatói kutatómunka bemutatása Szekciókban zajló munka Csak prezentáció Bizottság és hallgatóság Ünnepélyes eredményhirdetés TDK: november Prezentáció és dolgozat Írásbeli bírálat Ünnepélyes eredményhirdetés – díjak Delegálás OTDK-ra

Seleci Diákhagyományok Több mint 250 éves múlt Gólyák fogadása – Valéta Bizottság Balekoktatás – Keresztelő Szakestély Hierarchikus rendszer Aktív hallgatói részvétel: szakestélyek, tanulmányi és kikapcsolódó túrák, bálok, önképző körök Támogatás a tanulásban Valétálás (búcsúzás): Szalamander Vaklétabál

Tanulmányok folytatása doktori iskolákban Kapcsolat 2 doktori iskolával Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola Tehetséges hallgatók bejutásának támogatása Tanársegéd kollégák dokroti képzésének támogatása Doktorandusz szekciók szervezése (Tehetségnap, TDK) Témavezetői és bírálói feladatok vállalása Széchenyi Egyetem Multidiszciplináris Doktori Iskola Alprogram Doktori órák tartása

Dr. Szabó Csilla Marianna szabocs@uniduna.hu Köszönöm a figyelmet! Dr. Szabó Csilla Marianna szabocs@uniduna.hu