dr. T. Nagy Judit - dr. Molnár Tamás Edutus - DE, METK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

I. előadás.
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Hálózati Biológia A sejt funkcionális működésének megértése.
Összefüggés vizsgálatok
Mérési pontosság (hőmérő)
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Közlekedésstatisztika
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
A középérték mérőszámai
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
SPSS leíró statisztika és kereszttábla elemzés (1-2. fejezet)
Hipotézisvizsgálat (1. rész) Kontingencia táblák
Statisztika II. VIII. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
A partneri kapcsolatok értékelése hálózati együttműködés esetén
Az F-próba szignifikáns
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
STATISZTIKA II. 3. Előadás Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék.
Matematikai statisztika Készítették: Miskoltzy Judit Sántha Szabina Szabó Brigitta Tóth Szabolcs Török Tamás.
Matematikai statisztika Készítették: Miskoltzy Judit Sántha Szabina Szabó Brigitta Tóth Szabolcs Török Tamás Marketing Msc I. évf., I. félév, levelező.
Matematikai statisztika Készítették: Miskoltzy Judit Sántha Szabina Szabó Brigitta Tóth Szabolcs Török Tamás Marketing Msc I. évf., I. félév, levelező.
Biostatisztika, MS Excel
Kvantitatív módszerek
Valószínűségszámítás
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Többváltozós adatelemzés
Hipotézis-ellenőrzés (Folytatás)
A sztochasztikus kapcsolatok (Folyt). Korreláció, regresszió
Alapsokaság (populáció)
Alapfogalmak.
Lineáris regresszió.
Többtényezős ANOVA.
Adatleírás.
© Farkas György : Méréstechnika
Kemény Sándor Doktoráns Konferencia 2007.
1 Az érzékleti csatornákat felmérő teszt reliabilitási vizsgálata.
I. előadás.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Statisztikai alapfogalmak
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Mikroökonómia gyakorlat
Valószínűségszámítás II.
A számítógépes elemzés alapjai
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
Gazdaságstatisztika Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
ÜGYFELEK ÉS CSOMAGOK: mindenki elégedett? A fogyasztók és a bizalom kérdése.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Mintavétel.
A számítógépes elemzés alapjai
Korreláció, regresszió
Akcióhatékonysági index
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Szóródási mérőszámok, alakmutatók, helyzetmutatók
Becsléselmélet - Konzultáció
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Akcióhatékonysági index
Speciális szóródás: Koncentráció
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
5. előadás.
Statisztika segédlet a Statistica programhoz Új verzióknál érdemes a View menüsor alatt a Classic menu-s verziót választani – ehhez készült a segédlet.
Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Előadás másolata:

dr. T. Nagy Judit - dr. Molnár Tamás Edutus - DE, METK Moodle tesztek elemzési lehetőségei Beépített statisztikai elemző szolgáltatások bemutatása dr. T. Nagy Judit - dr. Molnár Tamás Edutus - DE, METK

A teszt beállítása és a kérdések kiválasztása Az e-learning kurzusok fontos és nélkülözhetetlen eleme a teszt Moodle tesztek beállítási lehetőségei: Egy/több próbálkozás (többféle pontozási módszer: legmagasabb, átlag, első, utolsó) Fix kérdések/kérdésbankból véletlenszerűen válogatott kérdések Befejezetlen próbálkozások mentése/figyelmen kívül hagyása Hallgatói ellenőrzési lehetőségek (csak pontszám, saját válasz, hibás válasz jelölése, helyes válasz)

A teszteredmények (tanári) nézetei Pontok (pontozói jelentés) Válaszok Statisztika

Statisztika Teszt adatai Tesztszerkezet elemzése Kérdéshelyzetek statisztikája -Teszt adatai: az egész tesztre számított mutatók, a tanulók tudásáról viselkedéséről és a teszt összeállításáról (egészéről) ad információt -Tesztszerkezet elemzése: az egyes tesztkérdésekről ad információt (kérdésenkénti statisztikák) -Kérdéshelyzetek statisztikája: a fentiekből 2 mutató ábrája A számítás alapja beállítható! Az első kettő 1-1 táblázat, a harmadik egy ábra. Az első 2 etölthető 5-féle állományként.

1. Teszt adatai Tanulónkénti, össz. pontszámok (%) alapján Leadott (befejezett) próbálkozásokból számított statisztikák: Próbálkozások száma Átlag Medián Szórás Aszimmetria Csúcsosság Cronbach-alfa Hibaarány Standard hiba leíró

1. Teszt adatai Tanulónkénti, össz. pontszámok (%) alapján Leadott (befejezett) próbálkozásokból számított statisztikák: Próbálkozások száma Átlag Medián Szórás Aszimmetria Csúcsosság Cronbach-alfa Hibaarány Standard hiba Középértékek Elhelyezkedést mérnek

1. Teszt adatai Tanulónkénti, össz. pontszámok (%) alapján Leadott (befejezett) próbálkozásokból számított statisztikák: Próbálkozások száma Átlag Medián Szórás Aszimmetria Csúcsosság Cronbach-alfa Hibaarány Standard hiba Szóródást/ Tömörülést/ Változékonyságot mér

1. Teszt adatai Tanulónkénti, össz. pontszámok (%) alapján Leadott (befejezett) próbálkozásokból számított statisztikák: Próbálkozások száma Átlag Medián Szórás Aszimmetria Csúcsosság Cronbach-alfa Hibaarány Standard hiba Szimmetriát / Aszimmetriát mér

1. Teszt adatai Tanulónkénti, össz. pontszámok (%) alapján Leadott (befejezett) próbálkozásokból számított statisztikák: Próbálkozások száma Átlag Medián Szórás Aszimmetria Csúcsosság Cronbach-alfa Hibaarány Standard hiba A görbe csúcsának hegyességét/ A görbe meredekségét méri

A teszteredmények %-ban A példa tesztünk Gyakorlóteszt, több próbálkozás engedélyezett A legmagasabb pontot kapja meg a hallgató 19 fix kérdés tartalmaz (mindenkinek ugyanazt) Próbálkozás után helyes választ is mutat A teszteredmények %-ban

Átlagosan 2,7 próbálkozás/fő első utolsó összes legjobb Próbálkozások száma 498 1362 Átlag 74,15% 90,25% 86,24% 93,91% Medián pont 84,21% 100,00% Szórás 33,49% 24,53% 27,36% 18,31% Pontszámeloszláshoz tartozó aszimmetria -1,4882 -3,1319 -2,5076 -4,3227 Pontszámeloszláshoz tartozó csúcsosság 0,7177 8,5477 5,0316 18,7112 498 tanuló próbálkozott, összes 1362, így átlagosan 2,7 próbálkozás/fő volt

A tanulók fele ennél több pontot ért el 50-75% között “jó” A tanulók fele ennél több pontot ért el első utolsó összes legjobb Próbálkozások száma 498 1362 Átlag 74,15% 90,25% 86,24% 93,91% Medián pont 84,21% 100,00% Szórás 33,49% 24,53% 27,36% 18,31% Pontszámeloszláshoz tartozó aszimmetria -1,4882 -3,1319 -2,5076 -4,3227 Pontszámeloszláshoz tartozó csúcsosság 0,7177 8,5477 5,0316 18,7112 Javultak az eredmények az első és utolsó között. Nem mindenkinél az utolsó próbálkozás a legsikeresebb. Utolsó próbálkozásra már a tanulók legalább fele elérte a 100%-os pontszámot (medián). Moodle szerint: 50-75% között jó az átlag, ha kívül esik ezen, akkor érdemes változtatni (többszörös próbálkozás esetén magasabb!)

Felkészültség nagyon különböző, de Minél kisebb, annál inkább összezsúfolódnak az eredmények az átlag körül. 12-18% között „optimális” első utolsó összes legjobb Próbálkozások száma 498 1362 Átlag 74,15% 90,25% 86,24% 93,91% Medián pont 84,21% 100,00% Szórás 33,49% 24,53% 27,36% 18,31% Pontszámeloszláshoz tartozó aszimmetria -1,4882 -3,1319 -2,5076 -4,3227 Pontszámeloszláshoz tartozó csúcsosság 0,7177 8,5477 5,0316 18,7112 Ennek oka lehet, hogy egy gyakorlótesztet rákészülés nélkül is kitöltenek a tanulók, nincs tétje. Felkészültség nagyon különböző, de az eredmények javulásával a pontszámok szóródása csökkent, az átlagot egyre biztosabban hozta a csoport.

-: a tömeg jobb az átlagnál +: a tömeg rosszabb az átlagnál 0: szimmetrikus -: a tömeg jobb az átlagnál +: a tömeg rosszabb az átlagnál Ha 1-nél nagyobb abszolútértékű: nincs megfelelő megkülönböztetés a “tömegen belül” első utolsó összes legjobb Próbálkozások száma 498 1362 Átlag 74,15% 90,25% 86,24% 93,91% Medián pont 84,21% 100,00% Szórás 33,49% 24,53% 27,36% 18,31% Pontszámeloszláshoz tartozó aszimmetria -1,4882 -3,1319 -2,5076 -4,3227 Pontszámeloszláshoz tartozó csúcsosság 0,7177 8,5477 5,0316 18,7112 Elsőre - aszimmetria: a tanulók nagyobb része ért el az átlagnál jobb pontot. Erősödött: Egyre kevésbé tudta megkülönböztetni az átlagnál jobb tanulókat a teszt. Már elsőre is túl erős: felkészült hallgatók, könnyű teszt, Erősödik: oka lehet, h segíti őket a többszöri próbalehetőség és a látható helyes mo-k

0: norm. eloszlásnak megfelelő -: laposabb +: csúcsosabb 0-1 között “optimális” 1-nél nagyobb: a teszt nem tudja jól megkülönböztetni az átlagosakat a szélsőségesektől első utolsó összes legjobb Próbálkozások száma 498 1362 Átlag 74,15% 90,25% 86,24% 93,91% Medián pont 84,21% 100,00% Szórás 33,49% 24,53% 27,36% 18,31% Pontszámeloszláshoz tartozó aszimmetria -1,4882 -3,1319 -2,5076 -4,3227 Pontszámeloszláshoz tartozó csúcsosság 0,7177 8,5477 5,0316 18,7112 Elsőre: megfelelő, enyhe pozitív csúcsosság

Belső konzisztencia együtthatója <64% nem elfogadható >70% elfogadható >90% megbízható első Belső konzisztencia együtthatója 96,44% Hibaarány 18,87% Standard hiba 6,32% A teszt megbízható Cronbach-alfa A teszt megbízhatósága: konzisztensen méri-e, amit mérni szeretnénk. Ha túl alacsony, akkor a teszt nem jó. Bizonyos kérdések nem elég jók a különböző képeségű diákok megkülönböztetésére, vagy eltérő minőségben tesztelnek. 70% fölött elfogadható 90% fölött megbízható

Belső konzisztencia együtthatója A pontszámok szóródásának véletlentől függő hányada. 50% felett nem kielégítő. első Belső konzisztencia együtthatója 96,44% Hibaarány 18,87% Standard hiba 6,32% A pontszámok szóródásának 18,87%-a véletlen, a maradék 81,13% pedig a tanulók különböző tudásából ered

Belső konzisztencia együtthatója A bizonytalansagot méri az egyes tanulói pontokban. 8% már általában egy jegy különbséget jelent, efölött a tanulók egy része már rosszul osztályozott lesz. első Belső konzisztencia együtthatója 96,44% Hibaarány 18,87% Standard hiba 6,32% Egy 80%-ot elérő tanuló tényleges tudása nagy valószínűséggel 73,68% és 86,32 % között van.

2. Tesztszerkezet elemzése leadott (befejezett) próbálkozásokból számított statisztikák tanulónkénti, össz. pontszámok (%) alapján a teszt egyes kérdéseire külön-külön

A tanulók átlag pontszáma a ‘p’ pozíciójú kérdésnél az itt elérhető pontok %-ban. < 5 nagyon nehéz /rossz 6-10 nagyon nehéz 11-20 nehéz 21-34 kicsit nehéz 35-64 átlagos 65-80 elég könnyű 81-89 könnyű 90-94 nagyon könnyű 95-100 kivételesen könnyű Kérdés-szám Eszköz-mutató Szórás Véletlen találgatás pontszáma Tervezett súly Tényleges súly Diszkrimi-nációs index Diszkrimi-nációs hatékonyság 1 84,14% 36,57% 25,00% 5,26% 4,99% 80,13% 85,57% 2 72,89% 44,50% 5,11% 67,01% 80,10% 3 62,25% 48,53% 60,33% 82,04% 4 81,53% 38,85% 5,28% 85,14% 91,85% 5 60,44% 48,95% 56,39% 77,93% A következő mutatók random kérdéseknél érdekesek inkább: ekkor a p pozíciójú kérdés mindenkinél más-más!

A tanulók pontszámainak szórása a ‘p’ pozíciójú kérdésnél az itt elérhető pontok %-ban. Kérdés-szám Eszköz-mutató Szórás Véletlen találgatás pontszáma Tervezett súly Tényleges súly Diszkrimi-nációs index Diszkrimi-nációs hatékonyság 1 84,14% 36,57% 25,00% 5,26% 4,99% 80,13% 85,57% 2 72,89% 44,50% 5,11% 67,01% 80,10% 3 62,25% 48,53% 60,33% 82,04% 4 81,53% 38,85% 5,28% 85,14% 91,85% 5 60,44% 48,95% 56,39% 77,93% Ha az eszk. mutató nagyon magas, vagy alacsony, akkor nem lehet nagy. Viszont az eszk. mutató megfelelő értéke nem biztosítja sd alacsony értékét!

Csak választásos kérdéseknél értelmezhető. 40% fölött nem kielégítő. A ‘p’ pozíciójú kérdésre járó pont hány %-a várható véletlenszerű X-elés esetén. Csak választásos kérdéseknél értelmezhető. 40% fölött nem kielégítő. Kérdés-szám Eszköz-mutató Szórás Véletlen találgatás pontszáma Tervezett súly Tényleges súly Diszkrimi-nációs index Diszkrimi-nációs hatékonyság 1 84,14% 36,57% 25,00% 5,26% 4,99% 80,13% 85,57% 2 72,89% 44,50% 5,11% 67,01% 80,10% 3 62,25% 48,53% 60,33% 82,04% 4 81,53% 38,85% 5,28% 85,14% 91,85% 5 60,44% 48,95% 56,39% 77,93% Itt: egyszeres választás, 4 válaszlehetőséggel. Ha pl. számos a kérdés, akkor 0. Mellőzni kell az I/H kérdéseket!

A kérdésen elérhető pontszám hány százaléka az összpontszámnak. Kérdés-szám Eszköz-mutató Szórás Véletlen találgatás pontszáma Tervezett súly Tényleges súly Diszkrimi-nációs index Diszkrimi-nációs hatékonyság 1 84,14% 36,57% 25,00% 5,26% 4,99% 80,13% 85,57% 2 72,89% 44,50% 5,11% 67,01% 80,10% 3 62,25% 48,53% 60,33% 82,04% 4 81,53% 38,85% 5,28% 85,14% 91,85% 5 60,44% 48,95% 56,39% 77,93% Itt: 19 kérdés, mind egyforma pontos.

Ideális esetben közel annyi mint a tervezett súly. A teszteredmények szóródásának hány százaláka származik ebből a kérdésből. Ideális esetben közel annyi mint a tervezett súly. Kérdés-szám Eszköz-mutató Szórás Véletlen találgatás pontszáma Tervezett súly Tényleges súly Diszkrimi-nációs index Diszkrimi-nációs hatékony-ság 1 84,14% 36,57% 25,00% 5,26% 4,99% 80,13% 85,57% 2 72,89% 44,50% 5,11% 67,01% 80,10% 3 62,25% 48,53% 60,33% 82,04% 4 81,53% 38,85% 5,28% 85,14% 91,85% 5 60,44% 48,95% 56,39% 77,93% 1. és 5. kérdésnek nincs akkora szerepe a pontok szóródásában, mint amekkorát terveztek.

Értelmezése nehézkes, mert maximuma nem mindig 100%. A kérdésen elért pontszám és a többi kérdésen elért pontszám korrelációja, %-ban kifejezve. Megmutatja, hogy mennyire hatékonyan tudja a kérdés megkülönböztetni a jobb és a gyengébb diákokat. Értelmezése nehézkes, mert maximuma nem mindig 100%. Kérdés-szám Eszköz-mutató Szórás Véletlen találgatás pontszáma Tervezett súly Tényleges súly Diszkrimi-nációs index Diszkrimi-nációs hatékony-ság 1 84,14% 36,57% 25,00% 5,26% 4,99% 80,13% 85,57% 2 72,89% 44,50% 5,11% 67,01% 80,10% 3 62,25% 48,53% 60,33% 82,04% 4 81,53% 38,85% 5,28% 85,14% 91,85% 5 60,44% 48,95% 56,39% 77,93% 50 - Nagyon jó megkülönböztetés 30 - 49 Megfelelő megkülönböztetés 20 - 29 Gyenge megkülönböztetés 0 - 19 Nagyon gyenge megkülönböztetés -Az adott kérdés esetén jobban teljesítők a teszt többi részén is jobban teljesítenek-e? -Ha igen (magas), akkor a kérdéssel jól elkülöníthetők a jobb illetve gyengébb diákok.

Megmutatja, hogy a kérdés nehézségéhez képest mennyire jó a diszkriminációs indexe (beszorítva 0 és 100% közé). 50% alatt: kérdés nem olyan hatékony a megkülönböztetésben, mint amennyire lehet. Kérdés-szám Eszköz-mutató Szórás Véletlen találgatás pontszáma Tervezett súly Tényleges súly Diszkrimi-nációs index Diszkrimi-nációs hatékony-ság 1 84,14% 36,57% 25,00% 5,26% 4,99% 80,13% 85,57% 2 72,89% 44,50% 5,11% 67,01% 80,10% 3 62,25% 48,53% 60,33% 82,04% 4 81,53% 38,85% 5,28% 85,14% 91,85% 5 60,44% 48,95% 56,39% 77,93% A nagyon könnyű vagy nagyon nehéz kérdések nem különböztethetik meg a különböző képességű diákokat, mivel a legtöbbjük ugyanazt a pontszámot kapja e kérdésben. A legjobb megkülönböztetéshezhet 30% -tól 70% -ig terjedő létesítménymutatóra van szükség (bár ilyen érték nem garantálja a magas diszkriminációs indexet).

3. Kérdéshelyzetek statisztikája Az eszközmutató és a diszkriminációs hatékonyság kérdésenkénti oszlopdiagramja

Minden kérdés átlagos, vagy könnyű, mind hatékonyan megkülönböztet. Kérdés nehézsége Kérdés megkülönböztető képessége Minden kérdés átlagos, vagy könnyű, mind hatékonyan megkülönböztet. A nagyon könnyű (nagyon nehéz) kérdések nem különböztetik meg a különböző képességű diákokat A legjobb megkülönböztetés 30-70%-os Eszközmutató esetén.

tnagy.judit@gmail.com molnar.tamas@metk.unideb.hu Köszönjük a figyelmet! tnagy.judit@gmail.com molnar.tamas@metk.unideb.hu