Kutatószobák létesítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Adatvédelem a statisztikai munkában
•Adathozzáférési csatornák Adatvédelem Vereczkei Zoltán Módszertani főosztály Adatfelhasználói fórum
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Tájékoztatás az EKOP-1.A.2 projektnek az OSAP összeállítására gyakorolt hatásáról Mag Kornélia OST február 24.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
1 Anonimizálási és adathozzáférési eljárások a hivatalos statisztika gyakorlatában Szép Katalin – Gadácsi Katalin KSH Fényes Elek Műhely május 26.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Egységes egészségügyi információrendszer
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az ÚMVP intézményrendszere
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
A népszámlálási adatkincs hasznosítása
1 Tájékoztató rojektről április 23. Tájékoztató az EKOP1.A „Adatállományok központosított átvételét, átadását kezelő, valamint.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága Statisztikai Tudományos Albizottsága.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
A statisztikai adatokhoz való hozzáférés módjai  Vereczkei Zoltán Módszertani főosztály MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága.
Biztos Kezdet Gyerekház Dokumentációs rendszer
1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában.
A végrehajtás operatív kérdései Előadó: Ferenczi Beáta, projektmenedzser Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
2012.FEBRUÁR FEBRUÁR 20-IG!!!. Árajánlat kérése, nemzetközi közösségi weboldal kivitelezésére: Funkciók: - Tag/1-1 kép feltöltése - Min. adatok.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A szolgáltatás technikájával – technológiájával kapcsolatos elemzések „EISZ Jövője” Konferencia június 22.
Az adatvédelem szabályozása
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Tájékoztató az Ifjúsági Foglalkoztatási Kezdeményezés (Youth Employment Initiative - YEI) végrehajtásáról Jogszabályi háttér 1304/2014 EU Rendelet IV.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Országos Statisztikai Tanács
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
Országos Statisztikai Tanács
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
Országos Statisztikai Tanács
Tájékoztatás az NSKT évre tervezett működéséről, üléseiről, munkabizottságok megalakításáról Dr. Kárpáti József NSKT alakuló ülése.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Országos Statisztikai Tanács Statisztikai koordinációs főosztály
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Tájékoztató a évi OSAP összeállításának előrehaladásáról
Kutatószobák létesítése
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Kutatószobák létesítése Dobányné Nagy Beáta Országos Statisztikai Tanács és Nemzeti Statisztikai Koordinációs Testület ülése 2018. szeptember 26.

Cél Milyen célt teljesítünk? Törvényi kötelezettség: KSH Stratégia 2020 2.4. Széles körű hozzáférés biztosítása a hivatalos statisztika keretében kezelt adatállományokhoz 7.2. A felsőoktatási és a kutatási kapcsolatok fejlesztése Törvényi kötelezettség: 2016. évi CLV. Tv. a hivatalos statisztikáról. 41. § (3) A KSH és a Hivatalos Statisztikai Szolgálat többi tagja tudományos célból hozzáférést biztosíthat olyan, az egyes statisztikai egységekre vonatkozó adatokhoz […]. (4) A tudományos célú hozzáférés feltételeit a KSH elnöke által kiadott iránymutatás alapján a Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjai belső szabályzatban állapítják meg, és azokat a honlapjukon nyilvánosságra hozzák. 557/2013 EU Rendelet. (2) Az európai statisztikák céljára gyűjtött adatok hasznosságát maximalizálni kell, többek között a kutatók bizalmas adatokhoz való tudományos célú hozzáférésének javítása által. Milyen elveknek kell megfelelnünk ? Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe 14.2. A statisztikai felvételekből származó információkat a felhasználói igényekre tervezett csatornákon keresztül aggregált, illetve mikroadatok formájában is hozzáférhetővé teszik. 9. Adatvédelem Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe 5.6. A külső felhasználók számára a mikroadatokhoz való hozzáférés tudományos célból szigorú szabályokhoz kötött.

Adatigény Napjainkban adatbázisok, mikroadatok felhasználása, belőlük igények szerinti elemzések készítése mindennapos feladat, így már nem nevezhető egyedinek a mikroadat fájlok iránti kereslet. Ugyanakkor egyéni igényeket szolgálunk ki a mikroadatokhoz való hozzáférés engedélyezésével. A hivatalos statisztikának is módot kellett arra találni, hogy hogyan tudja kielégíteni e folyamatosan növekvő keresletet. Több módja van mikroadatokhoz való „hozzáférésnek”, az egyik lehetőség: a Kutatószoba használata. Emellett még a távoli végrehajtás; távoli hozzáférés során is lehetőség nyílik mikroadatokhoz való hozzáféréshez biztonságos környezetben. Kitekintés: European Data Access Forums Activities and events Circle of Trust Decentralised and Remote Access to Confidential Data in the ESS

Kutatószobáról általánosságban Ki veheti igénybe? – csak kutatók, tudományos céllal Milyen adatok érhetőek el? - közvetlen azonosításra alkalmatlan adatállományok, ami azt jelenti hogy a közvetlen azonosító változók (pl. törzsszám, telefonszám, e-mail cím, stb.) törlésre kerülnek vagy technikai számmal kerülnek helyettesítésre. Mikroadat hozzáférés hogyan történik? - be kell fáradni személyesen a Kutatószobába. Mikroadat kiadás nincs, sőt a Kutatószobában történő kutatási eredmények is csak adatvédelmi ellenőrzést (output checking) követően hagyhatják el a Kutatószobát. Biztonságot szolgáló elemek: Jogi: igénybejelentő adatlap, szerződés, titoktartási nyilatkozat Módszertani: output checking Fizikai: Kamerás megfigyelés, portaszolgálat, belépőkártya

Kutatószobai hozzáférés menete Igénytől az outputig Adatkérési igény fogadása igénybejelentő adatlapon Kutatói akkreditáció + adatkérés teljesíthetőségi vizsgálata Teljesíthetőség egyeztetése az adatkérővel jogi garanciák kikötése (szerződéskötés, titoktartási nyilatkozat, árajánlat, stb.) Adatkiadási tételek összeállítása kiegészítő információk (metaadatok, módszertani dokumentáció) összeállítása Adathozzáférés biztosítása támogatás Kutatási eredmények utólagos adatvédelmi ellenőrzése 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Együttműködés 2018. február 1-én nyitotta meg kapuit a KSH és az MTA KRTK közös Kutatószobája. A hivatalban már rendelkezésre állt egy erős szabályrendszer és jelentős tapasztalat a kutatószobai adatkérések kezelésével kapcsolatban, így az MTA-val közösen (mint a Kutatószobát legnagyobb számban használó kutatókkal), az általuk biztosított külső forrás bevonásával teret nyithattunk egy nagyobb kutatói közösség igényének kiszolgálására. Újdonság a két intézmény együttműködésében, hogy az MTA szerves része a Kutatószoba működésének: Igénybejelentő adatlapok előszűrését az MTA KRTK által létrehozott szakmai testület végzi. Az általuk jóváhagyott igénybejelentő lapok jutnak el a KSH-ba. Az MTA Adatbankja olyan operatív feladatokat végez, mint: kutatók koordinációja, kutatók tájékoztatása, adminisztráció, kutatókkal való kapcsolattatás, KSH-val való kapcsolattartás, kameraképek figyelése, incidens észlelése, kezelése.

Adathozzáférés menete és MTA szerepe Kutatási terv értékelése (MTA KRTK által létrehozott szakmai testület) Adatkérési igény fogadása igénybejelentő adatlapon (KSH) Kutatói akkreditáció (KSH) + adatkérés teljesíthetőségi vizsgálata Teljesíthetőség egyeztetése az MTA KRTK Adatbank koordinátorával jogi garanciák kikötése (titoktartási nyilatkozat, árajánlat, stb.) Adatkiadási tételek összeállítása (KSH) kiegészítő információk (metaadatok, módszertani dokumentáció) összeállítása Adathozzáférés biztosítása + Támogatás (KSH + MTA KRTK Adatbank) Kutatási eredmények utólagos adatvédelmi ellenőrzése (KSH) 0. 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Előnyök KSH Kutatók Két intézmény közti kapcsolat erősödése; jobb, hatékonyabb együttműködés. Felhasználók (kutatók) problémái, igényei az adatokkal szemben hamarabb kiderülnek, mert kapcsolatban vagyunk a kutatói közösséggel. Együttműködéssel, napi szintű kapcsolattartással közvetlenebb és gyorsabb módon értesül a KSH, a felmerült kutatói igényekről, problémákról. Tapasztalat! Hatékonyabban tudjuk segíteni az NSKT munkabizottság munkáját a kutatási célú adatkérések terén. Időtakarékos. Nem kell a KSH-ig elutaznia a kutatónak. KSH-s adatok szélesebb körű használata. A kutatóintézet biztosítani tudja a kutatói számára a megfelelő mikroadatokat. Módszertani hozadék: pl. output checking terén; csak úgy tudunk tapasztalatot szerezni, ha készülnek outputok. „Output takarékos”. A kutatásvezető helyben meg tudja nézni az outputokat, így csak a szükséges eredmények kerülnek kivitelre.

Előtte Utána

Kutatószobában folyó projektek darabszáma 2009-2017-ig Output kérések darabszáma 2011-2017-ig

MTA KRTK projektek számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban) MTA KRTK új projektek számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban) MTA KRTK projektek számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban)

MTA KRTK kutatószobai output kérések száma (az elmúlt 6 hónapban)

Projektekben résztvevő kutatók számának alakulása (az elmúlt 6 hónapban)

Legnépszerűbb kutatott állományok a kapcsolódó projektek száma szerint (TOP 5)

MTA KRTK kutatószoba működésének főbb mutatói az elmúlt 6 hónap adatai alapján Jelenleg futó projektek száma (2018. júliusi állapot szerint) 26 db Lezárult projektek száma 9 db Projektben résztvevő kutatók átlagos száma ≈ 3 fő Tényleges kutatói létszám (2018. júliusi állapot szerint)  40 fő Kutatott állományok száma projektenként (átlag) ≈ 5 db

Erőforrásigény* Üzemeltetéshez: 1 fő informatikus 1 fő tájékoztatási feladatokat ellátó személy 1 fő output checking-et elvégző személy 1 fő kameraképek ellenőrzéséért felelős személy Mikroadatok előkészítéséért felelős szakstatisztikusok * Az erőforrásigény nagyban függ a Kutatószoba befogadóképességétől/kapacitásától. A folyamatos üzemeltetéshez nem elegendő 1 fő a szabadságolások, betegségek, stb. miatt.

Összefoglalva Egyre szélesebb körben kerül tárgyalásra a kutatási célú adatkiadás gyakorlata (pl. Kutatószoba) – NSKT munkabizottság a kutatási célú adatkiadási gyakorlat összehangolásáról Kutatószobák létrehozására jó példaként hozható a KSH-MTA KRTK Kutatószoba -> Gyakorlati tapasztalat (létrehozás és üzemeltetés terén) A Kutatószobával kapcsolatos részletekért az alábbi mail címen lehet érdeklődni: kutatoszoba@ksh.hu Adathozzáféréssel kapcsolatos további részletek itt olvashatóak: http://www.ksh.hu/adatigenyles *NSKT tagoknak kiküldött kérdőív alapján

Köszönjük a figyelmet!