Összehasonlító elemzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Advertisements

Egy ötlet megvalósítása
Tartalmi összefoglalás
Arany János Ősszel.
A szimbolizmus 29/C.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Móricz Zs.: Hét krajcár.
A szüret motívuma az elégikus irodalomban 22A. 1. A szüret a falu életében •Az Alföldön Szent Mihály, a Dunántúlon Terézia napján kezdik (szept29, okt15)
A mű szerzője: Komáromon született, február 18-án kisbirtokos, református nemesi családba. Barátja volt az irodalomnak (amint maga írja: „tisztelettel,
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Arany János: Epilogus.
Jónás alakja mint önarckép
Takács Béla Tanulási VÁZ (lat). Mit várok a szóbeli feleletnél? Gondosan felépített, végiggondolt feleletet! A továbbiakban ehhez kívánok segítséget.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Szózat Hazádnak rendületlenül Légy híve, oh magyar,
Novellaelemzési szempontok
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
József Attila Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
„ ÉN NEM BŰVÉSZNEK, DE MINDENNEK JÖTTEM …„
Forradalmi költészete
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A szöveg a kommunikáció eszköze.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
A Nyugat
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
A drámai monológ 28/B.
A Nyugat 30/C.
A szövegértés tanítása II.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Arany János Mindvégig.
A romantika.
Puskin: Anyegin.
Dráma Irodalmi mű.
Apokalipszis 12/C.
A szövegértési feladatok összeállítása
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Java programozási nyelv Vezérlési szerkezetek
Egy műfaj nyomában: az elégia
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A MAGYAR KULTÚRA NAPJA A Himnusz Kölcsey Ferenc (1790–1838) költeménye, amely Magyarország állami himnusza. A „Hymnus” a költő legnagyobb hatású verse,
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
Szeptember végén Petőfi Sándor szerelmi költészetéhez
1. Balladák.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Asztrológiai továbbképzés
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A Nyugat költőinek kiadásai a magyarországi antikvár árveréseken c
(főműveik összehasonlítása)
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
A novellaelemzés szempontjai
Katona József Érettségi tételminta.
A keletkezés körülményei
Arany János: Vojtina Ars poeticája
Előadás másolata:

Összehasonlító elemzés

Két vagy három irodalmi mű összehasonlítása közös jellemzők, illetve adott szempont alapján Hasonlóságok és különbségek feltárása, párhuzamba állítjuk eltérő és közös vonásaikat Származhatnak különböző szerzőktől, de lehetnek azonos szerző alkotásai is A feladat megjelöli az elemzés kiemelt szempontjait + te is felvehetsz szempontokat Ha nincs megadva szempont → lírai művek általános elemzési szempontjai

Érdemes szemponttáblázatot, Venn-diagramot készíteni Hasonlóságok – bekarikázni Különbségek – négyszögletes keretbe zárni VÁZLAT

Szemponttáblázat Elemzési szempontok Himnusz Szózat Műfaj Beszédhelyzet Érvelő szerkezet Idősíkok

Venn-diagram Kölcsey: Himnusz Vörösmarty: Szózat himnusz keretes szónoklat Istenhez emberekhez múlt bűn jelen átoksúly jövő ész, erő, akarat

Bevezetés A két mű keletkezésének életrajzi háttere, elhelyezésük a szerző(k) életművében vagy A szempontban megadott motívum szerepe a költészetben, az irodalomban (pl. folyó motívum fontossága, gyakorisága, jellemzői vagy

Bevezetés 2. Egy adott műfaj szerepe, jellemzése az irodalomban (pl. az elégia műfajának bemutatása) vagy Egy adott téma, életrajzi esemény a költők, írók életében (pl. a be nem teljesült szerelem élménye) vagy

Bevezetés 3. Egy adott személy bemutatása, akiről a költők írtak (pl. Zrínyi Miklós jelentősége, személye) vagy Egy költő két verse esetén: elhelyezni a költő két versét az életműben

Az elkerülhetetlen, a mindenkit elérő elmúlás, a halál mindig is izgatta a művészeteket, a személyes élmény mellett az ösztönző erő hol a kíváncsiság, hol az elfogadás, hol a halhatatlanság vágya volt. Persze kérdés, hogy évezredek távlatából miként jelenik meg ez a téma Anakreón Töredék a halálról és Babits Mihály Ősz és tavasz között című versében.

Tárgyalás 4 technika közül választhatsz a két mű bemutatásakor: 1. első mű elemzése az adott szempont(ok) szerint második mű elemzése a szempont(ok) szerint utána összehasonlítás (hasonlóságok, különbségek feltárása)

Tárgyalás 2. 2. Visszautaló összehasonlítás első mű elemzése a szempont(ok) szerint második mű elemzése a szempont(ok) szerint, de ekkor már visszautalsz az első műre is és összehasonlítást végzel

Tárgyalás 3. 3. Váltogató összehasonlítás – lineáris elemzés a szempont(ok) szerint párhuzamosan elemzed a két művet: pl. egyik vers műfaja, másik vers műfaja; egyik vers címe, másik vers címe; egyik szerkezete, másik szerkezete stb. - a párhuzamba állított elemek esetében mindig utalunk hasonló vagy eltérő voltukra figyelj arra, hogy frappánsan kösd össze a műveket egymással

Tárgyalás 4. 4. Váltogató összehasonlítás – motívumok szerint a kiemelt motívumok szerint állítjuk párhuzamba a két művet. az első elemzésben szereplő motívum értelmezése után a második elemzés párhuzamos elemét vizsgálom meg a párhuzamba állított elemek esetében mindig utalunk hasonló vagy eltérő voltukra

Vázlatkészítés összehasonlító elemzések írásához   Váltogató összehasonlítás - lineáris Váltogató összehasonlítás - motivikus 1. Oszd három oszlopra a lapod! 2. Az első oszlopba írd fel a hagyományos elemzés lépéseit! Az első oszlopban sorold fel az elemzendő motívumokat! 3. A második oszlopba kerüljön az első alkotás, és az utolsóba a második szöveg. 4. A hagyományos lépéseket követve állítsuk párhuzamba a két művet! Az adott motívumra koncentrálva vessük össze a két mű egyes elemeit!

A két vers alapképe az ősi szimbólum: a tél egyenlő a halállal A két vers alapképe az ősi szimbólum: a tél egyenlő a halállal. Képeik kissé közhelyesek, nem újszerűek, költői konvenciókhoz kapcsolódnak. Anakreónnál a deres halánték összekapcsolódik az évszakváltás, az öregség és a halál képzetével; Babitsnál az idő múlását idéző kifejezések jelennek meg: „sietnek az esték”, „tolvaj öregség”. Babits azonban ezt a képet továbbviszi, nála az azonosítás és a különbségtevés kettőssége is megjelenik: a télbe forduló természet és a halál felé tartó emberi sors párhuzama, illetve a megújuló természet és a halál véglegességének szembeállítása.

Befejezés Összegzés Hogyan jelent meg az adott téma, műfaj, motívum a két költőnél, írónál? A művek hatása, jelentősége Kitekintés – másoknál hogyan jelent meg az adott téma, műfaj, motívum? Újra kiemelni a fontos, lényegi hasonlóságokat, különbségeket Miért volt példakép az adott személy, akiről a költők, írók írtak?

Kétezer-négyszáz év, merőben más korszak, eltérő kultúra, két különböző emberi sors és mégis azonos élethelyzet nagyon hasonló gondolatokat, érzéseket szül. A két költő ugyan az életet választaná, de a törvényt kénytelenek elfogadni, a megváltoztathatatlan sorsot tudomásul venni.

Olvasd el figyelmesen, mi alapján kell összevetni a két művet! Próbáld megmagyarázni az azonosságok, különbségek okát is! Fontos a logikai felépítés. Összehasonlítás előtt gondold át, hogyan fog felépülni a dolgozatod! A befejezésben próbálj meg válaszolni a címben feltett kérdésre! Figyelj az arányokra, bekezdésekre! Ha a feladat kéri, ne felejtsd el a címadást!

Kiss Csaba (1960-) Hazatérés Dániába című drámája Shakespeare Hamletjét dolgozza át, írja újra. Mennyiben állítja be másként a két műből származó alábbi két részlet az anya és a fiú viszonyát? Milyen nyelvi, stilisztikai jelek utalnak a két drámai alak kapcsolatának különbségeire? Milyen anya-fiú kapcsolatot mutat be a két részlet? Kiss Csaba átírta Shakespeare Hamletjét, amelyben az eredetihez képest másnak állítja be az anya (Gertrud) és a fiú (Herceg) viszonyát. (rejtett állítás) Miben tér el anya és fiú kapcsolata a két műben? Milyen (a) nyelvi és (b) stilisztikai eszközök fejezik ki a két drámai alak kapcsolatának különbségeit?

1. Aláhúzod 2. Megszámozod 3. Külön kiírod 4. Átfogalmazod