Éves edzésterv katalinracz@mail.com.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az NBI.-NBII. U17-U19 edzők konferenciája
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Kölyök atlétika/ Kid’s Athletics
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Az egyéniség szerepe a fizikai felkészülésben
UEFA-A /UEFA PRO Tanfolyan Mérkőzés megfigyelés BELGIUM - SPANYOLORSZÁG Bob Browaeys , 19: :30.
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
Kovássy Kata (CX4Z5C) Rekreáció MSc I. évfolyam
„Ezt egy életen át kell játszani”
A tájfutás elméleti alapjai
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
A tervezés mint menedzsment funkció
Az atlétikai felkészítés
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
Az Egri Vízilabda Klub útmutató támogató szervezetek részére.
A Belga LSZ fejlesztési terve
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Készítette: Novák Edvin
V. A készletezés logisztikája
ELTE Budai Sportoktató Akadémia AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA óra Előadó tanár: Dr. Bartha Csaba.
AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
Sportági mozgásformák gyűjteménye
Cím név.
A játék A játékosság.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Korai hidroterápia a családban
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
LOREM IPSUM DOLOR SIT Proin laoreet metus ac lorem tincidunt fermentum. In at eros non nulla gravida pulvinar non in metus. Proin mattis commodo enim,
Dr. Molnár Sándor A távfutás éves felkészülési rendszere gyermek, serdülő és ifjúsági korcsoportoknál.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS ELMÉLETE
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Amatőr labdarúgó csapat felkészítése
Lurkótól a Haladásig Simon Attila Budapest.
KÉSZÍTETTE: SIMON ATTILA
TVK MALI TRIATLON KLUB TISZAÚJVÁROS ELNÖKSÉG TITKÁRSÁG ADMINISZTRÁCIÓ GAZDÁLKODÁS Vezető edző ÚSZÁS EDZÉS OKTATÁS Fodor Ágnes SZÁRAZFÖLD Kerékpár, futás.
Terhelés.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
EDZÉSTERVEZÉS.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Modern edzésmódszerek
Triatlon. Történet o Első triatlon verseny California, USA. o ITU (Nemzetközi Triatlon Szövetség) o Olimpiai debütálás Sydney, AUS.
TÁMOP / A mindennapos testnevelés részét képező mozgásprogramok tapasztalatai.
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
A játék A játékosság.
Atlétika versenyszervezés
Outdoor-indoor mozgásprogramok 2.
PSV AKADÉMIA 2007/2008.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Egészség és sport.
Egészséges élet – egy életen át II.
Éves edzésterv
Alkalmazkodás Edzettség - teljesítmény
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Gyorsaság fejlesztése
Előadás másolata:

Éves edzésterv katalinracz@mail.com

Éves terv: Lényege: az a kapcsolat, ami a terhelés, pihenés, inger és válasz között folyamatosan fennáll. A felkészülési rendszer egy évre szóló felkészülési céljait,feladatait, eszközeit, módszereit és ezek felhasználásának időbeli elrendezését tartalmazza.

Edzéstervezés folyamata Állapotelemzés Célformálás Periodizálás Edzésszerkezet kialakítása

AZ edzéstervezés folyamata 1. Állapotelemzés: Edzettségi szint Számszerű teljesítmények elemzése Táplálkozás Szociális helyzet Egészségi állapot Egyéb elfoglaltság 2. Célformálás Mit akarunk elérni? 3. Periodizálás Időpontok, időszakok rögzítése A legfontosabb verseny időpontja a döntő – időszakok alakítása: alapozó, formába hozó Ciklusok kijelölés Makro, mezo, mikro 4. Edzésszerkezet kialakítása Terhelési szerkezet (terjedelem, intenzitás) Edzéstartalom

Állapotelemzés (pl) 1. Előző év rövid értékelése Az előző évadban (1995/96) a legfőbb szempont a csapatépítés volt. Terveink között szerepelt az is, hogy a bajnokság alapszakaszában a budapesti csoport első négy helyezettje közé kerüljünk. Rendkívül rosszul kezdtünk, Az utolsó pár mérkőzésen nyújtott teljesítmények egy nagyon jó alapot adhatnak a jövőbeni továbblépéshez. 2. Jelenlegi állapot Játékosállomány: Feltételek: kosárlabda-pálya 6 db palánkkal, erősítőterem; atlétika-pálya.

Célformálás (pl) Elsődleges célok/Eredményesség szerint: A budapesti bajnoki cím megszerzése. Az országos bajnokságon az 1-3 hely megszerzése. Másodlagos célok: Az új játékosok beépítése. A hiányos technikai tudás bővítése. A kondicionális képességek fokozott fejlesztése. Jó csapatszellem és hangulat kialakítása.

Periodizálás (pl) Versenyprogram: Az Universitas bajnokságban 1996. szeptember 18-án kezdődnek meg a küzdelmek. A budapesti bajnokságban 18 csapat vesz részt két kilences csoportban. Az országos döntőbe, ami május közepén lesz, a három legjobb vidéki, illetve budapesti csapat kerül.

Mikrociklus Makrociklus Mezociklus 6-8 nap Több mezociklust foglal magába Mezociklus Több mikorciklust foglal magába, 4-6 hét Mikrociklus 6-8 nap

Periodizálás Mikrociklus általában 6-8 nap (lehet több vagy kevesebb is), az egyes edzések hangsúlyos elosztása (T. E. GY. Á.), az edzésterjedelem és az intenzitás tervszerű váltása, 2-3 erős, 2-3 maximális, 1-2 határterhelés szerepelhet a felkészülés céljától függően.. 

Periodizálás Mezociklus = Több mikrociklust magába foglaló edzésidőszak. a terhelés terjedelme és intenzitása a makrociklus jellegnek megfelelően alakul, hosszabb nagy terhelésű és rövidebb pihenő jellegű szakaszok váltogatják egymást (70-80-90-50%), a mezociklus alkalmas arra, hogy egy meghatározott tulajdonság fejlesztésében előrelépjünk, a felkészülés kezdetén a mezociklusok hosszabbak 4-6 hét, míg utána 2-4 hetesek.

Periodizálás Makrociklus (időszaki ciklus) = Több mezociklust magába foglaló edzés/versenyidőszak. 3 féle lehet: egész éves (egy versenyidény) féléves (két versenyidőszak) pl.: teniszezők, birkózók, úszok, ökölvívók több időszakos (több versenyidőszak) pl.: súlyemelők

Periodizálás (pl) IX. Mezociklus (1997. 04. 07. - 05. 04.) Cél: a lehető legjobb forma elérése a bajnokság végére, az országos döntőre; gyorsasági állóképesség fejlesztése;gyorsítás; jó dobóforma kialakítása; vegyes védekezés. Feladat: lefutásos feladatok; 400 méteres futások; sprintek, fokozófutások, "öngyilkos"-futások; nagyon sok dobófeladat védővel és védő nélkül; vegyes védekezés alkalmazása játékhelyzetben; támadási variációk ismétlése.

Periodizálás (pl) A IX. mezociklus lebontása mikrociklusokra Cél: erőfejlesztés, gyorserőfejlesztés, a jó dobóforma kialakítása, pontok szerinti képzés, védekezés (zóna, emberfogás) gyakorlása, a hétvégi mérkőzésen való győzelem. Feladat: medicinlabda-gyakorlatok, 400 méteres futások, sprintek, fokozófutások, öngyilkos futások (28'',29", 30"), a dobótechnika csiszolása állóhelyből történő dobással, tempódobások saját helyről, passzolási technikák fejlesztése, egyéni képzés különböző feladatokkal, játék 5:5 ellen. Módszer: ismétléses

Periodizálás (pl) A IX. mezociklus lebontása mikrociklusokra Cél: gyorsasági állóképesség fejlesztése, technikázás, egyéni képzés, gyors indítás gyakorlása, vegyes védekezés gyakorlása, támadási variációk ismétlése, jó dobóforma kialakítása, a hétvégi mérkőzésen győzelem. Feladat: páros és hármas lefutások, lefutásos gyakorlatok védővel (2:1, 3:1, 3:2), 1:1 egész pályán, félpályán és saját helyről, öngyilkos futások (27", 28", 29"), vegyes védekezés, játék 5:5 ellen vegyes védekezéssel és a tanult taktikai variációk felhasználásával. Módszer: ismétléses

A sportbeli felkészülés alapelvei Pedagógiai elvek Biológiai elvek 1. Tudatosság Fokozódó terhelés A megszokott terhelésnek nincsen teljesítményfokozó hatása. Fontos: a terhelésemelés fokozatosan kell, hogy történjen 3-4 hét alatt.   A terhelést fokozhatjuk: napi/heti edzésszám, napi/heti edzésterjedelem, napi/heti edzésintenzitás, napi/heti relatív edzésintenzitás, heti versenyek számának növelése 2. Rendszeresség Egész éves terhelés Fontos: ha nagy az edzések közötti kihagyás csökken a teljesítmény. 3. Az életkori sajátosságok figyelembe vétele Terhelési ciklusok alkalmazása Mikrociklus Mezociklus Makrociklus (időszaki ciklus) Egész éves ciklus jellemzők lejjebb!) Formaidőzítés A sportbeli felkészülés alapelvei

Az egész éves ciklus felépítése Alapozó (tiszta felkészülés) Formába hozó (vegyes felkészülés) Formában tartó (versenyidőszak) Átmeneti Ezek a szakaszok szervesen illeszkednek egymáshoz és együttesen a felkészülés egészét adják, ezért évente egy esetleg két alkalommal (féléves, több időszakos ciklus) megismételhetők.

Az egész éves ciklus felépítése Alapozó időszak (tiszta felkészülés) megteremtjük a versenyév sikeres teljesítésének fizikai technikai taktikai pszichikai feltételeit ebben az időszakban tanulás és komplex erőgyűjtés folyik, jellemzik a sokoldalú edzések, az alkati és működési károsodásokat lehet kompenzálni, a szakasz elején a terjedelmet növeljük, majd az intenzitást is.   Az alapozó időszak első részében Az alapozó időszak második részében - a növekvő terjedelem, - a sokoldalú gyakorlatok, - és a mérsékelt intenzitás a meghatározó. - az edzések speciális jellege fokozódik, - a terjedelem mérséklődik, nő intenzitás, - kevesebb sokoldalú gyakorlat, több speciális gyakorlat szerepel a programban.

Az egész éves ciklus felépítése Formába hozó időszak (vegyes felkészülés) tulajdonképpen az alapozó szakasz 3. Része átmenet az alapozó szakasz és a versenyidény között, időtartama 2-4 hét, az elért teljesítőképességet sajátos feltételek mellett érvényesíti, kialakítja a versenyidőszak heti terhelési edzésrendjét, ebben az időszakban már új mozgásokat nem szabad tanulni.

Az egész éves ciklus felépítése Formában tartó időszak (versenyidőszak) adott időre fel kell készteni a sportolót a nagy teljesítményre FORMAIDŐZITÉS, a formaidőzítés mellett gondoskodni kell arról, hogy a megszerzett edzettség kellő szinten maradjon. Átmeneti időszak kapcsolatot teremtünk az elmúlt és a következő sportidény között, leglényegesebb feladat, hogy a sportolók pihenjék ki magukat (aktív pihenés).

Az egész éves ciklus felépítése Formába hozás Cél: leggyorsabb, legerősebb, legügyesebb, legkitartóbb legyen az adott napon, órában, percben. Legfontosabb a jó fizikai, technikai, taktikai, pszichikai felkésztésen túl a versenyző alapos ismerete. Az edzésintenzitás a legfontosabb szabályozó tényező, a felkészülés során olyan edzéseszközöket, edzésmódszereket alkalmazzunk, melyek a legjobban megfelelnek a sportolónak, Lehetőleg abban az időben, olyan éghajlati körülmények között edzünk, mint amilyen a verseny helyszínén várható,

Az egész éves ciklus felépítése A formaidőzítés szempontjából döntő jelentőségű az utolsó 10-14 nap edzésmunkája: Van olyan versenyző, akit az utolsó héten már nem szabad jelentősen terhelni, pihentetni kell, Van olyan versenyző, aki a pihenőtől leenged, ezért a verseny előtti héten már fokozatosan növekvő intenzitású edzésmunkát végeztessünk vele, Van olyan versenyző, akinek szüksége van a verseny előtti pihenő szakaszra, ugyanakkor szüksége van a verseny előtt néhány nappal egy intenzív lökésszerű terhelésre, ez a szervezetét készenléti állapotba hozza.

Formába hozás, formaidőzítés pontos, időkorlátok közé értelmezett, tervezést követő, változtatható teljesítmény állapot. Csúcsforma: Valamilyen speciális versenyszíntéren feltárulkozó, maximális teljesítmény képessége, eredményességet feltételez, adott időintervallumban, a versenyző önmagához mért teljesítmény maximumainak mércéjén.

Formába hozás menete Milyen jellegű csúcsteljesítményt akarunk kialakítani? Az adott sportág céljait és szervezeti kereteit meghatározó versenykiírás, versenyrendszer függvénye. Nagyon pontosan behatárolt (úszók) Adott időpontban hosszabb ideig van szükség csúcsformára (vízilabda) Fel kell mérni: a sportoló tudását, fejleszthetőségi lehetőségeit. Terhelési időszakok – alapszintek – ebből tervezni Fejlesztési, képzési célok prioritása. Be kell gyakoroltatni sikeres versenyalkalmazási szintig azokat a mozgásos, stratégiai és magatartásbeli dinamikus sztereotipeket, amelyek az eredményességet fokozzák. Pszichés felkészülés. (telítődés elkerülése) Információk beszerzése

Megszakítás, kihagyás, visszaesés Megszakításokról akkor beszélünk, ha olyan hosszú időre hagyja abba a sportoló az edzést, amely idő alatt a megszerzett edzettségi szint csökkenő irányba fordul A nagy terhelésű ciklusokat követő regenerációs, csökkentett terhelésű mikrociklus nem megszakítás Sérülés, túledzés, vagy más ok miatt kényszerül heteken át a szükségesnél alacsonyabb szintű edzést a sportoló (ez történik akkor is, ha új edzőhöz kerül) Ha az ifjúsági sportoló felnőtt csapatba kerülve cserepadra kényszerül A megszakítások nélküli edzés szilárd edzettségi állapotot ad, lehetővé teszi annak folyamatos fejlődését.

Megszakítás, kihagyás, visszaesés Kihagyás: nem az edzéskihagyással egyenlő Visszaesés fordulhat elő, ha egy intenzív versenyperiódus után elmaradnak a versenyek A hétről hétre való készülést feltétlenül egyeztetni kell a távlati célokkal Vannak sportágak, ahol az év leglényegesebb versenyéhez kell igazítani az edzés- és versenyprogramot