PARP Planning and Review Process

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tippek a nyerő pályázathoz – az eContentPlus az értékelő szemével Balogh Anikó, független szakértő (independent expert)
Advertisements

2005. szeptember 15. A CEBS CRD-hez kapcsolódó egyéb, előkészület alatt álló anyagai Seregdi László szeptember 15.
LDV Project  Szeretettel köszönjük Önöket Egerben a Leonardo Projekt Workshopján  We welcome - with much love - our dear guests!
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint eredményeinek bemutatása.
Egészségközpontú egészségügy konferencia
HUNGARY’S PARLAMENT PARLAMENT MAGYARORSZÁG PARLAMENTJE PARLAMENTJE.
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
DELIVERING PATIENT–CENTRED INNOVATION IN MEDICINE THROUGH PARTNERSHIP Andrew Witty President, Pharmaceuticals Europe GlaxoSmithKline PARTNERI KAPCSOLATOKON.
CEIOPS Solvency II. Accounting/Pillar III working group Közzétételi követelmények Gyöngy Judit
MH ELÉRENDŐ KÉPESSÉGEI
Budai Péter Szakmai és biztonsági vezető Microsoft Magyarország.
PARTNERSÉG A BÉKÉÉRT 2003 Szeged. ELŐADÁS VÁZLAT Partnerség Partnerség fő célkitűzések fő célkitűzések területei és formái területei és formái INTEROPERABILITÁS.
PARP Planning and Review Process Szöllősi Antal alezredes Honvédelmi Minisztérium.
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
Innovatív elemek a SKA végrehajtásban Innovative elements in SCF implementation.
Az eredményesség kulcsa egy önkormányzati gazdaságfejlesztési projekt esetében The keys of success in case of an economic development project implemented.
4/1/2015 Cloud computing Dr. Bakonyi Péter.. 4/1/2015Cloud computing 2 Cloud definició A cloud vagy felhő egy platform vagy infrastruktúra Az alkalmazások.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
H2020 Widespread 2014–1 Teaming Dr. Bakonyi Péter Dr. Kovács kálmán
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
Consultation system between Government and Associations of Local Governments in Hungary Péter Szegvári Dr. expert Oslo, Norway 23 April of „Önkormányzati.
A világon elsőként: NEMZETKÖZI VIRTUÁLIS SAKKISKOLA (  Világszerte elfogadott tény, melyet számos kutatási eredmény is.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
URBACT City Lab – Metropolitan Governance Managing Metropolitan Areas Across Boundaries & Frontiers 12 February Lille.
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
BME Egyesült Innovációs és Tudásközpont BME Federated Innovation and Knowledge Centre 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C 201. H-1111 Budapest, Egry.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért 2 nd European Workshop – ’Breaking the Drug Cycle’ project Budapest,
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
Social Renewal Operational Programme (adaptability) Development of the national LLG system / New Hungary Development Plan , phase I
Szeretettel köszönt Magyarország! Magyarország Köztársaság területe km 2, 10,4 millió ember lakja. Fizetőeszköze a forint. Beszélt nyelv a magyar.
Information on the sources of information on the quality of education Hungary Daniel Horn research fellow MTA KRTK KTI and ELTEcon
A Magyar Honvédség béketámogató kiképzési rendszere Drót László ezredes.
A BCD használata üzleti partnerek felkutatásához
The Role of Primary Dealers in the Financing of the Budget in the First Half of
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
Magyar Cisztás Fibrózis regiszter beszámolója
Irányítás Menedzsment funkciók.
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Agyi elektródák felületmódosítása
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Blockchain…de mi hajtja?
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
MICE Tourism in Hungary Statistical Report for the Year 2008 by the Hungarian Convention Bureau HUNGARIAN NATIONAL TOURIST OFFICE.
Equality and solidarity in school practice
Social Renewal Operational Programme
Magnetic Miskolc Gergely Virág
Lisszaboni Szerződés tükrében
Debrecen Smart City László Mátyus Smart City senior expert
Készletek kezelése építőipari logisztikai feladatok során
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
„Agilis-e vagy?” – egy váltókezelő naplója
A nyomatéknak ellenálló kapcsolatok viselkedésének jellemzése.
„A rendőri jövőkutatás aktuális kérdései – várható tendenciák”
Budget overview 261,3 461,1 The expenditures over these 2 years (just) fit within the MFF: €32,1m (vs €32,9m left)
ALSONANA INTERNATIONAL FORUM
Csurgalékvíz tisztítás
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Microsoft eszközpályázat
Preparation for national consultancy meeting in Budapest on 03/12/2013
Public relation at our school
Social Renewal Operational Programme
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
Előadás másolata:

PARP Planning and Review Process Szöllősi Antal alezredes Honvédelmi Minisztérium A PfP Keret Dokumentumban a NATO kötelezte magát, hogy a Partnerországokkal együttműködve kidolgoz egy tervezési és felülvizsgálati (PARP) eljárást, amely arra irányul, hogy alapokat biztosítson a Szövetséges erőkkel együttműködésben megvalósítandó többnemzetű kiképzés, gyakorlatok és a kapcsolódó műveletek során figyelembe vehető erők és képességek értékelésére. Kezdetben a PfP műveletek békefenntartásra, kutatás- és mentésre valamint humanitárius műveletre korlátozódtak. Ugyanakkor, az 1997-től bevezetett kibővített PfP kitágította a PfP műveletek és a kapcsolódó tervezési és értékelési követelmények körét a Szövetség teljes műveleti spektrumára, beleértve a béketámogatási műveleteket is.

PARP Planning and Review Process Ltc. Antal Szöllősi MoD Hungary The PfP Framework Document commits NATO to developing with the Partner countries a planning and review process, designed to provide a basis for identifying and evaluating forces and capabilities which might be made available for multinational training, exercises and operations in conjunction with Alliance forces. Initially PfP operations were limited to peacekeeping, search and rescue and humanitarian operations. However, as part of the enhancements of PfP introduced since 1997, PfP operations and corresponding planning and evaluation requirements have been expanded to encompass the full range of the Alliance's new missions, including peace support operations.

PARP lényege Önkéntesség Kétéves tervezési ciklus (adatszolgáltatási kötelezettség -- Survey of Overall PfP Interoperability ) Védelmi politika Fegyveres erők demokratikus civil felügyelete PfP együttműködési politika Pénzügyi és gazdasági tervek Általános információk a fegyveres erőkről Részletes információk a PfP-ben figyelembe vehető erőkről A Szövetség védelmi tervezés terén szerzett gazdag tapasztalatai alapján a Tervezési és Felülvizsgálati Folyamatot választható formaként javasolta a partner országok részére. A Tervezés és Felülvizsgálati Folyamat lényegét tekintve egy olyan kétéves folyamat, amely egyaránt tartalmaz a bilaterális és multilaterális elemeket. Minden olyan kétéves tervezési ciklus, amelyben a Partnerországok részt kívánnak venni széles körű információ szolgáltatási kötelezettséggel jár, amely kiterjed a résztvevők védelmi politikájára, a fegyveres erők demokratikus irányítása terén elért fejleményekre, a PfP együttműködésre vonatkozó nemzeti politikára, és a kapcsolódó pénzügyi és gazdasági tervekre. A résztvevő országok a kért információt a NATO által minden második év őszén kibocsátásra kerülő "Általános PfP Interoperabilitás Kérdőívre" adott válaszaikban biztosítják. A résztvevő országok teljes körű áttekintést adnak fegyveres erőikről és részletes információt azokról az erőkről, amelyeket alkalmassá tesznek a PfP együttműködésben való részvételre.

Substance of the PARP Optional basis Two-year planning cycle (providing information -- Survey of Overall PfP Interoperability) Defence policy Democratic civilian control over the military PfP cooperation policy Financial and economic plans Overview of the armed forces Detailed information about involved forces The Planning and Review Process is offered to Partners on an optional basis and draws on NATO's extensive experience in defence planning. It is in essence a biennial process involving both bilateral and multilateral elements. For each two-year planning cycle, Partners wishing to participate in the process undertake to provide information on a wide range of subjects including their defence policies, developments with regard to the democratic control of the armed forces, national policy relating to PfP cooperation, and relevant financial and economic plans. The information is provided in response to a "Survey of Overall PfP Interoperability" issued by NATO in the Autumn every second year. Participating countries also provide an extensive overview of their armed forces and detailed information of the forces which they are prepared to make available for PfP cooperation.

PARP folyamata Általános PfP Interoperabilitási Kérdőív Partnerségi Célok (Interoperabilitási Célok) Nemzeti álláspontok és válaszok Bilaterális és multilaterális konzultációk Tervezési és Felülvizsgálati Értékelés (egyéni) Összefoglaló Jelentés A résztvevő országok a kért információt tehát az "Általános PfP Interoperabilitási Kérdőívre" adott válaszaikban biztosítják. A partnerek válaszai alapján elkészül a Tervezési és Felülvizsgálati Értékelés (Összefoglaló Jelentés). A Partnerségi Célok megfogalmazásával olyan elérendő célokat határoznak meg a partnerországok részére, amelyek alkalmassá teszik az egyes országok haderejét a Szövetséges országok fegyveres erőivel való együttműködésre. A bilaterális és multilaterális konzultációkat követően a Tervezési és Felülvizsgálati Értékelés valamint az Interoperabilitási Célok című dokumentumokat a Szövetség és az érintett ország közösen fogadják el. Egy Összefoglaló Jelentés is készül, amely tartalmazza valamennyi ország értékelését illetve az egyes országok által felajánlott erők felsorolását. Ezeket az okmányokat a Szövetség képviselői és a folyamatban résztvevő valamennyi ország együttesen hagyják jóvá. A jelentés végleges jóváhagyását az EAPC Miniszteri Értekezlete végzi el.

PARP process Survey of Overall PfP Interoperability Partnership Goals (Interoperability Objectives) National positions and responses Bilateral and multilateral consultations Planning and Review Assessment (individual) Consolidated Report The information is provided in response to a "Survey of Overall PfP Interoperability". On the basis of each Partner's response, a Planning and Review Assessment is developed. A set of Partnership Goals is also prepared, in order to set out the measures each Partner needs to introduce in order to make its armed forces better able to operate in conjunction with the armed forces of Alliance countries. After bilateral and multilateral consultations, the Planning and Review Assessment and the Interoperability Objectives are jointly approved by the Alliance and the Partner country concerned. A Consolidated Report, which summarises each of the agreed assessments and the forces being made available by each Partner, is agreed by the representatives of the Allies and of all Partners participating in the process. The report is brought to the attention of EAPC Ministers.

A PARP fejlődésének állomásai 1994 december (15 résztvevő) 1996 október (18 résztvevő) 1997 – közeledés a NATO tervezéshez 1999 Kibővített és inkább műveleti PfP (párhuzamosságok megteremtése) PARP Miniszteri Irányelvek PARP Partnerségi Célok PARP Értékelés (egyéni és összesített) Az első PARP ciklust 1994 decemberében indították útjára 15 partnerország részvételével. Az eredményeket összegző Összefoglaló Jelentést 1995 tavaszán terjesztették elő a Szövetség és a Partnerországok Miniszteri értekezletére. Az első ciklus sikere alapján számos intézkedést foganatosítottak a folyamat kibővítésére és elmélyítésére, amelyek már tükröződtek az 1996 októberében elindított második ciklusban. A 18 partnerország által aláírt második ciklus jól demonstrálta a folyamatban rejlő lehetőségeket. Jelentősen javult az átadott információk mélysége és minősége lehetővé téve egy sokkal világosabb kép felrajzolását a partnerországok által felajánlott erőkről. Az Interoperabilitási Célok száma is jelentősen megnőtt, tovább bővítve a Partner országok meglévő képességeit és a Szövetséges erőkkel való együttműködés lehetőségeit. Az egyéni értékelések kidolgozásának és az Összefoglaló Jelentés és előkészítésének folyamata 1997 tavaszán utat nyitott a PARP folyamat további elmélyítéséhez szükséges ajánlások kidolgozásához. A folyamat egybeesett a teljes PfP program kibővítésére irányuló erőfeszítésekkel és hozzájárult a PfP Kibővítésével foglalkozó Felsőszintű Munkacsoport munkájához. A miniszterek által az 1997-es tavaszi ülésszakon jóváhagyott ajánlások hatására tovább erősödött a PARP folyamat és a NATO saját védelmi tervezési folyamata közötti párhuzam. Példaként említhető az egyes ciklusokra vonatkozó politikai irányelvek kidolgozása, amelyet a PARP-ban résztvevő országok védelmi miniszterei hagynak jóvá az Összefoglaló Jelentéshez kapcsolódóan. Ez a politikai iránymutatás ugyanolyan szerepet játszik mint a Szövetség védelmi tervezési folyamatában hosszú időszak alatt kialakult Miniszteri Irányelvek. Ezen kívül, az Interoperabilitási Célok megnevezés átalakult Partnerségi Célokra, ezzel is kifejezve azt a tényt, miszerint távlatokban ezek a célok is túlnőnek az interoperabilitás fejlesztésén és kiterjednek a védelmi tervezés egyéb területeire is.

PARP development stages December 1994 (15 nations) October 1996 (18 nations) 1997 (approximation to NATO planning) 1999 enhanced and more operational PfP (establishment of parallels) PARP Ministerial Guidance PARP Partnership Goals PARP Review Process The first PARP cycle was launched in December 1994 with 15 Partners participating. A Consolidated Report on its achievements was presented to Alliance and Partner Ministers in spring 1995. Building on the success of this first cycle, a number of measures were adopted to broaden and deepen the process for the next cycle which was launched in October 1996. The second cycle, for which 18 Partners signed up, provided a further demonstration of the inherent strength of the process. There was a significant increase in the breadth and quality of information exchanged, resulting in a much clearer picture of the forces being made available by Partners. The number and substance of Interoperability Objectives were also substantially increased, further adding to the measures available for enhancing the Partner countries' capabilities and their ability to operate with Alliance forces. The process of developing and preparing the individual assessments and the Consolidated Report in spring 1997 led the way for the development of recommendations for further enhancement of the process. This coincided with measures being taken to enhance the PfP programme as a whole and contributed to the work of the Senior Level Group on PfP Enhancement. The effect of the recommendations, which were approved by Ministers at their meetings in spring 1997, is to increase the parallels between the PARP process and the defence planning process which takes place within NATO itself. For example, political guidance is to be developed for each cycle, agreed by the Defence Ministers of the countries participating in PARP in conjunction with the Consolidated Report. This political guidance will play a very similar role to the Ministerial Guidance which has long formed a key part of Alliance defence planning procedure. In addition, the Interoperability Objectives have been renamed Partnership Goals, reflecting the fact that their future scope will extend beyond the development of interoperability, into other defence planning fields.

Kibővített és inkább műveleti PfP Műveleti képesség koncepció - OCC műveleti képességek megerősítése visszacsatolás a felajánlott erők műveleti képességéről Katonai együttműködés Tagsági Akcióterv - MAP Politikai-gazdasági aspektusok Védelem-fegyveres erők Erőforrások Biztonság- titokvédelem Jogi feltételrendszer Politikai együttműködés A Washington-i csúcstalálkozó indította útjára a “Kibővített és inkább műveleti (Enhanced and More Operational) PfP-t, amely alábbi keretre épült: a.) politikai-katonai együttműködés fokozása a NATO vezette PfP műveletekhez (Operational Capabilities Concept - OCC); b.) a PARP folyamat kiterjesztése; c.) kibővített együttműködés, amely a PfP egész területét felöleli. Ugyancsak ekkor hagyták jóvá a MAP-et (Membership Action Plan – Tagsági Akcióterv) is, amelynek célja a további bővítés előkészítése, a tagságra jelentkező országok egyedi felkészítésének és felkészülésének biztosítása volt. A MAP alapján elkészülő Éves Nemzeti Tervek (Annual National Plan) öt fő fejezetből állnak: Politikai és gazdasági aspektus; Védelmi és katonai feladatok; Erőforrások; Biztonsági (Adatvédelmi) feladatok; Törvényhozási feladatok (a jogi feltételrendszer megteremtése) – ez is mutatja, hogy ez sokkal inkább a politikai, mint a konkrét katonai képességekkel kapcsolatos feladatokra koncentrál. A Műveleti Képesség Koncepció (OCC) célja a PfP műveleti képességek kibővítése. Középpontjában az együttműködésre felajánlott eszközök és eljárások békeidőszaki fejlesztése a Partner erők nagyobb interoperabilitásának biztosítása áll. Az OCC keretén belül a válságkezelésre felajánlott erők csoportosításának (pooling of forces) módszerét is részletesebben kidolgozzák. A békeidőszakban megvalósuló fokozott szövetséges és partner együttműködés természetesen megkönnyíti ezen erők NATO-vezette műveletekben való részvételét is. A Koncepció egyben visszacsatolási lehetőséget is biztosít az adott ország részére a felajánlott erők műveleti képességéről.

Enhanced and More Operational PfP Operational Capabilities Concept Operational capabilities enhancement Feedback about operational capabilities of the assigned forces Military co-operation Membership Action Plan MAP Political-economic aspects Defence- military Resources Security –information security Legal Political co-operation The Washington Summit has launched the Enhanced and More Operational PfP which is built on the following framework: a.) intensification of the political and military cooperation for NATO led operations (Operational Capabilities Concept OCC) b.) enhancement of the PARP process c.) extension of cooperation covering all related fields of PfP. The Membership Action Plan (MAP) also has been developed. MAP was designed for preparation of the further enlargement of the Alliance, and for assistance in individual of the aspirant nations. The Annual National Plans completed on the basis of MAP covers five fields: Political and economic issues; Defence and military tasks; Resources; Security (information security) issues; Legal tasks (creation of legal conditions). The listing also shows that political issues are more emphasised than military capabilities. The objective of the Operation Capability Concept (OCC) is to enhance the PfP operational capabilities. It focuses on the peacetime development of assigned equipment and procedures as well as on the improvement of interoperability of Partner forces. Procedures for pooling of forces sought for crisis respond operations have been elaborated within the framework of OCC. The enhanced peacetime cooperation among the allied and partner nations makes much easier participation of those forces in NATO-led operations. In addition, the Concept provides a feed-back for nations about operational capabilities of their assigned forces.

PARP előnyei [1] Önkéntes (javaslatok - nem utasítások) Politikai kapcsolatok javítása, részvétel a nemzetközi politikai döntéshozatalban Segítség a haderőreform végrehajtásában (konzultációk, programok, feladatok stb.) Független értékelés az ország és a haderő helyzetéről - a tervekről és a végrehajtás eredményeiről A PARP sajátossága az önkéntesség, azaz olyan opcionális választási lehetőségek felkínálása, amelyek elvállalásáról az érintett ország maga dönt. A Tervezési és Felülvizsgálati folyamatban való önkéntes részvétel egyben lehetőséget teremt az adott ország részére a nemzetközi politikai döntéshozatali folyamatba való erőteljesebb bekapcsolódásra is, bővítve ezzel a (kül)politikai mozgásteret. A katonai-szakértői szintű egyeztetések, konzultációk, megbeszélések, a nemzetközi programok megismerése és az azokba való bekapcsolódás, a nemzetközi gyakorlatokon, szemináriumokon, képzési formákban való részvétel lehetőséget teremt a nemzetközi tapasztalatok megismerésére és alkalmazására nemzeti haderő átalakítási és fejlesztési programok végrehajtása során. A PARP értékelési mechanizmusa olyan független értékelést biztosít a nemzeti haderő tervezők számára, amely hasznosítható adalékként szolgálhat a további tervezéshez és azok végrehajtásához.

PARP Benefits (1) Optional (proposals and not directives) Improvement of political relations, participation in international decision-making process Assistance in implementation of force reform (consultations, programs, tasks, etc.) Independent evaluation of the country and its force of plans and their implementation Participation in PARP is optional, which means that it is only an opportunity for nations, but the decision to join or not depends on the nation itself. Volunteer participation in the Planning and Review Process provides an opportunity for given nation to increase participation in international political decision-making process and to extend foreign policy options. The expert level military meetings, consultations, discussions, getting familiar with international programmes and joining them, participation in international exercises, seminars, different training forms creates an opportunity to get familiar with international experiences and to apply them in the process of force transformation and modernisation. PARP evaluation machinery provides an independent evaluation for national force planners which may be useful in further planning and implementation.

PARP előnyei [2] Nagyobb átláthatóság A folyamatba való részvétel eredményeként a NATO és a Partnerek többet tudnak egymásról - értékesebb lesz az együttműködés Tapasztalatcsere Részvétel az egységesítésben - gazdaságosság NATO tagságra való felkészülés A PARP nagyobb átláthatóságot biztosít a folyamatban résztvevők számára, jelentősen hozzájárulva a partnerek közötti bizalom erősítéséhez. Ugyancsak átláthatóságot biztosít a nemzeti politikai vezetés számára is, hiszen olyan általános kritérium rendszerrel szembesíti az adott ország katonai tervezőit, amelyek alapján a szolgáltatott információ érthetővé és feldolgozhatóvá válik azok számára is akik nem szakmaszerűen foglalkoznak ilyen kérdésekkel. Íly módon hozzájárulnak a hazai demokratikus civil felügyelet intézményeinek erősítéséhez is. A PARP-ban megvalósuló adatszolgáltatás eredményeként az adott nemzet nemcsak információkat szolgáltat, hanem részletezett információkat kap is, többek között a többi tagország védelem politikai elképzeléseiről, haderejéről, annak fejlesztéséről. A kérdőívek felépítése és az egyes tagállamok hasonló logika szerint rendezett adatszolgáltatása összehasonlítási lehetőségeket is biztosít. A PARP keretein belül megvalósuló szakmai rendezvények és a folyamatban való részvétel jó lehetőséget biztosít a nemzetközi tapasztalatok megismerésére, a véleménycserére. Különösen értékes tapasztalatok szerezhetők a NATO védelmi tervezési rendszerének működésére vonatkozóan, amely elvezethet a nemzeti tervezési rendszer módosításának gondolatáig is. A többnemzetű együttműködés egyik sarkalatos pontja az egységesítésre, szabványosításra való törekvés. A PARP-ban való részvétel lehetőséget teremt arra, hogy az adott ország bekapcsolódjon az egyes nemzeti rendszerek, eljárásmódok, technikai szabványok egységesítési folyamatába. A végére hagytam pedig nem az utolsó szempont, hogy a PARP nagyon komoly lehetőséget teremt a NATO tagságra való felkészülésre, hiszen lehetőséget biztosít a NATO logikájú tervezési rendszer megismerésére, az okmányrendszerrel és az eljárásmódokkal kapcsolatos tapasztalatszerzésre, az interoperabilitási feltételek egy részének megismerésére és megteremtésére, a saját nemzeti érdekek egyeztetési mechanizmusok keretein belüli érvényesítésére.

PARP Benefits (2) Enhanced transparency As a result of participation in the process NATO and partners know each other better – co-operation becomes more valuable Experiences exchange Participation in standardisation – economy of scale Preparation for NATO membership PARP provides expanded transparency for the participants, and contributes to increase confidence among them. In addition, it provides transparency for domestic political leadership since it faces the force planners with overall criteria which serves as a basis for data and data processing. The processed data becomes understandable even for those who are not experts in the field. This is PARP's contribution to the enhancement of domestic institutions of democratic civilian control. As a result of the data providing the given nation not only provides but receives detailed information about the defence policy, forces and development plans of other participant nations. The structure of the Survey and the arranged by it data of the partner nations provides opportunity for comparison. The expertise level events and possibility to participate on them provides an opportunity for experience exchange. Extremely important experience may be gained regarding to NATO planning procedure, which may lead to idea of modifications in national planning system. One of the crutial point of the multinational cooperation is the effort to achieve similarity and standards. Participation in PARP creates an opportunity to be involved into the standardisation of the distinct national systems, procedures and technical regulations. I left it at last, although it is not the final aspect that PARP creates a great opportunity for preparation to NATO membership since provides a chance to become familiar with the NATO logic planning system, to gain experience in field of documentation and procedures, creates an opportunity to get familiar with part of interoperability conditions and establishment, and for represent national interests through and within arrangement mechanism.

Question time