Az ivóvíztől a szennyvízig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEVEGŐ.
Advertisements

„…Kotyog a patak, hallgatom,
A víz útja Budapesten Pásztor Adrienn 9.a.
A víz útja Budapesten és a Duna
Vizek a mélyben és a felszínen
Készítette: Hokné Zahorecz Dóra 2006.december 3.
A víz a Földön.
A természetes vizek A vizek szennyezése
A Víz Világnapja Március 22..
A víz világnapja Március 22..
A Víz Világnapja március 22. „Tiszta vizet az egészséges világért!”
-dihidrogén-monoxid, -hidrogén-hidroxid, -aqua (latin)
Így takarékoskodj a vízzel!
6. osztály Mgr. Gyurász Szilvia Balassi Bálint MTNYAI Ipolynyék
A víztisztítás és a vízminőség vizsgálata
Szintetikus mosószerek Eutrofizáció
Géczi Glória III.évf.geográfus ELTE TTK
H2O dihidrogén-oxid Víz! Se ízed nincs, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül, hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben:
A Víz Világnapja Március 22..
Hidrológiai monitoringrendszerek
VÍZSZENNYEZÉS Környezetgazdaságtan – 6. előadás
KÉSZÍTETTE: SZELI MÁRK
KÖRNYEZETVÉDELEM A HULLADÉK.
KÖRNYEZETVÉDELEM VÍZVÉDELEM.
Alternatív energiaforrások
KÖZLEKEDŐEDÉNYEK HAJSZÁLCSÖVEK
A Velencei-tó értékei.
Csepel-szigeti parti szűrésű vízbázis
Budapest Vízminősége Budapest Vízminősége Készítők: Csernus Anna, Karvalics Bence, Schiffer Ferenc Készítők: Csernus Anna, Karvalics Bence, Schiffer Ferenc.
Települési vízgazdálkodás I. 3.előadás
Vízminőség- védelem. A VÍZ kémiai, fizikai, biológiai tulajdonságai alapján az élet, a társadalmi tevékenység számára nélkülözhetetlen, ezért a Földön.
Vízminőség-védelem I..
Janik Dóra és Vámos Csenge
Szennyvíztisztítás Melicz Zoltán Egyetemi adjunktus
VÍZBÁZISOK ÉS JELLEMZŐ SZENNYEZŐANYAGAIK
Települési vízgazdálkodás
KÉMIA 8. évfolyam Téma: A VÍZ.
 EU szabályozás Vízvédelem.
A Rétköz környezetvédelme
Vízszennyezés.
Szennyvíztelepi döbbenet
A VÍZ HIDROGÉN-OXID KÉMIAI JEL: H2O.
Szerkesztette: Babay-Bognár Krisztina. Szennyvíztisztítás A fő szennyező források az ipar, a mezőgazdaság, valamint a lakosság. Forrás:
A Duna partján történt események röviden! Pillman Nikolett Schäffer Ivett.
A víz 9. Nyelvi osztály/ fiúk csapata.
Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére Környezetvédelmi helyzetkép – különös tekintettel a felszíni vizek védelmére.
Kalciumvegyületek a természetben
Szennyvíz-tisztítás.
Vízminőség-védelem Készítette: Kincses László. Milyen legyen az ivóvíz? Legyen a megfelelő… mennyiségben minőségben helyen Jogos minőségi elvárás még,
A vízszennyezés.
A Föld vízkészlete.
Ön tudta, hogy: testünk több mint %-a víz?
Állandóság és változás környezetünkben
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
„SZOMJAS ÖKÖRNEK A ZAVAROS VÍZ IS JÓ”? Balázs Katalin Hogyan befolyásolhatja az emberi tevékenység vizeink vízminőségét?
1 H-1134 Budapest, Váci út Postacím: 1325 Bp., Pf.: 355. Telefon: Fax: Tiszta vizet a Dunából.
A vízszennyezés minden, ami a vízminőséget kedvezőtlenül befolyásolja
Az emberi test és a víz Készítette: 5.a.
"Víz! Se ízed nincs, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül, hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben: maga az élet vagy."
Készítette: Torma Bendegúz
keverékek szétválasztása
Caracalla udvarában Kalandjáték 7.
Vízminőség-védelem I..
Összeállította: J. Balázs Katalin
Magyarország vízrajza
Összeállította: J. Balázs Katalin
Keverékek szétválasztása
Vízburok-hidroszféra
Összeállította: J. Balázs Katalin
Előadás másolata:

Az ivóvíztől a szennyvízig Kémia 8. tankönyv 59–60. oldal Összeállította: J. Balázs Katalin

Melyik vízből innál? Tapssal jelezd! Játék Csapvíz Forrásvíz Kútvíz Folyóvíz Tó vize Tengervíz Desztillált víz Ásványvíz Gyógyvíz Esővíz Kemény víz

Számoljátok ki, hogy a teljes földi vízkészletnek hány százalékát teszi ki az ivóvízként is felhasználható talajvíz! Feladat ÓCEÁNOK 97% ÉDESVÍZ 3% Felhasználható édesvíz 1% Jégsapkák és gleccserek 79% Kötött talajvíz 20% Tavak 52% Ivóvízként használható talajvizek 38% Folyók 1% A levegő páratartalma 8% Az élő szervezetek víztartalma 1%

MEGOLDÁS A teljes készletből (100%) 3% édesvíz, ha ezt vesszük 100%-nak, ennek az édesvízkészletnek csak 1%-a használható fel, tehát a teljes vízkészlet 0,03%-a felhasználható édesvíz. Ennek a felhasználható édesvíznek 38%-a a felhasználható talajvíz, tehát a teljes vízkészlet 0,03 x 38/100% = 0,0114%-a felhasználható talajvíz. Ez nagyon kevés! Ha egy kád víz (kb. 100 dm3 víz) szemlélteti a teljes földi vízkészletet, akkor ebből kb. 1 gyűszűnyi vizet (kb. 1 cm3 vizet) tesz ki az ivóvízként is felhasználható talajvíz.

Milyen jellemzői vannak a jó ivóvíznek? Táblázat Kútvíz ihatósági vizsgálata szabvány szerint Mértékegység Ihatósági határ-értékek NH4+-tartalom mg/l 2 NO2--tartalom 1 NO3--tartalom felnőtteknél 80 NO3--tartalom csecsemőknél 40 Cl--tartalom 350 SO42--tartalom 300 Fe3+-tartalom Mn2+-tartalom 0.5 Lúgosság mmol/l -- Vízkeménység CaO mg/l 50-450 E.coli szám (baktérium) /100ml

Milyen a jó ivóvíz? Színtelen Szagtalan Íztelen Megfelelő hőmérsékletű (7-10 oC) Tartalmazzon Oldott ásványi sókat (pl. Ca-hidrogénkarbonátot) Nem tartalmazhat Mérgező anyagokat Radioaktív anyagokat Kórokozó mikroorganizmusokat

Honnan nyerhetjük ivóvizünket? Talajvízből Rétegvízből Karsztvízből Folyóból, parti szűrésű kutak segítségével Parti szűrésű kutak a Duna mellett

Ebben segítséget nyújt a tankönyv 59–60. oldala és az 1. szöveg. Töltsétek ki megfelelő rajzokkal a következő hiányos ábrán lévő üres köröket! Ebben segítséget nyújt a tankönyv 59–60. oldala és az 1. szöveg. Az 1. szöveget kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

1. szöveg Hogyan jut el a vízcsapig az ivóvíz? Az ivóvizet általában a talajvízből, rétegvízből, karsztvízből nyerik, vagy folyóvíz mentén parti szűrésű kutak segítségével termelik ki. Ahhoz, hogy a kiemelt vizet a csatornarendszerbe vezessék, ellenőrizni kell a víz minőségét, hogy ivóvízként is használható legyen, és gondoskodni kell a csatornarendszerben folyó víz megfelelő nyomásáról. A megfelelő víznyomást egy magasabban fekvő víztároló vagy víztorony (hidroglóbusz) biztosíthatja. A kitermelt vizet a tárolóban/víztoronyban gyűjtik össze, innen jut a csatornarendszerbe. A városi vízhálózatok kiépítésének kezdete óta az átlagos épületmagasságok megnőttek, a városok a centrumnál magasabban fekvő területekre is kiterjeszkedtek. Emiatt a városrészek egyesített vízhálózatban a vízvezetéki nyomást folyamatosan növelni kellett. Ez oda vezetett, hogy a legtöbb századelőn épült, alacsonyabb nyomásra tervezett víztornyot mára ki kellett kapcsolni a hálózatból. Ezzel együtt természetesen a kapcsolódó csővezetékek jelentős részének a kicserélése is szükségessé vált. ...

Honnan és hogyan kerül a víz a budapesti lakásokba? A Szentendrei-sziget északi csücskétől a Csepel-szigeti Ráckevéig húzódó csaknem 90 kilométernyi Duna-parton több mint 850 parti szűrésű kút hozza felszínre a talajban lévő vizet. A folyó kavicságya természetes szűrőként működik, a kitermelt vizet mégis tisztítani kell. Ha hosszú ideig alacsony a folyó vízállása, akkor a talajvíz szintje is mélyebbre száll, így a parti kutak kevesebb vizet adnak. Ilyenkor Duna-vízre is szükség van, amit a víztisztítóműben tesznek iható minőségűvé. A kutak vize nagy átmérőjű vasbeton csövekben jut el a vízműtelepekre, ahonnan összesen mintegy 4500 km hosszú vezetékhálózaton keresztül jut a lakásokba. A parti szűrésű kutakkal naponta 430 millió m3 vizet termelnek. Ennek csak felét fogyasztják el a budapesti lakosok, másik fele az ipari üzemeket látja el. A víztartalék biztosítására a Gellért-hegy gyomrában víztárolót létesítettek. Vezetékes vízellátás Magyarországon, 2005. Gyakorlatilag minden település rendelkezik vezetékes vízellátással, és a lakosság 98%-a ellátott. A lakások 93%-át bekötötték a vízvezeték-hálózatba. A lakosság 58%-a él olyan településen, ahol az ivóvíz minősége megfelel az új Európai Közösségi előírásoknak, azonban 42%-ának minősége elmarad néhány paraméter esetében az Európai Unió által elfogadott határértékektől.

TELEPÜLÉS HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ SZENNYVÍZTISZTÍTÓ A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

I. HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére! Természetes víztől a vízcsapig Feladat I. Az 1. szöveg alapján rajzoljátok be, hogy hogyan jut el a vízcsapig az ivóvíz! Az ábrán szerepeljenek a következők: - víztorony, - vízvezetékrendszer, - vízcsap. Víztor-nyok

MEGOLDÁS I. Víztorony VÍZVEZETÉK Parti szűrésű kút FOLYÓ TELEPÜLÉS

A városi közműellátás

II. HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére! Feladat II. A hiányos ábrán lévő üres körökbe rajzoljatok olyan tevékenységeket, amelyek során a háztartásban ivóvizet fogyasztunk!

MEGOLDÁS II. HÁZTARTÁS

Írjátok le, hogyan lehet egy háztartásban az ivóvízzel takarékoskodni! Feladat Nem folyó vízben mosogatunk Víztakarékos WC-öblítőt használunk Fogmosás során nem folyatjuk a vizet Zuhanyozáskor, amíg szappanozzuk magunkat, addig elzárjuk a vizet stb.

III. HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani.

Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére Rajzoljatok a hiányos ábra megfelelő helyére! Vízcsap lefolyójából a szennyvíztisztítóig Feladat III. A hiányos ábrára írjátok be a tankönyv 59. oldalán található „A szennyvíz tisztítása”c. szöveg alapján, hogy a vízcsap lefolyójából hova jut a szennyvíz! Az ábrán szerepeljenek a következők: - lefolyó - homokfogó - biológiai tisztítás - szennyvízcsatorna - ülepítő - ülepítés - rács - zsírfogó - sótalanítás

Rács, homokfogó, ülepítő, zsírfogó II. BIOLÓGIAI TISZTÍTÁS MEGOLDÁS III. TELEPÜLÉS Lefolyó TÓ SZENNYVÍZCSATORNA I. FIZIKAI TISZTÍTÁS Rács, homokfogó, ülepítő, zsírfogó SZENNYVÍZTISZTÍTÓ II. BIOLÓGIAI TISZTÍTÁS baktériumokkal III. UTÓTISZTÍTÁS sótalanítás III. UTÓTISZTÍTÁS utóülepítés

Határozzuk meg az ábra alapján, hogy mit nevezünk közműollónak! Feladat

Határozzuk meg az ábra alapján, hogy mit nevezünk közműollónak! Feladat Érdekes és találó jelkép a vezetékes vízellátottság és a szennyvízelvezetés kapcsolatára egy olló, amelynek az egyik szára az ivóvízé, a másik a szennyvízcsatornáé. A csatornázottság többé-kevésbé elmarad a vezetékesvíz-hálózattól. Minél jobban, annál inkább „nyílik a közműolló”. Ha minden vízvezetékes lakás csatornázva is lenne, az „olló” teljesen zárna, mert az eltérés nulla.

Munkafüzet 33. oldal, *3. feladat Írd be a megadott szavakat! Megfelelő tisztaságú ...................t szivattyúznak a felszínre, hogy a csatornahálózaton keresztül a fogyasztókhoz juttassák. A vízcsapból kifolyó víz a csatornahálózatnak abból a szakaszából érkezik, melyben ............. folyik. Abban a pillanatban, hogy ez a víz a lefolyóban eltűnik a szemünk elől, ismét a csatornahálózatba ömlik, de ezen a szakaszon a csatorna ......................t szállít. Ez a víz a csatornákon keresztül a szennyvíztisztítókhoz jut, ahol a megfelelő eljárás után, a ......................... a ...........................be kerül. MEGOLDÁS talajvizet ivóvíz szennyvizet tisztított víz felszíni vizekbe

VÉGE

Ajánlás a digitális óravázlathoz Segíti a kiegészítő tananyag feldolgozását. Érdemes csoportmunkában végezni. A csoportfeladatokhoz nyomtatható szöveget és rajzot tartalmaz az óravázlat. A tankönyvet és a munkafüzetet használjuk az órán! Hanghatást hallunk a 2. dia vetítésekor a megfelelő helyen. Utal arra, hogy milyen vizet ihatunk (ahol nincs hanghatás, azokat a vizeket nem célszerű ellenőrzés nélkül nagyobb mennyiségben fogyasztani). Segít a közműolló fogalmának megértésében. Tanári jelenlétre, értelmezésre szükség van. Beszélgessünk a gyerekekkel az ivóvíz védelméről, tisztaságának megóvásáról, a víztakarékosságról, a hosszú távú gondolkodás jelentőségéről és a fenntartható fejlődésről. A munkafüzet feladatai közül azt tartalmazza, amelyet érdemes kivetíteni a tanulóknak. Interaktív táblára vetítve a megoldásokat be lehet írni.

KITÖLTENDŐ ÁBRA HÁZTARTÁS FOLYÓ TÓ TELEPÜLÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÓ A hiányos ábrát kinyomtatva a tanulók között kell kiosztani. SZENNYVÍZTISZTÍTÓ