Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
DPR adatok megjeleníthetősége és tartalmi implementációja az AVIR-ban Ahmed Vivien controller, MISKOLCI EGYETEM AVIR-DPR workshop, július 4.
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Informatikai alkalmazások a Széchenyi István Egyetemen – DPR Szakmai Klub I. – Közösségi weboldalak és alumni szervezetek.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
DPR kommunikáció alapelvei
OSIRIS avagy egy kézzel fogható határvonal, mely mentén a „mennyiség” végre átcsaphat „minőségbe”… FVM (69855/2004) kutatóintézetek Online Szaktanácsadási.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Vállalati szféra (mint a hallgatóság alkalmazói, ill. a K+F és a szaktanácsadás partnerei, támogatók, pl. szakképzési hozzájárulás)
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Fekete Zsombor ÉMRTK Távháló Workshop 2001 szeptember 21.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Info-Periszkóp Mezőgazdasági külső információs rendszer fejlesztési tapasztalatai Pető István – Szent István Egyetem, Gödöllő Gazdasági Informatika Tanszék.
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Ügyfélszolgálatok minőségi fejlesztése Hallgatói és Oktatói „BAT” ügyfélszolgálat a Nyíregyházi Főiskolán Márföldi Józsefné alprojekt vezető.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Kovács Zsolt 1 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Karrier és Öregdiák Iroda.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Könyvtár egy kicsit másképp - a Magyar Elektronikus Könyvtárról és legújabb fejlesztéseiről Szombathely, Góczán Andrea OSZK, MEK osztály.
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
A TDK-rendszerének minőségbiztosítása
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
TÁMOP-5.5.2/09 „Önkéntesség elterjesztése” c. pályázati kiírás előzményei, céljai és háttér-információ Információs nap április 9.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Némethné Kárpáti Nóra mb. tanulmányi osztályvezető
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
Az Open Access hazai és helyi vonatkozásai International Open Access Week October 21-27, 2013.
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
Kereskedelmi és információs rendszer a zöldségtermesztés területén …avagy az információs szövetkezés támogatása Pető István
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Minőségi könyvtár a színvonalas szolgáltatásért!
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Hallgatói juttatási rendszer
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
Magyar Tudományos Művek Tára
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Az egyetem létrehozásának célja
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A SZIE GTK Gazdasági Informatika Tanszék projektjei
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Az online kommunikáció perspektívái a felsőoktatásban avagy a hallgatói információszerzés helyzete és lehetőségei… Pető István; PhD-hallgató SZIE GTK GMI Gazdasági Informatika Tanszék Szent István Egyetemi Napok 2003. augusztus 26.

Kommunikációs alaphelyzetek Hírek, aktualitások megismerése (külső forrásokból is) Tájékoztatók, szabályzatok elérése (egyetemi, kari, tanszéki szinten – „külső” médiumokból és egyetemek között is) Tananyag-jellegű dokumentumok Adminisztratív teendők online intézése (rendhagyó esetek kezelése) Visszajelzési lehetőség a szervezeti egységek felé, illetve folyamatos online „párbeszéd” az egyetem érintett munkatársaival illetve egymással

Kommunikációs partnerek Egyetemi oktatási szervezeti egységek Adminisztratív szervek (Tanulmányi Osztály) Érdekképviseleti szervek (pl. Hallgatói Önkormányzat) „Külső” szervek, médiumok (pl. OM, FISZ, OFFI) Hallgatók egymás között – beleértve a nem nappalos, „speciális” hallgatókat is: demonstrátorok, posztgraduális képzés, PhD-képzés

Támogató technológiák Szervezeti honlapok (főként statikus oldalakkal) NEPTUN (illetve bizonyos funkcióit lefedő rész-alkalmazások) Adatbázis-funkciók (címjegyzék, telefonkönyv, jegyadatbázis…) Szövegfeldolgozó megoldások, automatizmusok Dokumentumtár E-mail, levelezőlisták Fórumok SMS-küldő szolgálat

Általános fejlesztési alapelvek Egyetemi és egyetemközi meta-adatbázisok létrehozása és karbantartása (Felelős: pl. OM, MTA, pályázat finanszírozók, ill. ÁSZ, KEHI) Szabványok, elvárások megalkotása (vö. meta-adatbázis, Felelős: pl. IHM, szakmai szerveztek, tárcaközi bizottságok) A hallgatókkal való kommunikáció lehetőségeinek egyértelmű, ésszerű szabályozása (Felelős: szervezeti vezetés) Az adatok, dokumentumok közötti konzisztencia garantálása (Felelős: forrás, ill. szakmai érdekegyeztető fórumok) Az adatok elvárható gyakorisággal történő, rendszeres frissítése (Felelős: adatgazda, ill. Ellenőrzés: „Fogyasztóvédelem” vö. közhasznú adatokhoz való alkotmányos jog) A szolgáltatások folyamatos értékelése (pl. log-elemzés, közvélemény-kutatás; Felelős: szervezeti vezetőség, média, szakmai szervezetek)

A hallgató kommunikációs céljai Stratégiai szinten: Minden releváns információ késlekedés nélkül hozzáférhető legyen Képes legyen a (vélhetően) nagy mennyiségű információban hatékonyan tájékozódni Operatív szinten: Hírszolgálati alapokon állandóan tájékoztatva legyen az aktualitásokról – „Adattámogatás” Kapjon segítséget lehetőségeinek online összehasonlításában, hallgatói „életpályájának” menedzselésében. – „Döntéstámogatás”

Hírek, aktuális információk I. Naprakész hírszolgáltatás (pl. meghívók, konferenciák, közlemények) Gyakorlati és álláslehetőségek Forrástérkép (pályázatok, ösztöndíjak) Helyi (pl. közlekedési) infrastruktúra (pl. menetrendek)

Hírek, aktuális információk II. Rendszeres frissítés illetve visszakereshetőség biztosítása; A keletkezés dátuma, a forrás illetve egyes esetekben az a kapcsolódó elérhetőség (pl. e-mail) közlése a hír szövegével együtt; Hírek közlése „külső” források felé (pl. sajtóanyag, felsőoktatási portálok) – konzisztencia megőrzése; Hírek közlése több médiumon át – pl. honlapon és SMS-szolgálaton keresztül; Többnyelvűség biztosítása

Tájékoztatók, szabályzatok I. A hallgató egyetemi életét szabályozó rendelkezések (pl. felvételi dokumentáció, TVSZ, Doktori Szabályzat) Szervezeti egységek tájékoztatói (pl. egyetem, kar organigramja, tanszéki oktatói CV-k és tantárgyleírások) Kutatási, TDK-, diploma-, egyéni feladat-témakörök (vö. dolgozatok minőségbiztosítása)

Tájékoztatók, szabályzatok II. (Egységes szemléletű) tanszéki információs HTML-lapok; Az érintett dokumentumok rendszeres frissítése, karbantartása, a több helyen elérhető verziók egységesítése; „Benchmarking” jellegű összevetés lehetősége (vö. „automatikus” szövegfeldolgozás); Adatszolgáltatás külső médiumoknak; Többnyelvűség biztosítása

Tananyag jelegű dokumentumok I. Online elérhető segéd- és tananyagok Kifejezetten online használatra tervezett oktatóanyagok (pl. multimédiás megoldások, online tesztek) Szak-, diploma-, TDK-dolgozatok, doktori értekezések elérhetősége (vö. OM doktori adatbázisa) Céltudatosan kialakított hallgatói egyéni feladatok Online jegyzetbolt lehetősége (papíralapú és elektronikus tananyagok esetében egyaránt – vö. eBusiness)

Tananyag jelegű dokumentumok II. Az elérhető teljes szövegű dokumentumok, illetve adatsorok (indexált) katalógusának kialakítása (meta-adatbázis) A dokumentumok adattartalmának (pl. idősorok) adatbázisban való tárolása (tovább-feldolgozhatóság – adott szakterület adatvagyonának részleges lefedése pl. hallgatói feladatokon keresztül) Lehetőség szerint egységes szemlélet a dokumentumok formátumának kialakításában (konzisztencia, szakmai helyesség, összehasonlíthatóság, tovább-feldolgozhatóság)

Adminisztratív teendők I. Tantárgyfelvétel, vizsgára jelentkezés (hallgatói „ön-menedzsment” támogatása) Számonkérés eredményeinek online elérése Pénzügyi vonatkozások kezelése (pl. ösztöndíj, vizsgadíjak) További adminisztratív funkciók (pl. könyvtár) eGovernment a felsőoktatásban (Feltétel: egyfajta elektronikus aláírás)

Adminisztratív teendők II. NEPTUN – „integrált felsőoktatási IR”: Bizonyos tekintetben parciális, elszigetelt megoldás: Évközi kapcsolattartásra korlátozottan alkalmas Évközi számonkérések kezelése nem magától értetődő Adott hallgatóra vonatkozó frissüléseket nem kezeli Más programokkal való kommunikációja sokszor elégtelen Kérdéses rugalmasság: Interface kialakítása már meglévő rendszerekkel Ad-hoc jelentkező vagy speciális esetek kezelése Kötegelt adatbevitel HelpDesk (vö. szabályzatok elérhetősége és online kapcsolattartás) Hallgató egyértelmű azonosítása („eSignature”)

A visszajelzés és az online párbeszéd lehetősége I. Online kapcsolatfelvétel lehetőségének biztosítása (pl. eMail, online űrlapok) (Online) felmérések a tanszékek munkájáról, illetve ezek eredményének online közzététel (online űrlapok) Online párbeszéd lehetőségének megteremtése (hallgatói vélemények gyűjtése is): Fórum-jellegű megoldások, Levelezőlisták (pl. évfolyam-levelezőlista)

A visszajelzés és az online párbeszéd lehetősége II. Hatékony, biztonságos eMail-account biztosítása (egységes arculat) az egyetemi ügyekben hivatalosan eljáró személyeknek (dolgozók, PhD-hallgatók, demonstrátorok) Az érintett egyetemi munkatársak aktív részvétele az online párbeszédben (pl. tolerálható „válaszidő”, a célfórumok látogatása) Lehetőség biztosítása a hallgatóknak, hogy online értékeljék az egyes szervezeti egységeket (illetve online hozzáférjenek az eredményekhez)

Stratégiai döntési területek Mit várunk el az egyetemi szintű IR-től? Mivel támogatjuk a kimaradó funkciókat? (rugalmasság, átjárhatóság) Hatékony adatvagyon-gazdálkodás megvalósítása (adatvagyon-feltárás, -katalogizálás; adatminőség vizsgálata, javítása; felelősségi rendszer kialakítása) Online kommunikáció humán vonatkozásai (aktív részvétel az információ-menedzsmentben és az online kommunikációban) A kommunikációs területek/funkciók minőségének folyamatos monitorozása, fenntartása illetve javítása

Köszönöm a figyelmet! ipeto@miau.gau.hu