A novellaelemzés szempontjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

Az élet értelméről mint metaforikus kifejezésről Mráz Attila CEU, Budapest Metafora Konferencia május 28.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Történeti episztemológia
Egy ötlet megvalósítása
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
Verbális kommunikáció
Orosz realizmus Összefoglalás.
Móricz Zs.: Hét krajcár.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Verbális kommunikáció
Megértési értelmezési folyamatok
Készítette: Cselényi Szandra Nóra
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Novellaelemzési szempontok
A regény műfaji jellegzetességei
REALIZMUS.
interperszonális személyiség-koncepciója
József Attila Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A 19. századi líra átalakulása
Hamlet 15/B.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
A szövegértés tanítása II.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Kertész Imre: Sorstalanság
Puskin: Anyegin.
A csillagászat keletkezése
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A szövegszerkesztés menete
Antigoné.
Dráma Irodalmi mű.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A szövegértési feladatok összeállítása
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Prezentáziós Stratégia
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Filmelemzési szempontok
Franz Kafka ( ).
22. FILMÖTLET, SZINOPSZIS, TREATMENT, STORYLINE
Tündérkert (Erdély-trilógia I.)
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
A mese.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
Óvodáskorúak irodalma II. évfolyam óvodapedagógus szakirány.
1. Balladák.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Felkészítés az érettségire: módszerek, technikák
Mikszáth Kálmán novellái
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Arany János:Toldi -összefoglaló
Katona József Érettségi tételminta.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Összehasonlító elemzés
Előadás másolata:

A novellaelemzés szempontjai

A műfaj meghatározása, műfaji jellegzetességek vizsgálata rövid, prózában írt kisepikai műfaj a szó eredeti jelentése: ’újdonság’ (olasz). Boccacciótól ered egyetlen rövidre fogott, tömören előadott eseményt mond el általában egy főszereplője és viszonylag kevés mellékszereplője van gyakran egy fordulópontot mutat be a főhős életéből cselekménye általában egy szálon fut rövid idő alatt, kevés helyszínen játszódik szerkezete zárt, feszes, nem enged meg felesleges kitérőket

A novella fikció – a szöveg az író céljának megvalósulása A szerző elsődleges célja, hogy elgondolkodtasson Az írót foglalkoztatta egy probléma és átadja az olvasónak továbbgondolásra

Bevezetés A szerző korának társadalmi jellemzői – ha van róla információd Korstílus, stílusirányzatok jellemzése A szerző főbb művészeti törekvései (témái, stílusa, újításai, személyisége, gondolatkörei) – NEM életrajz Frappáns nyitány – milyen kérdést jársz körül?, milyen szempontból fogsz beszélni a novelláról? (gondolatébresztő kérdés, idézet) Min. 5 sor, max. fél oldal

Tárgyalás A mű helye az alkotó pályájában (témavilág, művészi törekvések a szerző adott korszakában) A mű műfaja és témája (műfaj definíciója) A mű ihlető élménye, keletkezési körülményei A szerző feltételezett célja, a mű legfontosabb mondanivalója Az alkotás általános hangulati hatása (pl. patetikus, tragikus, groteszk, meghökkentő, elgondolkodtató, ironikus, szatirikus, derűs stb.)

Tárgyalás 2. A cím értelmezése – mit sugall, milyen előzetes elképzeléseid voltak a műről csak a cím alapján? Mit tartalmaz (téma, idő, helyszín, szereplők, kulcsfogalom stb. megjelölése)? Van-e jelképes értelmezése? Hogy változik a jelentése a mű olvasása során?

Tárgyalás 5. – Tér és idő Térszerkezet: Hol játszódik a mű? Van ennek jelentősége? Konkrét hely vagy akárhol lehetne a térképen? Ha konkrét hely, szimbolizál-e valamit? (sziget, nagyváros stb.) Változik-e? Hány van belőle? Az időszerkezet: Mikor történik az esemény? Konkrétan meghatározható –e? Mennyi idő leforgása alatt történnek a fordulatok? Milyen napszakban/évszakban/történelmi korban? Van-e ennek jelentősége? Változik-e? Értelmezhető-e jelképesen?

Tárgyalás 6. - Elbeszélésmód E / 1. vagy E / 3. a narrátor? Ha E/1., akkor a szerző tudatosan az egyik szereplő szubjektív szemszögéből szándékozik megszólalni. Miért? Ha E/3., akkor objektívebb hangnemre számíthatunk. Itt a szerző szándékosan hallgat el dolgokat, mesél el másokat: mit hallgat el? Miért? Mindentudó-e? Megjelenik-e a szövegben szereplőként vagy megfigyelőként? Megszólítja-e az olvasókat? Együtt tud érezni az olvasó a narrátorral? Osztja a véleményét? Kifejezi-e véleményét, értékelését; azonosul-e valamelyik szereplővel?

Tárgyalás 7. A mű szerkezeti felépítése (szerkezeti felosztás hangulati vagy gondolati szempontjainak megnevezésével, pl. időbeliség, oksági viszony, téma- és hangulati váltások) Szerkezeti egységenkénti nyomozás a többletjelentés után

Tárgyalás 8. A szerkezeti egységek egymáshoz való viszonya (ellentétek, párhuzamok, a feszültség fokozása, feloldása stb.) Kerüld az epikus mű cselekményének részletes ismertetését! (NEM te írod a kötelezők röviden következő kötetét)

Tárgyalás 9. - Szerkezet Expozíció: Kit ismerünk meg a műben, milyen helyzetben? Milyen lelkiállapotból indul a történet? Mikor történik? Bonyodalom: Mi billenti ki kezdeti statikus helyzetéből a szereplők viszonyát/főszereplő lelkiállapotát/a történet menetét? Kibontakozás: a bonyodalom nem mindig tragikus, lehet teljesen egyszerű emberi választási helyzet is, de a történet hosszasan foglalkozik vele ebben a részben – ez a belső folyamat kihat kapcsolatainkra, terveinkre, cél: elgondolkozzunk rajta

Tárgyalás 10. - Szerkezet Tetőpont: a fokozódó feszültség eljut egy pontra, mikor lépni kell, fordulat áll be a cselekményben Megoldás: Hogyan zárul a történet? Valóban lezárul a cselekmény annál a pontnál, ahol az író elhallgat? Maradnak súlyos kérdések? Az elbeszélő, leíró, párbeszédes részek aránya – az általuk kiváltott hangulati vagy gondolati hatás

Tárgyalás 11. - A szereplők bemutatása, jellemzése Hogyan jellemzi az író hőseit? (Pl. a narrátor írja le, jellemzi őket; vagy a cselekmény és a párbeszédek mutatják meg jellemvonásaikat.) Mennyire pontos az ábrázolás lélektanilag? Ki kivel áll ellentétben? Mi a kiinduló szituációban, hogyan fordul át valami egészen másba? Milyen viszonyban állnak egymással a szereplők? Ki mit képvisel (nézetben, karakterben, életvitelben)? Hogyan változik meg a kapcsolatrendszer a mű végére? Konfliktusok eredete, fokozódása, oldódása. A főhős tetteinek mozgatói

Tárgyalás 12. - Motívumok, szimbólumok a műben Kulcsmotívumok: vannak-e visszatérő tárgyak, gondolatok a történetben? Vajon van-e jelentősége annak, hogy pl. a főszereplő orvos? Mit sugall ez a foglalkozás? Miért éppen ezt a szakmát adta hősének az író? Van-e jelentősége a neveknek? (beszélő nevek) jelképes tárgyak ismétlődő események színszimbolika

Tárgyalás 13. - Stílusirányzat meghatározása, hangnem, nyelvezet Pl. romantikus, realista, szecessziós, szürrealista, futurista, expresszionista stb. vonások a műben Hangnem: pl. patetikus, ünnepélyes, fennkölt / ironikus, gúnyos / tárgyilagos / közvetlen, tréfás / komor, nyomasztó / melankolikus, elégikus stb. Nyelvezet: milyen stílusértékű szavakat használ? (választékos – közönséges – naturális stb.)

Tárgyalás 14. – Állapotváltozások Mi volt a kiinduló helyzet, és hova futtatta ki a szerző a mű végére? Hogyan rendeződtek át az erőviszonyok, a szereplők kapcsolatai? Kinek változott meg a világnézete? Kinek alakult át talán az egész élete? A novella hatására az olvasó lelkében is fordulat következhet be – más megvilágításban látunk egy problémát, elgondolkozunk, mi mit tettünk volna, kivel tudunk azonosulni A mű végkifejlete, értelmezése, üzenete

Befejezés Tömör összegzés, tanulság levonása, konklúzió a mai kor embere számára, általános emberi tapasztalatok rögzítése A bevezetésben feltett kérdésekre adott válaszok summázata A mű fogadtatása A téma továbbélése a más alkotók vagy más művészeti ágak alkotásaiban (esetleg különbségek és azonosságok) A szerző későbbi útja az elemzett mű megalkotása után Személyes vélemény, de maradj tárgyilagos, objektív (Kerüld a szerintem kezdetű mondatokat!) Hatása ránk Külön bekezdés, min. 5 sor, max. fél oldal

Milyen mesei hagyományokra épül Az utolsó mese Milyen mesei hagyományokra épül Az utolsó mese? Lehet-e egy mese a műfaj utolsó megnyilatkozása? Értelmezze Ottlik Géza írását! Kifejtésében vizsgálja a cím és a mesei motívumok szövegbeli jelentését is! Milyen mesei hagyományokra épül – Milyen, más mesékből ismert fordulatok, események fordulnak elő Ottlik meséjében? Értelmezze Ottlik írását – Mi a mese másodlagos jelentése, mi a mese lényegi mondanivalója számomra? Vizsgálja a cím szövegbeli jelentését – Mit jelent a cím az adott szövegben? Vizsgálja a mesei motívumok szövegbeli jelentését – A mesék szokásos fordulatainak, eseményeinek mi a másodlagos, lényegi jelentése; milyen, a megszokottól esetleg eltérő jelentéssel bírnak?

1. Aláhúzod a részfeladatokat 2. Megszámozod 3. Külön kiírod 4. Átfogalmazod

Kosztolányi érett novellaírói korszakának terméke a Latin arcélek ciklus. Ennek egyik darabja a Paulina című rövid történet, amelyet „igazság-novellának” is neveznek. Elemzői szerint az alkotás el is tér a novella műfaji hagyományaitól. Értelmezze Kosztolányi Dezső Paulina című alkotását! Milyen erkölcsi kérdéseket vet fel Kosztolányi műve? Hogyan jeleníti meg, hogyan jellemzi szereplőit a szerző? Vizsgálja meg az elbeszélői-szerzői nézőpontot és a mű szerkezeti felépítését! értelmezze Kosztolányi alkotását – másodlagos értelme milyen erkölcsi kérdések vannak a műben hogyan jeleníti meg szereplőit a szerző (milyen írói, nyelvi eszközök segítségével ábrázolja őket) hogyan jellemzi szereplőit a szerző (írói eszközök) az elbeszélői-szerzői nézőpont (az elbeszélő, vagyis a narrátor, a történeten belül vagy kívül helyezkedik-e el, mindent tudó elbeszélő vagy az elbeszélő is csak egy szereplője a történetnek) a mű szerkezeti felépítése (bevezetés, tárgyalás, befejezés megléte, egymáshoz való viszonya, expozíció, bonyodalom stb.)