Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 A szakképzés az elmúlt 20 év vesztese: számbeli és presztízs veszteség egyszerre jelentkezett.  Az egyre fogyatkozó számú tanulók közül egyre kevesebben.
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV Szakképzés ma … Málnási Gábor.
Marcali Szakképző Iskola Pályaválasztás / Tel: 85/ , 85/
Az intézmény Nappali képzés keretében több mint 1800 diák, két tagintézményben folytathatja tanulmányait iskolánkban, akiket kiválóan felkészült pedagógusok.
Pécsi Regionális Informatikai Szakképzési Fórum Pécs, szeptember 10.
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A szak- és felnőttképzés Magyarországon
Árpád Szakképző Iskola és Kollégium
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Az Európai Unió története
Keresletvezérelt szakképzés
Nyugat-Magyarországi Egyetem Közgazdaságtudományi Kar
EU II..
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Jelky András Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium Év végi statisztika Készítette: Huber Béla Farkasné Pataki Csilla.
Az Európai Unió bővülése Vincze János, 12. osztály Fazekas Mihály Gimnázium Debrecen >
Az intézmény Nappali képzés keretében több mint 1300 diák, folytathatja tanulmányait iskolánkban, akiket kiválóan felkészült pedagógusok a kor követelményeinek.
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Európa regionális földrajza
1 AEMA – Hálózat Adult Education Made Accessible Projektcélok és megvalósítás - Információs nap Miskolc, március 19.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
Duális szakképzés Együttműködési lehetőségek a Nyíregyházi Szakképzési Centrummal Nyíregyháza, március 01.
Egészségi állapot Demográfia Horváthné Csolák Erika tanársegéd
Az együttműködő partnerek szemszögéből Pártfogói konferencia december 9. F OGLALKOZTATÁSI F ŐOSZTÁLY Tamásné Lehoczki Aranka osztályvezető.
Középiskolai beiskolázás a 2014/2015-ös tanévre Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal 5000 Szolnok, Kossuth Lajos út november 18.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Szolnoki Szolgáltatási Szakközép- és Szakiskola SZOLGSZI.
Hiány-szakképesítések ösztöndíjrendszere Dr Baloghné Nagy Katalin pályaorientációs tanácsadó 2013 / 2014.
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
A foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései Győr,
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
Szakképzési körkép 2016 A jármű és fémipari szakmacsoport Fóruma.
Szakképzés a régióban Dr. Medvegy Tilda igazgató Oktatási Hivatal Nyugat- dunántúli Regionális Igazgatóság 9024 Győr, Bem t. 15.  (96) fax: (96)
Hiányszakmákat tanuló végzős szakiskolások Mártonfi György Budapest november 5.
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban Kleizerné Tamás Györgyi szakreferens Nyugat- dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
F ELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBA TÁJÉKOZTATÓ A SZÜLŐK SZÁMÁRA A 9. ÉVFOLYAMRA TÖRTÉNŐ BEISKOLÁZÁSRÓL 2016/2017. TANÉV.
MFKB Roadshow Változások a szakképzésben – Gondoljuk újra együtt Csongrád megye szakképzés fejlesztési koncepcióját október 10. Előadó: Dr. Kőkuti.
2016/17-es tanév. Iskolatípus változások 2016/17-es tanévtől.
Hódmezővásárhelyi Szakképzési Centrum
A legnehezebben betölthető munkakörök Magyarországon:
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Foglalkoztatás munkaerő-piaci igények Szakképzés-fejlesztési koncepció
Szakképzési pályaorientációs fórum
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Felvételi a középfokú iskolákba TÁJÉKOZTATÓ A SZÜLŐK SZÁMÁRA A 9
MAGYARORSZÁG ÉS A BALATONI MEGYÉK GAZDASÁGA ÉS MUNKAERŐPIACI HELYZETE
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban
PÁLYAVÁLASZTÁS? SZAKMAVÁLASZTÁS?
Campus Mundi ösztöndíjak
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
Előadás másolata:

Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok Modláné Görgényi Ildikó

Lemaradt munkavállalói csoportok A foglalkoztatáspolitika kiemelt célcsoportjai alacsony iskolai végzettségűek pályakezdők 50 éven felüliek kisgyermekes nők A foglalkoztatáspolitika i főterületei Aktív munkaerő-piaci politikák, munkaerő-piaci programok Közvetlen támogatás a munkahelyteremtéshez, A család és a munka összeegyeztetését segítő programok, A versenyképes tudás megszerzésének támogatása, A szakképzés rendszerének fejlesztése. 2019.01.01.

Foglalkoztatáspolitika célja A hazai humán-erőforrásban rejlő növekedési potenciál kiaknázása, a munkaerő-állomány növelése és az aktivitás ösztönzése

Munkaerő-piac, foglalkoztatás által vezérelt szakképzés A munkaerő-piaci változásokra gyorsan reagáló, jó minőségű szakképzési kapacitásokra van szüksége. A versenyképesség fokozása érdekében új szakképzés-fejlesztési koncepció került elfogadásra melyek alapján új törvények születtek. A gazdasági kamara vezetésével évente meghatározzák területi egységenként (19 megye + főváros), hogy mely szakképesítésekre, mekkora tanulólétszámmal lesz szükség. Előre tervezhető a szakember-kibocsátás a beruházások számára. A képzési rendszer moduláris, szélesebb alapú iskolai képzésre a későbbi továbbképzés, specializált tudás megszerzése rövidebb ideig tart.

munkanélküli ráta 2013. J 2013. F 2013. M 2013. Á 2013. Mj 2013. Jú 2013. Jl 2013. Au Összesen Eurózóna 12 12,1 Eurózóna (17 ország) Eurózóna (16 ország) EU (28 countries) 10,9 11 EU–27 EU–15 11,1 11,2 Belgium 8,2 8,3 8,4 8,5 8,7 Csehország 7,1 7,2 7,3 7 6,9 Dánia 6,8 6,7 6,6 Németország 5,4 5,3 5,2 Franciaország 10,8 Horvátország 17,2 16,9 16,8 17 Magyarország 10,6 10,4 10,2 .. Hollandia 6 6,2 6,4 6,5 Ausztria 4,9 5 4,8 4,6 4,7 Lengyelország 10,5 10,3 Románia 7,4 7,5 Szlovénia 10,7 Szlovákia 14,2 14,1 14 Egyesült Államok 7,9 7,7 7,6 Japán 4,2 4,3 4,1 3,9 3,8

Szakképzés Magyarországon a nők iskolai végzettsége általánosságban valamivel magasabb, mint a férfiaké. A munkaképes korú nők nagyobb százalékának van középfokú, vagy felsőfokú végzettsége, mint a hasonló korú férfiaknak. A férfiak viszont magasabb arányban rendelkeznek szakképesítéssel. Az oktatás jelenleg Magyarországon nemek szerint erősen szegregált, ami főleg a szakoktatásban és a felsőoktatásban érhető tetten. A lányok felülreprezentáltak a középiskolai oktatásban is.

Szakképzés(eustat 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Férfiak Magyarország 29,1 28,8 28,6 29,8 30,1 31 31,5 EU–27 64 57 56,8 55,7 55,2i  55,4 56,6 Dánia 55,3 55 55,1 54,2 53 51,5 Franciaország 61,9 48,8i  49,4 49,6 49,7 Nagy-Britannia 68,7i  40,6i  40,8 31,3 30,7 32,7 36 Németország 65,5 64,9 63 63,1 60,5 58,6 55,8 Belgium 71,2 70,7 73 72,8 73,1 Bulgária 65,1i  64,2 63,2 61,6 60,7 60,6 Románia 72,6 72,1 71,9 71,8 71,1 70,8 Hollandia 70 69,4 69,5 69 68,9 68,7 70,6i  Lengyelország 54,5 53,9 54,4 56,4 57,1 58,5 Ausztria 82,7 82,1 81,6 81,4 81,7 81,1 80,5 Szlovénia 73,6 72,5 71,4 72,4 Szlovákia 79,1 78,7 78,2 77,4 76,8 76,6 Csehország 84,2 83,8 80,1 79,3 78,8 Horvátország 80,9 80,4 80,3 80 79,5 78,4 78,5

szakképzés (eustat 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Nők Magyarország 18,8 18,5 20,4 20,8 Bulgária 43,2i  43 42,8 42,3 42,9 Franciaország 50,9 37,3i  38,1 38,6 39 39,2 39,3 EU–27 57,3 46,3 46 44,7 43,8i  44,2 Lengyelország 34,6 33 33,2 34,8 36,1 36,9 37,2 Románia 57,8 57,6 57,5 57,4 56,3 56 54,9 Németország 54,4 53,2 51,2 44,5 43,1 40 Belgium 68,1 68,3 68,6 72,9 Hollandia 66,3 65,6 65,7 65,2 65,1 67,5i  Ausztria 73,7 73,3 72,5 72,1 72,3 71,9 71,1 Szlovénia 61 59,7 58 57,2 56,9 56,8 57,9 Nagy-Britannia 75,0i  42,8i  42 31,5 30,4 Szlovákia 69,2 68,2 67,3 66,4 65,9 Csehország 74,8 74,7 70,4 69,1 67,8 67,1 Horvátország 67,7 66,9 66,1 65,8 65,3 64,4

Szakképzés

Szakképzés vagy felsőoktatás? Érettségi utáni döntés Végzés utáni foglalkoztatás Több esetben főiskolát végzett technikusi feladatot lát el Kevés a minőségi szakmunkás, a gazdaság és a társadalom elégedetlen

Angol nyelv(eustat) 2006 2007 2008 2009 2010 2011 EU (28 countries) 93,1 .. 92,3i  94,2 92,7 93,8 EU–27 92,5i  Belgium 94,4 94,1 94 95 95,1 94,5 Bulgária 86,1 86,2 87,2 87,5 87,4 88,4 Csehország 100 Dánia 85,8 91,8 91,7 91,6 91 Németország 94,3 91,4 91,1 92,8 Franciaország 99,4 99,4i  99,5 99,6 Horvátország 98,3 99 98,9 99,1 Magyarország 73,3 76,4 78 79,4 76,5 78,5 Hollandia Ausztria 96,9 98,5 Lengyelország 91,2 80,6 92,2 92,4 93,4 Románia 94,8 95,9 96,5 98,1 98,7 Szlovénia 97,1 98,2 Szlovákia 97,7 97,9 98 Finnország 99,3 99,7 Svédország 99,9

Jó gyakorlat(NMH adat)

Jó gyakorlat A szakképzési hozzájárulás rendszer és a szakképző intézmények kapcsolatának fő területei Területek Gazdálkodó szervezetektől közvetlenül fogadott támogatások NFA képzési alaprészből nyújtott támogatások Szakiskolai tanulmányi ösztöndíj folyósítása

Jó gyakorlat Hiány szakmák pl Ács Húsipari termékgyártó Épület- és szerkezetlakatos Gépi forgácsoló Hegesztő Kőműves és hidegburkoló Női szabó Szerszámkészítő Szociális gondozó és ápoló Villanyszerelő Húsipari termékgyártó Ipari gépész Mezőgazdasági gépész Pék Gazda Szakács CNC gépkezelő Elektromechanikai műszerész

Jó gyakorlat

Jó gyakorlatok (NMH adat)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket