Elektrotechnika – ZIU9B Műszaki ismeretek Elektrotechnika – ZIU9B
Elektrotechnika ZIU9B – erősáram
ZIU9B hajtásrendszer elve RN – nullfeszültség relé Kikapcsol (kiejt), ha a két áramszedő közötti feszültség kisebb, mint 350–380 V – ha mindkét áramszedő pozitív vezetéken van, – ha mindkét áramszedő negatív vezetéken van, – ha legalább az egyik áramszedő szigetelt vezetékszakaszon áll, – áramszedő kiugrás esetén. 2018. december 31.
ZIU9B hajtásrendszer elve Hagyományos trolibusz főáramkörnek elve Fogyasztók soros kapcsolásának elve – változtatható előtét-ellenállással A gyakorlatban fix értékű ellenállások kapcsolgatásával (áthidalásával) 2018. december 31.
ZIU9B hajtásrendszer LK1, LK2 – vonali kontaktorok LK3 – manőverkontaktor S1, S2, S3 – mellékáramkörű kontaktorok T – fékkontaktor R – gyorsító kontaktor AV – túláramkapcsoló (490–500A) RT – maximál relé (420–450A) RU – gyorsító relé (250A 300A) RMT – minimál relé (10A 50A) 1-12 – kapcsolóelemek a szervón 2018. december 31.
ZIU9B hajtásrendszer RN – nullfeszültség relé KDK – légsűrítő kontaktor (350–380 V) Rv0 – időrelé menetre (0,7s) Rv1 – időrelé fékre (0,3s) 2018. december 31.
Fogyasztók kapcsolása Soros (előtét) ellenállással: a motorra jutó feszültség csökken a fordulatszáma csökken 2018. december 31.
Szervókontroller 2018. december 31.
Szervókontroller kapcsolási séma 2018. december 31.
Menetáramkör – manőver fokozat Bekapcsol: LK1, LK2, S1, RK7 (1. fokozat) (A jármű még nem mozdul meg) Rv0 késleltetéssel bekapcsol: LK3 (2.fokozat) (A jármű megindul) Menetsebesség 10 km/h körüli; legfeljebb 5 percig vezethető így a jármű az indítóellenállások melegedése miatt! 2018. december 31.
Menetáramkör – menetfokozatok Bekapcsolva: LK1, LK2, LK3, S1, RK7 (2. fokozat) Menetpedál továbbnyomásával elfordul a szervókontroller Bekapcsol RK1 (kiiktatja az első indítóellenállást) (3. fokozat) Hajtómotor áramkörében az áramerősség megnövekszik RU megállítja a szervókontrollert Hajtómotor fordulatszáma növekszik, árama csökken RU továbbforgat… 2018. december 31.
Menetáramkör – menetfokozatok Bekapcsolva: LK1, LK2, LK3, S1, (RK4), RK5, (RK7), RK8, RK9 (13. fokozat) Szervókontroller bekapcsolja az R gyorsító kontaktort Teljes előtétellenállás-lánc kiiktatva (14. fokozat) A jármű menetsebessége 20–25 km/h. További gyorsítás „söntöléssel”. 2018. december 31.
Fogyasztók kapcsolása Soros (előtét) ellenállással: a motorra jutó feszültség csökken a fordulatszáma csökken Párhuzamos (sönt) ellenállással: a motor állórészére jutó áramerősség (gerjesztés) csökken; a forgórész árama növekszik a motor fordulatszáma növekszik! 2018. december 31.
Menetáramkör – menetfokozatok Bekapcsolva: LK1, LK2, LK3, S1, R (15. fokozat) (párhuzamos gerjesztőkör söntölve) Szervókontroller további forgásával kapcsolja a söntöket Bekapcsol RK10 (bekapcsolja a soros gerjesztőkör söntjeit) (16. fokozat) RU áram szerint továbbforgatja a szervókontrollert Bekapcsol RK11 (17. fokozat), majd RK12 is (18. fokozat) 2018. december 31.
Fékáramkör Bekapcsol: T, S1, S3 (fék1 fokozat) szabályozott féknyomaték Fékpedál továbbnyomásával bekapcsol S2 is (fék2 fokozat) nagyobb gerjesztés, nagyobb fékáram nagyobb féknyomaték 2018. december 31.
Segédüzemek DC 600V-os áramkörök – generátor meghajtó motor – kormányszervó meghajtó motor – légsűrítő meghajtó motor – vezetőfülke fűtés 2018. december 31.
Segédüzemek Erősáramú patentkapcsolókkal közvetlenül kapcsolt: generátor és kormányszervó Patentkapcsolóval és gyengeáramú nyomáskapcsolóval, kontaktorral vezérelt: légsűrítő Gyengeáramú kapcsolóval, kontaktorral kapcsolt: fülkefűtés 2018. december 31.
VÉGE