Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Fogalmak Kompenzáció: anyagi + nem anyagi Javadalmazás: anyagi Ösztönzés: teljesítmény alapú, jövőbeli teljesítménycélokat kitűző
Javadalmazási rendszer céljai Munkaerő-piaci vonzerő Megtartóerő Motiváció irányítása Szervezeti kultúra erősítése, alakítása Státuszrendszer kialakítása, erősítése Szervezeti működés (rugalmasság, költségek, hatékonyság) Konfliktus-menedzsment (elégedettség, méltányosság…)
Külső és belső motiváció Függ a munkától, a szervezet lehetőségeitől és a munkavállalótól, annak körülményeitől, a vezetés emberképétől Arányuk visszahat a szintjükre is Időtáv Hatékonyság (időtáv függvényében is!)
Kompenzációs filozófia Célok Kommunikációs alapelvek Döntéshozatal Munkaerő-piaci pozíció Centralizáció, decentralizáció Pénz és nem pénz motiváció aránya Teljesítményalapú motiváció szerepe Összhang a vezetési stílussal …
Munkakörre és/vagy egyénre épülő rendszerek Tradicionális Munkakör-értékelésre épülő Egyén: Szenioritás Képesség/kompetencia Teljesítmény (előfeltételek!)
Teljesítményre épülő ösztönző rendszer feltételei Elhatárolható feladatok Ráhatás a teljesítményre Célok ismerete és reális volta Jutalmak ismerete és megfelelő nagysága (utóbbit befolyásolja a nyitottság) Számítási formula érthető, kiszámítható Teljesítmény mérhetősége Bizonyos szintű teljesítményorientáltság a kultúrában
Ösztönzési formák Egyéni/csoportos/szervezeti teljesítmény Titkosság/nyíltság Centralizálság/decentralizáltság Teljesítmény alapú fizetésemelés vagy egyszeri elismerés Előzetes célkitűzéshez kötött vagy utólagos jutalmazás Gyakorisága harmonizáljon a teljesítési időtávval Teljesítménynövekedés és ösztönzés: Regresszív Lineáris Progresszív Mi a mért változó: darabbér, standard óraterv, jutalék Nyereségrészesedés vs. Növekedésrészesedés Juttatások Vezetői ösztönzés Kompetencia alapú rendszerek Fizetési kategóriák rendszere
Fizetési kategóriák rendszere Átláthatóság, elfogadhatóság és motiváló erő Alapja munkakör értékelés és fizetési felmérés Elemei, kérdései: Fizetési színvonal Kategóriák száma Kategóriák szélessége (differenciálás) Előrehaladás alapja, üteme Kategóriák közti különbségek Átfedések engedélyezése
Kompetencia alapú rendszerek A potenciált jutalmazza: humán tőke növelés, új tudás megszerzése, munkavállalók helyettesíthetősége Szakértői pozíciókban növelhető a kereset (nem kell menedzserré válni) Általában csak a teljes rendszer részeként jelenik meg Biztosítani kell a képességek megszerzésének lehetőségét is Orientálni kell a munkavállalókat a kompetenciák megfelelő sorrendben történő megszerzésére
Köszönöm a figyelmet!