Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos? Sinka Zsófia Keleti nyelvek és kultúrák koreai szakirány III. évfolyam
Felhasznált irodalom Diószegi Vilmos: Sámánizmus, Terebess Kiadó, Budapest, 1998 Diószegi Vilmos: A pogány magyarok hitvilága, Kőrösi Csoma Kiskönyvtár 4, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967 Hoppál Mihály: Sámánok Eurázsiában, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2005 Lee Ki Sung, Kim Young Hoon, Kim Mi Hyun, Hahm In Hee, Choi Joon Sik: Understanding Contemporary Korean Culture: Chapter 3 – Understanding Korean Religion, Ewha’s Korea Studies Series for Globalization 2, Korean Cultural Research Institute http://mek.oszk.hu/00200/00239/00239.htm#1.1 – 2013. 01. 27. Birtalan Ágnes: Initiation of Shamanic-Type Mediators - Brief Survey of the cases of Korean mudang, Mongolian böö and Hungarian táltos, 2006, Hungary, Central and Eastern Europe and Korea. Current Issues in Humanities and Social Sciences 17th-19th July 2006
A sámánizmus Gyűjtőfogalom A Bronzkorban (i.e. 3500 – i. e. 1600) feltehetőleg már létezett Vallás-e vagy sem?
A sámán Tunguz eredetű szó Eleinte női sámánok, majd férfiak Mediátor, gyógyító, jós Transzállapot A körülvevő világgal meghatározni a viszonyát Testlélek és szabadlélek
Viselete, segédei Sámándob – a „sámán lova” Öltözete: köpeny, tükrök a ruhán, fejdísz Segédek
A koreai sámánizmus 무교 [mugyo] vagy 신교 [shingyo] Női sámánok – 무당 巫堂 [mudang] Férfi sámán – 박수 무당 [baksu mudang] Szibériai eredet Mezőgazdasági kezdetben -> szertartás a jó aratásért Hatással volt újféle koreai vallásokra is, pl.: Cheondoism – 천도교 Pantheon sokszínűsége: házi szellemek, fák szellemei, a hegyisten [산신 sanshin], barlangok szellemei, elhunytak szellemei stb. -> buddhizmusból és konfucianizmusból is átvétel
A legalsó réteg [천민 cheonmin] tagjai voltak
굿 [gut] Az emberek problémáinak megoldásáért Jó szerencséért, betegségek gyógyításáért, elhunytakért stb. Shin Yunbok: 무녀신무 [Munyeoshinmu]
Koreai kultúra fontos része Szertartáskor áldozat bemutatása Régiónként eltérő – összesen 24 gut létezik Főbb gut-ok: 내림굿[naerimgut]: beavatási szertartás 도당굿[dodanggut]: falu jólétéért és fellendüléséért 씻김굿[ssitkimgut]: elhunyt lélek megtisztulásáért 채수굿 [chaesugut]: amikor a túlvilági szellem jelen van
A koreai sámán típusai 1. 강신무 降神巫 kangsinmu: beavatás által, sámánbetegség [신병 神病 shinbyeong], a.) Mudang: jóslás, férfiak főleg b.) Myeongdu: halott lelke elhívja 2. 세습무 世襲巫 seseummu: családi alapon a.) Shimbang: spiritualitás, nincs elhívás, médiumon keresztül, b.) Tang’ol: Yeongnam és Honam régió, szellemek szórakoztatása
Lélekbetegség 신병 神病 shinbyeong 8-30 éven át Étvágytalanság, fizikai és mentális gyengeség, hallucinációk Álom látás Elvándorol Nem lehet meggyógyítani Gangshinje
Modernkori sámánok Blogot írnak Külföldiek is részt vehetnek Városokban laknak Kulturális szokás mai napig
A magyar sámánizmus Pogány magyarok Parasztság őrizte meg Szabadlélek és testlélek A táltos paripája Három osztatú világkép Sámánbetegség
A táltos A garabonciással és tudóssal hasonló alakja Születés előtt eldőlt a sorsa Feles csonttal születés Elhívás álomban Elhívás 7 vagy 14 éves korában Révülés, elrejtezés -> Mirkó királyfi népmesék Próbatétel avatáskor Tej Viaskodás, állattá változás, jóslás
Megérti? Nem érti? Megérti? Nem érti? Szibériai eredet Elhívásos alapon Koreában családon belül is Kellékek Koreában inkább zenészek is Koreai mai napig jól vizsgálható<-> A magyart mesékből, mondákból, feljegyzésekből, versekből kell összerakni Jóslások Sámánbetegség Idehaza ma már nincs sámán