A felsőoktatásba belépő hallgatók tudásszintjének vizsgálata az elmúlt években A 2009. és 2010. kémia mérések Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
FELVÉTELI tájékoztató
A felsőoktatásba érkező hallgatók fizika és kémia tudásáról
Beiskolázási tájékoztató december
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
A felsőoktatásba belépő hallgatók tudásszintjének vizsgálata az elmúlt években A és kémia mérések Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Karácsonyi János Katolikus Gimnázium
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Első éves BSc hallgatók fizika tudása Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Továbbtanulási terveim készítette: Roszik László
Felvételi pontszámítás. A pontszámítás alapját a középiskolai eredmények és az érettségi teljesítmény adják, amelyek például emelt szintű érettségiért,
A sósav és a kloridok 8. osztály.
Tájékoztató az egyéni tanrend összeállításához a 11. (12.) évfolyamra
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A kerekasztal résztvevői
A BSc képzés tapasztalatai BME VBK Műhelykonferencia – ELTE Bolyai Kollégium október 17.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Tájékoztató 10. osztályosoknak
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Kémiai reakciók Kémiai reakció feltételei: Aktivált komplexum:
A prezentációban – ahol rendelkezésre álltak - kis betűvel vagy külön utalással a évi, a évi, a évi és a évi május-júniusi vizsgaidőszak.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
ALKÍMIA MA Az anyagról mai szemmel, a régiek megszállottságával
Érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium Érettségi eredmények május.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola Kecskemét Bethlen krt. 63. Mérés-értékelés Konferencia Mezőtúr
Gyorsjelentés az érettségi eredményeiről július 12.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
KÉMIAI REAKCIÓK. Kémiai reakciók Kémiai reakciónak tekintünk minden olyan változást, amely során a kiindulási anyag(ok) átalakul(nak) és egy vagy több.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
JAG statisztika 2014/ félév.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
Kétszintű érettségi.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A képzés szeptemberében indul!
Érettségi eredmények május
Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Jelentkezés Érettségire jelentkezés határideje: február 15. Helye: Tiszakécskei Református Általános Iskola és Gimnázium.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Érettségi eredmények 2017.
PANNON EGYETEM VEGYÉSZ MESTERSZAK.
magyar nyelv és irodalom
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
A felvételi eljárás elemei
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
2018.május-június érettségi vizsga eredményei 2018.augusztus 31.
FELVÉTELI Berzsenyi Dániel Gimnázium 1858
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 21.
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
FELVÉTELI ELJÁRÁS
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A felsőoktatásba belépő hallgatók tudásszintjének vizsgálata az elmúlt években A 2009. és 2010. kémia mérések Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet Főiskolai tanár rad8012@helka.iif.hu http://members.iif.hu/rad8012/

Az előadásban érintett témakörök Előzmények Célkitűzések Főbb eredmények A feladatok típusai Néhány feladat megoldottságának elemzése Következtetések, javaslatok

A felsőoktatás problémája Mit várunk el a hallgatóktól? Mit várhatunk el a közoktatástól? Fel kell, hogy készítsen a felsőoktatási tanulmányokra? Az ELTE-n 2006. óta az elsős hallgatók írnak úgynevezett kritérium-dolgozatot a regisztrációs hét elején. Cél: a gyengék és a jók kiválogatása. 40%, illetve 50% alatt kell járni a felzárkóztató foglalkozásra. Az eredményeket elkezdtem kiértékelni, összefüggéseket keresni, és ezekről beszámolni…

Idézet a TTK Dékáni Kollégium 2008 Idézet a TTK Dékáni Kollégium 2008. október 31-i ülésének jegyzőkönyvéből: „Közös vélemény, hogy a résztvevők támogatják közös felmérő dolgozatok íratását a tanulmányaikat kezdő hallgatókkal matematika, fizika és kémia tárgyakból. A dolgozatok legyenek tantárgyanként maximum egy-egy órásak.„ Dr. Pipek János oktatási dékán-helyettes BME TTK

Az országos vizsgálatok célkitűzései és lebonyolításuk 2009 Az országos vizsgálatok célkitűzései és lebonyolításuk 2009. és 2010-ben A vizsgálatok célkitűzései A felsőoktatásba belépő hallgatók milyen tudásszinttel érkeznek, és az megfelelő-e a választott szak követelményeinek? A felvételi pontszám megfelelő információt ad-e a hallgatók tudásáról? Korábbi következtetések ellenőrzése, további empirikus adatokkal való alátámasztása. A vizsgálat kiterjesztése a kémia tudásra különböző szakok esetében. A vizsgálatok lebonyolítása A hallgatók egy 60 perces dolgozatot írtak a regisztrációs hét folyamán . A feladatlap központilag készült . Az intézmények saját maguk szervezték a dolgozatok megíratását és javítását az egységes útmutató alapján. A kollégák az eredményeket egy központilag előkészített Excel táblázatban rögzítették és ezeket küldték vissza feldolgozásra. A résztvevő intézmények Kémia: ELTE, BME, PE, DE, SZTE, PTE 2009-ben (1089 fő írt)– SE, SZI Gödöllő 2010-ben (1581 fő írt) Fizika: ELTE, BME több kara, DE, GDF, NYFMMK, PE több kara, PTE, SZTE, SZE, SZIE (2185 fő írt)

Sok – sok segítő Dr. Király Béla NYME Dr. Homonnay Zoltán ELTE Dr. Róka András ELTE TTK Dr. Szalay Luca ELTE TTK Dr. Rácz Krisztina ELTE TTK Dr. Rózsahegyi Márta ELTE TTK Dr. Nyulászi László BME VBK Király Márton BME VBK MSc hallgató és évfolyamtársai Dr. Tóth Zoltán DE Dr. Hrabák András SE Csörgeiné Dr. Kurin Krisztina ELTE Mészárosné Dr. Bálint Ágnes SZIE Mérőné Dr. Nótás Erika SZIE Dr. Zsély István Gyula ELTE Zsélyné Dr. Ujvári Mária ELTE

Legfontosabb eredmények Felmérőt írt hallgatók száma, és a kérdésenként összesített felmérők eredményei: kémia: 1089 fő 35% 0,88

A 2010-es eredmények

A sajtóban, médiában ez az adat szerepelt csak! O H Az érettségi osztályzatok vizsgatárgyankénti átlagai (középszint) 2011-ben Vizsgatárgy 2001-2003. átl. 2006. 2007. 2008. 2009. 2010. 2011. Magyar nyelv és irodalom 3,40 3,47 3,39 3,63 3,51 3,58 Történelem 3,50 3,72 3,48 3,67 3,59 3,68 3,75 Matematika 3,17 3,32 2,82 2,95 3,07 2,91 2,99 Angol 3,86 3,24 3,69 3,66 3,83 3,61 Német 3,74 3,43 3,65 3,46 3,53 3,23 Fizika 3,21 3,64 3,81 3,84 3,95 Kémia 3,52 3,85 4,09 4,28 4,00 Biológia 3,91 3,45 3,54 Informatika 3,60 3,56 A sajtóban, médiában ez az adat szerepelt csak!

O H Az emelt szintű eredmények megoszlása 2007. - 2008. – 2009. – 2010. – 2011. 3963– 2193 – 1329 – 1026 –1166 8578 – 5630 – 4608 – 5149 – 5987 Történelem Magyar 3668 – 3701 – 4052 – 4510 – 5602 3942 – 2946 – 2357 – 2467 – 2652 Matematika Angol 1812 – 1679 – 1942 – 2031 – 2135 4770 – 3717 – 3419 – 3746 – 3927 Biológia Német

O H Az emelt szintű eredmények megoszlása 2007. - 2008. – 2009. – 2010. – 2011. 1556 – 687 – 638 – 723 – 896 1238 – 680 – 512 – 604 – 711 Kémia Fizika 1204 – 950 – 821 – 795 – 944 560 – 353 – 253 – 218 – 332 Informatika Földrajz

A kémia dolgozat szerkezete A ZH a közreműködő intézmények bevonásával készült. 10 kérdés, illetve feladat: vegyületek képletének leírása, táblázatkitöltés, elektronszerkezet felírása, egyenletírás, hagyományos számításos feladatok, gondolkodtató, probléma típusú kérdések. Mindösszesen 70 pontot lehetett elérni. OFI munkatárs megnézte, 2 iskola kipróbálta.

Hány gramm víz keletkezhet, ha egy 10 g hidrogéngázt és 32 g oxigéngázt tartalmazó gázelegyet meggyújtunk? (Tóth Zoltán feladata, meghatározó reagnes)

- ami csak akkor igaz, ha az anyagok Ez az egyszerűnek látszó feladat éppen a kémiai jellegű gondolkodás lényegét ragadja meg, nevezetesen, hogy képes-e a diák részecskékben, gondolkodni. Rájön-e arra, hogy a hidrogénmolekulákból van jóval több, tehát az lesz feleslegben, annak dacára, hogy kevesebb a hidrogén tömege. De a kémiai reakciók esetében nem a tömeg a lényeges, hanem a részecskék darabszáma, a részecskék találkozása. A Mentor Magazin folyóirat egyik számában olvasható, ahogy egy diákfiú találóan megfogalmazta, hogy „a kémia a sikeres randevúk tudománya”. Fodor Erika tanítványa Azért is érdekes a feladat megoldottságának vizsgálata, mivel itt valószínűleg tetten érhetjük a tömegmegmaradás törvényének helytelen tanításából adódó hibás megoldásokat: egyszerűen összeadják a hidrogéngáz és az oxigéngáz tömegét. - A kémiakönyvek többségében a tömegmegmaradás törvényét valahogy így fogalmazzák meg: „a kémiai reakciókban a kiindulási anyagok tömege megegyezik a termékek tömegével „ - ami csak akkor igaz, ha az anyagok 1) sztöchiometrikus arányban vannak jelen; 2) teljes mértékű az átalakulás.

2002-ben Dubnában (Oroszoroszág) a Flerov Laboratóriumban egy orosz-amerikai közös kutatócsoportnak sikerült előállítani a 118 rendszámú szupernehéz elemet, amelyet Ununoctium-nak neveznek. Nem túl nagy mennyiségben, 2002. tavaszán egyetlen atomot, 2005-ben további két atomot. Az előállítás a következő atommag-reakcióval sikerült:   24998Cf + 4820Ca → 294118Uuo + 3 1n0 Kémiai szempontból milyen lenne az ununoctium, ha sikerülne nagy mennyiségben előállítani? (Milyen lenne a halmazállapota normál nyomáson és hőmérsékleten, milyen lenne a kémiai reakcióképessége, milyen ismert kémiai elemhez lehetne hasonlítani)? Milyen lehet az elektronszerkezete? Indokolja válaszát! (Sükösd Csaba feladata, Szilárd Leó Modern Fizika Verseny 2009.)

Sóoldat készítése: a.) Első lépésben 2-es pH-jú 36,47 g HCl-t tartalmazó sósavat 100-szorosára hígítunk. Mennyi lesz a hígított oldat pH-ja? (pH = 4, térfogata 100 l, mely hígítva 10000 liter) b.) Második lépésben 12-es pH - jú 40 g nátrium-hidroxid-ot tartalmazó oldatot 10-szeresére hígítunk. Mennyi lesz a hígított oldat pH -ja? (pH = 11, mely 100 l, hígítva 1000 liter lesz) c.) Mennyi lesz az oldat pH-ja ha a két oldatot összeöntjük? (pH = 7) d.) Mennyi konyhasó keletkezik? (36,47+40-18=58,47 g) e.) Hány liter sóoldat keletkezett? (11000 liter)

Jellegzetes hibák A részletes elemzéshez 364 fő dolgozatát néztük meg, akik legalább közepesen, vagy esetleg még jobban teljesítettek az átlaghoz képest. Közülük 133 fő ért el 0 pontot és 76 fő a maximális 10 pontot kapta. Vizsgálatunk számára a maradék 189 fő dolgozata az érdekes, akik részpontszámokat szereztek, vagyis valameddig eljutottak a megoldásban, de azt különböző okok miatt nem tudták befejezni. 65 fő, vagyis az egy harmad szépen eljutott addig, hogy ki tudta számítani a keletkező NaCl mennyiségét, hiszen rájött, hogy éppen 1 mol sósavnak kell 1 mol NaOH-val reagálnia, de azt már nem ismerte fel, hogy ekkor a keletkezett oldat semleges kémhatású lesz, vagyis pH = 7. De 7 fő kivételével mindenki tudta, hogy a vizes oldatának semleges a kémhatása a táblázatos feladatnál! Alkalmazásképes tudás hiánya!! - Voltak, akik az a.) rész megoldásáig eljutottak, de a b.) résznél már csak addig, hogy kiszámították a koncentrációt. De arra már nem válaszoltak, hogy az oldat pH-ja hogyan változik, vagyis csökkenni fog. Illetve több esetben írták azt, hogy növekedni fog, vagyis a 11 helyett 13-at adtak meg végeredményként. Ebben a feladatban a pH-skála érdekes volta a fontos. Hiszen a hígítás egyik esetben savas oldatnál növeli, míg a másik esetben csökkenti a számértéket.

A pH-fogalom megértési nehézségei A pH-skála logaritmikus, tízes alapú logaritmust alkalmaz, mely esetben az 1 egységnyi különbség valójában 10-szeres változást jelent, azaz ha 10-szeresére hígítjuk a oldatot, akkor a pH csak egy számjeggyel változik, ha 100-szorosára, akkor két számjeggyel. A hígítás során a pH-értéke a skála közepe irányában változik. Savas oldat hígításakor nő, míg lúgosnál csökken. A pH mértékegység nélküli számérték. A kémiai szemlélet alapját jelenő részecskekép magas szintű alkalmazása, a disszociáció fogalom ismeretén kívül a négy alapműveletnél magasabb szintű matematikai műveletek (logaritmussal történő számítás). az oldatok hígításainak alapvető törvényserűségeit, vagy a disszociáció lényegét egyszerűen nem ismerik. Ez valószínűleg arra vezethető vissza, hogy a poláris és az apoláris oldatokat nem tudják megkülönbözetni. Mindkét rendszer esetében úgy képzelik el, hogy ott van az anyag az oldószer között „csak kicsiben”, és nem tudják elképzelni, hogy a víz és az oldott anyag között egy (elektrosztatikus) speciális kölcsönhatás eredményeképpen, disszociáció alakul ki. A protonátadás mechanizmusa pedig még bonyolultabb.

Következtetések, javaslatok Jogi szabályozás: A jog tipikus emberi alkotás (konstrukció), mely mindig tükrözi az adott társadalom értékrendjét, vagyis korszakfüggő (pl. boszorkányüldözés). De éppen ezért megváltoztatható! Az érettségi vizsga és a tanulmányi versenyek jelentősége. Az a diák, aki rangos tanulmányi versenyen (az NEFMI által meghatározott kritériumok alapján) eredményes, szakirányának megfelelő felsőoktatási helyre mehessen rögtön, pl. kapjon 480 pontot. A szakiránynak megfelelő érettségi vizsga megkövetelése. A felvételi pontszámok szakspecifikus számítása. A vizsgálat hatásai: MTA, sajtó, Rektori Konferencia foglalkozott a kérdéssel 2013-ban kötelező emelt érettségi a felvételihez.

A közoktatásról 3 féle gyerekcsoport igényei kell kielégíteni: felvételizők, nem felvételizők, de fontos segédtudomány, „csak” állampolgári szükségletek. OKNT javaslat: - humán, általános és reál osztályok létrehozása - tantervek elkészültek, 2 féle ?????

Néhány általános megállapítás 1.) Akik nem tanultak fizikát a 12. évfolyamon, kémiát a 11. és 12. évfolyamon, sokat felejtettek. 2.) Ahol a fizika, kémia „segédtudományként” szerepel a hallgatók már a középiskolás koruk alatt teljesen elhanyagolták. 3.) Csökkent a fizika, kémia óraszáma a közoktatásban, ezáltal a tantárgy megbecsültsége is. Ugyanakkor a tananyag mennyisége gyakorlatilag változatlan maradt. 4.) A tanárképzés válsága, különösen az általános iskolák számára. Ez a kémiát a 8. évf. szervetlen kémia miatt különösen érzékenyen érinti.

A témából megjelent publikációk Radnóti Katalin (2009): A fizika- és a kémiatanítás eredményessége. Nukleáris Technikai Szimpózium. Magyar Nukleáris Társaság. Budapest. 38. oldal Dr. Tóth Zoltán – Dr. Radnóti Katalin (2009): Elsőéves BSc-hallgatók sikeressége egy meghatározó reagenssel kapcsolatos számítási feladat megoldásában. Középiskolai Kémiai Lapok. XXXVI. 2009/5. szám 375-390. oldalak Radnóti Katalin (2010): Elsőéves fizika BSc-s és mérnökhallgatók fizikatudása. A Fizika Tanítása. MOZAIK Oktatási Stúdió. Szeged. XVIII. Évfolyam 1. szám 8-16. oldalak Radnóti Katalin (2010): Elsőéves hallgatók kémiatudása . A Kémia Tanítása. MOZAIK Oktatási Stúdió. Szeged. XVIII. Évfolyam 1. szám 13-24. oldalak Radnóti Katalin (2010): A fizika- és kémiatanítás eredményessége. Nukleon. III. évfolyam 1. szám Radnóti Katalin (2010): Felmérés az elsőéves hallgatók kémiatudásáról. Első rész. Magyar Kémikusok Lapja. LXV. évfolyam. 5. szám. 158-162. oldalak Radnóti Katalin (2010): A fizika tanításával kapcsolatos hiánypótló kutatási témák. Szakmódszertani kutatások a természettudományos, illetve a matematika és az informatika tantárgyakhoz kapcsolódóan konferencia kötete. Szegedi Tudományegyetem. 7-8. oldalak Radnóti Katalin (2010): Felmérés az elsőéves hallgatók kémiatudásáról. Második rész. Magyar Kémikusok Lapja. LXV. évfolyam. 6. szám. 192-195. oldalak Király Béla – Radnóti Katalin (2010): Érdemes-e tanulmányi versenyre készülni? Kémiai Panoráma. I. évfolyam 3. szám. 58. oldal Radnóti Katalin (2010): A fizikai fogalmak alakulása. Fizikai Szemle. LX. évfolyam. 7-8. szám. 255-260. oldalak

Köszönöm a figyelmet! rad8012@helka.iif.hu http://members.iif.hu/rad8012/