Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1920. Június 4..
Advertisements

A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Az Erzsébet kor színháza
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Készült a 25 éves osztálytalálkozónk emlékére !
KORTÁRS MŰVÉSZET Gruber Ágnes Kövesy Krisztina Varga Csilla
A magyar nyelv helyzete a Délvidéken
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
A romantika Magyarországon
Az én Nyugatos költőim Tóth Árpád József Attila Ady Endre Juhász Gyula
Kölcsey Ferenc Készítette: Bakay Bea.
A gimnázium centenáriumi ünnepségén megjelent öregdiákokról
Nemes Nagy Ágnes Készítette: 9.A.
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
A NYUGAT
A reneszánsz.
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Szavalóverseny a Magyar Kultúra Napján a Móriczban január 22.
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
Egyesületi tagok.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A Nyugat.
A Nyugat
A NYEK tapasztalatai a 2006/2007. tanévi iskolalátogatások tükrében.
Az én melegséget árasztó, bronz barátaim
Kovácsné Balla Györgyi ajánlata
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
A Nyugat 30/C.
A romantika.
Hatalom interdiszciplináris megközelítésben
Hatalom interdiszciplináris megközelítésben
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
1998 Almássy Endre Liebe Pál
Az idézés.
Budapest IX. Kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium
A művészi nyelvhasználat Kölcsönös aktiválás - megsemmisül a jel (versösszetépés) - érthetetlen a jel (számunkra az arab betűkkel írt szöveg) -
Kovácsné Balla Györgyi gyűjteménye Gondoltam, összegyűjtöm a kedvenc köztéri szobraimat, mielőtt fémfelvásárlók martalékává válnak… Szeretem őket. Jó.
Pest Megyei Könyvtár és 2014 –es kölcsönzési adatok összehasonlítása.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Emlékezzünk azon Évfolyamtársainkra
Danielisz Dóra – Építészet és kritika – 2013.
Magyar népi mozgalom – harmadik út (és a népi – urbánus vita előzményei) Készítette: Baranyai Katalin, BOM, januári foglalkozás.
TÁMOP F-14/1/KONV b. Pályaorientációs szolgáltatások alprogram Projektzáró rendezvény, Görög Márta.
Új tanulási formák adaptálása jó gyakorlat jelleggel Felkészülés a kompetencia alapú érettségi vizsgára.
Társulatunk május 4-én alakult. 10 ÉVE SZOLGÁLJUK A NEMZETI ENERGIAPOLITIKÁT 1.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Little Angel of Budapest Girl with her pet - Budapest.
Impresszionizmus.
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Babits Mihály / /.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Az Erdélyi magyar történelmi személyek”
Pataki Luca & Kovács Inez
A klasszicizmus
A romantika.
Kvíz Híres magyar írókról.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Képfelismerés Magyar költők, írók.
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Katona József Érettségi tételminta.
Németh Antal Az ember tragédiája.
BABITS MIHÁLY KÉSZÍTETTE: BODOR BETTI 8.C. BABITS MIHÁLY Teljes nevén: Babits Mihály László Ákos nov. 26. született Szekszárdon Költő, író, irodalomtörténész,
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
Az első évad /36 Az évad megnyitója Beethoven dramatizált Missa Sollemnise volt. Nagy sikert ért el a nálunk már hetvenhárom éve nem játszott Shakespeare.
Előadás másolata:

Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?

Kötelező szerzők – 6 tétel Ady Endre Arany János Babits Mihály József Attila Kosztolányi Dezső Petőfi Sándor

Középszint A főbb művek szövegismereten alapuló értelmezése, kapcsolatok a művek között (pl. témák, műfajok, kifejezésmód, jellemző motívumok), a művek elhelyezése az életműben, az adott korszakban. Az életmű néhány jellemzője keretében néhány lírai és / vagy 1-3 epikai, drámai alkotás bemutatása, értelmezése (pl. a korstílus, a téma, a műfaj, a kompozíció, a jellemző motívumok, jelentésrétegek, világlátás alapján.) Műrészletek értelmezése. Memoriterek szöveghű és kifejező előadása. Művekről szóló olvasatok, vélemények megértése. A művekben felvetett kérdések néhány etikai, történeti, lélektani vagy társadalmi vonatkozása.

Választható szerzők: a következő 25-ből 6 tétel Balassi Bálint Berzsenyi Dániel Csokonai Vitéz Mihály Illyés Gyula Jókai Mór Karinthy Frigyes Kassák Lajos Kertész Imre Kölcsey Ferenc Krúdy Gyula Márai Sándor Mikszáth Kálmán Móricz Zsigmond Nagy László Nemes Nagy Ágnes Németh László Ottlik Géza Örkény István Pilinszky János Radnóti Miklós Szabó Lőrinc Szilágyi Domokos Vörösmarty Mihály Weöres Sándor Zrínyi Miklós

A fenti lista bővíthető legfeljebb két, a fentiekhez hasonló jelentőségű szerzővel, vagy egy szerzővel a közelmúlt vagy a jelenkor irodalmából Juhász Gyula Tóth Árpád Szabó Magda Lázár Ervin

Kortárs műalkotás: a mindenkori vizsga előtti utolsó harminc évben keletkezett (írt, bemutatott, megjelent) irodalmi alkotás – 1 tétel Vámos Miklós Spiró György Tar Sándor Tóth Krisztina Békés Pál Háy János

Választható korok és művek a világirodalomból – 3 tétel Az európai irodalom alapvető hagyományai: az antikvitás és a Biblia (pl. műfajok, témák, motívumok, hőstípusok). További választható korszakok: a romantika, a realizmus, a századfordulós modernség a szimbolizmustól az avantgárdig, a 20. század.  

Színház és dráma – 2 tétel Szophoklész egy műve Shakespeare egy műve Molière egy műve Katona József: Bánk bán Madách Imre: Az ember tragédiája Egy 19. századi dráma: Ibsen, Csehov Örkény István egy drámája Egy 20. századi magyar dráma Spiró György Kárpáti Péter Tasnádi István Egressy Zoltán Háy János

Az irodalom határterületei – 1 tétel A népköltészet. Az irodalom filmen, televízióban, dalszövegben, a virtuális valóságban: az adaptáció (pl. irodalom filmen, rajzfilmen, rádióban, televízióban, digitális közlésben). A gyermek- és ifjúsági irodalom. A szórakoztató irodalom vonzereje, hatáskeltő eszközei (pl. sematizált hőstípusok, élethelyzetek, értékvilág, kalandosság, csattanó, szójáték). Egy-két tipikus műfaj jellemzőinek bemutatása (pl. útirajz, detektívregény, kalandregény, képregény, tudományos fantasztikus irodalom, humoros és erotikus irodalom, dalszöveg, sanzon, vicc, reklámvers). A virtuális tér műfajai: fanfiction, komment, blog stb. Mítosz, mese és kultusz. Film- és könyvsikerek, divatjelenségek korunk kultúrájában (pl. A Gyűrűk Ura, Bridget Jones naplója).

Regionális kultúra, interkulturális jelenségek és a határon túli irodalom városi séta, emléktáblák közeli múzeum, emlékház közeli színház Kányádi Sándor Tamási Áron

Kerettanterv Az alábbi kerettanterv a négy évfolyamos gimnáziumok és szakgimnáziumok számára készült.  

Kerettanterv, 9-10. osztály   Görög mitológia, antik görög epika és líra Az antik színház és dráma Antik római irodalom Biblia Az európai irodalom a 4–15. században (középkor) Az európai irodalom a 14–16. században (reneszánsz) Színház- és drámatörténet – drámajátékos tevékenységgel Középkori nyelvemlékek Janus Pannonius portréja Balassi Bálint portréja Késő reneszánsz, barokk, klasszicizmus (16–17. század) Az angol színház a 16–17. században és Shakespeare A francia klasszicista színház (17. század) Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem Az európai irodalom a 18. században Magyar irodalom a 18. században – Csokonai Vitéz Mihály, Berzsenyi Dániel Az európai irodalom a 19. század első felében (romantika, romantika és realizmus) Poe novellái Katona József: Bánk bán Magyar irodalom a 19. század első felében – Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály Petőfi Sándor Jókai Mór

Kerettanterv, 11-12. osztály Arany János Madách Imre: Az ember tragédiája Az európai epika és líra a romantika után (19. sz. második fele) Csehov novellái Az európai dráma és színház a 19. sz. második felében Ibsen: A vadkacsa Magyar irodalom a 19. század második felében – Mikszáth Kálmán Magyar irodalom – a Nyugat és első nemzedéke Juhász Gyula Tóth Árpád Ady Endre Móricz Zsigmond Avantgárd irányzatok; a magyar avantgárd Kosztolányi Dezső Karinthy Frigyes, Krúdy Gyula Babits Mihály József Attila

Epikai és lírai törekvések a 20. században és a kortárs irodalomban Orwell: Állatfarm Golding: A legyek ura Hemingway-novellák A 20. századi és a kortárs drámairodalom néhány törekvése Brecht Dürrenmatt Radnóti Miklós Szabó Lőrinc, Márai Sándor, Pilinszky János, Weöres Sándor, Ottlik Géza Illyés Gyula, Németh László, Örkény István, Nagy László, Füst Milán Művelődéstörténeti, irodalomtörténeti tájékozódás – a 20. század magyar irodalmából Gion Nándor Szabó Magda (pl. Abigél) Sánta Ferenc (pl. Sokan voltunk) Szerb Antal Portrék, látásmódok a kortárs irodalomból (választható szerzők, művek) Regionális kultúra Az irodalom határterületei Sokkal korábban  

Kerettantervi meghatározások Életmű – József Attila Portré – Radnóti Miklós Portrék – Szabó Lőrinc, Márai Sándor, Pilinszky János, Weöres Sándor, Ottlik Géza Látásmódok – Illyés Gyula, Németh László, Örkény István, Nagy László, Füst Milán Érettségi meghatározások: Kötelező szerzők – választható szerzők

Tananyagok, segédanyagok Szövegértés – szövegalkotás a szakiskolák részére https://magyartanarok.wordpress.com/szakiskola/ Szövegértés – szövegalkotás a középiskolák (gimnázium és szakgimnázium) részére https://magyartanarok.wordpress.com/9-osztaly/ Tanári Kincsestár kötetei Raabe kiadó Arató László – Pála Károly: A szöveg vonzásában: Bejáratok, Átjárók, Kitérők Műszaki Könyvkiadó A szöveg vonzásában – Arató László tiszteletére (Tanulmányok és segédanyagok) http://www.muut.hu/?p=26930 Vojtek Sándor: Olvasóközpontú irodalomtanítás (Tanulmányok és segédanyagok) Két egér Könyvkiadó Kortárs művek feldolgozása – tananyagok https://magyartanarok.wordpress.com/aegon-muveszeti-dij/ Színház és dráma – tananyagok https://magyartanarok.wordpress.com/szinhaz/