Óvodai és iskolai szociális segítés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyt az esélyteleneknek
Advertisements

A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Kapcsolattartás a szülői házzal
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Amikor sikerül! Babamasszázs oktatás hátrányos helyzetű szülők számára, az Angyalkert Gyermekházban Zsanda Emília Okleveles csecsemőmasszázs oktató.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
EU alapismeretek E-Learning.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Az osztályfőnöki szerep története
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Önkéntes segítő gyakorlat a győri Családsegítő Szolgálat keretein belül január hó.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Óvoda-iskola átmenet a Józsefvárosban
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
Fogd A Kezem Alapítvány
CIVILEK és ÖNKORMÁNYZATOK
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
VÉDŐNŐI PREVENCIÓS SZAKMAI MŰHELY
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon

KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Jó szülő vagyok? Foglalkozások fogyatékkal élőket gondozó szülőkkel
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Határtalanul!.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Team munka egy többcélú intézményben
Harruckern János Közoktatási Intézmény Gyula „Zöld út a jövődhöz” május 01. – február 28 TÁMOP B
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Civil és állami partnerek együttműködése a kísérő nélküli kiskorúak érdekében SUBTITLE.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Kistérségi fejlesztési mátrix a Kisteleki kistérségben március 31.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Ágazatközi együttműködés
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
2018/2019 tanév.
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Család – és Gyermekjóléti Központ
A BIIRSZ tegnap, ma és holnap;
Csókay László KPSZTI április 13.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Szociális segítő a kollégiumokban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Óvodai és iskolai szociális segítés Gergál Tímea szakértő

Iskolai szociális munka történeti vázlata: 1906-ban az USA-ban (Boston, New York) 1916 az un. „látogató tanárok” egyesületet hoznak létre 1930-as évek második felétől Magyarországon az iskolanővérek (zöldkeresztes nővérek) 1964 gyermekvédelmi felelős munkakör 1969-1972 Alderson először tipizálja az iskolai szociális munka megjelenési formáit 1991 Dr. Budai István 1991-től a Vitéz János Tanítóképző Főiskolán már tanít iskolai szociális munkát 2010 ISME megalakulása; Koncepció a bevezetésre 2015 nagyjából 50 iskolai szociálismunkás ….

Iskolai szociális munka (2012 évi adatok) Ország Népesség Szociális munkások száma Mikor indult? USA 323,1 millió fő Kb.: 30.000 fő 1906 Kanada 36,3 millió fő 750 fő 1940-es évek Németország 82,7 millió fő nincs adat 1968 Ausztria 8,5 millió fő 130 fő 1990-es évek közepe Svédország 9,9 millió fő 1500 fő 1950-es évek eleje Norvégia 5,2 millió fő 430 fő 1950-es évek Finnország 5,5 millió fő 540 fő 1966 Észtország 1,3 millió fő 60 fő 1994 Cseh Köztársaság 10,6 millió fő - Szlovákia 4 fő 2006

Óvodai és iskolai szociális segítés bevezetése, 2017-2018 Előzmény: 2008-ra három fő irányzat különböztethető meg az iskolai szociális munkában: „Belső” iskolai szociális munka vagy ún. hagyományos modell „Külső” iskolai szociális munka vagy ferencvárosi modell Pécsi modell 2015. január 1-től lehetőség a gyermekjóléti szolgálat keretein belül EFOP – modell program 2017-2019. család- és gyermekjóléti központ/ok, Gyvt. szerint kiszerződött feladatellátó szolgáltató Program másfél tanévet követ, 2017. szeptembertől 2019. februárig 2018. szeptembertől általános bevezetés

Bevezetés tapasztalatai Szakmai támogatás, segítés: már a területen működő külső szervezetekkel együttműködés 2010 körül kb.: 70 iskolai szociális munkás dolgozott különböző modellekben 2006-2012 pécsi modell: Pécsett, Budapesten (12 fő)

Bevezetés tapasztalatai Az új szolgáltatást végző szakember szakmaiságának megerősítése. Több rétegű tudás előnyeinek tudatosítása / elfogadtatása. Kapcsolatfelvétel – vezető a vezetővel… Partnerség és együttműködés. (mindkét fél részéről…) A pedagógus azért kér segítséget, mert gondja van a gyerekkel kapcsolatban. Neki is nehézséget jelent, hogy látja a gyerek, a szülő gondjait…

Praktikus tanácsok Ismerjék meg az intézményt. A vezetőséggel közösen alakítsák ki az iskola szükségleteinek megfelelő munkatervet, ismertessék a szolgáltatás lehetőségeit, tisztázzák a kompetencia határokat. Alakítsanak ki együttműködést, az iskolában dolgozó más segítőkkel. Ismerjék meg az iskola szereplőit, teremtsenek bizalmi kapcsolatot a diákokkal, pedagógusokkal, szülőkkel. A lehetőségekhez mérten, vegyenek részt a közösség életében, iskolai rendezvényeken, kirándulásokon. Lépjenek kapcsolatba olyan külső szervezetekkel, akik segíthetik a munkájukat.

Praktikus tanácsok Türelem és kitartás, legalább 1 év, mire kezd a befektetett munka beérni és elkezdik érteni és használni a szolgáltatást. Az iskolán belüli megfelelő kulcsszemélyek megtalálása, legalább 1 fő a vezetőségből és a pedagógus munkacsoport vezetője. Törekedni kell iskolán belüli segítő team kialakítására pl: védőnővel, ifjúságvédelmissel vagy bárkivel, aki a gyerekek lelkével kicsit is foglalkozik. Bekapcsolódni miden programba és részt venni mindenben, amiben csak lehet.

Hamarosan bővített formában újból megjelenik. szakirodalmak Hamarosan bővített formában újból megjelenik. www.isme.hu www.indit.hu www.drogprev.hu

Köszönöm a figyelmet!