Városok belső szerkezete, telekárakra épülő modellek dr. Jeney László egyetemi adjunktus jeney@elte.hu Település-gazdaságtan Pesti karok I. alapszakjai (BSc/BA) 2016/2017, I. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Központ
Városi funkciók belső térbeli tagolódása történelmileg állandó Településföldrajzot régóta foglalkoztatja: városok belső tagozódása Funkcionálisan: lakóövezet, ipar, kereskedelem Társadalmilag: szegények, gazdagok, etnikumok Közhivatalok, üzleti tevékenység: mindig is a város szívében Ókori görög városok: agóra Ókori római városok: fórum Feudális városok: piactér Modern városok: sétálóutcák 2
Korai városok: funkciók keveredése Tradicionális város: „finoman szemcsés” szerkezetű Központban impozáns épületek, mellette kisebb házak Munkahely és lakóhely egysége (alul műhely, felül lakás) Komplexitása ellenére teljesen átlátható volt a használó számára Funkciók sokáig nem különültek el élesen egymástól 3
Változó városkép az ipari forradalom után Nagyipar, tömegtermelés: funkcionális differenciálódás a településen belül Otthon végzett kistermeléstől távolodva elvált egymástól a termelés–fogyasztó, munkahely–lakóhely Nagy gyárak építéséhez: tömeges munkáslakások kellettek Tömbökben helyezkedtek el Kicsik Rosszul építettek Túlzsúfoltak voltak XX. sz.: nagyüzemi tömegtermelés általánossá válása gyáripar a központtól távolabb a város szélére települt Település térbeli határainak kiterjedése Megváltozott az alaprajza, elrendezése, szerkezete Fizikailag, gazdaságilag és társadalmilag egyre megosztottabbá vált 4
Változó városkép az ipari forradalom után Közlekedés, a motorizáció gyors fejlődése segíti a településekben zajló változásokat Tömegtermelés a nagyméretű vállalatok, gyárak, hivatalok + attól elváló lakótelepek az áruk és az ingázók nagyarányú áramlása Kormányzatok: utak építése, az infrastruktúra fejlesztése újabb területeket kapcsolónak a város vérkeringésébe Tömegtermelés negatív hatásai (pl. zsúfoltság, környezeti problémák) határozottabb törekvés e hatások csökkentésére (főleg a lakóhelytől az ipari szennyezéstől való elkülönítésére) településfejlesztési politika megjelenése Várostervezésben népszerű lett a földhasználati zónák kialakítása USA, 1916: első fejlesztési célú funkcionális városfelosztása (válaszok a felhőkarcolók és az árnyékukban meghúzódó leromlott lakóterületek nyomasztó látványára) 5
Európai városok funkcionális térszerkezete Település: lakó- és munkahelyek térbeli együttese Meghatározott térbeli rend Európai városok: több évszázados történelmi fejlődés: újabb és újabb negyedek 1. munkahelyöv – központ: középkori városmag, igazgatás, üzleti élet, turizmus 1. lakóhelyöv – lakónegyed: XIX. sz-i ipari fejlődés nyomán 2. munkahelyöv – ipar és közlekedés (pályaudvarok) területei 2. lakóhelyöv – kertvárosok, lakótelepek: XX. sz-ban olvadtak be Más kontinenseknél eltérések Fejlődő világ: megkésett városfejlődés, vallás, kultúra szerepe É-Amerika, Ausztrália: viharos, kevésbé szabályos városfejlődés 6
Első munkahelyöv City, CBD (Central Business District – Központi Üzleti Negyed) Csökevényes lakófunkció, munkahelyek magas koncentrációja Irányítás Kormányzati-politikai funkció Üzleti cégek központi irodái Kis térigényű szolgáltatás Minőségi kereskedelem, bankok, tőzsde Ide koncentrálódik a turizmus Szállodák, éttermek, múzeumok, színházak Nappali és éjszakai népesség között tetemes különbség Épületállomány: Történelmi műemlékek Reprezentatív középületek 7
Első lakóhelyöv Belső munkahelyövet fogja körül Domináns: lakófunkció (intézményi funkciók alig) Épületállomány: régi, modern urbanizáció megjelenésével (XIX. sz. 2. fele) emelt bérházak Cityhez közelebbi része Jobb minőségű (nagyobb, komfortosabb) lakások Itt lakók inkább 1. munkahelyövben dolgoznak (tisztviselők, hivatalnokok, üzletemberek) Külső része Bérkaszárnyák Itt lakók inkább a 2. munkahelyövben dolgoznak (ipari munkások) Építészeti és társadalmi leromlásnak (slumosodás) van kitéve Épületállomány kora és minősége 8
Második munkahelyöv 1. lakóhelyövet fogja körül Nagy térigényű funkciók Ipar Szállítás (pályaudvarok, kikötők) Raktározás Nagy térigényű szolgáltatások (sportpályák, laktanyák, temetők) Ipari forradalom nyomán gyorsan modernizálódó város peremi része (korábbi mg-i területek) Heterogén épületállomány, rendezetlen beépítés Kisebb zárványokban lakónegyedek is: szegény ipari munkásság hajléka 9
Második lakóhelyöv Város peremén Lazább beépítés: kertes, családi házak (esetleg villák) II. vh. után: lakásépítés tömegessé válása (lakótelepek) Fejlődés: elővárosi növekedés megindulása, ingázás feltételeinek megteremtése (XX. sz. eleje) nyomán Korábbi mg-i települések gyors növekedése – alvótelepülések Később közigazgatásilag város részévé válhat 10
Szabályos, koncentrikus elrendeződés ritka Domborzat: Budapest Budapest: 4 övezet inkább a pesti oldalon Budai oldal: munkahelyek völgyben, lakóhelyek hegyen Vízrajz: Chicago Chicago: tópart – félgyűrűk Várostervezés Új city kijelölése (Párizs: La Défense negyed) Ipar városon kívülre telepítése Előre kijelölt bolygóvárosok 11
Meghatározó a társadalmi státusz szerinti elkülönülés is Különbség az európai és észak-amerikai városok között Európa Városközpont: hagyományosan felső rétegek lakóhelye Alacsonyabb státuszúak: külső kerületekben Észak-Amerika Magasabb státuszú csoportok: mindig a város peremén Alacsonyabb státuszúak: belső városrészek Európa: városok peremi része is felértékelődött Belső lakónegyedek leromlása Belső-szuburbanizáció 12
A városok belső szerkezetét alakító tényezők A városokban a funkciók (lakás, iroda, kiskereskedelem, ipar stb.) versenye zajlik a területért, telekért Csak szabad ingatlanpiacú városokban (szocialista nem) Minden egyes funkció profitmaximalizálásra törekszik Bérleti díj: az összeg, amit egy funkció hajlandó fizetni egy adott földrajzi helyért 13
Előzmény – von Thünen: földhasznosítási modell 14
Földhasznosítás – versengő termékek Minden termék számára van egy bizonyos távolság a központtól, amelynél annak a termelése éri meg 15
Thünen-körök Földhasználat körkörös zónai (Thünen körök) Közlekedési költségek közvetlenül a piac viszonylatában merülnek fel ("Luftlinie„ - légvonalban) Csak mezőgazdasági földhasználatra 16
Modell és valóság: módosítások 17
Alonso: városi modell alkalmazása – a telekbérleti díjak Location Rent Industrial Az egyes funkciók jövedelem-görbéje a központtól való távolság függvényében Bérleti díj fizetési képesség csökken a központtól távolodva Residential Agricultural Distance from Center Commercial
A városi területhasználat koncentrikus modellje Hong Kong Városközpont: legnagyobb potenciális haszon (kiélezett verseny) Egy objektum elérhetősége a központtól távolodva csökken Az egyes funkciók jövedelem görbéje a központtól távolodva csökken (lineárisan), de eltérő mértékben Amelyik funkció többet kínál az adott telekért az győz! Az egyes funkciók koncentrikus övekbe rendeződnek Városi telekárak – CBD 19 Forrás: Kovács Z., 2003, p. 195
A telekárak alakulását befolyásoló egyéb tényezők Közlekedési vonalak Természeti környezet minősége és állapota A városrész imázsa Helyi politika (pl. ingatlangazdálkodás) Alcentrumok szerepe 20