Az elektromos autó társadalma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A könyvtár mint közösségi tér
Advertisements

Innováció konferencia
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
Az elektromos autó társadalma
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Olcsóbb és több demokrácia! A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai az olcsóbb választásért.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Egy csoport sikeres ember, karrierjük csúcsán, mindegyiküknek jó állása, álom autók és házak tulajdonosai, meglátogatták hajdani egyetemi professzorukat.
Városi járművek A egyéni rövid távú közlekedés eszközei.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Tudás, közösség, hatalom
A turizmus rendszer környezete
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Versenyelemzés 8.fejezet.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Negyedik előadás Március 11
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Budapest, november 16. Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vargha Péter Simon Vezető Közgazdász.
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Budapest, … Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vezető Közgazdász MOL Group.
1 2 érdekérvényesítés érdekegyeztetés az Európai Unióban 2. alapfogalmak © kurtán sándor 2011.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Bauer András - Berács József:
A társadalom környezetvédelmi aktivitása Humánökológia 10. előadás.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
A fenntartható fejlődés
Vállalati stratégia március március március 28.
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Minőségbiztosítási ismeretek
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A Gólem 8. előadás Az elektromos autó társadalma Nádasi Eszter BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék.
Okos Jövő Fórum 2015 Smart Future Fórum 2015 Győr A Széchenyi István Egyetem és az Okos Jövő Innovációs Klaszter közös rendezvénye.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Kicsi, közös és bank Az Autonómia Alapítvány kísérleti pénzügyi fejlesztő programjai Béres Tibor programfelelős.
A Gólem 8. előadás A tudomány és technika viszonya Esettanulmány: A kerékpár születése Héder Mihály, Nádasi Eszter, Paksi Dániel BME Filozófia és Tudománytörténet.
ÖSSZEFOGLALÁS.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
A japán projektek sikertényezői – Kutatási beszámoló
KomHálók tehetségápolás tájékoztató
Vállalati terv bemutató
energia a víz elemeiből
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Baloldali, liberális pártok 2016 elején Reiner Roland
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Az elektromos autó társadalma A Gólem 8. előadás Az elektromos autó társadalma Héder Mihály, Nádasi Eszter, Paksi Dániel BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Az ígéretes hetvenes évek ‘68-as párizsi diáklázadás megújulásra készteti a francia társadalmat; Az indusztrializáció (iparosodás) korszakának és a mértéktelen környezetszennyezésnek, úgy tűnik, vége… A posztindusztriális társadalom háttérbe szoríthatja a fogyasztói társadalmat, minden státusszimbólumával együtt Lendület: társadalmi struktúra átalakítása Megjelenhet esetleg egy új autótípus?

Belső égésű motor Jellemzői: Új korszakhoz, új jármű illik! Elavult Erősen szennyező Az indusztriális korszak terméke… Státusszimbólum Új korszakhoz, új jármű illik! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Elektromos autó Előnyei: A társadalom megérett rá: Erős társadalmi mozgalmak A posztindusztriális társadalom a küszöbön van A technológia megérett rá: Az elektronikai telepek és katalizátorok gyors fejlődése Előnyei: Hétköznapi, egyszerű használati tárgy 90 km/h és környezetbarát A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kiken múlik a megvalósítás? EDF (Electricité de France) Ötletadó, technológiai fejlesztő A világ egyik legnagyobb energiacége CGE (Compagnie Générale d’Electricité) Elektronikai multinacionális vállalat Elektromos motor, akkumulátor Renault Autógyártó cég (belső égésű motor!) Alváz, karosszéria Kormány Az önkormányzatoknak nyújtott támogatás A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Egyéb „szereplők”- hozzávalók Cink-levegő akkumulátorok Ólomakkumulátorok Üzemanyagcellák Katalizátorok (az üzemanyagcella kémiai folyamataihoz - nem a robbanómotoros autók katalizátoráról van szó), elektronok… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Nem egy dimenziós történet! Technológiai megvalósíthatóság: Mérnöki képességek, elérhető ismeretek Politikai akarat: A kormány és az önkormányzatok támogatása (adott, vagy sem?) Gazdasági szempontok: A platina katalizátor drága Társadalmi szereplők igényei: Ahogy a bicikli esetében beszéltünk róla, ezek az igények (nem csak egyénenként hanem) csoportszinten nagyon eltérőek lehetnek Mindenkinek megvan a helye, feladata… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

„Mérnökszociológusok” A mérnökök is rendelkeznek társadalmi vízióval, amikor termékeiket elhelyezik a szélesebb társadalmi kontextusban; Ugyanakkor az új termék is meghatározhatja a társadalmi környezetet, és a mindennapi életet: Papírtérkép vagy okostelefon? Bankba járás vagy bankkártya? Az elektromos autó több dolgot is átalakítana: A várost: lassabb járművek, tömegközlekedés felértékelődése, Az utakat: benzinkutak helyett töltőállomások, A légszennyezés mértékét, A mindennapokat: lassabb tempó

„Mérnökszociológusok” Az elektromos autó bevezetéséhez a társadalmat is át kell alakítani: Az autó megszűnne státuszszimbólum lenni Átértékelődne az autó nélkülözhetetlenségének mítosza  Kérdés, hogy hogyan fogadná ezt a társadalom? Hiába valósítható meg technológiailag egy adott termék, ha: A társadalom nem alakul át Vagy nincs meg mögötte a politikai akarat A termék ezekben az esetekben nem lesz sikeres (ha egyáltalán megvalósul, és nem vetik el már a fejlesztési szakaszban)

Nem egy dimenziós a történet! Szociológusok: Központi állításuk: a társadalom életkörülményeit, lehetőségeit, szokásait meghatározza az a technológiai környezet, amely körülveszi. Vizsgálják: a fogyasztói szokásokat, a státusszimbólumokat, munkafeltételeket, stb. Szociológusok és mérnökszociológusok: A fókusz különbözik a mérnököknél és a szociológusoknál Ugyanakkor a társadalom és a technológia figyelembevétele mindkét csoport számára nélkülözhetetlen Hogyan látták a hetvenes években a fogyasztás dinamikáját a szociológusok? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bourdieu és a státusszimbólumok A társadalomnak sok szegmense van A szegmensek mindegyikét hatalmi harcok jellemzik, és stratégiai konfrontációk helyszínévé is válhatnak (Pl. politika, tudomány, fogyasztás). A szegmensek között alárendeltségi és csereviszony áll fent A hatalom megragadásához szükség van viszonyítási pontra… A domináns kulturális modell (a felső osztály) köré szerveződik az összes osztály: ez alapján határozzák meg magukat, és különböztetik meg magukat a többiektől. Mindez a fogyasztás területén a leglátványosabb: A társadalmi osztályhoz való tartozást a státusszimbólumok fejezik ki. A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bourdieu és a státusszimbólumok A státusszimbólumok birtoklása határozza meg a résztvevők szerepét a társadalmi hierarchiában Azt, hogy a résztvevők hogyan látják a saját és egymás helyzetét a hierarchiában; A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Villany vagy benzin? A válasz a társadalmi és technológiai lehetőségektől is függ! A társadalmi lehetőségektől: A technokraták és döntéshozók a társadalmi mozgalmakkal megegyező igényt fogalmaztak meg  emiatt a konszernek által kiépített státusszimbólum megdöntésének esélye megnő Bourdieu szerint ugyanakkor megmaradnak a státusszimbólumok: ez igaz a belső égésű motorra is  ez a Renault-nak kedvezne, hiszen neki nagy költséget jelent az átállás A bourdieu-i modell önmagában még nem vetné el az elektromos autó bevezetését, abban az esetben, ha az státusszimbólummá tudna válni A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Villany vagy benzin? A válasz a társadalmi és technológiai lehetőségektől is függ! A technológiai lehetőségektől: Ha a katalizátorok, üzemanyagcellák stb. nem működnek, drágák, vagy nem készülnek el időben… akkor hiába áll készen a társadalom az új technológiára… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Merre tovább? Olajválság igazolni látszik a társadalmi víziót- az olaj éves drágulása: 1972-re 7%, 1973-ra 24%, 1974-re 217% Üzemanyag cellák fejlődése töretlen A társadalom számára elkerülhetetlen a változás Elég egy ellenállási pont, amely megtorpanásra késztetheti a projektet… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Megtorpanási szakasz Ez egy háborús kifejezés: A nem várt ellenállási pontra utal Hiába halad töretlenül egy háború, bármilyen apró rész a teljes gépezetet megállásra késztetheti Az elektromos autó esetében több fronton kell egyaránt jól teljesíteni: Gazdasági Politika Társadalmi Technológiai, stb. Ha az egyik ilyen „front” elakad  az egész projekt elakad… „Mint a gerillaháborúban, az ellenállás spontán és váratlan módon bukkant fel számos területen” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Megtorpanási szakasz élesítve… A katalizátorok megmakacsolták magukat A platinával szemben ugyan sokkal olcsóbb Gyorsan szennyeződnek és hamar használhatatlanná válnak A tömegpiac esélye csökken, rövid távon nem találnak más olcsó helyettesítő megoldást EDF azonban még kitart és kutat A Renault ellentámadásba lendül A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A hetvenes évek vége... Az olajárak 1978-ig mérsékelten csökkenni kezdenek Ez elég idő ahhoz, hogy a Renault az elektromos kisautó fejlesztéseit a környezetbarát, olcsó, de benzines kisautókba fordítsa óriási sikerrel Re-indusztrializáció Kevésbé szennyező autókkal álltak elő Az új technológiával az árakat is alacsonyan tartja És a kocsi státuszszimbólum jellegére is odafigyel (pl. F1)