A hazai nagyvárosok pozicionálása Kelet-Közép-Európában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

Folyamatosan emelkedik a lakosság képzettségi szintje – 15 éves a pécsi és a székesfehérvári regionális képző központ október 10.
„A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja” Záró konferencia június „ Új esély:
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
Készítette: Gondos Borbála
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-Dunántúli régiók fejlődésére Dr. Reisinger Adrienn, egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Győr, 2012.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Önkormányzatok épületenergetikai beruházásai pályázati forrásból!
Kőszegi Forrás- Kőszeg
Fejlesztési szükségletekkel kapcsolatos helyzetfelmérés
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
276 fő Terület: 1234 hektár 1 Mozgókönyvtár 2 legnagyobb foglalkoztató Gál József (építőipar) Lakosné Szűcs Piroska (kereskedelem) Munkanélküliségi ráta:
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Szakálné Kanó Izabella Bajmócy Zoltán
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A megélhetési stratégiák változása egy agrárdominanciájú térségben Rácz Katalin MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya.
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Szakmai köszöntő Dr. Csizmadia Zoltán tanszékvezető, egyetemi docens
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Dunaújváros: új utakon
Innovációs források felhasználásának regionális tapasztalatai
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Intézményvezetői célkitűzések
„Út a munkához” program
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A regionális szintek hierarchikus rendszere
Zalaegerszeg, 21 February 2018
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Új pályainformációs eszközök - filmek
Európai Építésügyi Technológiai Platform és nemzeti platformjai 2007
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
A térbeli szintek hierarchikus rendszere
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Magyarország települései
Lorem ipsum.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
A regionális szintek hierarchikus rendszere
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Előadás másolata:

A hazai nagyvárosok pozicionálása Kelet-Közép-Európában Prof. Dr. Rechnitzer János Egyetemi tanár, kutatási igazgató Széchenyi István Egyetem A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010

Kelet-Közép-Európa térszerkezete TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Győr fejlődési modellje és szerkezetváltásai (1. változat) Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Közép-európai járműipari térség győri nézőponttal Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Városfejlődés – és hálózat szerepe Szakmai indokoltság Városfejlődés – és hálózat szerepe Nemzetközi és hazai kutatások a városhálózatra KKE térségben ipari központok, körzetek kialakulása Járműipar felértékelődése Győr fejlődése, a „győri modell” Társadalomtudományi kutatóbázis kiépítése Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Elméleti szint: Empirikus elemzések Kutatási célok Növekedési pólusok vizsgálata(járműipar alapján), IK modellek Hazai nagyvárosi fejlődési modell (ek) és KKE kapcsolat Tervezési időszak (2014-2020) megalapozása Területfejlesztés új irányai; nagyvárosi körzet!!!!! Empirikus elemzések Módszertani alapok kidolgozása a IK kutatáshoz Győr gazdasági, társadalmi, térségszervező funkcióinak feltárása Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Alapkutatási szint Dátum: 2018.09.20. TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János, egyetemi tanár

Alkalmazott kutatási szint TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János,

Fejlesztési irányok az új területi szerveződésekre Kutatási eredmények Fejlesztési irányok az új területi szerveződésekre Sikeres fejlesztési modell leírása 2014-2020 fejlesztési időszak felkészülés Térségi funkciók összehangolt fejlesztési hatásainak kidolgozása Tudományos műhely szervezése, publikációk Oktatási anyagok elkészítése TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

A foglalkoztatás és munkatermelékenység kapcsolata a Kelet-Közép-Európa országok régióban Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

A versenyképességi főkomponens és a gazdasági fejlettség a Kelet-Közép-Európa országokban (GDP/lakos) Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Várostípusok Kelet-Közép-Európában (NUTS3) A közép-európai Pentagon sarokpontjai: Berlin, Varsó, Budapest, Bécs, Prága; (a városhierarchia csúcspontjai) Keleti másodlagos városok: Szófia, Lódz, Krakkó, Katowice, Poznan, Szczecin, Wroclaw, Hármasváros (Gdansk, Sopot, Gdynia); Keletnémet másodlagos pólusok: Cottbus, Chemnitz, Zwickau, Lipcse, Magdeburg, Erfurt, Halle, Weimar, stb.; Nyertes nagyvárosok, agglomerációk: Bécs agglomerációja, Linz, Potsdam, Drezda, Pozsony; Innovatív zöld városok, várostérségek: Graz, Salzburg, Ljubljana, Jena, stb. térségei; Germán hinterland: Bécs, Berlin és Linz tágabb vonzáskörzetei; Keleti hinterland: a Kelet-Németországon kívüli nagyvárosok tágabb vonzáskörzetei; „A nyugat alkonya” – Zsugorodó várostérségek (1): Frankfurt, Eisenach, Frankfurt, stb. (ez a rosszabb kategória); „A nyugat alkonya”- Zsugorodó várostérségek (2): Schwerin, Rostock, Stuhl, Hoyersverda, stb.; Innovatív zöld vidék: osztrák és szlovén vidéki térségek magas innovációval és természetes területekkel; „Vegyes” vidék: nincs egyértelmű területi jelleg, ipari, turisztikai és egyéb térségek; Keletnémet vidék: a nagyvárosok és vonzáskörzetein kívüli területek, jellemzőjük a kiváló elérhetőség, de magas az elöregedés, főleg agrár térhasználattal; „Hív a természet” – A jólét vidéke: kedvező életminőség, magas a természetes területek aránya, magas innováció, ugyanakkor a térségi lehatárolás sajátosságai miatt néhány nagyváros és tágabb környezete (Innsbruck, Klagenfurt) is ide került; Leszakadó vidéki perifériák: bolgár és román térségek alacsony elérhetőséggel, magas elvándorlással, csekély népsűrűséggel; Agrárvidék: román, bolgár, magyar, szlovén térségek, a legmagasabb agrár-térhasználattal. Forrás: Egri Zoltán kutatásai GYXIK program

Hazai nagyvárosok és funkcióik az elmúlt 25 évben Budapest egyedüli MEGA város; erős versenytérben! Megyei jogú városok: önkormányzati törvény: 50 ezer főnél nagyobb népesség, majd megyeszékhelyek is (1994) 23 db, Nagyvárosok: 100 ezer fölött nyolc város, népesség 11,7 % (európai dimenzióban) Funkciók változása (1990-2013) 1990-1994: Köztársasági megbízott központja (hat központ) 1998-2010: Tervezési-statisztikai régió központja; RFT központ, RFÜ központ 2004-2006: Növekedési pólusok: 5+2 (kísérlet) 2007-2013: Integrált Városfejlesztési Stratégia (IVS) források nélkül! 2005-2009: Regionális központok (kísérleti regionalizáció) 2008: Funkcionális városi körzet (FVT) településhálózat fejlesztési (koncepció tervezet) 2010-től: gazdasági és politikai funkciók felerősödése, gazdasági szerepek átrendeződése, megye-nagyváros új kapcsolat, intézményi koncentráció, illetve funkciók államosítása (növekedési központok?) 2014-2020 Megyei jogú Városok, Integrált területfejlesztési Stratégia (forrás), kapcsolat a megyével, TOP) TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Magyar városhálózat az infokommunikációs szektor teljesítménye alapján (2001) TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Megújulási képesség a hazai városhálózatban (2001) Forrás: Csizmadia, Grosz, Rechnitzer 2003 TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

A magyar városhálózat tagozódását alakító tényezők (Rechnitzer 2008) 1990 Centrum funkciók (45%) Közintézmény ellátottság Lakásállomány Szellemi erőforrások (30%) Iskolai végzettség és képzettség Gazdasági potenciál (15%) Gazdasági szervezetek száma, vállalkozói aktivitás Szervezet és tevékenység innovációk (10%) Távközlés és gépkocsiállomány 1997 Szervezet és tevékenység innovációk (40%) Kommunikációs rendszerek Fogyasztás új terei Gazdasági potenciál (30%) Centrum funkciók (15%) Közintézmények és közszolgáltatások Szellemi erőforrások (15%) 2002 Szervezet és tevékenység innováció (30%) Szellemi erőforrások (30%) Gazdasági potenciál (25%) Centrum funkció, társadalmi aktivitás (15%) TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

A megyei jogú városokban működő cégek árbevételének alakulása (2006-2011) (HVG 500-as lista alapján) Dátum: 2018.09.20.

Országhatár menti nagyvárosi (potenciális) együttműködések (2010) TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Magyar és a határ menti nagyvárosok népességének változása (1910, 2010) Település 2010 Növekedés (%) 880 371 Budapest 1 712 210 194,5 118 328 Szeged 169 030 142,8 94 610 Szabadka 147 758 156,2 92 729 Debrecen 206 225 222,4 78 233 Pozsony 426 061 544,6 72 555 Temesvár 312 400 430,6 66 834 Kecskemét 111 428 166,7 64 169 Nagyvárad 205 077 319,6 63 166 Arad 167 238 264,8 62 445 Hódmezővásárhely 47 258 75,7 51 459 Miskolc 170 234 330,8 49 822 Pécs 156 974 315,1 44 300 Győr 130 476 294,5 44 211 Kassa 233 659 528,5 42 599 Békéscsaba 64 784 152,1 38 198 Nyíregyháza 117 597 307,9 36 625 Székesfehérvár 102 035 278,6 34 892 Szatmárnémeti 111 872 320,6 33 932 Sopron 59 036 174,0 33 590 Újvidék 191 405 569,8 30 947 Szombathely 79 513 256,9 Forrás: Népszámlások, 2011 TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Stratégiai térszerkezet 2014-2020 TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Magyar városhálózat 2014-2020 Dátum: 2018.09.20. TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Magyar városhálózatra vonatkozó további vizsgálat Szerkezeti változások a tízes években Városhálózat általános jellemzői (népesség, felszereltség, elérhetőség), s tagozódása Nagyvárosi hálózat (innovációs potenciál, humántőke, gazdasági faktorok)tagozódása Szerkezeti változások trendjei 90-es, ezredforduló és 10-es évek hálózatalakító tényezőinek összehasonlítása Nagyvárosi funkciók változása, azok jellemzése Alkalmazkodás a nagyvárosi stratégiákban és a területfejlesztési koncepciókban 2014-2020 fejlesztési irányok (ITS), integrációk a megyei tervekkel, térségi kapcsolatok megteremtése Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze Dátum: 2018.09.20. Prof. Dr. Rechnitzer János