A villanyvasút egyik megteremtője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neumann János Készítette: Bánfa Ticián.
Advertisements

M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
GANZ ÁBRAHÁM KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA
Teller Ede ( ) „A biztonság bizonytalansága” Nagy magyarok a természettudományban.
Tombor Sándor – Visegrád, 2005 USZEF ® Útépítési Szerződések Egységes Műszaki Feltételei Tervezési Útmutató TOMBOR SÁNDOR, elnök Magyar Útügyi Társaság.
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
A november 18-i workshop napirendje
Teljes néven:Babits Mihály László Ákos
Bláthy Ottó Titusz A Transzformátor.
Transzformátor.
Transzszibériai vasút
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
Konsztantyin Eduardovics Ciolkovszkij
Számjegyvezérlésű szerszámgépek kezelése
Bútoripari Technikusnak?
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Projekt adatai Azonosító: TÁMOP A/1-11/ Cím: ELTE - PPKE informatika tananyagfejlesztési projekt Honlap:
Benito Mussolini
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
Túl alacsony-e Magyarországon a villamosított vasútvonalak hossza?
Fekete István január 25. – június 23..
Készítette: Sümegi Dániel
1905 – 1937 Készítette: Michalek Szilvia
NIKOLA TESLA 1856 – 1943.
A magyar villamosenergia-rendszer és irányítása
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
NOTO - OSZV A 40 éve alapított műhely
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Magyar villamosmérnök Számítástechnikus Informatikus
Eötvös Lóránd élete Készítette:Bráder Amanda 9.b.
A félévszázados polgármester
Készítette: Nagy Fruzsina,Czinege Ágnes,Habuczki Milán
Készítette: Prumek Zsanett
Magyar nyelvészek, nyelvművelők Készítette:Vizy Amália.
AUTOMATIZÁLT KÁBELKONFEKCIONÁLÁSI TECHNOLÓGIA KUTATÁSA, INTELLIGENS KÁBEL ÉS EGYEDI CSATLAKOZÓK KIFEJLESZTÉSE VLG Kábelkereskedelmi Kft. Molnár János,
Robert Capa KÉSZÍTETTE: TALLÉR FRUZSI „ Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel. ”
Robert Fulton –1815. amerikai feltaláló, a gőzhajó megalkotója
Teleki Pál
Simonyi Károly Élete Bognár Beáta 11.D. Tartalom Életrajz Családja Díjai Könyvei Források.
Az új stratégiai irányok mentén új szervezeti egységek alakulnak 1 Az MVM OVIT Zrt. szervezete Vezérigazgató Vállalkozási Igazgatóság Gazdasági Igazgatóság.
Nikola Tesla és Guglielmo Marconi találmányának összehasonlítása Készítette: Káldi Laura, Bujdosó Bianka.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELY ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN TERVEZÉS,
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
Gábor Dénes KEREKES EVELIN 12.C. A fizikusról Születési név: Günszberg Dénes Született: Budapest, Terézváros, június 5. Elhunyt: London, február.
Nagy magyar tudósok Neumann János ( ) „Neumann észjárását ismerve néha eltűnődöm, hogy nem egy magasabb rendű faj egyik képviselőjével állok-e.
Wilhelm Conrad Röntgen Készítette: Kunkli Tímea 11.a.
Villamos rendszerek környezeti hatásai 1. előadás Tamus Zoltán Ádám Villamos Energetika Tanszék Nagyfeszültségű Technika és Berendezések.
Esély, Lehetőség, Tehetség, ELTE Iskola felújítás az Eötvös Loránd Tudományegyetemen az Európai Unió támogatásával.
A századforduló találmányai és feltalálói Készítette: Reviczky Tamás Sólyom Barna Sziklai Nóra Tran Thu Ha.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
A KERÉKPÁR TÖRTÉNETE KÉPEKBEN
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Gróf Klebelsberg Kuno (Magyarpécska, Arad vármegye, november 13. – Budapest, október 12.) magyar jogász, országgyűlési képviselő, művelődéspolitikus,
Peter Behrens Hajagos Márton.
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Szakiskolai fejlesztési program
Jaltai konferencia Molnár Kinga (12.B).
Holnemvolt Budapest.
Bródy Imre Készítette: Ambruzs Liliána, Sinka Borbála, Sinka Regina Felkészítő tanár: Simon Tibor, Szabó Anita.
Professzor Ujvárosi Miklós életútja és munkásságának hatása
A II. világháború (1.) A háború első szakasza
Villamosközlekedés Nagyváradon
Kandó Kálmán.
Gazdaságunk jellemzői, fejlődése Trianon után
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

A villanyvasút egyik megteremtője KANDÓ KÁLMÁN 1869-1931 A villanyvasút egyik megteremtője

Iskolái Sütő utcai Evangélikus Gimnázium Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészeti Karához tartozó Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium Műegyetem Gépészmérnöki Szakosztály: 1892 szeptember 12-én megkapta a kitűnő minősítésű gépészmérnöki oklevelét

Pályafutása első szakasza 1893-ig a haditengerészetnél szolgált, majd A párizsi Compagnie de Fives-Lille villamos gyárának tervezési osztályán kapott állást, később A Ganz Gyár villamossági szerkesztési osztály vezetője lett, ahol háromfázisú motorra való kísérleteket végzett, melynek eredményeképpen 1895. májusában elkészült az F típusjellel ellátott motorsorozat első példánya Nevéhez fűződik az indukciós motorok vasúti vontatás céljaira való alkalmazása 1896–1898-ban megépítette az első háromfázisú közúti villamosvasutat (Evian-les-Bains), s több bányavasutat villamosított

Tevékenysége a Ganz Gyárban Számításai és az irányítása mellett készült részlettervek alapján végezte el a Ganz-gyár 1898–1902 között az észak-olaszországi 106 km hosszú, a Comói-tó keleti partján húzódó Valtellina-vasút villamosítását háromfázisú rendszerrel 1902. szeptember 4-én üzembe helyezett új villamosítási rendszer sikerének alapja az addigi kísérletekhez képest jelentősen nagyobb, a nagyvasúti vontatás távolságait és teljesítményigényeit kielégítő 3000 V vonalfeszültség választása volt

Valtellina-vasút Sikere a motorkocsik és mozdonyok sok újszerű szerkezeti részletének megoldásában rejlett Ez volt Kandó munkásságának korszakalkotó jelentősége, akinek sokszor teljesen újszerű szabadalmak tárgyát képező eredeti konstrukciókkal sikerült nagy horderejű vállalkozást tökéletesen teljesíteni

Olaszországi munkássága I. A Valtellina-vasút üzemi eredményei alapján az olasz kormány amerikai tőkével megalakította a Società Italiana Westinghouse-t, és Vado Ligurében mozdonygyárat létesített Kandó-mozdonyok gyártására. 1905-ben több magyar munkatársával együtt a vállalat szolgálatába állt, mint a gyár műszaki vezetője, majd a vállalat alelnöke lett, s itt működött Olaszország háborúba lépéséig (1915). Villamosította a Giovi-vonalat, mely évtizedeken át csúcsteljesítményt jelentettek a villamosmozdony-szerkesztésben. A „Sistema italiana”-nak nevezett Kandó-féle rendszer a II. világháborúig vezető szerepet játszott az olasz vasutakon.

Olaszországi munkássága II. Olaszországi munkásságának két nagy sikerű, háromfázisú mozdonytípus lett az eredménye Alapelve: a nagyvasutak villamosítása akkor lehet igazán gazdaságos, ha azok egyszerű transzformátor-alállomások közbeiktatásával közvetlenül kapcsolódhatnak a szabványos periódusú országos villamosenergia-rendszerhez 1916: szabadalmaztatta a szinkronfázisváltó alapelvén nyugvó villamos mozdonyát

Újra a Ganz-Gyárban 1917-ben visszament a Ganz-Gyárhoz Előszőr: műszaki igazgató, majd vezérigazgató lett Megkezdte a fázisváltós rendszernek a kidolgozását, az új rendszert a Nyugati pályaudvar–Alag közti fővonalszakaszon próbálták ki Budapest–Hegyeshalom közötti fővonal villamosítása Ehhez tervezte Kandó a róla elnevezett villamos mozdonyt

Élete utolsó évei A mozdonyok tervei 1930 tavaszára elkészültek a gyártásban érintett két magyar nagyvállalat, a Ganz Villamossági Rt. és a MÁVAG gyárban A gyártás megkezdését azonban akadályozta - e nagyszabású munka megvalósításához nélkülözhetetlen angol kölcsöntőke feltétele értelmében - a műhelyi munkákból előző megállapodás alapján részt vállalt English Electric gyár váratlan visszalépése. A gyártás körül támadt több hónapos halogatás végleges tisztázására 1931. január 11-én magyar küldöttség utazott Londonba Két nap múlva, január 13-án este, Budapesten Kandó Kálmán szívinfarktus következtében váratlanul elhunyt Sem a villamosítás befejezését, sem mozdonyainak üzembe állítását (1932. jún. 16.) sajnos már nem érte meg

Egy kis animáció…

HMMM… Sok évnyi munka EREDMÉNYE!!!

Készítette: Tremmel Dávid Piedl Máté 8/a