A közúti infrastruktúra finanszírozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KözOP sz főút Hévíz elkerülő és 71. sz
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Projekt általános bemutatása
„Kerékpáros Magyarország Program” és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségei Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Várpalota elkerülő építése
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
A z LHH program aktuális kérdései Kullmann Ádám, LHH Fejlesztési Programiroda Szentendre, május 27.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
EU csatlakozás tükrében (fejlesztések támogatással)
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
2009. október 20. Erős pillérek - javuló közlekedésbiztonság 2009, ORFK 1 Útgazdálkodás és hálózatfejlesztés biztonsági kérdései Mocsári Tibor főmérnök.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia A szakma helyzete, elért eredmények, koncepció, stratégia Thoroczkay Zsolt főosztályvezető-helyettes.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
Fejlesztési Programiroda – Közutak V. Projektiroda
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
61. számú főút burkolat megerősítése a km és a – km szelvények között.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Lakossági fórum 41. sz. főút km szelvényében lévő, Vásárosnamény II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd és a csatlakozó ártéri szakaszok felújítása 2009.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében TÁMOP /1.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
TOP vas megyei aktualitásai
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
„Fenntartható” utak K+F bizottság ÁGAZATI K+F TEVÉKENYSÉGET IGÉNYLŐ TÉMÁK   Görgényi Ágnes Colas Hungária Zrt. bizottsági tag.
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
a logger-használat kérdései
közúti vagyonelemek létrehozása,
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
SUMP - kérdés Magyarországon
Előadás másolata:

A közúti infrastruktúra finanszírozása Kerékgyártó Attila főigazgató KKK Budapest 2009. szeptember 25.

Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Az országos közúthálózat szakmai intézményrendszere Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium KHEM szakállamtitkár Közúti és Vasúti Infrastruktúra Főosztály Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Magyar Közút NZRt. M6 Duna Koncessziós Autópálya ZRt. Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő ZRt. Nemzeti Közlekedési Hatóság Alföld Koncessziós Autópálya ZRt. Állami Autópályakezelő ZRt. 2018.09.17.

Közlekedési szakterülethez tartozó előirányzatok 2009. , ill. 2010 Közlekedési szakterülethez tartozó előirányzatok 2009., ill. 2010. évi költségvetési támogatásának összehasonlítása (M Ft) 2018.09.17.

A KözOP új keretszámai /EU-s forrásmegoszlás/ EU rész: ~1597 Mrd Ft Hazai forrás: ~282 Mrd Ft ∑ ~ 1879 Mrd Ft 2018.09.17.

A KözOP új keretszámai ~1879 Mrd Ft 2007-13 közötti időszakban a rendelkezésre álló ~784 MrdFt helyett ~2000 MrdFt összegre lenne szükség projektfinanszírozásra 2018.09.17.

ROP források 2007-2013. között A 2007-13 közötti időszakban a ROP keretéből 220 Mrd Ft áll rendelkezésre közútfejlesztésre, - felújításra. Ezek aránya: ~ Megoszlása a régiók között: Észak-Magyarország 23,2 Mrd Ft Észak-Alföld 28,15 Mrd Ft Dél-Alföld 31 Mrd Ft Dél-Dunántúl 25 Mrd Ft Közép-Dunántúl 15,5 Mrd Ft Nyugat-Dunántúl 10,5 Mrd Ft Közép-Magyarország 86,69 Mrd Ft 2018.09.17.

EU-s projektek előkészítésére fordított költségvetési források visszafizethetősége ∑16136 ∑14517 ∑5264 ∑2363 ∑97 ∑5657 2018.09.17.

Útpénztár bevételek 2006-2013 2018.09.17. ∑ 112 315,2 MFt

A 2009. évi Útpénztár alakulása ∑ 108329,1 ∑ 101496,9 ∑ 102292,2 Az úthasználati díjból és pótdíjból származó bevételek ugyan csökkentek, de az egyéb bevételek növekedése elősegítette a felhasználható összeg emelkedését 2018.09.17.

A 2010. évi Útpénztár tervezése ∑ 80568,1 ∑ 88268,1 2018.09.17.

A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt. szinten tartásra igényelt és ténylegesen felhasznált, illetve felhasználható költségvetése (2006-2010.) 2018.09.17.

A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt A Magyar Közút NZRt. és az ÁAK ZRt. állapot javításra igényelt és ténylegesen felhasznált, illetve felhasználható költségvetése (2006-2010.) 2018.09.17.

Országos közutak burkolatállapota 2018.09.17.

Az országos közúthálózat állapota 2018.09.17.

Az országos közúthálózat állapota Az országos közúthálózat nyomvályús szakaszainak hossza megyei bontásban Teherbírás nyomvályú > 17 mm arány nyomvályú > 17 mm hossz Felületépség ∑ nyomvályú > 17 szakaszok [km]/ összhossz [km] ∑ nyomvályú > 17 szakaszok [km] 2018.09.17.

Szükséges és rendelkezésre álló finanszírozás a nem gyorsforgalmi országos közúthálózat vonatkozásában 48377,0 45795,6 43214,2 40632,8 38067,0 35313,0 33631,4 32091,4 30360,5 29053,1 26387,9 „C” szolgáltatási szint 2018.09.17.

Az Útpénztár előirányzat (2010 Az Útpénztár előirányzat (2010.) csökkenésének következményei az országos közutak működésében Útpénztár előirányzat 2010. (88.268,1 MFt) gyorsforgalmi út nem gyorsforgalmi út 2010-ben 14,2 Mrd Ft forrás áll rendelkezésre, mely a hálózatbővülés mellett a 2009. évi csökkentett szolgáltatási szinthez képest < 1,5 Mrd Ft-al minimális szolgáltatási színvonal forrásigénye > 50 Mrd Ft ebből a tervezhető összeg csak 33,8 Mrd Ft a mintegy 31.400 km országos közúthálózatból 3500 km hosszúságú legrosszabb útállapotú mellékút-hálózatot „sorsára kell hagyni” téli védekezés keretében a jellemzően főúthálózati sózott utak mintegy 10.600 km hosszát mintegy 2.000 km-rel csökkenteni kell. 2018.09.17.

Az Útpénztár előirányzat (2010 Az Útpénztár előirányzat (2010.) csökkenésének következményei az országos közutak felhalmozási kiadásaira gyorsforgalmi út rendelkezésre álló keret 2,5 Mrd Ft, melyből a gyf-i úthálózat értékmegőrzése nem biztosítható (100 km hosszban fokozódó burkolat-állapot romlás tapasztalható) nem gyorsforgalmi út rendelkezésre álló keret 2010-ben 7,3 Mrd Ft. Ezzel szemben éves szinten 35 Mrd Ft-ra lenne szükség /NÚP program – 12 éven keresztül 100 Mrd Ft forrás biztosítását tartja szükségesnek az állapotok programszerű javításához –/ . A forrás hiánya, évi 30 Mrd Ft-os évenkénti vagyonvesztést okoz a 8000 Mrd Ft-ra becsült országos útvagyonban burkolatállapot javító beavatkozások élettartama legfeljebb 10-15 év, a tervezett nagyfelületű beavatkozások ciklusideje azonban több, mint 40 év A több, mint 7100 db , az országos közúthálózaton található hídból közel 2500 db nem felel meg az EU előírásoknak szélesség, magasság illetve teherbírás szempontjából A nem megfelelő hidak 50%-án súlykorlátozás van érvényben, ez növekedni fog és már a főutakon is hídlezárások várhatóak Útpénztár előirányzat 2010. (88.268,1 MFt) 2018.09.17.

A KKK stratégiai feladata az elkövetkező években Megtett úttal arányos díjbeszedési tarifarendszer bevezetése Vagyongazdálkodás komplexitásának megteremtése Meglévő közúthálózat felújítása (NÚP) A meglévő közúthálózat működtetésének piaci alapokra helyezése Hosszú távú hálózatfejlesztési koncepció törvényesítése 1. az elektronikus díjszedési (ED) projekt első lábaként a nyár folyamán a KHEM és a KKK közösen lefolytatta a díjpolitikai reform Zöld Könyvének társadalmi vitáját (szakmai szervezetek, fuvarozói érdekképviseletek, Autóklub, környezetvédők, önkormányzati érdekképviseletek): erről tartok én előadást szerdán délután; az ED projekt második lábaként meg kell határozni az üzleti struktúrát (szolgáltatás vagy rendszer vásárlás), ami az egy ideig párhuzamosan futó két tarifarendszer (e‑matricával működő használati díjas (HD) és fedélzeti eszközzel működő útdíjas (UD)) költségeinek optimalizálására is alkalmas (EMED: Első Magyar Elektronikus Díjszedési Zrt.); az ED projekt harmadik lábaként biztosítani kell a megfelelő garanciákat jelentő jogszabályi háttér (törvényi, kormányrendeleti és miniszteri rendeleti szinten) kellő időre való rendelkezésre állását; a fentiekből következően pontosítható az időbeli ütemezés (amelyben még forgalmi és díjbevételi becslésekre, stratégiai környezeti vizsgálatra, projekt szintű megvalósíthatósági tanulmányra, valószínűleg társadalmi hatásvizsgálatra és nemzetgazdasági szintű hatékonyság elemzésre is szükség van még), amely szerint optimális esetben 2012-ben indulhat az új rendszer (de közben választások elé nézünk ám!). 2. Vagyon-nyilvántartás modernizálása: egyrészt térinformatikai szempontból, másrészt az adatok nyilvántartásának oldaláról. Mindkettő vonatkozásában nagy előrelépéseket tett a KKK, és lehet az egész egy nagy komplex rendszerré alakulhat át; Vagyonkezelés/gazdálkodás racionalizálása szükséges. Döntési mechanizmusok hatékonyabbá tétele szükséges. Nemzetközi tapasztalatok alapján nincs olyan szervezet (MNV Zrt.), akitől a vagyongazdálkodónak jóváhagyásokat kell kérni (akár éveket is kell várni egy döntésre). Vagyonkezelőnek jóval szélesebb határkört kell biztosítani (2007. évi CVI. törvény 59. § (5) bekezdése alapján 2008. június 30-ig kellett volna az új, módosított vagyonkezelési szerződést megkötni, ami azonban az MNV Zrt. miatt a mai napig sem született meg. Tudomásunk szerint senkivel sem kötöttek még újat.).; Új hasznosítási koncepció: KKK a NIF Zrt. nevében még a beruházás ideje alatt nyilvános versenyeztetési eljárás keretében hasznosítja a komplex pihenőket. Ezzel elérhető az, hogy egyszerre nyisson meg az autópálya és a benzinkút (MNV 8 hónap után adta meg a pályázathoz a jóváhagyását ezeknél is). Emellett milliárdos megtakarítást érünk el (nyertes ajánlattevő építi meg saját költségén a komplex pihenőt), és több száz milliós bevételt is eredményez. (M31 és M43 tekintetében éppen szeptember 10-én van a pályázat benyújtásának határideje, az új koncepciónak megfelelően) Ösztönözzük a szerződéses partnereket, hogy az autópálya melletti pihenőkben, minél magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsanak. Ennek érdekében többek között évente díjazza is a KKK a legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtó partnereket (4 kategória: komplex szolgáltatás, benzinkút, étterem és büfé). 3. Meglévő közúthálózat felújítása (NÚP): A jelenlegi finanszírozási háttér problémája, tarthatatlansága. Az ED bevezetésének halasztása a NÚP indítását is elodázta Jelenlegi feladat: A NÚP „finomhangolása”, javítása, az eddigi észrevételek bedolgozása. A program társadalmi és politikai elfogadtatása 4. A meglévő közúthálózat működtetésének piaci alapokra helyezése: A jelenlegi intézményrendszer átvilágítása A közútkezelői feladatok szétválasztása („piacosítható” tevékenységek meghatározása) Jogszabály módosítás által biztosított a versenyeztetés lehetősége (Kkt) Teszt jelleggel versenyeztetés lefolytatása Az eredmények feldolgozása, jövőkép 5. „Az országos gyorsforgalmi és főúthálózat nagytávú terve és hosszútávú fejlesztési programja” című hálózatfejlesztési terv I. fázis elkészült - módszertani javaslat Tervező: Főmterv-Transman-KTI Konzorcium, A munka II. ütemére 2009. július 09-n az EU OJ TED adatbankjában 2009/S 129-188606 számon jelent meg a részvételi felhívás közösségi, gyorsított meghívásos közbeszerzési eljárásra. Az eljárás lezajlott. A nyertes Tervező: Unitef-COWI-Közlekedés-Utiber Konzorcium, „Az országos gyorsforgalmi és főúthálózat nagytávú terve és hosszútávú fejlesztési programja” megfelelő szakmai javaslatként kell majd szolgálnia a következőkben (2013-ban) ismét aktuálissá váló Országos Területrendezési Terv (OTrT) módosításához, az EU országok 2010. évben esedékes TEN-T hálózat felülvizsgálatához, továbbá az országos közúthálózaton 2014-2020. közötti időszakban elvégzendő és 2021-2027. időszakra előirányozható beavatkozások megalapozásához. 2018.09.17.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 2018.09.17.