A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Balatonfüred, 2009.december.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető Regionális szakmai workshop – pályatanácsadóknak.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Társadalmi Megújulás Operatív Program - TÁMOP TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” c. kiemelt projekt Általános.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Az életpálya-tanácsadás (Lifelong Guidance) Magyarországon NPT – RFKB kapcsolatépítő konferencia Budapest, november 2. Az Európai Pályaorientációs.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető (FSZH)
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A magyar LLG Tanács ülése
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Karrier tanácsadás / életpálya-tanácsadás szakpolitikai világkonferencia Budapesten 2011-ben? Borbély-Pecze Tibor Bors (FSZH) NPT titkár
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
A Digitális szakadék csökkentése (GINOP-6. 1
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
HHR.
A Nemzeti Pályainformációs Portál
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
Jogszabályi háttér 30/2000. (IX.15.) GM rendelet
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – eszközfejlesztések a FIT-ek számára – NPK szakmai nap ( ) Borbély-Pecze.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
A TÁMOP (NSZFI) és TÁMOP (FSZH); TÁMOP
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors – programvezető (FSZH)
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Előadás másolata:

A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Az áttekintés az NPK éves belső képzéséhez ill. az NSZFI pályaorientációs szakmai napjára készült Társadalmi Megújulás Operatív Program első akcióterv Támogatási időszak: 2008. szeptember 22. – 2010. szeptember 21. Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH programvezető borbelytibor@lab.hu www.afsz.hu www.epalya.hu

A Magyar Kormány által 2007-ben jóváhagyott kiemelt program célja, szerepe FORMA ÚMFT- TÁMOP 2. prioritás AT1 (terv AT2-re is) - alkalmazkodóképesség javítása (adaptability) ESZA+hazai forrás (~2,1 mrd HUF, ~6,8 millió EUR) felelőse: FSZH TARTALOM LLG nemzeti rendszer és módszertan kialakítása (belépés az EU-s „életút támogató pályaorientációs térbe”

Problémaazonosítás – hazai szinten A pályaorientációs rendszer fejlesztésének szükségességét az indokolja, hogy hiányosak, illetve az egyes szakpolitikai rendszerekben elszigeteltek a pályaorientációs szolgáltatások, amely nagymértékben hozzájárul a nem tudatos pályaválasztáshoz, növeli a képzés során a lemorzsolódást, valamint a sikertelen pályaválasztások számát. Magas azoknak az aránya, akik nem abban a szakmában helyezkednek el, amelynek gyakorlására éveken keresztül készültek, emiatt a képzésbe befektetett erőforrások nem vagy nem kielégítően hasznosulnak.

Cél A hazai fejlesztés egyrészt jól illeszkedik az Európai Unióban a pályaorientációval kapcsolatos fejlesztési irányokhoz, amelynek lényege, hogy az egész életen át tartó tanulás csak akkor lehet sikeres, ha pályaorientációs tanácsadás kevesek kiváltsága helyett mindenki számára elérhetővé válik. Másrészt a hazai fejlesztés számára kedvező nemzetközi feltételek jöttek létre azáltal, hogy létrejön az egész életen át tartó pályaorientációs tanácsadás európai hálózata, amelynek egyik legfontosabb feladata az európai bevált gyakorlatok terjesztése. A fejlesztési projekt lehetőséget ad az európai tapasztalatok adaptálására is.

Részcélok a pályaválasztás, -korrekció előtt álló egyén saját képességeinek, a választott pálya jelenlegi és várható jellemzőinek a jobb megismeréséhez, a gazdaság számára szükséges mennyiségű és a munkáltatók igényeihez jobban igazodó szakképzett munkaerő biztosításához, a foglalkozási szegregáció csökkentéséhez, a tanulási lehetőségekhez való hozzáférés javításához

Életkorilag kitolódtak és megtöbbszöröződtek a választások

Life Long (Counselling) Guidance A modern elképzelések szerint a karrier-, pálya-, munkatanácsadás a tudásalapú poszt-indusztriális, szolgáltatásalapú társadalmakban, az élethosszig LLL (életszélig LWL) tartó tanulás – képzés állandó szolgáltatásává válik. Így elkíséri az egyéneket és a közösségeket teljes életútjuk során.

Az EU új lifelong pályaorientációs szakpolitikája A pályaorientáció nem luxusszolgáltatás, hanem a társadalmi befogadást, a jól működő munkaerőpiacot és a képezhetőséget megalapozó- támogató eszköz A pálya-, karrier tanácsadást minden állampolgár számára elérhetővé kell tenni! Az új pályaorientációs megközelítés az egész életutat támogató rendszert jelent (Lifelong Guidance: LLG) Az új LLG rendszerben megvalósul az intézmények és szakpolitikák közötti koordináció (oktatásügy, művelődés, szociális szféra, munkaügy)

A TÁMOP 222 szerkezete Metodikai fejlesztések megalapozása LLG eszközfejlesztések (kérdőívek, tananyagok) On-line fejlesztések Az epalya.hu bázisán 2+1 csatornás nemzeti LLG portál kialakítása (ifjúsági, felnőtt, szakember) Off-line pályaorientációs anyagok fejlesztése és szolgáltatások nyújtása 50 tanácsadó alkalmazása 20 tanácsadó centrumban az ország 20 városában (folyamatos szupervízió mellett) 20*8 órányi intézményközi koordinátori feladat vásárlása Szakemberek képzése, továbbképzése 50 szakember posztgraduális továbbképzése (pályaorientációs tanár, diáktanácsadó) 2000 fő részére 2*3 napos tréning 10 új akkreditált tananyag alapján

A program elsődleges célcsoportjai: – a pályaorientációs szolgáltatásnyújtók Munkavállalási tanácsadók FIT információs tanácsadók Álláskereső Klubvezetők pszichológusok ~ 170 fő ÁFSZ-ben, - EURES, EUROGUIDANCE cca. 200 kiszerződött magánközvetítők/tréner cégek, NGO-k Aktív korú inaktívakkal foglalkozó szociális szakemberek Speciális célcsoportok segítői SZFP I-II. G modul (pályaorientáció) tanárai HEFOP 311 életpálya-építés kompetencia terület tanárai 3 PHARE pályaorientációs régiós program 3*300 tanára

…és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási filozófia (ld. OECD-EU (2004) közös ajánlása a három lépcső kompetencia modellről /1. karrier, pálya információnyújtás 2. szakképzett tanácsadó, 3. pálya- munka szakpszichológia [1]/ Wiegersma (1974) öt lépcsős modellje alapján egyszerűsítve) [1] Ugyanezt a hármas felosztást használt Watts és Van Esbroeck, 1998-as az európai felsőoktatás karrier-tanácsadási szolgáltatásait felmérő munkájában: Watts, A.G. and Van Esbroeck, R. (1998), New Skills for New Futures, VUB Press, Brussels.

A TÁMOP 222 Tervezett output és eredményindikátora (első két év) Mutató neve Mértékegység Kiinduló érték Célérték Pályaorientációs tanácsadásban részesülők száma fő 30 000/év 40 000 / év Pályaorientációval kapcsolatos tréningekben résztvevő szakemberek száma 2000 Pályaorientációval kapcsolatos tréningeket eredményesen elvégző szakemberek száma 1900 Pályaorientációs tanácsadást igénybe vevők elégedettsége % Nincsen adat + 20% Posztgraduális képzésben résztvevők száma 50 (tény:84 fő) Új FIT mappák db 202 302 (+100 db) Felújított FIT mappák 172 db 222 db (+50 Pályaorientációt támogató segédanyagok száma 10 Pályaorientációs filmek 344 db 364 db (+20) Új pályaorientációs nemzeti portál látogatottsága Egyedi látogatók száma éves átlagban 223 200[1] 268 000 [1] Epalya.hu 2007 évi ügyfélforgalmi adatai alapján

Az egész életutat támogató pályaorientációs szakpolitika területi szintezése ELGPN – európai hálózat Nemzeti Pályaorientációs Tanács RFKB, RFÜ, RMK, OH régiós igazgatóságok Pályaorientációs szolgáltatás-nyújtás az egész életút támogatására

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőségek: E-mail: borbelytibor@lab.hu TÁMOP Pályaorientációs Munkacsoport (1) 303.0811 Weblapok: www.afsz.hu www.epalya.hu www.npk.hu www.employmentpolicy.hu