Új fogalmak és jelenségek a felsőoktatás nemzetköziesedésében: összefüggések a bolognai folyamattal A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia Tempus Közalapítvány, 2009. május 5. Temesi József, egyetemi tanár, Bologna tanácsadó BCE NFKK ügyvezető igazgató
Hans de Wit és kutatótársainak összefoglaló tanulmánya Források Hans de Wit és kutatótársainak összefoglaló tanulmánya OECD kutatási összefoglaló (2004) Fulbright program (2005-2006): „Higher Education in the 21st Century” A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia. Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
Hagyományos fogalom: nemzetközi oktatás (International Education) Értelmezés: nemzetközi tanulmányok, multikulturális oktatás, külföldi tanulmányutak, akadémiai mobilitás. Új fogalom: határokon túlnyúló oktatás (Transnational Education, Global Education) Értelmezés: oktatás határok nélkül, offshore oktatás, oktatási szolgáltatások nemzetközi kereskedelme + a hagyományos formák A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
Együttműködés Verseny (Van der Wende, 2001) Paradigmaváltás: Együttműködés Verseny (Van der Wende, 2001) Stratégiai szövetségek Regionalizálódás (Bologna folyamat!) A politika és az ideológia befolyása A szakképzettség migrációja (skillled migration – OECD 2004) Az oktatási szolgáltatások kereskedelme A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
Az 1990-es évek óta gyorsan terjedő jelenségek. Az oktatás privatizációja és deregulációja ebbe az irányba ösztönzik az intézményeket. Új, magán „for profit” szlgáltatók jelennek meg. GATS-vita (Európában is, 1995 óta). A szolgáltatások világexportjában az oktatási export terjedelmét 3%-ra becsülik. A kereskedelem (trade) fontosabbá válik, mint a segély (aid). De: a hagyományos formák is tovább élnek. Bologna példa: Joint Programs Asia Link A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
Hagyományos formák (Knight, 2006): Internationalization at Home: nemzetközi és interkulturális komponensek a tantervben és az oktatásban Internatioanlization Abroad: a nem-kereskedelmi típusú mobilitás minden formája Emberek: hallgatói, oktatói mobilitás Programok: együttműködések formájában Intézmények: kihelyezett tagozatok A Bologna-folyamatban ezek támogatásán van a hangsúly. A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
A kereskedelmi típusok kínálati oldalról történő megközelítése Határokon túlnyúló szolgáltatások: a távoktatás minden formája. Nincs szükség a fogyasztó külföldi jelenlétére. Külföldön történő fogyasztás: a hallgató külföldön tanul (ez a legjellemzőbb). Létesítés: külföldi fiókintézmények, oktatási vállalkozások. Kereskedelmi jelenlétet jelent. Ideiglenes külföldön tartózkodás: oktatói munkavállalás külföldön. (Mindegyiknek megvan a nem-kereskedelmi párja. A statisztikai elkülönítés, számontartás nem megoldott). A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
Kereskedelmi jelenlét Főleg programok kínálata: 3500-4500 programot kínálnak külföldön. Szolgáltatók: ausztrál (1569 program, 37 intézmény kínálata külföldön), brit (1002, 79), USA, Új-Zéland, Kanada. Importőrök: Szingapúr, Malajzia, Hong Kong – Kína, India. Nemzeti stratégiák Kormányzati szabályozás: Kína, Malajzia, Korea Piaci szabályozás: Ausztrális, Hong Kong UNESCO/OECD Guidelines on Quality Provision in Cross-Border Higher Education A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.
Kockázatok: különösen a fejlődő országokban Lehetőségek: a nem-kereskedelmi és a kereskedelmi formák együttes használata, szabályozása A jövő kihívásai „Skilled migration”. A határokon túlnyúló, erősödő szolgáltatási verseny a hagyományos hallgatói mobilitás egyre komolyabb alternatívájává válik. Minderre a Bologna programalkotóknak is figyelniük kell. A nemzetköziesedés folyamata a magyar felsőoktatásban – műhelykonferencia . Tempus Közalapítvány, 2009. május 5.