Ellátási lánc menedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Temelésmenedzsment Production Management
Advertisements

LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Forgóeszköz-gazdálkodás
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
Tevékenység alapú költségszámítás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben?
A tervezés mint menedzsment funkció
A piac Szakiskola.
V. A készletezés logisztikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Forgóeszköz-gazdálkodás
Értékesítési csatornák
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Készítette: Unyatyinszki Csaba
2011. március 20. Disztribúciós hálózat Zsibrita Mátyás –
Forgóeszköz-gazdálkodás
ÉRTÉKESÍTÉSI POLITIKA
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Készletgazdálkodás 7.előadás.
Logisztika 6.előadás.
Készletgazdálkodás Miért az egyik legfontosabb feladat a vállalatoknál? Logisztika kontra pénzügy kapcsolata a VSZ-szel.
A marketing és a logisztikai költségek közötti kölcsönhatások Lipák Mária BGF, KVIFK, 2009.
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Benchmarking.
Szervezet, információs rendszer. Az információs rendszer és a szervezet illeszkedése Mi szervezet? Az egyszerű struktúra Funkcionális felépítés Termék.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
infor:COM - Fitté tesszük!
III. A logisztika jövője
Csatornamenedzsment 2. Dr. Kopcsay László.
II. Logisztikai tervezés
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Termelésmenedzsment Production Management
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
Logisztikai alapfogalmak
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Forgóeszköz Azok az eszközök, amelyek várhatóan egy évnél rövidebb ideig szolgálják a vállalkozási tevékenységet Főbb csoportjai: a) készletek b) követelések.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 11. Dr. Tarnóczi Tibor
Vállalati modellek 2007.
Készletgazdálkodás és logisztika
ÉRTÉKTEREMTŐ FOLYAMATOK MENEDZSMENTJE
EGYÜTTMŰKÖDÉS A PIACI IGÉNYEK GAZDASÁGOS KIELÉGÍTÉSÉÉRT „IPARI PARK-SZERŰ” ÉLELMISZERTERMELÉSI RENDSZER GAZDASÁGOSAN.
Szegmentáció & pozicionálás.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
LOGISZTIKA ÉS GLOBALIZÁCIÓ. Logisztika és globalizáció A piacok globalizálódásának következménye: - nemzeti piacok szükségletét lényegesen meghaladó termelési.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
Operatív menedzsment és versenyképesség
ÜDVÖZÖLJÜK!.
8. tétel.
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Tanulási görbék.
Kapacitástervezés.
Kocsis Ernő Ügyvezető igazgató Roto Elzett Certa Kft.
Előadás másolata:

Ellátási lánc menedzsment

Ellátási lánc Szervezetek – funkciók, létesítmények, tevékenységek – olyan láncolata mely valamely termék vagy szolgáltatás létrehozását eredményezi. Összeköti a (be)szállítókat, termelőket és végfogyasztókat. Nem azonos az értéklánccal, amely szervezetek belső folyamatainak láncolatából áll. (Más tudományterületeken a két fogalom összemosódhat!)

Ellátási lánc menedzsment = Supply Chain Management (SCM) Az értéklánc stratégiai szemléletű és szintű koordinációja azzal a céllal, hogy integrálja a szállítók-, a logisztika és a kereslet-menedzselését.

Logisztika Az SCM részeként az áruk, szolgáltatások, információ és fizetések (pénz) oda-vissza irányuló mozgását szervezi, irányítja. Részei: Vállalaton és létesítményen belüli logisztika Ki- és beszállítás menedzselése Disztribúció

Létesítmények az ellátási láncban (fizikai elemek) Raktárak Termelőüzemek, gyárak Feldolgozóközpontok Disztribúciós központok Kiskereskedelmi egységek Irodák …

Funkciók és tevékenységek az SCM-ben Előrejelzés Beszerzés Készletgazdálkodás Információ-menedzsment Minőségbiztosítás Ütemezés Termelés és szállítás Vevőszolgálat

Az SCM kulcsfeladatai Meghatározni a kiszervezés optimális mértékét Beszerzés menedzselése Szállító-menedzsment Vevőkapcsolati menedzsment Problémák gyors azonosítása és a rájuk való gyors reagálás Kockázat és bizonytalanság menedzsment

Tipikus ellátási láncok Receiving Storage Operations Production Distribution Termelés Disztribúció Fogadás Raktározás Műveletek Purchasing Beszerzés

Tipikus ellátási lánc gyártó esetében Szállító Raktár } Művelet Disztrib. Kisker Fogyasztó

Mezőgazdasági termékek ellátási lánca Farm/őstermelő (búza) Szállítók: felszerelés, berendezés, javítás, takarmány, magok, talajjavító, rovarölő, energia… Malom (liszt) felszerelés, berendezés, javítás, energia Pék (kenyér) felszerelés, berendezés, javítás, energia, egyéb hozzávaló Supermarket (fogyasztói vásárlás) S Z Á L Í T

Szolgáltatás ellátási lánca Szállító } Raktár Szolgáltatás Fogyasztó

Ellátási lánc és pénzáramlás Áruk és szolgáltatások Pénzáram Visszáramú logisztika Szállítók Fogyasztók Marketing Fogyasztók Termelés Design Logisztika

A fordított „ellátási lánc” A vevőktől a szállítók felé történő áruáramlás. Vevő Kisker } Nagyker Termelő

SCM elemei Tipikus probléma Elem Optimális áramlás és raktározás Logisztika Földrajzi hely és berendezések elhelyezése Elhelyezés Minőség, szállítás és kapcsolatok monitoringja Szállítók Szállító értékelés és termelés támogatása Beszerzés Kereslet és raktározási költségek optimalizálása Raktár Minőségügy, ütemezés Feldolgozás Egyesíteni a szükségleteket, a gyártást és az időzítést Design Mennyiség és időzítés Előrejelzés Szükséglet meghatározása Fogyasztók Tipikus probléma Elem

SCM hozadékai Alacsonyabb raktárkészletek (ktg.) Magasabb termelékenység Gyorsabb reagálóképesség Rövidebb szállítási, készletfeltöltési idők Nagyobb profit Nagyobb vevői lojalitás (magasabb érték a vevőnél)

Globális ellátási láncok Terméktervezés Globálisan értékesített termék Outsourcing (kiszervezés) Nehézségek: nyelv, kultúra, árfolyamok, szállítási költségek, szállítási idő, bizalom

Beszerzés Fogalom: Anyagok, alkatrészek, szolgáltatások és egyéb termeléshez, szolgáltatás nyújtásához szükséges „dolgok” biztosítása a szervezet számára, azok külső szereplőktől történő beszerzése. Cél: beszerzési tervek a termelés/szolgáltatás támogatásához Feladatok: Források, szállítók meghatározása Tárgyalás, szerződéskötés Szolgáltatói adatbázis fenntartása Áruk és szolgáltatások megszerzése Szállítás menedzselése Beszerzési ciklus

Beszerzési ciklus Megrendelés beérkezik a vevőtől jog számvitel termelés adatfel- dolgozás Design Átvétel Szállítók Megrendelés beérkezik a vevőtől Szállítók kiválasztása Rendelés feladása Rendelés monitoringja Átvétel

Centralizált vs. decentralizált beszerzés alacsonyabb árak, jobb minőség, nagyobb kontroll, specialisa munkatársak Decentralizált beszerzés gyorsabb reagálás, egységek igényei közti különbségek érvényesítése

Prioritások közti választások Rendelési gyakoriság vagy raktárkészlet „Bullwhip effect” ≈ „ostorcsapás-effektus” Raktár- vs. szállítási költség „Cross-docking” ≈ „Készletezés nélküli áruelosztás” Szállítási idő vs. szállítási költség A lassabb szállítás általában olcsóbb is Termékváltozatok száma vs. raktárkészlet Késleltetett differenciálás Költség vs. Vevőszolgálat Diszintermediáció (közvetítő kihagyása)

Bullwhip Effect (bizonytalanság) Kereslet Vég- fogyasztó Első szállító Hatás iránya

Bullwhip Effect = Raktárkészlet mennyisége Szállító 2 Szállító 1 Termelő Disztributor Kisker. Vég- fogyasztó

Prioritások közti választások Rendelési gyakoriság vagy raktárkészlet „Bullwhip effect” ≈ „ostorcsapás-effektus” Raktár- vs. szállítási költség „Cross-docking” ≈ „Készletezés nélküli áruelosztás” Szállítási idő vs. szállítási költség A lassabb szállítás általában olcsóbb is Termékváltozatok száma vs. raktárkészlet Késleltetett differenciálás Költség vs. Vevőszolgálat Diszintermediáció (közvetítő kihagyása)

Fejlesztési lehetőség SCM előnyei, hátrányai Probléma Fejlesztési lehetőség Előnyök Lehetséges hátrányok Sok készlet Kisebb tételek gyakoribb rendelése Alacsonyabb tartási ktg-ek Feltorlódás Rendelési ktg-ek növekedése Hosszú szállítási idő Késleltetett differenciálás Diszintermediáció Gyorsabb reagálás Megvalósíthatatlan Új funkciók felvétele Sok alkatrész Modularitás Kevesebb alkatrész Egyszerűbb rendelés A végtermék változatossága csökken Minőség és költségei Kiszervezés Csökkenő ktg-ek, magasabb minőség Kisebb kontroll Piaci változások Rövidebb szállítási idő Jobb előrejelzések A termelés jobb igazodása a kereslethez Szűkebb termékskála

Sikeres SCM eredménye Bizalom Hatékony kommunikáció (Át)látható ellátási lánc Esemény-menedzsment Teljesítménymutatók javulása

Köszönöm a figyelmet!