A megnyomorított ember rajza az orosz realizmus irodalmában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Advertisements

Örkény István: Tóték.
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr Győr, Kálóczy tér
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Orosz realizmus Összefoglalás.
A szimbolizmus 29/C.
Puskin: Anyegin.
Móricz 30/B.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Képességszintek.
Szociális munka az onkológiában
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
Logika Érettségi követelmények:
1828. Jasznaja Poljana, Tula, Orosz Birodalom-
Novellaelemzési szempontok
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
A regény műfaji jellegzetességei
REALIZMUS.
Jónás könyve (1938) forrás: Károli Gáspár 1590-es bibliája – 12 próféta könyve bibliai történet megtartása néhány eltéréssel külső elbeszélői nézőpont.
A MESTER ÉS MARGARITA.
„Minden ember boldog akar lenni…”
Gabriel García Márquez
Az életközépút válsága: teljes összeomlás vagy egy új esély?
Élete szeptember 20-án született Farkaslakán
Gabriel Garcia Márquez: 13 jó tanács az élethez
Projektmunka.
A haldokló beteg ápolása
Önéletrajz értelmezés PéPéeS Önéletrajz értelmezés 2 Társaságot kedvelő személyiség: ahogy lehet, lelép az irodából Remek prenzentációs.
Kertész Imre: Sorstalanság
Puskin: Anyegin.
Realizmus.
Babits Mihály: Jónás könyve. Babits Mihály „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Poeta doctus”
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A szövegszerkesztés menete
Zene: Je pense à toi Elôadja: Richard Abel Kattints Mi a Szerete t…
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A helység kalapácsa 32/A.
Móricz újszerű parasztábrázolása Tragédia Barbárok
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
RÁHANGOLÁS I. ELLENŐRZÉS, ISMÉTLÉS
Egyesített Egészségügyi és Szociális Intézmény Győr
Franz Kafka ( ).
Tóth Krisztina ben született Budapesten Képzőművészeti Szakközépiskola, Budapest ELTE magyar-történelem szak két évig Párizsban ösztöndíjas
Személyes életvitel. III. A helyes életvezetés elméleti alapjai. 7. Értelmesen ápold magad Az egészséges életvitelhez hozzátarozik önmagunknak, a testünknek,
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
A 5. parancsolat „Tiszteld apádat és anyádat…”
Kertész Imre: Sorstalanság
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
SZFP II Kompetenciamérés
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Útmutató hosszú távú túlélőknek
A novellaelemzés szempontjai
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 19. század második felének orosz irodalma
Tompa Andrea: Omerta – Hallgatások könyve
A pétervári mítosz 2..
Előadás másolata:

A megnyomorított ember rajza az orosz realizmus irodalmában Csinovnyik-novellák

Háttérinformációk A cári rendszer bürokratizmusa Gazdasági-társadalmi elmaradottság A lelki deformáció ábrázolása Hősök: „felesleges emberek”: tartalmatlan élet, boldogtalanság, haszontalanság Tolsztoj hősei: felismerik értéktelenségüket, meg tudják fogalmazni a helyes utat! Előzmények: Anyegin, Goncsarov: Oblomov

Gogol: Köpönyeg Fő jellemzője a groteszk (?) Cím: a főszereplő és a történet lefokozása Lefokozott jelentőségű főszereplő: Névadás: Akakij Akakijevics Basmacskin (apja neve + cipő): jelentéktelenség, hétköznapiság Egyszerű életvitel: másolás; nem képes az elvontabb műveletek elvégzésére (levél átfogalmazása) Korlátozott kommunikációs képességekkel bír (beszélgetés) Monotonitás: a munkája kitölti az életét

Köpönyeg: groteszk jelkép (emelkedett eszme – kisszerű életcél) Az új életcél tovább torzítja a főszereplő személyiségét: megnövekszik az önérzete, helytelenül értelmezi a helyzetét, társadalmi státuszát Tragikum: Egyfelől a köpönyeg elvesztése, Akakij halála Másfelől a kishivatalnok sorsa, léthelyzete Fantasztikum: A groteszk erősítése Feszültségoldás (komikum) Realizmus: a főhős csak halálában nyerhet elégtételt

Szkáz elbeszéléstechnika: Összetett stílus Szélsőségesen eltérő elbeszélői pozíciók váltogatása mindentudó elbeszélő elhallgatások találgatások Élőbeszédszerű betétek nyelvi fordulatok anekdoták kitérők Hangnemkeverés (komikus, tragikus, érzelgős, tárgyilagos, gunyoros)

Tolsztoj: Ivan Iljics halála Az életről: az önfeláldozó szeretet prioritása Retrospektív időszerkezet: a történet a főhős temetésével indul (1. fejezet) Fő kérdés: Ki lehetett az az Ivan Iljics, akinek a halála nem ráz meg senkit? Pjotr Ivanovics: a hajdani „barát” a főhős alteregója. Üresfejűsége a valamikori Ivan Iljics gondolkodásmódjának előzetes tükre A visszatekintő szerkezet fő célja: az érdeklődés felkeltése

A 2. fejezettől lineáris a cselekményvezetés A kezdő mondat a főhős életének tömör foglalata: Ivan Iljics élete egyszerű, mindennapi és iszonyú volt. Az ezt követő cselekmény (2-3. fejezet) a tételmondat feltárása: Ivan úgy élt, mint a többi hivatalnok: mindennapjai a karrier és a könnyed szórakozás (kártya) körül forogtak Nem élt emberhez méltó életet A családi kapcsolataira egyre kevesebb időt fordított Fő életelvei a szokás és az illedelmesség (bon enfant) voltak

A kisregény leghosszabb szakasza I. I A kisregény leghosszabb szakasza I. I. megvilágosodásának folyamatát tárja fel. Ennek lépései: Kényszerű változás (betegség) Szűkülő élettér (ház-szoba-ágy-tudat) Lassuló idő A környezet megértésének folyamata Helyes önértékelés A sors elfogadása Az életfeladat megfogalmazása Ivan halálos ágyán ismeri fel, hogy ha lemond az élethez való görcsös ragaszkodásáról, azzal megkíméli szeretteit (autentikus lét)

Csehov: A csinovnyik halála Gogol művének sajátos átirata A cím általános: általában a hivatalnoklétre utal A főhős neve már nem csak jelentéktelenségére, ember- telenségére is utal (cservjak=féreg) Cservjakov hivatalnok mivoltából fakad bűn nélküli bűnösségének tudata (elöljárójával szemben elkövetett ösztönös cselekedete alacsonyabb társadalmi pozíciójának tudatából eredően minősül megbocsáthatatlan bűnnek)

Cservjakov halála szükségszerű: nem képes elfogadni a tábornok bocsánatkérését: állandósuló lelkiismeret-furdalása okozza halálát A befejezés abszurd: Cservjakov egyszerűen csak lefekszik és meghal – ebben Csehov értékítélete is kifejeződhet: a „féreg” nem érdemli meg az ember létet Csehov stílusa szarkasztikus: humor és tárgyilagos hangnem ötvöződik benne (csehovi irónia)