Algoritmizálás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Programozási feladatok
Advertisements

Definíciók: Algoritmus: bármely véges sok lépéssel leírható tevékenység. Olyan pontos előírás, amely megmondja, hogy egy adott típushoz tartozó feladat.
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Algoritmusok.
Adatelemzés számítógéppel
Összefoglalás 1. Pascal program szerkezete 2. Pascal típusai
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
Algoritmus és programozás
Algoritmus Az algoritmus problémamegoldásra szolgáló elemi lépések olyan sorozata, amely: véges – azaz véges számú lépés után befejeződik, és eredményt.
3. előadás (2005. március 1.) Utasítások, tömbök
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke A programozás alapjai 1. (VIEEA100) 9. előadás.
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Programozási alapismeretek 1. előadás
Programozás alapjai.
Turbo Pascal Változók.
Bevezetés a Java programozásba
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
C A C nyelv utasításai.
Programozás módszertan
Java programozási nyelv 2. rész – Vezérlő szerkezetek
C++ Alapok, első óra Elemi típusok Vezérlési szerkezetek
Programozás I. Ciklusok
Vizuális és web programozás II.
ISZAM III.évf. részére Bunkóczi László
A problémamegoldás lépései
Programozási nyelvek Páll Boglárka.
Ismétlés A pascal program szerkezete: program programnev; Programfej
Ismétlés.
Az algoritmusok áttekinthető formában történő leírására szolgáló eszközök Páll Boglárka.
Algoritmusok.
ALGORITMUS.
Algoritmusok.
ismétlődő (azonos vagy hasonló) tevékenységek megvalósítására szolgál
ALGORITMUSOK.
Tömbök és programozási tételek
Algoritmusok és készítésük
Ciklusok (iterációk).
Programozási nyelvek.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Algoritmusok.
Algoritmus szerkezetek
Nevezetes algoritmusok
Programozás. Programozási nyelvek: Gépi nyelv A számítástechnika őskorában egyedüli lehetőség volt a gép bitsorozattal való programozása. Minden processzor.
Algoritmusok.
Program, algoritmus.
Az algoritmuskészítés alapjai
Operátorok Vezérlési szerkezetek Gyakorlás
Barna Róbert KE GTK Informatika Tanszék Pénzügyi feladatok VBA támogatása 7. előadás.
Programozás, programtervezés
Török Katalin és Marosi Nóra 11/c. Pascal: Az es években megjelent magas szintű programozási nyelv, közel áll az emberi gondolkodáshoz. Nevét.
Algoritmusok. Az algoritmus meghatározott sorrendben elvégzendő műveletek előírása, mint azonos típusú (matematikai, logikai) feladatok megoldására alkalmas.
Algoritmizálás és programozás tanítása Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Az algoritmuskészítés.
Összeállította: Sashalmi Tibor
Free pascal feladatok
Algoritmizálás, adatmodellezés
C++2. Ciklusok elöltesztelő (for, while) A ciklusmag feldolgozása előtt történik a vizsgálat  lehet, hogy egyszer sem fut le. A soronkövetkező iteráció.
Adatszerkezetek és algoritmusok 2008/ Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században.
TÁMOP /1-2F JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam Utasítás és blokk. Elágazás típusai, alkalmazása Kovács.
Algoritmus Algoritmus Az algoritmus szó eredete a középkori arab matematikáig nyúlik vissza, egy a i.sz. IX. században élt perzsa tudós nevének pontatlan.
Programozás alapjai Készítette: Csiszár Nóra Anita
Programozási alapok.
Gépészeti informatika (BMEGEMIBXGI)
Programozás C# -ban Elágazások.
Bevezetés a programozásba Algoritmikus gondolkodás
JAVA programozási nyelv NetBeans fejlesztőkörnyezetben I/13. évfolyam
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
Számítógépes algoritmusok
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Algoritmus készítés.
1. Bevezetés A programozásba
Előadás másolata:

Algoritmizálás

Algoritmus készítés Algoritmus Utasítások sorozata Egyértelműen végrehajthatók Adatokkal dolgozik Bemenő (input) adatok Kimenő (output) adatok Véges számú lépésből áll Hatékony Elronthatatlan Felhasználóbarát

A programkészítés lépései Feladatkitűzés A feladat megfogalmazása hétköznapi, vagy a megrendelő szakmai nyelvén. A megvalósíthatóságot a rendszerszervező vizsgálja. Specifikáció A rendszerszervező, a programozó és a megrendelő meghatározzák az alkalmazás feltételeit és határait. Itt határozzák meg a javadalmazást, és az elkészítés várható idejét.

A programkészítés lépései Algoritmustervezés A program tervezője kialakítja a menürendszert, elkészíti a képernyőtervet, meghatározza az adatábrázolási módokat és a feladatokat megvalósító algoritmusokat. Kódolás A program megvalósítása már egy konkrét programozási nyelven történik.

A programkészítés lépései Tesztelés Alapos előkészítés esetén mechanikusan elvégezhető lépés. A korábbi lépések folyamán összegyűjtött, esetleges szélső és extrém mintaadatok bevitelével ellenőrzik a program működését.

A programkészítés lépései Dokumentálás Egy programhoz két dokumentációt kell elkészíteni. A Felhasználói kézikönyv tartalmazza a program céljának közérthető nyelven történő leírását, az installálás menetét, egy menürendszer leírást, bemutatja a jellegzetesebb képernyőképeket. A Fejlesztői kézikönyv tartalmazza az összes korábbi fázisban keletkezett dokumentációt.

A programkészítés lépései Átadás A felhasználó ekkor ismeri meg a véglegesnek szánt verziót, és veszi teljes mértékben birtokába. A nagyobb programok esetén a fejlesztők kiképzik a későbbi kezelőket a használatra. Karbantartás Ha a program használata folyamán rendellenességek tapasztalhatók, akkor a fejlesztők kötelessége azokat kijavítani a garanciális időn belül.

Algoritmusleíró eszközök Mondatszerű leírás Folyamatábra Struktogram

Mondatszerű leírás Beolvasó és kiíró utasítások Értékadó utasítás Formájuk BE: változók felsorolása KI: kifejezések felsorolása Értékadó utasítás Formája Változó := kifejezés A Változó felveszi a Kifejezés aktuális értékét

Mondatszerű leírás Elágazások (feltételes utasítások) Feltételes utasításvégrehajtás (egyirányú elágazás) Formája Ha <feltétel> akkor <utasítás> Ha a feltétel igaz, akkor az utasítás végrehajtódik. Ha hamis, akkor nem hajtódik végre Kétirányú elágazás Ha <feltétel> akkor <utasítás1> Különben <utasítás2> Elágazás vége Ha a feltétel igaz, akkor utasítás1 hajtódik végre, ha nem, akkor az utasítás2.

Mondatszerű leírás Elágazások (feltételes utasítások) Többirányú elágazás Formája Elágazás kezdete <feltétel_1> esetén <utasítás_1> <feltétel_2> esetén <utasítás_2> <feltétel_n> esetén <utasítás_n> Egyébként <utasítás_egyéb> Elágazás vége A legelső teljesülő feltételhez tartozó utasítás kerül végre-hajtásra. Ha egyik feltétel sem teljesül akkor utasítás_egyéb hajtódik végre. Bármely esetben az elágazás vége után folytatódik a program

Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Számlálós ciklus Formája Ciklus <ciklusváltozó>:=<kezdőértéktől> <végértékig> <lépésközzel> ciklusmag utasításai Ciklus vége A ciklus változója a kezdőértékről indul és lépésközzel változik a végérték eléréséig. A három együttesen határozza meg, hogy hányszor kerül végrehajtásra a ciklusmag.

Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Elöltesztelő ciklus Formája Ciklus amíg <feltétel> ciklusmag utasításai Ciklus vége Amíg a feltétel teljesül, addig a ciklusmag végrehajtásra kerül, ha már nem teljesül akkor a ciklus vége után folytatódik a program.

Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Hátultesztelő ciklus Formája Ciklus ciklusmag utasításai Amíg <feltétel> (Ciklus vége) A ciklusmag mindaddig végrehajtásra kerül, amíg a feltétel nem teljesül. Ha teljesül, akkor a ciklus vége után folytatódik a program. A ciklusmag egyszer mindenképp végrehajtódik.

Folyamatábra STOP START Határszimbólumok A program elejét és a végét jelzik STOP

Folyamatábra Be:változó(k) Ki: változó(k) Adatbevitel Adatkiírás

Folyamatábra Tevékenység Értékadó Műveletvégrehajtás Aritmetikai kifejezés kiértékelése Stb.

Feltétel Folyamatábra I N Döntéscsomópont Az F feltételtől függően a vezérlés az igaz vagy hamis ágon folytatódik I N Feltétel

Folyamatábra Számlálós ciklus

Folyamatábra Csatlakozási pontok 1. 1.

Tevékenység (szekvencia) Struktogram Tevékenység (szekvencia) Tevékenység1 Tevékenység 2

Struktogram Szelekció (egyágú) Feltétel Igen Tevékenység(ek)

Struktogram Szelekció (kétágú) Feltétel Igen Nem Tevékenység(ek)

Struktogram ... Szelekció (többágú) Feltétel Feltétel1 Feltétel2... Egyébként ... Tevék.2 Tevék.1

Struktogram Ciklus (számlálós) Ciklusváltozó:= ….. tól ….ig Ciklusmag

Ciklus (elöltesztelő) Struktogram Ciklus (elöltesztelő) Feltétel Ciklusmag

Ciklus (hátultesztelő) Struktogram Ciklus (hátultesztelő) Ciklusmag Feltétel

Adattípusok Egyszerű Összetett

Egyszerű adattípusok Egész Byte Word Integer Longint Valós Real Karakter Char String Logikai Boolean

Egyszerű adattípusok Egész Egész számok halmaza Előjeles egészek Túlcsordulás fordulhat elő! 2 bájtot foglal Példa A:=153 B:= - 25

Egyszerű adattípusok Valós Valós számok halmaza Lebegőpontos formátum 6 bájtot foglal Példa A:=13.125

Egyszerű adattípusok Karakter Bármilyen ASCII kódú karakter 1 bájtot foglal Példa: A:=‘Y’

Egyszerű adattípusok Logikai Két értéke van: IGAZ (TRUE) (1) HAMIS (FALSE) (0) 1 bájtot foglal

Összetett adattípusok Tömb Szöveg Verem Lista Rekord

A lekvár Menj el a nagymamához! Kérjél tőle 5 üveg baracklekvárt! Hozd haza a lekvárokat!

A lekvár (irány a nagyi) Menj ki a házból! Várj a buszra! Ha jön 10 percen belül, akkor Szállj fel a buszra! Különben menj gyalog! Csengess be a nagymamához!

A lekvár (a beszerzés) Menj el a nagymamához! Ha otthon van akkor kérj tőle 5 üveg baracklekvárt! Különben vegyél a boltban 5 üveg baracklekvárt! Hozd haza a lekvárokat!

A lekvár (boltban) Menj be a boltba! Vegyél le a polcról 5 üveg baracklekvárt! Fizesd ki a lekvárokat! Tedd a lekvárokat a szatyrodba!

A lekvár (a polcnál) Csináld ötször: Vegyél le a polcról 1 üveg baracklekvárt! Tedd a kosaradba a lekvárt!

A lekvár (az egész program) Menj el a nagymamához! Menj ki a házból! Várj a buszra! Ha jön 10 percen belül, akkor Szállj fel a buszra! Különben Menj gyalog! Csengess be a nagymamához! Kérjél tőle 5 üveg baracklekvárt! Ha otthon van akkor Kérj tőle 5 üveg baracklekvárt! Különben Menj be a boltba! Csináld ötször: Vegyél le a polcról 1 üveg baracklekvárt! Tedd a kosaradba a lekvárt! Fizesd ki a lekvárokat! Tedd a lekvárokat a szatyrodba! Hozd haza a lekvárokat!