Algoritmizálás
Algoritmus készítés Algoritmus Utasítások sorozata Egyértelműen végrehajthatók Adatokkal dolgozik Bemenő (input) adatok Kimenő (output) adatok Véges számú lépésből áll Hatékony Elronthatatlan Felhasználóbarát
A programkészítés lépései Feladatkitűzés A feladat megfogalmazása hétköznapi, vagy a megrendelő szakmai nyelvén. A megvalósíthatóságot a rendszerszervező vizsgálja. Specifikáció A rendszerszervező, a programozó és a megrendelő meghatározzák az alkalmazás feltételeit és határait. Itt határozzák meg a javadalmazást, és az elkészítés várható idejét.
A programkészítés lépései Algoritmustervezés A program tervezője kialakítja a menürendszert, elkészíti a képernyőtervet, meghatározza az adatábrázolási módokat és a feladatokat megvalósító algoritmusokat. Kódolás A program megvalósítása már egy konkrét programozási nyelven történik.
A programkészítés lépései Tesztelés Alapos előkészítés esetén mechanikusan elvégezhető lépés. A korábbi lépések folyamán összegyűjtött, esetleges szélső és extrém mintaadatok bevitelével ellenőrzik a program működését.
A programkészítés lépései Dokumentálás Egy programhoz két dokumentációt kell elkészíteni. A Felhasználói kézikönyv tartalmazza a program céljának közérthető nyelven történő leírását, az installálás menetét, egy menürendszer leírást, bemutatja a jellegzetesebb képernyőképeket. A Fejlesztői kézikönyv tartalmazza az összes korábbi fázisban keletkezett dokumentációt.
A programkészítés lépései Átadás A felhasználó ekkor ismeri meg a véglegesnek szánt verziót, és veszi teljes mértékben birtokába. A nagyobb programok esetén a fejlesztők kiképzik a későbbi kezelőket a használatra. Karbantartás Ha a program használata folyamán rendellenességek tapasztalhatók, akkor a fejlesztők kötelessége azokat kijavítani a garanciális időn belül.
Algoritmusleíró eszközök Mondatszerű leírás Folyamatábra Struktogram
Mondatszerű leírás Beolvasó és kiíró utasítások Értékadó utasítás Formájuk BE: változók felsorolása KI: kifejezések felsorolása Értékadó utasítás Formája Változó := kifejezés A Változó felveszi a Kifejezés aktuális értékét
Mondatszerű leírás Elágazások (feltételes utasítások) Feltételes utasításvégrehajtás (egyirányú elágazás) Formája Ha <feltétel> akkor <utasítás> Ha a feltétel igaz, akkor az utasítás végrehajtódik. Ha hamis, akkor nem hajtódik végre Kétirányú elágazás Ha <feltétel> akkor <utasítás1> Különben <utasítás2> Elágazás vége Ha a feltétel igaz, akkor utasítás1 hajtódik végre, ha nem, akkor az utasítás2.
Mondatszerű leírás Elágazások (feltételes utasítások) Többirányú elágazás Formája Elágazás kezdete <feltétel_1> esetén <utasítás_1> <feltétel_2> esetén <utasítás_2> <feltétel_n> esetén <utasítás_n> Egyébként <utasítás_egyéb> Elágazás vége A legelső teljesülő feltételhez tartozó utasítás kerül végre-hajtásra. Ha egyik feltétel sem teljesül akkor utasítás_egyéb hajtódik végre. Bármely esetben az elágazás vége után folytatódik a program
Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Számlálós ciklus Formája Ciklus <ciklusváltozó>:=<kezdőértéktől> <végértékig> <lépésközzel> ciklusmag utasításai Ciklus vége A ciklus változója a kezdőértékről indul és lépésközzel változik a végérték eléréséig. A három együttesen határozza meg, hogy hányszor kerül végrehajtásra a ciklusmag.
Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Elöltesztelő ciklus Formája Ciklus amíg <feltétel> ciklusmag utasításai Ciklus vége Amíg a feltétel teljesül, addig a ciklusmag végrehajtásra kerül, ha már nem teljesül akkor a ciklus vége után folytatódik a program.
Mondatszerű leírás Ciklusszervező utasítások Hátultesztelő ciklus Formája Ciklus ciklusmag utasításai Amíg <feltétel> (Ciklus vége) A ciklusmag mindaddig végrehajtásra kerül, amíg a feltétel nem teljesül. Ha teljesül, akkor a ciklus vége után folytatódik a program. A ciklusmag egyszer mindenképp végrehajtódik.
Folyamatábra STOP START Határszimbólumok A program elejét és a végét jelzik STOP
Folyamatábra Be:változó(k) Ki: változó(k) Adatbevitel Adatkiírás
Folyamatábra Tevékenység Értékadó Műveletvégrehajtás Aritmetikai kifejezés kiértékelése Stb.
Feltétel Folyamatábra I N Döntéscsomópont Az F feltételtől függően a vezérlés az igaz vagy hamis ágon folytatódik I N Feltétel
Folyamatábra Számlálós ciklus
Folyamatábra Csatlakozási pontok 1. 1.
Tevékenység (szekvencia) Struktogram Tevékenység (szekvencia) Tevékenység1 Tevékenység 2
Struktogram Szelekció (egyágú) Feltétel Igen Tevékenység(ek)
Struktogram Szelekció (kétágú) Feltétel Igen Nem Tevékenység(ek)
Struktogram ... Szelekció (többágú) Feltétel Feltétel1 Feltétel2... Egyébként ... Tevék.2 Tevék.1
Struktogram Ciklus (számlálós) Ciklusváltozó:= ….. tól ….ig Ciklusmag
Ciklus (elöltesztelő) Struktogram Ciklus (elöltesztelő) Feltétel Ciklusmag
Ciklus (hátultesztelő) Struktogram Ciklus (hátultesztelő) Ciklusmag Feltétel
Adattípusok Egyszerű Összetett
Egyszerű adattípusok Egész Byte Word Integer Longint Valós Real Karakter Char String Logikai Boolean
Egyszerű adattípusok Egész Egész számok halmaza Előjeles egészek Túlcsordulás fordulhat elő! 2 bájtot foglal Példa A:=153 B:= - 25
Egyszerű adattípusok Valós Valós számok halmaza Lebegőpontos formátum 6 bájtot foglal Példa A:=13.125
Egyszerű adattípusok Karakter Bármilyen ASCII kódú karakter 1 bájtot foglal Példa: A:=‘Y’
Egyszerű adattípusok Logikai Két értéke van: IGAZ (TRUE) (1) HAMIS (FALSE) (0) 1 bájtot foglal
Összetett adattípusok Tömb Szöveg Verem Lista Rekord
A lekvár Menj el a nagymamához! Kérjél tőle 5 üveg baracklekvárt! Hozd haza a lekvárokat!
A lekvár (irány a nagyi) Menj ki a házból! Várj a buszra! Ha jön 10 percen belül, akkor Szállj fel a buszra! Különben menj gyalog! Csengess be a nagymamához!
A lekvár (a beszerzés) Menj el a nagymamához! Ha otthon van akkor kérj tőle 5 üveg baracklekvárt! Különben vegyél a boltban 5 üveg baracklekvárt! Hozd haza a lekvárokat!
A lekvár (boltban) Menj be a boltba! Vegyél le a polcról 5 üveg baracklekvárt! Fizesd ki a lekvárokat! Tedd a lekvárokat a szatyrodba!
A lekvár (a polcnál) Csináld ötször: Vegyél le a polcról 1 üveg baracklekvárt! Tedd a kosaradba a lekvárt!
A lekvár (az egész program) Menj el a nagymamához! Menj ki a házból! Várj a buszra! Ha jön 10 percen belül, akkor Szállj fel a buszra! Különben Menj gyalog! Csengess be a nagymamához! Kérjél tőle 5 üveg baracklekvárt! Ha otthon van akkor Kérj tőle 5 üveg baracklekvárt! Különben Menj be a boltba! Csináld ötször: Vegyél le a polcról 1 üveg baracklekvárt! Tedd a kosaradba a lekvárt! Fizesd ki a lekvárokat! Tedd a lekvárokat a szatyrodba! Hozd haza a lekvárokat!