6. Alkalom 2011. 05. 01. Harag A harag természetének és jogos helyének témakörében sok a félreértés és a tudatlanság. A haragot sok keresztény – tévesen – megengedhetetlennek tartja. Nyelvünk nem tesz különbséget az érzelmi harag és a viselkedésben is megnyilvánuló harag között, pedig ez a különbség rendkívül fontos. A harag Istentől kapott érzelmeink közé tartozik, vészhelyzetben megnyilvánuló érzelmeink egyike, feladata pedig az, hogy felszabadítsa belső energiánkat és ezáltal képessé tegyen a válsághelyzettel vagy vésszel való szembenézésre. Néhány szó amelyre a haragról asszociálunk, kifejezi a haragnak ezt az aspektusát. (felháborodás, hév, tombolás, düh) A harag, mint érzelem erkölcsi szempontból semleges. Bűnös és jogos viselkedésre is vezethet.
Harag Hirtelen támadt elégedetlenség, méltatlankodás, felháborodás érzése. “Thumos” – nyugtalan háborgás, az érzelmek felkavarodásának forrongása, belső háborgásból fakadó ösztönös kitörések – feltámad és elmúlik –, a hangsúly a belső érzelmeken van “Orge” – egy határozottabb és hosszabb idejű hozzáállás, amelynek kimenetele a bosszúállás vagy büntetés végrehajtása; hosszabban tartó hatás a természetben, a történésekben – ítélet A harag az emberi lélek azon indulata, mely a megsértett, megrövidített, várakozásaiban megcsalatkozott, szokásaiban megzavart, önérzetében sértett ember lelkében ezen dolgok okozója ellen támad. A harag, a megtorlással párosulva bosszúvá válik. Ha ez az érzés hirtelen, nagy erővel támad fel a hirtelen harag (méreg) nevet kapja. A harag magasabb foka a düh A haragot általában olyan jellegzetes testi jelenségek kísérik, mint a heves, céltalan mozdulatok, hangos beszéd, arcbőr elvörösödése.Mielőtt megharagudnánk embertársainkra. meg kell néznünk haragunk okát, meg kell bizonyosodnunk arról,hogy az nem félreértésből származik-e, és hogy nem kerülhetnénk-e el. Ugyanúgy, ahogy a szeretetre is több kifejezés van, pl: Agape, Fileo, Erosz, itt is több fajta jelentéstartalommal lehet a haragot kifejezni. A harag is része az emberi természetnek. Ha a harag önmagában bűn lenne, Isten hogyan érezhetne haragot? Pál sem a haragot tiltja, hanem a bűnt és vétket, ami a haraghoz kapcsolódik. Büntető harag Isten egyik tulajdonságaként látjuk az Új-szövetségben, mely ellenáll az emberi engedetlenségnek, (különösen az igével szembeni engedetlenségnek) és a bűnnek és úgy nyilvánul meg hogy egyformán bünteti azokat. Isten büntető haragja is az ő szeretetének egyik megnyilvánulása. Ha Isten nem engedné meg a büntetést, (ami az egyén saját maga által választott viselkedésének jogos következménye) akkor szeretete sem lenne több, mint törékeny, értéktelen szentimentalizmus. A kegyelem fogalma értelmét veszítené, a kereszt áldozata, pedig kegyetlen és felesleges dolog lett volna, amit fiának át kellett élni. Tehát mit tanultunk eddíg? A harag, mint érzelem, semleges, nem bűn. Az a fontos, hogy hogyan kezeljük. Ez, pedig attól is függ, hogy mit gondolunk, milyen ismereteink vannak róla, és hogyan döntünk. Ez válik a viselkedéünnké.
Efézus 4:26-27 „Ám haragudjatok (angry), de ne vétkezzetek: a nap le ne menjen a ti haragotokon (wrath); se pedig az ördögnek ne adjatok helyet!” (Ha elfog is benneteket az indulat, ne vétkezzetek! A nap ne nyugodjék le haragotok fölött!) „Ám haragudjatok (angry), de ne vétkezzetek!” Tehát létezik harag bűn nélkül. Azonban fennáll a veszélye minden esetben annak, hogy a haraghoz bűn is társul, ha megengedjük. „a nap le ne menjen a ti haragotokon” (wrath) Ne tartogasd a haragot! Ne tartogasd olyan motivációval, hogy majd visszavágsz, csak várod, hogy elég „gőz” legyen hozzá. And "don't sin by letting anger gain control over you.“ Don't let the sun go down while you are still angry, (New Living Tr) Don't get so angry that you sin. Don't go to bed angry (Contemporary English Version) Be ye angry, and sin not: let not the sun go down upon your wrath: (KJ) to provoke, to arouse to anger to be provoked to anger, be angry, be wroth , moved with anger Message: Haragudj, de ne használd a haragot hajtóerőként a bosszúhoz, ne maradj mérges. Ne adj az ellenségnek így területet. Vagy: Ne vétkezzetek avval, hogy tápláljátok a neheztelést, haragot, ellenszenvet. Így is lehetne mondani: Ha megharagudtál, (ami lehetséges) és lehet, hogy elkerülhetetlen volt, tudd: hogy a hirtelen felgerjedés önmagában nem bűn! Ne engedd azonban, hogy túllépje a határokat, ne tartogasd magadban. Nem arról van szó, hogy ha 22.30-kor leszel mérges, akkor mielőtt lefekszel 22.45-kor, akkorra már meg is kell, hogy oldd a problémát és csak jó érzelmekkel aludhatsz el! Nem arról van szó, hogy ha így alszol el, álmodban Isten megbüntet, mielőtt még észrevennéd. Vagy ne merj elaludni. Különben is amikor haragos lettél, a nap már régen nem sütött. Put it away before sunset" (when the Jewish day began), is proverbial for put it away at once before another day begin (Deuteronomy 24:15); also before you part with your brother for the night, perhaps never in this world to meet again. So JONA, "Let not night and anger against anyone sleep with you, but go and conciliate the other party, though he have been the first to commit the offense." Let not your "anger" at another's wickedness verge into hatred, or contempt, or revenge Uralkodj a haragodon! Az uralkodás nem elfojtást jelent!
Efézus 4:31 „Minden mérgesség és fölgerjedés és harag és lárma és káromkodás kivettessék közületek, minden gonoszsággal együtt;” (Károli) „Let all bitterness, and wrath, and anger*, and clamour, and evil speaking, be put away from you, with all malice:” (KJ) „Minden keserűség, indulat, harag, kiabálás és istenkáromlás legyen távol tőletek, minden gonoszsággal együtt.” (Ref) „Legyen távol tőletek minden keserűség, indulat, haragtartás, szóváltás, károm-kodás, és minden egyéb rossz.” (Kat) örjöngés, tombolás. Tehát olyan harag, amihez már társult a bűn. Ef 4:31 Minden mérgesség és fölgerjedés és harag és lárma és káromkodás kivettessék közületek minden gonoszsággal együtt; (pikria) (thümosz) (orgé) - keserűség szenvedély, hév
A harag érzelmi életünk jogos része. A harag nem oszlik el magától. Ha nem veszünk tudomást a helyzetről, vagy nem sikerül megoldani, akkor a harag könnyen átalakulhat nehezteléssé, ami szó szerint azt jelenti, hogy újra meg újra átélni. A harag a felszín alatt neheztelést, ellenségeskedést, bosszúvágyat, rosszindulatot, keserűséget, gyűlöletet vált ki. A harag megtalálja a módját, hogy kifejezésre jusson. A hosszútávon elnyomott harag fejeződik ki pl:depresszióban. (A gyűlölet, ízületi gyulladásban.) A helytelen megbocsátás, a kellemetlen helyzetek rövid úton való megoldásának kísérlete azt eredményezi, hogy az egész ügyet eltemetjük. Ugyanez történik akkor is, amikor az emberek annyira félnek a haragtól hogy elnyomják magukban, mielőtt megnyilvánulna. A harag egy érzelmi válasz, amelyet egy olyan környezeti történés vált ki, mint provokálás. Azáltal leszünk mérgesek, hogy mit gondolunk és mit mondunk magunknak a történésekről. (W. Backus) A harag akkor növekszik, ha a célunk elérésében nem történik előrehaladás, hanem akadályoztatás van. Ebbe beletartozik egy fiziológiai reakció és egy érzelem is, amely általában tudatos, de néha mégis eltemetjük egy higgadt és mosolygós arckifejezés mögé. (G. Collins) A harag, hasonlóképpen az aggodalomhoz, félelemhez és depresszióhoz, másodlagos érzelem is lehet, amelyet egy elsődleges érzelem vált ki, mint pl. a szégyen, bánat vagy bűntudat. (Harold Dewberry)
Néhány haragkezelési mód Dühöngés és kiabálás Hallgatás, visszahúzódás, lezárás, bosszú Elfojtás Tagadás Maszk Manipulatív, kontrolláló beszéd Érzelmek kommunikálása Istenre bízás
Általános téveszmék a haraggal kapcsolatban (dühöngés, hallgatás) A harag az rossz! Ha én jó keresztény vagyok, akkor sohase leszek mérges. A harag mindig azt jelenti, hogy kiabálok, dolgokat dobálok, vagy bármi mást teszek, ami az érzelmeimet levezeti. Nehéz megérteni : Harag ≠ kiabálás, dühöngés Összekötve a reakcióval???? Ha mérges vagyok (haragszom), akkor jobb, ha lenyelem a haragom, mint ha kifejezem. Istent nem a haragunk érdekli, hanem az, amit teszünk vele. Érzelmek és viselkedés közötti különbség világosan megmutatkozik Kain és Ábel történetében. I. Mózes 4;5-7 „Kain haragra gerjedt és a fejét lecsüggeszté.” Majd Isten így beszélt Kainhoz: „Miért gerjedtél haragra és miért csüggesztetted le a fejedet?” Isten csak rákérdez ezekre az érzelmekre, nem kárhoztatja azokat, de utána figyelmezteti Kaint: ”hiszen ha jól cselkekszel emelt fővel járhatsz, ha pedig nem jól cselekszel a bűn az ajtó előtt lselkedik és rád van vágyódása, de te uralkodjál rajta.” Káinnál is, és nálunk is a viselkedés volt a fontos, nem pedig az érzelme. Nyers érzelmek kitörő hangos kifejezése vagy a hallgatózásba burkolózás több érzelmi problémát okoz, nem is beszélve a fizikai hatásokról (fejfájás, hátfájás, magas vérnyomás, gyomorbetegség, szívbetegség), és a legfájdalmasabb hogy Megváltónkat megbántjuk. Visszahúzódás: valami baj van? Nem miért kérdezed? Fáradt vagyok, nehéz napom volt. Időnként Jézus is haragra gerjedt. Kiűzte a pénzváltókat a templomból, milyen lehetett a hanghordozása? „Ne tegyétek az én Atyám házát kalmárság házává. Az ellenőrzés alatt tartott harag, erő és a megfelelő erkölcsi buzgalom képe. A Biblia eleven kifejezést használ a bűn és a gonoszság elleni isteni energia leírására: Bárány haragja.
Általános téveszmék a haraggal kapcsolatban (elfojtás) Mindig mosolyogni, mindig jól fésülteknek, mindig boldognak kell lenni, függetlenül a helyzetektől. A megbántottság elrejtése - vallásos szavak, lepel, vállrándítás, csend, vigyorgás, mosoly mögé. Passzív-agresszív viselkedés Harag elterelése Én nem vagyok mérges! A keresztények ennek a hazugságnak az első számú célpontjai. Tagadás: Nem haragszom csak rossz kedvem van Nincs bennem harag csak ideges vagyok Nem vagyok mérges csak csalódást okoztak nekem Nem haragszom csak bosszant, hogy megbántottak
A harag kezelése (érzelmek kommunikálása) A haragot őszintén kell kifejezni. Különbség van aközött, amikor valaki nyilvánosságra hozza a harag tényét, és aközött, ha rázúdítja a másikra a haragjának fullánkját. Meg kell engednünk magunknak, hogy haragudjunk; szabadoknak kell lennünk, hogy kifejezzük a haragunkat úgy, hogy elmondjuk, hogyan és mit érzünk. Ez önmérséklést és őszinteséget kíván. Megpróbálom elérni, hogy a másik ember azt tegye, amit én szeretnék. nincs jogom arra, hogy a haragudjak másokra, ha nem az elvárásom szerint cselekszenek. Van választásom, hogy mérges maradok vagy nem, amíg a dolgok nem változnak. Mérges lettem, mert azt hallottam, hogy ezt és ezt mondtad vagy, ezt tetted, ezek a dolgok bántottak engem, és haragot érzek. Ha nem kommunikálod az érzéseid, az elősegíti, hogy keserűség vagy neheztelés legyen a szívedben. Mindkettő bűn a keresztények életében. A harag mint érzelem kommunikálása a másik személy figyelmét magára vonja. Ez inkább megvédi, mint tönkre teszi a kapcsolatot. az imádságos egyensúlyban levő viselkedés nem használ bántó szavakat és nem viselkedik bántóan, nagy változást tud hozni az életekbe. Nehéz dolog a fogadása Idomítás, újra építeni A harag normális kifejezése, amikor megpróbáljuk az érzéseinket szavakba foglalni, ami kommunikáció és nem megszégyenítés. Ilyenkor azt mondjuk, amikor ezt meg ezt teszed haragot érzek. Az érzelmeket magáénak tekinti, és nem másokat hibáztat, „így érzek” és nem azt mondja, hogy „miattad érzem magam így”. Amikor valaki a haragját kifejezi, akkor arra oda kell figyelni és meg kell próbálni megérteni. Hagyd, hogy a másik fél kifejezze ezeket az érzéseket és döntsd el, hogy van-e olyan, amiért valamilyen módon felelős vagy. A Máté 18;15-17 hogyan kezeljük azokat a helyzeteket, amelyek haragot okoznak. Ha a testvéred vétkezik ellened, menj el hozzá és mond meg neki. Nem mondja azt, hogy: kiabálj vele, vádold őt, rugdosd a dolgokat és csapd be az ajtót, hogy „rájöjjön”. Azt mondja, hogy mond meg a hibáját. Ez egy egyszerű eljárás: „Amit tettél az sért engem, haragot érzek miatta. Szeretném, ha befejeznéd.”
Lépések a harag kezelésére: Ismerd fel, hogy a benned levő érzelem az harag! Ismerd el! Uralkodj a hirtelen felindulásod kifejezésén! (Adj időt magadnak!) (választási lehetőség, akarat) Ismerd fel, hogy mi az oka, mi váltotta ki! Határozd meg pontosan a haragod okát! Ismernem kell, hogy Isten mit gondol a haragról, és arról, ami azt kiváltotta. Gyakran találkozunk olyan emberekkel, akik azt állítják, hogy valaki megbántotta őket, de valójában haragszanak. Ha azt mondanák, hogy haragszanak ez nem váltana ki együttérzést, de ha megbántásra hivatkoznak, az igen. (a felelősséget másra hárítja) Ismerjem el!!!! Elfogadni a problémát ha alapvetően fontos lenne a mentális egészségünk szempontjából, hogy kiabálva, üvöltözve, dolgokat hajigálva fejezzük ki a haragunkat, akkor az Isten szavának tévednie kellene, amikor önmérsékletre szólít fel. A harag nem szabad, hogy elragadjon. Amikor a harag érzelmi energiáját szabadjára engedjük – amire azt mondjuk, hogy kitör belőlem az indulat”, elveszítjük önuralmunkat. Valóban történt vétség? Pontosan ismerek minden körülményt? Fontos megérteni, hogy bár érzelmeink a viselkedésünk erőteljes mozgató rugói, mégsem irányíthatnak bennünket. Viselkedésünket tudatunknak, józan eszünknek és akaratunknak kell irányítani. A harag felkészíthet engem a veszélyként érzékelt helyzettel való szembenézésre, de nem szabad, hogy elragadjon. A megfelelő reagálást értelmem és szellemem irányításával kell megtalálnom. Az érzelmek úgy vannak felépítve, hogy eltudják fogadni az említett magasabb rendű képességeink döntését, miközben az általuk gerjesztett energia képes továbbra is reagálásunk erővel való feltöltésére.
Lépések a harag kezelésére: A haragot kiváltó okokat, gondolatokat vizsgáld meg! Ha kell, változtasd meg a véleményedet, a gondolkodásodat; igazítsd helyre, helyes nézőpontból szemléld a dolgokat! Kezdd el a megbocsátás folyamatát! Ha a haragoddal vétkeztél, te kérj bocsánatot! Add át az érzéseidet (haragodat) Istennek! Döntsd el, hogyan fogod kifejezni, hogy reagálsz! Ha csak képzelődöm, akkor haragom szükségtelen és értelmetlen. ha büszkeségemet, öncsalásomat, hamis vagy értéktelen véleményemet akarnám megóvni haragom szükségtelen a másiknak sikerült valami, azért haragszom szintén értelmetlen A haragot gyakran olyan rejtett események és szimbólumok váltják ki, amelyek a tudatalattinkban vannak elrejtve. Ezeket az eseményeket szimbólumokat azonosíthatjuk, amikor figyeljük a haragunkat és módszereket, összefüggéseket keresünk. Pl. megfigyeljük, hogy : ezzel a személlyel, ilyen helyzetben mérges leszek és ezek a jellemzők, amik odavezetnek. Talán azt találod, hogy kiakadsz, ha mondjuk valaki történetesen valami teljesen ártalmatlan megjegyzést tesz arról, hogy mit eszel, vagy mit viselsz. Néhány megfigyelés után felismered, hogy nagyon érzékeny vagy a súlyodra és az evéssel kapcsolatos megjegyzésekre, nem ezért mert túlságosan túlsúlyos lennél, de mondjuk az egyik szülőd az volt és gyerekként szégyenkeztél miatta. Miután beazonosítottad ezt, el tudod hárítani az ilyen vitákat
Haraggal kapcsolatos következtetések A harag egy ÉRZÉS: olyan ÉRZELEM, amit Isten adott nekünk, melynek intenzitása változó. A harag mint érzelem/érzés SEMLEGES, nem jó és nem rossz; de mint minden érzelmi reakció, egy üzenetet közvetít saját magunkról. Szükséges, hogy azonosítsuk és elkülönítsük a BŰNT, a bűnös hozzáállásokat, és a haragból fakadó cselekedeteket. Meg kell vizsgálnunk a kiváltó OKOKAT, és annak HATÁSAIT, valamint a harag feldolgozásának KÖVETKEZMÉNYEIT. Fel kell ismernünk: Vannak-e MEG NEM OLDOTT problémák, SÉRELMEK és múltbeli cselekedetek, amelyek folyamatosan TÁPLÁLJÁK a haragot. hogy a múltbeli, meg nem oldott sérelmek hatással vannak arra, ahogyan gondolkodunk önmagunkról, másokról, Istenről; és hogy ezek a gondolkodásmódok hogyan provokálják haragunkat.
Jogos vagy indokolatlan harag Élettelen tárgyak által kiváltott bosszúság, emberek okozta kellemetlenség, fáradtság, stressz, irreális elvárások Csalódás Be nem teljesült kívánság Meghiúsult erőfeszítés Érzékeny pontunkat érintik Törvények, erkölcsi szabályok megszegése Igazságtalanul bánnak velünk Meglopnak Hazugságot állítanak rólunk Egyéb méltánytalanság Isten haragja mindig jogos Jónás 4;4 „Igazad van-e hogy haragszol?” (4;9-11) Miért tette velem ezt isten? Azért avatkozott bele az életembe, hogy szégyent hozzon rám? Isten tudta, hogy az emberek meg fogják bánni a bűneiket. Bolondot csinált belőlem. Inkább meghalok, mint hogy ezt a szégyent elviseljem Jónás haragja indokolatlan volt., saját téves gondolkodásából fakadt. Gondolatai önmaga körül forogtak, a jó híre miatt aggódott. Isten nem okozott kárt Jónásnak. Nagy megtiszteltetésben volt része Naámán (II.Kir. 5;10-12) Naámán azonban megharagudott… én azt gondoltam, hogy
Az eltemetett harag feltárása és kifejezésmódjai Kérd az Urat, hogy segítsen kapcsolatba kerülni a harag érzésével! Emlékezés (Tégy valamit a folyamat elkezdése érdekében!) Megtalálni a megfelelő, biztonságos és kényelmes kifejezésmódot: Beszélgetés - Sport Kiabálás, - leírni Fotel, ökölcsapások - Sírás Tépkedés – feszültség kifejezés, levezetés Ahogy Dávid tette. Ahogy Mózes tette, az aranyborjúnál, és amikor ráütött a sziklára, ahelyett, hogy csak szólt volna.
Feladat: Kifejezed vagy elnyomod a haragodat? Használsz-e „maszkokat” a haragod eltakarására? Milyen módon fejezed ki? Konfliktushelyzetekben mit érzel? Félsz-e valakinek a haragjától?