Készítette: Géczi József

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szimmetriák szerepe a szilárdtestfizikában
Advertisements

Kauzális modellek Randall Munroe.
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
2.1Jelátalakítás - kódolás
Az úttervezési előírások változásai
Fizika II..
Számítógépes Hálózatok
Profitmaximalizálás  = TR – TC
A járműfenntartás valószínűségi alapjai
Szenzorok Bevezetés és alapfogalmak
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Szerkezetek Dinamikája
MÉZHAMISÍTÁS.
Hőtan BMegeenatmh 5. Többfázisú rendszerek
BMEGEENATMH Hőátadás.
AUTOMATIKAI ÉPÍTŐELEMEK Széchenyi István Egyetem
Skandináv dizájn Hisnyay – Heinzelmann Luca FG58PY.
VÁLLALATI Pénzügyek 2 – MM
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Szerkezetek Dinamikája
Összeállította: Polák József
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
Csáfordi, Zsolt – Kiss, Károly Miklós – Lengyel, Balázs
Tisztelt Hallgatók! Az alábbi példamegoldások segítségével felkészülhetnek a 15 pontos zárthelyi dolgozatra, ahol azt kell majd bizonyítaniuk, hogy a vállalati.
J. Caesar hatalomra jutása atl. 16d
Anyagforgalom a vizekben
Kováts András MTA TK KI Menedék Egyesület
Az eljárás megindítása; eljárási döntések az eljárás megindítása után
Melanóma Hakkel Tamás PPKE-ITK
Az új közbeszerzési szabályozás – jó és rossz gyakorlatok
Képzőművészet Zene Tánc
Penicillin származékok szabadgyökös reakciói
Boros Sándor, Batta Gyula
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba
Kalandozások az álomkutatás területén
TANKERÜLETI (JÁRÁSI) SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Nemzetközi tapasztalatok kihűléssel kapcsolatban
Gajdácsi József Főigazgató-helyettes
Követelmények Szorgalmi időszakban:
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
A nyelvtechnológia eszközei és nyersanyagai 2016/ félév
Járványügyi teendők meningococcus betegség esetén
Kezdetek októberében a könyvtár TÁMOP (3.2.4/08/01) pályázatának keretében vette kezdetét a Mentori szolgálat.
Poszt transzlációs módosulások
Vitaminok.
A sebész fő ellensége: a vérzés
Pharmanex ® Bone Formula
Data Mining Machine Learning a gyakorlatban - eszközök és technikák
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
Pontos, precíz és hatékony elméleti módszerek az anion-pi kölcsönhatási energiák számítására modell szerkezetekben előadó: Mezei Pál Dániel Ph. D. hallgató.
Bevezetés a pszichológiába
MOSZKVA ZENE: KALINKA –HELMUT LOTTI AUTOMATA.
Bőrimpedancia A bőr fajlagos ellenállásának és kapacitásának meghatározása Impedancia (Z): Ohmos ellenállást, frekvenciafüggő elemeket (kondenzátort, tekercset)
Poimenika SRTA –
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Összefoglalás.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága
Varga Júlia MTA KRTK KTI Szirák,
Konzerváló fogászat Dr. Szabó Balázs
Outlier detektálás nagyméretű adathalmazokon
További MapReduce szemelvények: gráfproblémák
Ráhagyások, Mérés, adatgyűjtés
Járműcsarnokok technológiai méretezése
Grafikai művészet Victor Vasarely Maurits Cornelis Escher.
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Az anyagok fejlesztésével a méretek csökkennek [Feynman, 1959].
Bevezetés a színek elméletébe és a fényképezéssel kapcsolatos fogalmak
Minőségmenedzsment alapjai
Előadás másolata:

Készítette: Géczi József Foglalkozás-, illetve munkakörelemzés (Nemzeti Fejlesztési Terv: „Új szakképzési szerkezet”) Készítette: Géczi József 2005. február 9. GjD

Kérdés: MIT tanítsunk? Amit a legjobban tudunk? Amit nekünk tanítottak? Amit szeretünk tanítani? Amiben tapasztaltak vagyunk? Amit éppen benne van a tankönyvben? GjD

Válasz: Azt, amire a tanulónak (dolgozónak) a legnagyobb szüksége van a sikeres munkához! GjD

A tanterv tartalmi hibái Nem azt tanítja, AMIT tanítani kellene! Azt tanítják, AMIT nem kellene tanítani! A foglalkozás-, illetve munkaszakértés jelentősen mérsékli ezeket a hibákat !!! GjD

Mi a foglalkozás-, illetve munkaszakértés lényege? A tananyagfejlesztés angol megfelelőjének a DACUM-nak az adaptációja. (DACUM: Developing A CurriculUM) GjD

Mire használjuk az eljárást? Munkakörelemzésre Foglalkozáselemzésre Folyamatelemzésre Feladatelemzésre GjD

Kik használják? Szakképzők, technikai oktatók Üzleti-, ipari instruktorok Kormányzati szervek Katonai szervek GjD

Miért használják? Hatékony Gyors Alacsony költségű GjD

A műhelymunka filozófiája A hozzáértő alkalmazottak mindenkinél pontosabban tudják megfogalmazni a munkakörüket A munkaköröket akkor tudjuk nagy hatékonysággal meghatározni, ha pontosan leírjuk a feladatokat, amelyet a hozzáértő alkalmazottak végeznek Ahhoz, hogy helyesen végezzük el a feladatokat, bizonyos ismeretekre, készségekre, eszközökre és dolgozói magatartásformákra van szükségünk GjD

Alapfogalmak Feladatcsoportok: Feladatok: Lépések: Egymáshoz kapcsolódó feladatok együttese. Munkakörönként rendszerint 6-12. Feladatok: Konkrét értelmes munkaegységek. Feladatcsoportonként rendszerint 6-20, munkakörön-ként pedig 70 –125. Lépések: Egy adott feladat elvégzéséhez szükséges konkrét elemek vagy tevékenységek. Feladatonként mindig kettő vagy annál több. GjD

A feladatok megfogalmazása és elemei Ige: Az ige legyen egyes szám harmadik személyben, aktív hangnemben. (pl. kiválasztja, előkészíti, karbantartja, fejleszti, meghatározza) Tárgy: A tárgy az a dolog, amellyel a dolgozó foglalkozik. (pl. jelentések, berendezések, nyilvántartások, ügyfelek) Jelző: A jelzők olyan szavak vagy kifejezések, amelyek a feladat leírását módosítják és tisztázzák (pl. az „egészségi” állapot nyilván-tartása; „pénzügyi” terv,) GjD

Feladatcsoportok megfogalmazása Nagyobb munkaterületeket ír le Címként szolgál egymáshoz kapcsolódó feladatok együtteséhez (egy feladatcsoporthoz rendszerint 6-20 feladat rendelhető) Egy igéből, egy tárgyból és rendszerint egy melléknévből áll Általánosan, és nem konkrétan fogalmazza meg az elvégzett munkát (egy munkakör rendszerint 6-12 feladatcsoportra osztható) Önálló (a munkakörre utalás nélkül is van értelme) Nem utal a dolgozói magatartásformákra, az eszkö-zökre és a szükséges ismeretekre GjD

Feladatleírás Tömören, a ír le egy feladatot Cselekvő igéből és az intézkedés tárgyát képező dologból áll Rendszerint egy (vagy több) vonatkozó jelzőt tartalmaz Egyértelműen megfogalmazott (kristálytiszta) Önmagában jelentéssel bír (nem függ sem a feladatcsoporttól sem más feladatoktól) Nem utal a dolgozóktól elvárt magatartásformákra Nem utal a feladat teljesítését támogató eszközökre és berendezésekre Nem utal a szükséges ismeretekre GjD

Példa a munkakörre, feladatcsoportra, feladatra és lépésekre (1) Munkakör: Háztartásigép-szerelő Feladatcsoport: Háztartási hűtőgépet javít Feladat: Hűtőközeget fejt le lépés: Felszúrja a töltő csonkot GjD

Példa a munkakörre, feladatcsoportra, feladatra és lépésekre (2) Munkakör: Autószerelő Feladatcsoport: Karbantartja a gépjárművet Feladat: Lecseréli a fáradt olajat lépés: Leengedi az elöregedett olajat GjD

A „műhely” alapszabályai Mindenki egyenlő alapokon vesz részt. A ranglétrát és a szakmában eltöltött évek számát a termen kívül kell hagyni. Az elképzeléseket szabadon meg lehet osztani. Egyszerre egy személy beszéljen. Meg kell maradni a témánál. Rá kell állni mások elképzeléseire. Konstruktív javaslatokkal kell előállni, nem kritikával. Minden feladatot gondosan kell megfogalmazni. Ne használjunk utalásokat! Megfigyelők nem vehetnek részt (!?) Élvezzük a műhelymunkát! GjD

Az eljárás lépései A bizottság eligazítása, orientáció A munkakör/foglalkozás áttekintése Ötletbörze Szervezeti ábra kidolgozása Feladatcsoportok meghatározása A konkrét feladatok meghatározása A feladatok és feladatcsoportok megfogalmazásának áttekintése/finomítása A feladatok és feladatcsoportok sorrendbe állítása A következő listák elkészítése: Az adott munkakörhöz szükséges általános ismeretek és készségek listája Dolgozói magatartásformák (elvárt viselkedésformák és hozzáállás) listája Eszközök, berendezések, készletek és anyagok listája Jövőkép és a környezetvédelem fontossága GjD

További szempontok Környezetvédelemmel összefüggő feladatok megfogalmazása. Milyen képességhiányokkal tölthető be a munkakör? - kérdés megválaszolása. GjD

(mozgás, látás, hallás, tanulásban akadályozottak, stb.) FEOR foglalkozások leírása (Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere) Minden foglalkozás-, illetve munkakör-elemzés során el kell készíteni az adott foglalkozás leírását. Fel kell sorolni a jellemző munkaköröket. Javaslatot kell tenni, hogy az adott foglalkozás gyakorolható-e fogyatékkal élő személyeknek. (mozgás, látás, hallás, tanulásban akadályozottak, stb.) GjD

A műhelymunka szereplői Bizottsági tagok (munkaszakértők) Facilitátor Kártyaíró(k) Megfigyelők (!?) GjD

A „műhely” elrendezése Megfigyelők BIZOTTSÁGI TAGOK (munkaszakértők) 1. 2. 3. Kártyaíró Facilitátor tábla fal GjD

480 FEOR-ban szereplő foglalkozás munkakör- elemzésének elkészítése EMLÉKEZTETŐ Feladat: 480 FEOR-ban szereplő foglalkozás munkakör- elemzésének elkészítése GjD

Köszönöm a figyelmüket! Kérem élvezzék a műhelymunkát!!! GjD

Nemzeti Szakképzési Intézet Nemzeti Fejlesztési Terv Programiroda 1087 Budapest, Berzsenyi u. 6. Tel.: 210-1065 Fax: 333-9361 E-mail: nft@nive.hu www.nive.hu/nft

A SCID fázisai GjD

Egy elkészült DACUM-tábla részlete (Automata gyártórend-szerek üzemel-tetője) GjD

Szabványos feladatelemzés GjD

Listák GjD

FEOR foglalkozások leírása A foglalkozás száma, megnevezése A foglalkozás rövid tartalmi megfogalmazása Feladatok (DACUM tábla) Kapcsolódó foglalkozások Minimális képzettségi/képesítési feltétel Megváltozott munkaképességűek gyakorolhatják-e a foglalkozást? GjD