Az átmeneti 17. század orosz irodalma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Advertisements

Történeti episztemológia
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Klasszicizmus Romantika
Mária Terézia
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
MAGYARORSZÁG A SZÁZADBAN
A regény műfaji jellegzetességei
REALIZMUS.
A romantika irodalmából
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Tematika 9. évfolyam irodalom.
A felvilágosult abszolutizmus
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Az orosz kultúra jellegzetessége
Kulturológia története III.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Az átmeneti 17. század orosz irodalma. A 15.–16. századi elbeszélések sajátosságai: szokatlanul új témák, új hősök (történetiség ≠ fikció), szüzsés felépítés,
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A 18. századi orosz irodalom Русская литература XVIII века.
A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.
A 18. századi orosz irodalom
OROSZORSZÁG TÖRTÉNETE a 19. században
Történelmi áttekintés. 1696–1725 – I. Péter önálló uralkodása 1703 – Pétervár alapítása 1721 – I. Péter felveszi a császári címet 1725–1741 – a palotaforradalmak.
BBN-ORO-231 Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
Az orosz kultúra jellegzetessége
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
EURÓPA A XVIII.SZÁZADBAN
A felvilágosodás legjelentősebb gondolatai és főbb képviselői -források alapján -tudományos világkép kialakulása a kora újkorban ( kopernikuszi fordulat,
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
A művészi nyelvhasználat Kölcsönös aktiválás - megsemmisül a jel (versösszetépés) - érthetetlen a jel (számunkra az arab betűkkel írt szöveg) -
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Az orosz kultúra története 2.
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
Történetiség és fikció az óorosz irodalomban Az óorosz irodalom műfajai.
A felvilágosult abszolutizmus
A magyar felvilágosodás irodalma
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
Az ókori kultúrák.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A 18. századi orosz irodalom
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A 18. századi orosz irodalom
A 18. századi orosz irodalom
Az óorosz irodalom műfajai 2. Жанры древнерусской литературы 2.
A 18. századi orosz irodalom
A 19. század második felének orosz irodalma
OROSZORSZÁG TÖRTÉNETE a 19. században
A 18. századi orosz irodalom
BBN-ORO Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Ókori közel-keleti vallások
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
A pétervári mítosz 2..
Előadás másolata:

Az átmeneti 17. század orosz irodalma

A „Zavaros idők” (1591–1613 ) irodalma és publicisztikája Литература и публицистика эпохи Смуты Hivatali műfajok (oklevelek, kérvények) publicisztikai alkalmazása деловые документы: грамоты, челобитные, подложные грамоты „Látomások”, „siratók” видения, плачи Új elbeszélés a legdicsőségesebb Orosz Cárságról Новая повесть о преславном Российском царстве A szerzők körének szélesedése расширении круга писателей A „magas irodalom” folklórizálása фольклор в книжности Személyes „hang” индивидуальное начало „A jellemrajz” felfedezése открытие характера Kulturális orientáció-váltás смена культурной ориентации A műfajrendszer átalakulása перестройка жанровой системы

A műfajrendszer átalakulása a 17 A műfajrendszer átalakulása a 17. század irodalmában Трансформация жанровой системы Bova királyfi története. Лубок Bova királyfi története Повесть о Бове королевиче, Eruszlan Lazarevics története Сказание о Еруслане Лазаревиче, Az Aranykulcsú Péter regénye Роман о Петре Златых Ключей, Bruncvik története Повесть о Брунцвике

Novella műfaja Жанр новеллы Szatíra és a nevetés kultúrája / irodalma Демократическая сатира и смеховая литература Novella műfaja Жанр новеллы egytémájú, lakonikus elbeszélés однотемность, лаконизм, egy jellemvonással jellemzett szereplővel однозначный характер, dinamikus hétköznapi cselekmény сюжетный динамизм, бытовой материал Elbeszélés a korhelyről Повесть о бражнике, Semjaka bíró ítélete Повесть о Шемякином суде Elbeszélés Frol Szkobejevről Повесть о Фроле Скобееве pikareszk novella авантюрная новелла hőse – a társadalom peremén élő ügyeskedő kisnemes, aki eszessége és arcátlan csalásai révén boldogul, a hősök nyelvi jellemzése языковые характеристики

Népi szatíra és a nevetés kultúrája Демократическая сатира и смеховая культура „Igricek” скоморошество / скоморохи „szent örültség” юродство népi képek лубок

A 17. századi elbeszélések Szavva Grudcin története Повесть о Савве Грудцыне a lélek eladása az ördögnek, hasonmásság двойничество vallási legenda és mese modell váltogatása  a „becsapott” várakozás effektusa эффект обманутого ожидания, História a Keserű Balsorsról Повесть о Горе-Злочастии verses elbeszélés  a népköltészet, a vallási (írott) bűnbánó versek és apokrifek

Egyházszakadás és Avvakum protopópa önéletírása Раскол и Житие Аввакума ön-hagiografia sajátosságai beszélt, „természetes” nyelvre való orientáltság владение русским природным языком őszinteség és az emocionális hangnem

A 18. századi orosz irodalom Русская литература XVIII века

A kultúra átalakulása Преобразование культуры Nagy Péter reformjai – reformok „felülről” Реформы Петра Великого – реформы «сверху» Megújítás és európaizálás (hadsereg és flotta, adminisztratív reformok) обновление и европеизация, A kultúra világi irányítás alá helyezése (a kultúra intézményei, oktatás, ünnepek és rituálék, a nevetés kultúrája) секуляризация культуры, Az új műveltségű réteg létrehozása – nemesség (kötelező szolgálat és művelődés – oktatás) культурная прослойка –дворянство, Rangtáblázat Табель о рангах (1722)

a kultúra fokozott szemiotizálása (küllem, viselkedés) a kultúra intézményrendszerének és formáinak megteremtése система учреждений и форм культуры, az új kultúra új központja – Szentpétervár (1703) és mítosza создание Санкт-Петербурга, «петербургский миф»

Kulturális korszakok. Irodalmi irányzatok A nemzeti irodalom megteremtése

18. század – az elméletek százada A cél – a „szabályosság”, az ideális (= utópia) Az államiság elméletei (a felvilágosult abszolutizmus, a felvilágosult uralkodó) теории государственности (теория просвещенного абсолютизма). Az ideális város elmélete (Pétervár, Tver’) теории идеального города (Петербург, Тверь). Az új nyelvtan mint a nyelvhasználat normatív előírása грамматики как норма использования языка Az irodalmi műfajok elmélete теории литературных жанров. Orientáció – általánosságban az európai kultúrára Az irodalom (a kultúra) tagolódása: Irodalmon belül: írott világi irodalom – folklór – egyházi irodalom. Stiláris: Reneszánsz – barokk – klasszicizmus.

Az irodalmi irányzatok A barokk és a klasszicizmus együttes fejlődésének okai Az orosz klasszicizmus sajátosságai Klasszicizmus és Felvilágosodás Felvilágosodás és szentimentalizmus

Парсуна

Az irodalom (műfaji) rendszere A nemzeti irodalom megteremtése Становление национальной литературы A verselés Az irodalom (műfaji) rendszere Az irodalom új nyelve Antyioh Kantyemir А. Д. Кантемир Vaszilij Trediakovszkij В. К. Тредиаковский Mihail Lomonoszov М. В. Ломоносов Alekszandr Szumarokov А. П. Сумароков

A 18. századi orosz irodalom periodizációja 18. század első harmadának irodalma és kultúrája (1700–1730) Az irodalomban kevéssé termékeny. A „dicsőítő stílus” uralma (az új népszerűsítése, „szózat” műfaja). A különböző nyelvi eszközök keveredése. A klasszicizmus kialakulása, konszolidációja és uralkodóvá válásának kora (1730-as –1760-as évek közepe). A klasszicizmus válsága és új jelenségek kialakulása az irodalomban (1760-as évek második fele – 1780-as évek). Az átmeneti korszak (1790-es évek).