LEHET JOBB A GYEREKEKNEK! Oktatási integráció települési szinten Szekció beszámoló
„A nemzet sorsa múlik azon, hogy mi lesz ezekkel a gyermekekkel”
Hajdúböszörmény: az iskolai sikertelenség okai rossz szociális helyzet: szülők munkanélkülisége szegénység családi szocializáció kulturális különbségek nyelvi különbségek
Gyerekes családok a nyíregyházi Huszártelepen A családokban élő felnőttek 90%-a tartósan munkanélküli, alacsony iskolai végzettséggel, munkába segítő szakképzettség nélkül Egy főre jutó havi jövedelem Nyíregyháza városrészeiben Forrás: Háztartáspanel vizsgálat Nyíregyházán. DE EK, 2008.
Hajdúböszörmény: az iskolai sikertelenség okai az iskolarendszer működése (mennyire eredményesek a régi – bevált – módszerek)
A problémák lehetséges megoldása - Integrált Városfejlesztési Stratégia: a szegregátumok beazonosítása Deszegregációs program Települési Közoktatási Esélyegyenlőségi Terv IPR működtetése Esélyteremtő Munkacsoport Cigány Kisebbségi Önkormányzat Gyermek- és Ifjúságvédelmi Munkaközösség Bűnmegelőzési Tanács KEF (Kábítószerügyi Egyeztető Fórum) Szabadidő-szervező Pályázatok
Deszegregáció és integráció: az elindulás Nyíregyházán Befogadó iskolák A kiválasztás adminisztratív módja a „sokhás” gyerekek arányának alapján történt. Oda kerültek telepi gyerekek, ahol az arány kevesebb, mint 20% volt. A gyerekek befogadó iskolái lettek belvárosi iskolák éppúgy, mint lakótelepi iskolák. Az iskolák aggodalmukat az iskolát választó - nem Huszár telepi - szülők irányából fogalmazták meg. Az iskolák segítséget kaptak a gyerekek beilleszkedéséhez és a negatív diszkrimináció elkerüléséhez: tréning program tanároknak a diszkrimináció ellen.
Deszegregáció és integráció: az elindulás Nyíregyházán Szociális és gyermekjóléti programok Az önkormányzat összefogásra késztette az iskolákat és a szociális, gyermekjóléti szolgáltatásokat nyújtó szervezeteket. Programterveket kért a szervezetektől és plusz forrásokat biztosított a gyerekek beilleszkedését segítő szolgáltatások működésére. A befogadó iskolákhoz kapcsolódott a Gyermekjóléti Központ, a Mentalhigiénes Központ, Periféria Egyesület, Human Net Alapítvány. Az eredmények az első tanév végén látszódtak.
Az iskola új problémákkal találja szembe magát Fontos a szembenézés Nincs összhang a szolgáltatások között – a családok diszfunkcionalitásából eredő iskolai problémákra csak együttesen adható válasz A szegregátumokat ki kell nyitni, nem elég a gyermekek iskolai integrációja
Vannak hasznosítható pedagógus továbbképzések Differenciálás Kooperatív oktatás Óvodából iskolába való átmenet Hatékony együttnevelés Fontos a képzések után a tanárok mentorálása