A Mentori szolgálat első éve a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban Budapest, 2011. június 21.
Kezdetek 2010. októberében a könyvtár TÁMOP (3.2.4/08/01) pályázatának keretében vette kezdetét a Mentori szolgálat.
Célcsoport Veszélyeztetett élethelyzetű kamaszok és fiatal felnőttek Kiemelt csoport: gyermekvédelmi szakellátottak Szociális szakemberek, képzőintézmények
A projekt együttműködő szakmai partnerei Budapest Főváros Önkormányzata Módszertani Gyermekvédelmi Szakszolgálata Szociális Innováció Alapítvány
Célok Hátrányos helyzetű csoportok társadalmi integrációja könyvtári eszközökkel Könyvtári szolgáltatások bemutatása Olvasás, könyv megszerettetése Esélyteremtés „Könyvtári élmény” Önálló könyvtárhasználat
Munkatársak Könyvtáros mentorok A Központi Könyvtár Közhasznú információs szolgálatának néhány könyvtárosa, akik rendelkeznek szociális vagy pedagógiai végzettséggel. A projekt első évében egy szociális munkás, aktív gyermekvédelmi dolgozó, segítette a szolgálat munkáját.
A Mentori szolgálat tevékenységei Információnyújtás a Központi Könyvtár Böngészdéjében (továbbtanulási, munkavállalási, jogi és szociális témákban) Kapcsolatépítés és konzultáció fővárosi gyermekvédelmi intézményekkel Csoportos foglalkozások szervezése és tartása Tematikus alportál létrehozása és gondozása (www.fszek.hu/lapozzbele)
Eredmények I. 250 gyerek/fiatal bevonása 15-20 fővárosi gyermekvédelmi intézménnyel sikeres kapcsolatteremtés 2X10 alkalmas olvasásfejlesztő tréning működött egy kamasz és egy fiatal felnőtt korcsoportban Szakkönyvállomány bővítése a gyermekvédelem témakörében
Eredmények II. Kiscsoportos könyvtári foglalkozások: Interaktív könyvtári vezetés a neobarokk palotában Tematikus könyvtári órák A Budapest Gyűjtemény könyvkülönlegességeinek megtekintése Számítógépes tanfolyam a munkaerőpiaci felzárkóztatás jegyében Születésnapi folyóiratok böngészése
http://www.fszek.hu/lapozzbele
Olvasásfejlesztő tréning Szociális Innováció végezte a teljes körű lebonyolítást Foglalkozások két korcsoportban 10-10 alkalom „kettős csoportvezetés” Cél: olvasás megszerettetése, szövegértés elősegítése, személyiségfejlesztés, társas kapcsolatok, önálló véleménynyilvánítás, könyvtári integráció Módszertani alapelv: élménypedagógia Háttér szakmai team működése
Jövő A korosztály kiszélesítése Az olvasásfejlesztő tréning folytatása Új kapcsolatfelvételek Kerületi könyvtárak bevonása Együttműködés a Magyar Olvasástársaság Olvasó-társ programjával.