Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
5. számú főút és a jelű összekötő út közötti szakasz, lekötéssel a 43
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A kerékpáros közlekedésfejlesztés aktuális feladatai
A városi tömegközlekedés I.
Település Településrendszer Településállomány. Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.
Emelkedünk és ereszkedünk
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A közterületek téli síkosságmentesítési és hóeltakarítási munkálatainak szervezése Szombathely példáján A közterületek téli síkosságmentesítési és hóeltakarítási.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
61. számú főút Nagykanizsa elkerülő szakasz építése a km szelvények között Lakossági fórum március 11.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
61. számú főút burkolat megerősítése a km és a – km szelvények között.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
A Miskolc kereskedelmi központjában m2 beépítetlen terület eladó! Ára: €
ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, november 17.
Kerékpárutak építésének engedélyezése
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008.
Számítástechnika az UVATERV-ben
M0 körgyűrű északi szektor (II. ütem) nyugati szektor
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
BME.-KJK. MTK Második előadás Épületek, építmények munkabiztonsági- és akadálymentességi követelményei I. FÉLÉV 2015.
SZEKSZÁRD MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZÖTT TERVEZETT FEJLESZTÉSEI
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
URBANISZTIKA 4 Baracsi Viktória. BEÉPÍTÉSI / KÖRNYEZETALAKÍTÁSI TERV ÉPÜLETEK Meglévő/tervezett épület (jellemző tetőfelülnézet) Jellemző funkció, szintszám.
Intelligens közlekedési rendszerek
Városi közlekedés, forgalomtechnika 15. előadás
ALSÓÖRS TELEPÜLÉSRENDEZÉSI ESZKÖZEINEK 1/5 HRSZ-Ú TELEK ÉS KÖRNYEZETE
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
2017. július 5..
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
Nemzeti Digitális Fejlesztési Program
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
Előadás másolata:

Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok Városi közlekedés, forgalomtechnika 3. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma Úthálózat fejlesztés – történet és tervek Úthálózat fejlesztés – jellemzők Úthálózat típusok példákkal Úthierarchia kialakítása Úttípusok jogszabályi előírásai Úttípusok példákkal 2/22

Úthálózat fejlesztés – történet A Nagykörút és az Andrássy út kialakítása Fővárosi Közmunkák Tanácsa 1873 3/22

Úthálózat fejlesztés – 2011 terv A Kormány 1222/2011. (VI. 29.) Korm. határozata a gyorsforgalmi- és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programjáról és nagytávú tervéről (MAGYAR KÖZLÖNY. 2011. évi 72. szám 15359-15366 o.) Az útberuházások programjának hosszú távú meghatározása és a kapcsolódó gazdasági folyamatok tervezhetősége érdekében, a Nemzeti Együttműködési Programnak és az Új Széchenyi Tervnek megfelelően készült. 4/22

Úthálózat fejlesztés – 2011 terv Forrás: A gyorsforgalmi- és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programja és nagytávú terve 2011. UNITEF – COWI – KÖZLEKEDÉS - UTIBER Konzorcium 5/22

Úthálózat fejlesztés – jellemzők Az úthálózat főbb jellemzői: csomópontok és szakaszok száma, úthálózat-sűrűség (km / km2, km / 1000 lakos), a hálózati elemek (szakasz, csomópont) kapacitása, a forgalom nagysága és összetétele, forgalmi teljesítmény ( Σ szakaszhossz * forgalom), eljutási idők (adott pontok között), hibatűrő képesség (kritikus szakaszok), forgalmi rend (egyirányú szakaszok, csomóponti kanyarodási lehetőségek stb.) 6/22

Hálózat-fejlesztés – Budapest úthálózat kötöttpályás közforgalmú közlekedés Forrás: http://www.urb.bme.hu/segedlet/szakmernoki1/telrend2_10szeptember/PDFesek/PinterTibor100928.pdf 7/22

Úthálózat típusok Városszerkezeti és úthálózati alaptípusok Halmazszerű település Tengely menti szerkezet Sugaras - gyűrűs szerkezet Derékszögű hálós (rácsos) szerkezet A területfejlesztéshez kapcsolódóan szükséges hálózatfejlesztések érdekében megoldandó az úthálózat szerkezeti kapcsolata a szabályozási tervvel. 8/22

Úthálózat típusok – példák Hajdúböszörmény Forrás: Google Earth 9/22

Úthálózat típusok – példák Leányvár 10/22

Úthálózat típusok – példák Szeged Forrás: Google Earth 11/22

Úthálózat típusok – példák Pestszentimre Forrás: Google Earth 12/22

Városi utak – úthierarchia A városi úthálózat egyrészt összefüggő, másrészt jellemzően nem egyenrangú funkcionális elemekből áll, kialakul egy úthierarchia. A különböző kategóriájú utak elsősorban szélességben, a forgalmi sávok számában, vonalvezetésben térnek el egymástól. A helyesen kialakított út funkciója, kategóriája a használó számára felismerhető. 13/22

Jogszabályi előírások az úttípusokra 19/1994. (V. 31.) KHVM rendelet a közutak igazgatásáról (1. sz. melléklet) A helyi közúthálózat útosztályainak jellemzői, az útosztályba sorolás feltételei. 1. Belterületi közutak A települések településrendezési (településszerkezeti és szabályozási) tervében beépítettként feltüntetett (vagy beépíteni tervezett) területen belül (belterületen) vagy annak határán elhelyezkedő (határát alkotó) közutak. Forrás: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99400019.KHV http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700253.KOR 14/22

Jogszabályi előírások az úttípusokra 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről Közlekedési és közműterület 26. § (1) A közlekedési és közműelhelyezésre szolgáló terület az országos és a helyi közutak, a kerékpárutak, a gépjármű várakozóhelyek (parkolók) - a közterületnek nem minősülő telkeken megvalósulók kivételével -, a járdák és a gyalogutak, mindezek csomópontjai, vízelvezetési rendszere és környezetvédelmi létesítményei, a közforgalmú vasutak, vízi és légi közlekedés, továbbá a közművek és a hírközlés építményeinek elhelyezésére szolgál. 15/22

Jogszabályi előírások az úttípusokra (2) A közutak, vasutak elhelyezése céljára - más jogszabályi előírás, illetőleg elfogadott helyi építési szabályzat és szabályozási terv hiányában - legalább a következő szélességű építési területet kell biztosítani (3) A közlekedési területen elhelyezhető a közlekedést kiszolgáló: 1. közlekedési építmények, 2. kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó, szálláshely szolgáltató épület, 3. igazgatási épület, 4. a gazdasági tevékenységi célú épületen belül a tulajdonos, a használó és a személyzet számára szolgáló lakás. 16/22

Szabályozási szélességek OTÉK szerint 1. gyorsforgalmi utak (autópálya, autóút) esetén 60 m 2. főutak esetén 40 m 3. országos mellékutak esetén 30 m 4. helyi gyűjtőutak esetén 22 m 5. kiszolgáló út esetén 12 m 6. kerékpárút esetén 3 m 7. gyalogút esetén 8. kétvágányú vasút esetén 20 m 9. egyvágányú vasút esetén 10 m 17/22

Különböző úttípusok – képek Belterületi elsőrendű főút (Rákoskeresztúr) 18/22

Különböző úttípusok – képek Belterületi elsőrendű főút (Soltvadkert) Önálló kerékpárút és gyalogút a főút része Burkolat állapot - nyomvályú 19/22

Különböző úttípusok – képek Lakóút (Soltvadkert) Gyűjtőút (Soltvadkert) 20/22

Összefoglalás A területfejlesztéshez kapcsolódóan szükséges hálózatfejlesztések érdekében megoldandó az úthálózat szerkezeti kapcsolata a szabályozási tervvel. A városi úthálózat egyrészt összefüggő, másrészt jellemzően nem egyenrangú funkcionális elemekből áll, kialakul egy úthierarchia. A helyesen kialakított út funkciója, kategóriája a használó számára felismerhető. A helyi közúthálózat útosztályainak jellemzőit, az útosztályba sorolás feltételeit, a szabályozási szélességeket jogszabályok határozzák meg. 21/22

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22