Úton a tartós gazdasági növekedés felé Tállai András parlamenti és adóügyekért felelős államtitkár, a NAV vezetője 2017. MÁRCIUS 30.
I. Tartós gazdasági növekedés: Hol tartunk most? Növekedési fordulat 2014 óta tartósan mérsékelt inflációs környezet, rekordon a foglalkoztatottság Folyamatosan csökkenő államadósság Eredmény: Felminősítések
I. 1. Növekedési fordulat Forrás: IMF Forrás: KSH, NGM számítás 2013-tól a magyar gazdaság talpra állt, 2013-2016-között évi 2-4 százalékkal nőtt a GDP. Cél: a 4 százalék körüli növekedés fenntartása.
I.2. 2014 óta tartósan mérsékelt inflációs környezet, rekordon a foglalkoztatottság Fokozatosan csökkent, és 2014 óta nulla százalék körül alakul az infláció. A rendszerváltás óta nem dolgoztak annyian, mint 2017 januárban (4 millió 401 ezer fő). A munkanélküliségi ráta 11,6%-ról 4,3%-ra esett vissza. Forrás: Eurostat, KSH, NGM
I.3. Folyamatosan csökkenő államadósság Az elmúlt években a 3 százalékos hiányszint alatt stabilizáltuk a költségvetés hiányát. Ezzel visszafordítottuk az államadósság GDP-hez viszonyított arányának tartósan emelkedő trendjét (2002: 55, 0 %, 2009: 77, 8 %, 2015: 74,8%) Forrás: Konvergencia Program
A kedvező gazdasági folyamatok eredménye: A felminősítések Magyarország hosszú lejáratú államadósságának besorolása 2016. május 20. 2016. november 4. 2016. szeptember 16. Felminősítés BB+-ről BBB- stabil kilátással Felminősítés Ba1-ről Baa3 stabil kilátással Felminősítés BB+-ről BBB- stabil kilátással Forrás:: MNB
II. Milyen fontosabb lépések segíthetik a tartósan 4%-os gazdasági növekedést? 1. Versenyképesség növelése 2. Befektetés a jövőbe: a szakképzés fejlesztése 3. Magyarország újraiparosítása 4. Az egyszerű, hatékony, ügyfélbarát adóigazgatás
II. 1. Versenyképesség növelése A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán a felek megállapodtak, hogy: A minimálbért kb. 25%-kal emelik, a garantált bérminimumot pedig kb. 40%-kal növelik két év alatt; a szociális hozzájárulási adó 27%-ról 12%(11,5%)-ra csökken hat év alatt; a társasági adókulcs minden vállalatra egységesen európai uniós szinten rekord alacsonynak számító 9%-ra csökken 2017-től. Ennek eredményeként: A reálbérek akár 40%-kal is emelkedhetnek a következő hat év során, a vállalatok pedig növelhetik hatékonyságukat új beruházásokon keresztül az alacsonyabb tőkeköltségnek köszönhetően.
2017. március 23-án megalakult a Nemzeti Versenyképességi Tanács
A Nemzeti Versenyképességi Tanács rövidtávú 6 pontos akciócsomagja A cégalapítási eljárás időtartalmának csökkentése és egyszerűsítése, az építési engedélyek szabályozásának felülvizsgálata, az energiaellátás biztosításának a kérdése, az adóadminisztráció egyszerűsítése, a cégek kistulajdonosainak védelme, a fizetésképtelenségi eljárások felülvizsgálata. Cél: a régióban Magyarország legyen a legversenyképesebb ország.
II.2. Befektetés a jövőbe: a szakképzés fejlesztése A szakképzés gazdasági igényeknek megfelelő átalakítása során: Változott a szakképzés intézményrendszere, módosult az Országos Képzési Jegyzék (OKJ), ingyenes a második szakképesítés a felnőttoktatásban, a résztvevők számára is köthető tanulószerződés, a hiányszakmákban tanulókat egyedi ösztöndíj-rendszer támogatja, gyakornoki program indult uniós forrásból a pályakezdők munkatapasztalat-szerzésének támogatására, a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő szakképesítés megszerzését támogató képzési és kompetenciafejlesztési program indult a közfoglalkoztatottak számára. Az uniós és hazai források felhasználásával képzési, fejlesztési programok indultak a digitális írástudás és az idegen nyelvtudás fejlesztésére, a kis-és középvállalkozások ügyvezetőinek, illetve a munkavállalók munkahelyi képzésének támogatására.
A minőségi szakképzés A minőségi szakképzés jövőbeni céljai: A gazdasági igények kiszolgálása, munkaerő hiány mérséklése, a jelenleginél több szakmunkás és technikus képzése, kibocsátása, a képzés minőségének, hatékonyságának javítása. A cél eléréséhez a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közreműködése nélkülözhetetlen többek között az alábbi tevékenységekben: a gyakorlati képzések ellenőrzése, a 124 szakképesítés szakmai tartalmainak gondozása, a szakképzésben tanuló diákok szintvizsgáinak szervezése, a szintvizsgák országos rendszerének működtetése, az ösztöndíjra jogosító hiány-szakképesítésekre történő javaslattétel.
II.3. Magyarország újraiparosítása Cél: A nemzeti össztermék 30%-át az ipari termelés adja 2017. január 6,5%-kal nőtt az ipari termelés volumene Az újraiparosítás, az Irinyi Terv. (Ipar 4.0) Az elektromobilitás, a Jedlik Ányos Terv Nemzeti Autóbuszgyártás Cselekvési Program Nagyvállalati Beruházási Támogatás (60 milliárd forint és 1200 új munkahely)
II.4. Egyszerű, hatékony, ügyfélbarát adóigazgatás 1. Hogyan lesz az EU legversenyképesebb adóhivatala a NAV? 2016. január 1. Az alapkőletétel, létrejön az emberközpontú, vállalkozásbarát NAV 2016 nyara: életpályamodell a költségvetési bevételek 94%-át biztosító szervezet dolgozóinak A jövő: NAV 2.0, a NAV megújulási programja
Csak egy lépésre az EU legversenyképesebb hivatala címtől Szolgáltató NAV NAV a gazdaságfehérítésért Új korszak a jövedelemadózásban – az e-szja Online pénztárgép Szolgáltatás az ellenőrzésben: támogató eljárás EKÁER Szolgáltatás a végrehajtásban: 500 ezer forint alatti tartozásnál figyelmeztetés Online számla Eddigi mérleg: növekvő költségvetési bevételek, adómorál ugrásszerű javulása Eddigi mérleg: évi 200-300 milliárd forint az államkasszában
Adóadminisztráció jelentős csökkentése; avagy a Nemzeti Adóstratégia A vállalkozások adózással töltött idejének jelentős csökkentése, Jelentős bevételt nem generáló adónemek eltörlése és a hasonló alapot terhelő adók összevonása, Bevallások vizsgálata, egyszerűsítése, ha lehet a bevalláskészítés terhét át is vállalja az adóhivatal.
Köszönöm a figyelmet!