VASÚTI PÁLYÁK Műtárgyak Budapest Összeállította: Gyimesi András

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
Advertisements

Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Munkaterek határolása
A folyóvizek.
HIDAK, ÉPÜLETEK ERŐSÍTÉSE
Épületek vízszigetelései
Tervfázisok és munkarészei és tartalmi követelményei
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
„Tapolca-patak revitalizációja”
Pilisvörösvár (kiz. ) – Piliscsaba (bez
A kerékpáros közlekedés fejlesztése Budapesten hallgató: Gajárszki Áron belső konzulens: dr. Koren Csaba külső konzulens: Szele András Széchenyi István.
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
Közlekedéskinetika és -kinematika
Járművek és mobil gépek II. Lánctalpas haladóművek
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Nyomzás, vonalvezetés, műtárgyak
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
Készítette: Mikes Balázs
Hidrológiai monitoringrendszerek
Földalatti műtárgyak alagútépítés I.
Földalatti műtárgyak, alagútépítés II.
Támszerkezetek I..
Támszerkezetek II..
Földművek, földmunkák I.
Támszerkezetek funkciója
Víztelenítések.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A Gotthard-projekt. Az európai vasúthálózat terve.
A folyók földrajza.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
SLOVENSKÝOdštepný závod Bratislava VODOHOSPODÁRSKY PODNIK, štátny podnik Správa vnútorných vôd Svätoondrejská Komárno 5 Kidolgozta: Simon János.
III. Témakör MISKOLCI EGYETEM LOGISZTIKA ANYAGMOZGATÁSI ÉS LOGISZTIKAI TANSZÉK III./1.
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
M0 ÚTGYŰRŰ DÉLI SZEKTOR BŐVÍTÉSE M6 autópálya – 51 sz
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
ÚTPÁLYASZERKEZETEK VÍZTELENÍTÉSE I. RÉSZ
Támfalak állékonysága
Vízkárelhárítás Vízmosások rendezése
VÍZÉPÍTÉSI ALAPISMERETEK
Kihívások és válaszok az alagútépítésben
Készítette: Fülöp Roland
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
Kovács Ákos A megépült Ipoly-hidakhoz vezető utak felújítása,
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
KISVÍZFOLYÁSOK ÖKOLÓGIAI MEDERRENDEZÉSE
Munkavédelem, munkaárok dúcolatok
Elvezető rendszer méretezése (nyitott-, zárt csatornák)
Járművek és mobil gépek II.
Kaliforniai iszapcsuszamlások
Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
VASÚTI PÁLYÁK Nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK.
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény III Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT. Budapest.
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
Településképvédelem2017.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Svájc – Golden Pass Line
Víz Készítette: 8. osztály.
Víztelenítések.
32. FOLYÓK.
Előadás másolata:

VASÚTI PÁLYÁK Műtárgyak Budapest 2013. Összeállította: Gyimesi András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT VASÚTI PÁLYÁK Műtárgyak Összeállította: Gyimesi András Budapest 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Nem szigorúan műtárgy, de itt célszerű beszélni róla: Rézsű kialakítása és védelme Töltésvédelem szél, csapadék erózió miatt szorul védelemre. Nagyobb magasságú rézsűk: homorú vagy teraszos kialakítás Füvesítés - gyeptégla - terfilrács (500x500y150) – Netlon háló (3x3) – magszövet Cserjék, fák telepítése Burkolattal Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Tám és bélésfalak Földművek megtámasztására, olyan pályarészeken, ahol a töltés vagy rézsű megfelelő hajlás szerinti kivitelezésére nem áll rendelkezésre elegendő terület. Beépített területek Ipartelepek Szűk völgyek Meredek hegyoldal Folyók partján Különbség a bélésfal és a támfal közt: Támfalnak a háttöltés földnyomása nélkül is állékony kell, hogy legyen a Bélésfalat a termett földtömeg mellé épül, önnálló állékonyság nem követelmény. Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Tám- és bélésfalak Támfal lehet – súlytámfal: állékonyságát csak a falszerkezet saját tömege biztosítja – szögtámfal: lábak Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Tám- és bélésfalak Támfal lehet még – máglyatámfal – gabionfal Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak A föld belsejében létesített olyan műtárgyak, mellyek közlekedési vonal, vízfolyás, különféle vezetékek átvezetésére, vagy bányászati célokat szolgálnak. A közlekedési célokat szolgáló alagutak közül a vasúti alagúttal foglalkozunk. Miért építünk alagutat? túl nagy (>25m) bevágás szükséges talajminőség miatt bevágás nem létesíthető hegyvidéken: túl nagy emelkedő esetén (vonalkifejtés), hegyorr kikerülése (de lavina/köomlás veszély miatt is célszerű) vasútvonalak városba való bevezetése Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak típusai Hágó (vízválasztó): magashegységek - van magasságvesztés - üzemeltetés drága - viszonylag rövid alagút Talpalagút (bázisalagút) - hosszú alagút - nincs vagy minimális magasság- vesztés Hegyorr – legkisebb ívsugár miatt folyt köv Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak típusai Lejtő - Lavina vagy kőomlásveszélyes lejtők felszine alatt - sokszor vegyes szelvénybe mennek át, mellyek felett vasbeton féltetőkkel biztosítunk - talajborításos, féltető kialakítások is vannak (növényzet) folyt köv Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak típusai Forduló alagút - Nagy magasságok leküzdéséhez mint ahogy ezt már tárgyaltuk, ha vonalkifejtéssel nem megy (pl Széchenyi hegyi gyermekvasút, Fiumei fakikötőbe vezető vasút stb) 198 m hosszú, patkó alak Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak típusai Víz alatti - Vízfolyásokon, tengeröblökön átvezethetjük a vonalat híd helyett alagúton is. - Különösen előnyös, hajózható folyók esetén, ahol a híd pályaszintjét nagyon meg kellene emelni a hajózhatóság fenntartásához. Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak építése Geológiai és hidrológiai viszonyok, alagút falazatának anyaga, a szelvényalak és a méret függvényében több építési mód is lehetséges, de vannak az építési rendszertől független, minden esetben elvégzendő munkálatok: Alagútszelvény kifejtése Kifejtett anyag ki/elszállítása Kifejtett szelvény megtámasztása, dúcolása (*) Az építési anyag beszállítása Falazás megépítése, kivitelezése Szigetelési rendszer alkalmazása Vízelvezetés és szelőzés megoldása *kivételes esetben elhagyható Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak építése Alagútépítés megtámasztás nélkül Nagy szilárdágú kőzetekben Burkolat nélkül Burkolattal Az alagutat középtáró létesítésével, szabad homlokfejtéssel, robbantással képezik ki. Robbantó furatokat okat készítenek, azokat betöltik, robbantanak és a törmelékek eltávolítása után utómunkálnak. Ez a legolcsóbb és leggyorsabb eljárás, 10-20 m napi teljesítmény érhető el a módszerrel. Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak építése Bányászati módszerekkel Szelvény egy részét képező tárók hajtása Részletekben a szelvény bővítése Végleges falazat beépítéséig megfelelő dúcolás Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak építése Alagútfalazat építése Szelvény teljes kitöltése szükséges (utánrogyások elkerülése) Szelvényes vízzáró falazat esetén utólagos injektálással kitöltés Bányászati alagút: 3-8m szakaszonként épül Szivárgók, vízgyűjtők beépítése Fenékboltozat szükségessége esetén azt építjük először Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak építése Acél és betonelemekkel dolgozó rendszerek A hagyományos falazatos alagútépítéshez sok fa illetve dúcanyag szükséges. Korszerű építés: acél vagy vasbeton szerkezetek használata: Bordáslemezes, tűgerendás Szabadfejtéses erektoros Nagy átmérőjű kör keresztmetszetnél Öntöttvas vagy feszített/vasbeton elemek elektorral felhelyezve Vasbordás, béléslemezes A bordák összecsavarozható I gerendák Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Alagutak építése Pajzsos alagútépítés Városi, víz alatti vasutak építésénél jellemző, ha a talaj laza, puha, kis szilárdságú Felépítés az ábrán Maróberendezés lehet: Kotróvedres, Marógömbős Vízöblítéses (jet), Marótárcsás Vizes talaj: pneumatikus üzem: keresztfal, hordoz-ható acélzsilip Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Vasúti hidak építése Hazai vasúti hídeloszlás Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Vasúti hidak építése Vasúti hídtípusok Egynyílású vasbeton kerethíd pl Füzesabony állomás gyalogaluljáró Kétnyílású pl Almásfüzitő-Esztergom vonal – Fényes patak Háromnyílású Köracélbetétes vasbeton lemezhíd pl Méhes út – balparti körvasút Bp. Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Vasúti hidak építése Vasúti hídtípusok Tartóbetétes híd pl Bp – Fertő, Nádorkerti, Szerémi Szekrénytartós hidak pl Nagyrákosi völgyhíd Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – Műtárgyak Vasúti hidak építése Vasúti hídtípusok – érdekesség: Vasbeton ívekkel erősített boltozatok Bp-Vác vonal Malomvölgy (Zebegény) több mint 100 éves 75m hosszú – Szélesítés! Vác-Szob vonal – Szobi patak hídja Gyimesi András 2013.