A magánbiztonság részvétele a kritikus infrastruktúra védelmében J A magánbiztonság részvétele a kritikus infrastruktúra védelmében Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Fogalom-01 D K J Nincs pontosan meghatározva, illetve több meghatározás is szerepel a szakirodalomban (WEB- kb-.189.000 magyar nyelvű találat) 2080/2008. (VI. 30.) Korm. Határozat a Kritikus Infrastruktúra Védelem Nemzeti Programjáról 3.2. Kritikus Infrastruktúra (KI) fogalma, kritériumai és kijelölése Kritikus infrastruktúrák alatt olyan, egymással összekapcsolódó, interaktív és egymástól kölcsönös függésben lévő infrastruktúra elemek, létesítmények, szolgáltatások, rendszerek és folyamatok hálózatát értjük, amelyek az ország (lakosság, gazdaság és kormányzat) működése szempontjából létfontosságúak és érdemi szerepük van egy társadalmilag elvárt minimális szint jogbiztonság, közbiztonság, nemzetbiztonság, gazdasági működképesség, közegészségügyi és környezeti állapot fenntartásában. Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Fogalom-02 D K J Kritikus infrastruktúrának minősülnek azon hálózatok, erőforrások, szolgáltatások, termékek, fizikai vagy információtechnológiai rendszerek, berendezések, eszközök és azok alkotó részei, melyek működésének meghibásodása, megzavarása, kiesése vagy megsemmisítése, közvetlenül vagy közvetetten, átmenetileg vagy hosszútávon súlyos hatást gyakorolhat az állampolgárok gazdasági, szociális jólétére, a közegészségre, közbiztonságra, a nemzetbiztonságra, a nemzetgazdaság és a kormányzat működésére. Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Harmonizáció D K J 2006/123/EC – direktíva - A belső piaci szolgáltatásokról Hatályba lépett: 2006. december 27. 2. cikk Hatály (2) Ez az irányelv nem alkalmazandó a következő tevékenységekre: k) magán biztonsági szolgáltatások; 38. cikk További harmonizáció A Bizottság 2010. december 28-ig az alábbi területekkel kapcsolatban felméri a harmonizációs eszközökre vonatkozó javaslatok benyújtásának lehetőségét: b) magán biztonsági szolgáltatások, valamint készpénz- és értékszállítás. Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Előkészítés D K J 2006. szeptember 15 – Stockholm – CoESS évi rendes közgyűlés (CoESS-Confederation of European Security Services – Európai Biztonsági Szolgáltatók Szövetsége) A magánbiztonsági direktívát előkészítő bizottság megalakítása (elsősorban az őrzési munkabizottság tagjai közül) Egyik feladat a magánbiztonsági szolgáltatások területeinek (fajtáinak) meghatározása (családfa). A családfa egyik ága: A nemzeti kritikus infrastruktúra védelme (Protection of National Critical Infrastructure) – Jelenti a lakosság ellátását szolgáló rendszerek (közlekedés, víz, csatorna, energia, áruellátás, stb) védelmét. Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
CIP-01 D K J A nemzeti kritikus infrastruktúra védelme CoESS- Kritikus Infrastruktúra Védelmi Bizottság 2008. szeptember 25-én alakult meg Szófiában a CoESS évi rendes közgyűlésén. Elnöke Michael Clarke, tagja az MBVMSZ részéről: Csata Balázs Két ülés az alakulást követően: 2008.12.08 és 2009.03.10 A bizottság létrehozásának fő célja annak elemzése és kutatása, hogy mi a magánbiztonsági cégek jelenlegi és jövőbeni feladata nemzeti kritikus infrastruktúra védelmében Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
CIP-02 D K J Jelenleg folyamatban van a kritikus infrastruktúra védelmi rendszerének felmérése az Európai Unió államaiban (kérdőíves felmérés) A felmérés alapján Fehér Könyv készítése az adott területről és annak az Európa Bizottság elé terjesztése Az eddig tapasztalt fontosabb problémák: Nincs közös fogalom meghatározva európai szinten, az egyes tagállamok különböző megfogalmazásokat alkalmaznak Egyes országokban nem is létezik hivatalos meghatározás a kritikus infrastruktúrára. A védelem tekintetében különböző elképzelések, különböző megoldások vannak az egyes országokban Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
CIP-03 D K J A kritikus infrastruktúra egyre inkább nemzetközivé, illetve nemzetközi jelentőségűvé válik A bizottság különösen fontosnak ítéli az alábbi területek vizsgálatát: Repülés Hajózás Nukleáris energia Vegyipar Energiaipar (villamos energia, gáz, olaj) Közúti szállítás Tömegközlekedés Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Egyéb bizottságok D K J CoESS CIT Munkabizottság CROSS-BORDER TRANSPORT BY ROAD OF EURO CASH – POSSIBLE DRAFT OF A FUTURE EU REGULATION (Az Euro közúti szállítása határokon keresztül (A jövőbeni szabályozás lehetséges tervezete (Brussels, 8 December 2008 ECFIN/C/5/ (2008) REP/56331) A bizottság tagjai részt vesznek a szállítási lánc szabványosításában (CEN/TC 379- Standard for Security in the Supply Chain) Őrzési Munkabizottság ( magyar tagok: Dr. Kaló József, Samu Mihály) nukleáris energia, vegyipar energiaipar (villamos energia, gáz, olaj), tömegközlekedés Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Egyéb bizottságok D K J Repülőtér-biztonsági Munkabizottság (magyar tag: Bajusz Tibor) A repülőterek biztonsági színvonalának emelésével, a minőség növelésével foglalkozik. Tagjai részt vesznek az e területen folyó európai szabványosításban (CEN/PC 384 technikai bizottság- A standard for Airport and Aviation Security Services) Kikötő-biztonsági Munkabizottság (magyar tag:Dr. Reindl László, a bizottság elnökhelyettese) Elkészítették a kikötői biztonsági személyzet képzési programját, továbbá, az oktatók felkészítésének programját, illetve a felkészítés végrehajtása már folyamatban van. Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Szabványok D K J Svédország: SSF 1063:1:2006- Minősített magánbiztonsági cégek Németország: DIN 77200:2002 – Biztonsági szolgáltatások 8. pont – Public security and order services-Közbiztonsági és rendfenntartó szolgáltatások - Tömegközlekedés biztonsága, 9. pont – Cash and valuables services – Pénz- és értékszállítási szolgáltatások MSZ EN 15602:2008 2.10. Közterületek rendjét biztosító szolgáltatások (public order services) 2.10.2. tömegközlekedés biztonsága (transport security) Speciálisan képzett biztonsági őrök által az állomásokon és a tömegközlekedési járműveken nyújtott szolgáltatás. Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Védelmi szintek D K J A kritikus infrastruktúra állami feladat. Az állam köteles gondoskodni a védelem megszervezéséről. A védelem három szintje: A védelmet állami szervek valósítják meg, a költségeket az állami költségvetés viseli. Az állam – meghatározott körben – a tulajdonosokat védelemre kötelezi – Fegyveres Biztonsági Őrség – a költségeket az adott tulajdonosok viselik. Az állami vagy önkormányzati szervezetek, illetve az érintett vállalatok polgári jogi szerződés alapján magánbiztonsági vállalkozásokat vesznek igénybe. A költségeket az igénybevevő viseli. Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
Köszönöm megtisztelő figyelmüket D K J MBÁPB Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
D K J Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József
D K J Hajdúszoboszló-09-10-30 Dr. Kaló József