A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szimmetriák szerepe a szilárdtestfizikában
Advertisements

Kauzális modellek Randall Munroe.
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
2.1Jelátalakítás - kódolás
Az úttervezési előírások változásai
Fizika II..
Számítógépes Hálózatok
Profitmaximalizálás  = TR – TC
A járműfenntartás valószínűségi alapjai
Szenzorok Bevezetés és alapfogalmak
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Szerkezetek Dinamikája
MÉZHAMISÍTÁS.
Hőtan BMegeenatmh 5. Többfázisú rendszerek
BMEGEENATMH Hőátadás.
AUTOMATIKAI ÉPÍTŐELEMEK Széchenyi István Egyetem
Skandináv dizájn Hisnyay – Heinzelmann Luca FG58PY.
VÁLLALATI Pénzügyek 2 – MM
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Szerkezetek Dinamikája
Összeállította: Polák József
A TUDOMÁNYOS KUTATÁS MÓDSZERTANA
Csáfordi, Zsolt – Kiss, Károly Miklós – Lengyel, Balázs
Tisztelt Hallgatók! Az alábbi példamegoldások segítségével felkészülhetnek a 15 pontos zárthelyi dolgozatra, ahol azt kell majd bizonyítaniuk, hogy a vállalati.
J. Caesar hatalomra jutása atl. 16d
Anyagforgalom a vizekben
Kováts András MTA TK KI Menedék Egyesület
Az eljárás megindítása; eljárási döntések az eljárás megindítása után
Melanóma Hakkel Tamás PPKE-ITK
Az új közbeszerzési szabályozás – jó és rossz gyakorlatok
Képzőművészet Zene Tánc
Penicillin származékok szabadgyökös reakciói
Boros Sándor, Batta Gyula
Bevezetés az alvás-és álomkutatásba
Kalandozások az álomkutatás területén
TANKERÜLETI (JÁRÁSI) SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG
Nemzetközi tapasztalatok kihűléssel kapcsolatban
Gajdácsi József Főigazgató-helyettes
Követelmények Szorgalmi időszakban:
Brachmann Krisztina Országos Epidemiológiai Központ
A nyelvtechnológia eszközei és nyersanyagai 2016/ félév
Járványügyi teendők meningococcus betegség esetén
Kezdetek októberében a könyvtár TÁMOP (3.2.4/08/01) pályázatának keretében vette kezdetét a Mentori szolgálat.
Poszt transzlációs módosulások
Vitaminok.
A sebész fő ellensége: a vérzés
Pharmanex ® Bone Formula
Data Mining Machine Learning a gyakorlatban - eszközök és technikák
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
Pontos, precíz és hatékony elméleti módszerek az anion-pi kölcsönhatási energiák számítására modell szerkezetekben előadó: Mezei Pál Dániel Ph. D. hallgató.
Bevezetés a pszichológiába
MOSZKVA ZENE: KALINKA –HELMUT LOTTI AUTOMATA.
Bőrimpedancia A bőr fajlagos ellenállásának és kapacitásának meghatározása Impedancia (Z): Ohmos ellenállást, frekvenciafüggő elemeket (kondenzátort, tekercset)
Poimenika SRTA –
Végeselemes modellezés matematikai alapjai
Összefoglalás.
Az energiarendszerek jellemzői, hatékonysága
Varga Júlia MTA KRTK KTI Szirák,
Konzerváló fogászat Dr. Szabó Balázs
Outlier detektálás nagyméretű adathalmazokon
További MapReduce szemelvények: gráfproblémák
Ráhagyások, Mérés, adatgyűjtés
Járműcsarnokok technológiai méretezése
Grafikai művészet Victor Vasarely Maurits Cornelis Escher.
VÁLLALATI PÉNZÜGYEK I. Dr. Tóth Tamás.
RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA
Az anyagok fejlesztésével a méretek csökkennek [Feynman, 1959].
Bevezetés a színek elméletébe és a fényképezéssel kapcsolatos fogalmak
Minőségmenedzsment alapjai
Konferencia A BIZTONSÁGOS ISKOLÁÉRT Jó kezdeményezések
Előadás másolata:

A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása SIPOS Tibor BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Ismerkedjünk meg a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet témához kapcsolódó részeivel. „5. Az üzemeltetett úthálózati elemek közlekedésbiztonsági rangsorolása és közlekedésbiztonsági intézkedések 5. § (1) A közút kezelője legalább évente egyszer gondoskodik a 3. mellékletben meghatározott szempontok figyelembevételével történő felülvizsgálat elvégzéséről. A felülvizsgálat alapján a közút kezelője gondoskodik a magas baleseti kockázatú helyszínek és a közúthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásáról.” Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

3. melléklet a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelethez Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu 3. melléklet a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelethez A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása és az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolása 1. A magas baleseti kockázatú útszakaszok azonosítása: A magas baleseti kockázatú útszakaszok és csomópontok azonosításakor figyelembe kell venni az előző évek relatív baleseti mutatóit a személyi sérüléses balesetek körében. 2. Útszakaszok meghatározása az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásának elemzése céljából: Az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásához ki kell számítani az egyes útszakaszok baleseti költségben lehetséges megtakarításait. Az egyes útszakaszokat útkategóriák szerint kell csoportosítani, amelyeken belül az útszakaszokat közlekedésbiztonsági szempontok - mint például balesetek halmozódása, forgalomnagyság és a forgalom típusa - alapján kell vizsgálni és rangsorolni. Az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolása a javasolt beavatkozások várható közlekedésbiztonsági hatékonyságán alapul. Előnyt élveznek azok a beavatkozások, amelyek a közlekedésbiztonság leghatékonyabb javulását eredményezik. Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Közlekedésbiztonsági rangsor Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Ennek értelmében célszerű a közúthálózati elemek közlekedésbiztonsági rangsorolását további két rangsorra bontani. 1. az egyes szakaszok lehetséges fajlagos baleseti veszteségérték megtakarítása alapján készült rangsor, Javíthatósági Lehetőség/Potenciál (a nemzetközi gyakorlatban Crash Cost Saving) 2. a javasolt közlekedésbiztonsági intézkedések várható hatásainak eredménye szerinti rangsor Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Javíthatósági Lehetőség Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Baleseti veszteségérték Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Év WorldBank Egy főre jutó bruttó hazai termék értéke [PPP (Current International Dollar)] WorldBank [PPP/Ft)] http://data.worldbank.org/indicator/PA.NUS.PPP Halálos áldozat veszteségérték PPP-ből [Ft/áldozat] McMahon módszertan alapján Súlyos sérülés veszteségértéke PPP-ből [Ft/sérült] McMahon módszertan alapján Könnyű sérülés veszteségértéke [Ft/sérült] 2011 22 603,20 124,82 197 495 160 47 963 110 872 056 2012 22 701,45 127,12 202 003 942 49 058 100 2013 24 037,17 126,43 212 729 496 51 662 878 2014 25 060,51 130,15 228 306 281 55 445 811 2015 25 581,50 133,86 239 705 847 58 214 277 http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?locations=HU&order=wbapi_data_value_2014+wbapi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Szakaszolás?!? Nincs „mindig elfogadható” módszertan Ajánlás: Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Nincs „mindig elfogadható” módszertan Ajánlás: KUTKA (Közút kategória) SZAKJEL (Szakasz jelleg) PKOD (Pálya kód) ANF kategória (célszerű az osztályközképzés) OTGK/OJ (teherforgalmi részarány, szintén osztályközölni) Sok változó rövid szakaszok Rövid szakasz számítási igény, NEM PROBLÉMA!!! Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Szakaszolás Forgalmi kategória Teherforgalmi arány Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Forgalmi kategória Teherforgalmi arány ÁNF értékből képzett kategória [j/n] OTGK/OJ arányból képzett kategória [%] 1 0 – 4000 0 – 5 2 4001 – 10000 5 – 10 3 10001 – 15000 10 – 15 4 15001 – 20000 15 – 20 5 20001 – 25000 20 – 25 6 25001 – 25 – Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Javíthatósági Lehetőség Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Számolás Csak akkor nem probléma, ha: GIS Geoadatbázis Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Csak akkor nem probléma, ha: GIS Geoadatbázis MATLAB, SPSS, SQL Mert a teljes országos közúthálózatot kell vizsgálni!!! Összes balesetet kell vizsgálni!!! MATEK?!? Nem vészes!!! 𝐽𝐿 𝑗𝑔 = 𝑖=1 𝑛 𝐶 𝐹 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝐹 + 𝐶 𝑆𝑅 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝑅 + 𝐶 𝑆𝐿 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝐿 𝐿 𝑗 − 𝑗=1 𝑚 𝑖=1 𝑛 𝐶 𝐹 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝐹 + 𝐶 𝑆𝑅 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝑅 + 𝐶 𝑆𝐿 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝐿 𝐿 𝑔 𝐿 𝑗 Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Javíthatósági Lehetőség Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Nah és hosszú távon mi a helyzet?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Jó ez így egyáltalán?!? Rövid távra jó a rangsorunk, de csak a jelenlegi állapot leírására! Nah és hosszú távon mi a helyzet?!? 1837-ig viszonylag jók vagyunk… Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Normál eloszlás Átlag Várható érték Siméon Denis Poisson Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Átlag Várható érték Siméon Denis Poisson Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

HOGYAN TOVÁBB?!? Poisson eloszlás Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu HOGYAN TOVÁBB?!? Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Becslés Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Valahogy próbáljuk meg megbecsülni hosszú távra, hogy mennyi lesz a balesetek/sérülések gyakorisága MAGYARÁZÓ VÁLTOZÓK FÜGGŐ VÁLTOZÓ Infrastruktúra paraméterek Padkaszélesség Sávszélesség Stb… Forgalmi paraméterek… Baleseti gyakoriság Sérülési gyakoriság Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Matek?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu 𝒑 𝒌 = −∞ ∞ P(X = k | Λ = 𝜆) ∙ 𝒇 𝜦 (𝜆) d𝜆 = 0 ∞ 𝜆 𝑘 𝑘! ∙ 𝑒 −𝜆 ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 𝜆 𝛼− 1 𝑒 − 𝑡 𝜆 d𝜆 = = 1 𝑘! ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 0 ∞ 𝜆 𝑘+ 𝛼− 1 𝑒 − 𝑡+1 𝜆 𝑑𝜆 = 1 𝑘! ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 1 (𝑡+1) 𝑘+ 𝛼 0 ∞ 𝜆 𝑘+ 𝛼− 1 𝑒 −𝜆 𝑑𝜆 = = 𝟏 𝒌! ∙ 𝒕 𝜶 𝜞(𝜶) ∙ 𝟏 (𝒕+𝟏) 𝒌+ 𝜶 ∙ Γ(k + α) (6) p(Θ, η, 𝜆 1 , 𝜆 3 | 𝒙) = 1 𝐾 · 𝑒 −(1 + 𝛩𝜂) 𝜆 1 · 𝜆 1 𝑥 1 + 𝑥 2 · 𝑒 − 1+ 𝜂 𝜆 3 · 𝜆 3 𝑥 3 + 𝑥 4 · 𝛩 𝑥 2 − 0.5 · 𝜂 𝑥 2 + 𝑥 4 , ahol K:= 𝑒 −(1 + 𝛩𝜂) 𝜆 1 · 𝜆 1 𝑥 1 + 𝑥 2 · 𝑒 − 1+ 𝜂 𝜆 3 · 𝜆 3 𝑥 3 + 𝑥 4 · 𝛩 𝑥 2 − 0.5 · 𝜂 𝑥 2 + 𝑥 4 𝑑𝛩 𝑑𝜂 𝑑 𝜆 1 𝑑 𝜆 3 Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Biztonsági Teljesítmény Függvénye Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Safety Performance Function (SPF) Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

„Overdispersion” - túlszórás Biztonsági Teljesítmény Függvénye Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu MÁR MEGINT BAJ VAN!!! „Overdispersion” - túlszórás Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu A Getis-Ord Gi: 𝐺 𝑖 ∗ = 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑥 𝑗 − 𝑋 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑆 𝑛 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 2 − 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 2 𝑛−1 (60) Moran-féle I-próba: 𝐼= 𝑛 𝑆 0 𝑖=1 𝑛 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑧 𝑖 𝑧 𝑗 𝑖=1 𝑛 𝑧 𝑖 2 (61) Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

LEHETNE…  EZ ÍGY MÁR EGÉSZ JÓ!!! BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu EZ ÍGY MÁR EGÉSZ JÓ!!! LEHETNE…  Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Hihetőségi elmélet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Hihetőségi elmélet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Hihetőségi elmélet + BTF Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Hihetőségi elmélet + BTF Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! SIPOS Tibor BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása