A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása SIPOS Tibor BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Ismerkedjünk meg a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelet témához kapcsolódó részeivel. „5. Az üzemeltetett úthálózati elemek közlekedésbiztonsági rangsorolása és közlekedésbiztonsági intézkedések 5. § (1) A közút kezelője legalább évente egyszer gondoskodik a 3. mellékletben meghatározott szempontok figyelembevételével történő felülvizsgálat elvégzéséről. A felülvizsgálat alapján a közút kezelője gondoskodik a magas baleseti kockázatú helyszínek és a közúthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásáról.” Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
3. melléklet a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelethez Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu 3. melléklet a 176/2011. (VIII. 31.) Korm. rendelethez A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása és az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolása 1. A magas baleseti kockázatú útszakaszok azonosítása: A magas baleseti kockázatú útszakaszok és csomópontok azonosításakor figyelembe kell venni az előző évek relatív baleseti mutatóit a személyi sérüléses balesetek körében. 2. Útszakaszok meghatározása az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásának elemzése céljából: Az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolásához ki kell számítani az egyes útszakaszok baleseti költségben lehetséges megtakarításait. Az egyes útszakaszokat útkategóriák szerint kell csoportosítani, amelyeken belül az útszakaszokat közlekedésbiztonsági szempontok - mint például balesetek halmozódása, forgalomnagyság és a forgalom típusa - alapján kell vizsgálni és rangsorolni. Az úthálózat közlekedésbiztonsági rangsorolása a javasolt beavatkozások várható közlekedésbiztonsági hatékonyságán alapul. Előnyt élveznek azok a beavatkozások, amelyek a közlekedésbiztonság leghatékonyabb javulását eredményezik. Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Közlekedésbiztonsági rangsor Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Ennek értelmében célszerű a közúthálózati elemek közlekedésbiztonsági rangsorolását további két rangsorra bontani. 1. az egyes szakaszok lehetséges fajlagos baleseti veszteségérték megtakarítása alapján készült rangsor, Javíthatósági Lehetőség/Potenciál (a nemzetközi gyakorlatban Crash Cost Saving) 2. a javasolt közlekedésbiztonsági intézkedések várható hatásainak eredménye szerinti rangsor Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Javíthatósági Lehetőség Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Baleseti veszteségérték Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Év WorldBank Egy főre jutó bruttó hazai termék értéke [PPP (Current International Dollar)] WorldBank [PPP/Ft)] http://data.worldbank.org/indicator/PA.NUS.PPP Halálos áldozat veszteségérték PPP-ből [Ft/áldozat] McMahon módszertan alapján Súlyos sérülés veszteségértéke PPP-ből [Ft/sérült] McMahon módszertan alapján Könnyű sérülés veszteségértéke [Ft/sérült] 2011 22 603,20 124,82 197 495 160 47 963 110 872 056 2012 22 701,45 127,12 202 003 942 49 058 100 2013 24 037,17 126,43 212 729 496 51 662 878 2014 25 060,51 130,15 228 306 281 55 445 811 2015 25 581,50 133,86 239 705 847 58 214 277 http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?locations=HU&order=wbapi_data_value_2014+wbapi_data_value+wbapi_data_value-last&sort=desc Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Szakaszolás?!? Nincs „mindig elfogadható” módszertan Ajánlás: Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Nincs „mindig elfogadható” módszertan Ajánlás: KUTKA (Közút kategória) SZAKJEL (Szakasz jelleg) PKOD (Pálya kód) ANF kategória (célszerű az osztályközképzés) OTGK/OJ (teherforgalmi részarány, szintén osztályközölni) Sok változó rövid szakaszok Rövid szakasz számítási igény, NEM PROBLÉMA!!! Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Szakaszolás Forgalmi kategória Teherforgalmi arány Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Forgalmi kategória Teherforgalmi arány ÁNF értékből képzett kategória [j/n] OTGK/OJ arányból képzett kategória [%] 1 0 – 4000 0 – 5 2 4001 – 10000 5 – 10 3 10001 – 15000 10 – 15 4 15001 – 20000 15 – 20 5 20001 – 25000 20 – 25 6 25001 – 25 – Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Javíthatósági Lehetőség Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Számolás Csak akkor nem probléma, ha: GIS Geoadatbázis Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Csak akkor nem probléma, ha: GIS Geoadatbázis MATLAB, SPSS, SQL Mert a teljes országos közúthálózatot kell vizsgálni!!! Összes balesetet kell vizsgálni!!! MATEK?!? Nem vészes!!! 𝐽𝐿 𝑗𝑔 = 𝑖=1 𝑛 𝐶 𝐹 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝐹 + 𝐶 𝑆𝑅 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝑅 + 𝐶 𝑆𝐿 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝐿 𝐿 𝑗 − 𝑗=1 𝑚 𝑖=1 𝑛 𝐶 𝐹 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝐹 + 𝐶 𝑆𝑅 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝑅 + 𝐶 𝑆𝐿 𝐴 𝑔𝑗𝑖 𝑆𝐿 𝐿 𝑔 𝐿 𝑗 Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Javíthatósági Lehetőség Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Nah és hosszú távon mi a helyzet?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Jó ez így egyáltalán?!? Rövid távra jó a rangsorunk, de csak a jelenlegi állapot leírására! Nah és hosszú távon mi a helyzet?!? 1837-ig viszonylag jók vagyunk… Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Normál eloszlás Átlag Várható érték Siméon Denis Poisson Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Átlag Várható érték Siméon Denis Poisson Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
HOGYAN TOVÁBB?!? Poisson eloszlás Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu HOGYAN TOVÁBB?!? Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Becslés Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Valahogy próbáljuk meg megbecsülni hosszú távra, hogy mennyi lesz a balesetek/sérülések gyakorisága MAGYARÁZÓ VÁLTOZÓK FÜGGŐ VÁLTOZÓ Infrastruktúra paraméterek Padkaszélesség Sávszélesség Stb… Forgalmi paraméterek… Baleseti gyakoriság Sérülési gyakoriság Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Matek?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu 𝒑 𝒌 = −∞ ∞ P(X = k | Λ = 𝜆) ∙ 𝒇 𝜦 (𝜆) d𝜆 = 0 ∞ 𝜆 𝑘 𝑘! ∙ 𝑒 −𝜆 ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 𝜆 𝛼− 1 𝑒 − 𝑡 𝜆 d𝜆 = = 1 𝑘! ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 0 ∞ 𝜆 𝑘+ 𝛼− 1 𝑒 − 𝑡+1 𝜆 𝑑𝜆 = 1 𝑘! ∙ 𝑡 𝛼 𝛤(𝛼) ∙ 1 (𝑡+1) 𝑘+ 𝛼 0 ∞ 𝜆 𝑘+ 𝛼− 1 𝑒 −𝜆 𝑑𝜆 = = 𝟏 𝒌! ∙ 𝒕 𝜶 𝜞(𝜶) ∙ 𝟏 (𝒕+𝟏) 𝒌+ 𝜶 ∙ Γ(k + α) (6) p(Θ, η, 𝜆 1 , 𝜆 3 | 𝒙) = 1 𝐾 · 𝑒 −(1 + 𝛩𝜂) 𝜆 1 · 𝜆 1 𝑥 1 + 𝑥 2 · 𝑒 − 1+ 𝜂 𝜆 3 · 𝜆 3 𝑥 3 + 𝑥 4 · 𝛩 𝑥 2 − 0.5 · 𝜂 𝑥 2 + 𝑥 4 , ahol K:= 𝑒 −(1 + 𝛩𝜂) 𝜆 1 · 𝜆 1 𝑥 1 + 𝑥 2 · 𝑒 − 1+ 𝜂 𝜆 3 · 𝜆 3 𝑥 3 + 𝑥 4 · 𝛩 𝑥 2 − 0.5 · 𝜂 𝑥 2 + 𝑥 4 𝑑𝛩 𝑑𝜂 𝑑 𝜆 1 𝑑 𝜆 3 Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Biztonsági Teljesítmény Függvénye Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Safety Performance Function (SPF) Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
„Overdispersion” - túlszórás Biztonsági Teljesítmény Függvénye Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu MÁR MEGINT BAJ VAN!!! „Overdispersion” - túlszórás Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu A Getis-Ord Gi: 𝐺 𝑖 ∗ = 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑥 𝑗 − 𝑋 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑆 𝑛 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 2 − 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 2 𝑛−1 (60) Moran-féle I-próba: 𝐼= 𝑛 𝑆 0 𝑖=1 𝑛 𝑗=1 𝑛 𝑤 𝑖,𝑗 𝑧 𝑖 𝑧 𝑗 𝑖=1 𝑛 𝑧 𝑖 2 (61) Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Miért van túlszórás?!? Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
LEHETNE… EZ ÍGY MÁR EGÉSZ JÓ!!! BTF által becsült baleseti gyakoriság Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu EZ ÍGY MÁR EGÉSZ JÓ!!! LEHETNE… Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Hihetőségi elmélet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Hihetőségi elmélet Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Hihetőségi elmélet + BTF Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Hihetőségi elmélet + BTF Sipos Tibor – BME KUKG tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! SIPOS Tibor BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék tsipos@mail.bme.hu Budapest, 2016.10.27. Közlekedésbiztonsági Auditor alapképzés A magas baleseti kockázatú útszakaszok rangsorolása