A közösségfejlesztési folyamat tervezése és megvalósítása elmélet és praktikum szakmai műhelynap 2017. július 4. Kecskemét Beke Márton szakmai vezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Csellengő fiatalok” komplex bűnmegelőzési projekt
Advertisements

1 TÁMOP „LEGYEN AZ ESÉLY EGYENLŐ- esélyteremtés a Sásdi kistérségben”
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
A Gencsapáti Integrált Közösségi Szolgáltatói Tér megvalósítása A Kezdőkör Egyesület pályázata IKSZT/2008/2.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
A kiadvány tartalma nem tekinthető az Európai Unió hivatalos állásfoglalásának. Projekt megnevezése: Tudással a kulturális értékekért – intergenerációs,
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktár Bizottság munkája, tapasztalatai Budapest, május 21.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
TÁMOP / Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért május 31. TERÜLETFEJLESZTŐK SZAKMAI MŰHELYE.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Értéktárak Pest megyében
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
Integrált közösségi szolgáltató terek
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.

Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A Nemzeti Művelődési Intézet szakmai munkájának megismerése
Irányok, források Répceszemere, június 26. A Magyar Faluszövetség önkormányzati fóruma Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
Mezőnagymihály, december 9.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A hajdúnánási szociális rendszer és modellprogramok továbbfejlesztésének és összehangolásának lehetősége (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
Létérdek TÁMOP /2 „Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért”
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Többcélú közösségi terek fejlesztése Agora és térsége 1 TÁMOP /B-12/1C
„ INNOVATÍV TECHNOLÓGIÁK MEGHONOSÍTÁSA A HAGYOMÁNYŐRZÉS ÉS A HOZZÁ KAPCSOLÓDÓ KÉPZÉS ÉS KUTATÁS TERÉN „ TÁMOP BALATONKENESE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA.
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
Mit is értünk közösségfejlesztés alatt? EMMI Kultúráért Felelős Államtitkársága Közösségi Művelődési és Művészeti Főosztály.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
“Közösségben az erő!” Helyi civil kezdeményezések projekt ötlet felhívás Vas megyében A Vas Megyei Civil Információs Centrum és a Vas Megyei Önkéntes Centrum.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Hejőkeresztúr Község.  Komplex Instrukciós Program  Táblajáték Program  Generációk Közötti Párbeszéd Program  Tehetséggondozás (képzőművészet, zene,
Közösségszervezés BA.
„CSELEKVŐ KÖZÖSSÉGEK - aktív közösségi szerepvállalás” (EFOP-1. 3
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Közösen Hatvan kulturális fejlődéséért A TOP CLLD Program
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
MKE Helyismereti Könyvtárosok Szervezetének XVIII
Győri helyi közösség Helyi közösségi fejlesztési stratégia
A Tudásrégió közösségi színterei
Ifjúsági feladatok az IKSZT-ben
Előadás másolata:

A közösségfejlesztési folyamat tervezése és megvalósítása elmélet és praktikum szakmai műhelynap 2017. július 4. Kecskemét Beke Márton szakmai vezető Cselekvő közösségek – aktív közösségi szerepvállalás EFOP-1.3.1-15-2016-00001

Miért? „A te kukoricád ma érik be; az enyém holnap. Mindkettőnk számára kifizetődő lenne, ha ma én dolgoznék veled, holnap pedig te segítenél nekem. Ám én nem kedvellek téged, és tudom, hogy te sem kedvelsz engem. Nem fogok tehát fáradozni érted; ha pedig magam miatt tenném - viszonzás reményében -, tudom, csalódnom kellene, mert függenék nagylelkűségedtől. Hagyom tehát, hogy egyedül dolgozz; s te is ugyanígy bánsz velem. Váltakoznak az évszakok; s a kölcsönös bizalom és biztonság hiánya miatt mindketten elveszítjük termésünket.” David Hume, filozófus-történész (1711-1776)

Miért? A tartós gazdasági fejlődés csak az egyes települések, térségek belső erőforrásaira építve jöhetnek létre. A belső erőforrások (épített és természeti környezet, hagyományok, helyiek tudása, innovációi, ötleteik stb.) azonban csak közösségi összefogások mentén tudnak vállalkozássá formálódni (az első kudarcok rögtön visszaejtik az embereket a tanult tehetetlenségükbe). A közösségek, együttműködések konkrét gazdaságfejlesztési kérdésekben is döntők. Pl.: összeállnak-e az üvegházakban termelők annak érdekében, hogy lekössék egy új, termálvízzel működő távfűtőrendszer kapacitását? Ha nem, akkor nem adható be pályázat és így az önkormányzati intézmények fűtésköltsége sem csökkenthető.

Miért? Az együttműködéshez viszont bizalom kell… …a bizalom azonban csak egymást megismerve, azaz közösségekben alakul ki, illetve erősödik, erősödhet meg... …de értékek nélkül mindez üres.

Miért? „A fejlődés nem a javakkal kezdődik, hanem az emberekkel, az emberek tanultságával, szervezettségével és fegyelmével. E három nélkül minden erőforrás rejtett, kiaknázatlan, puszta lehetőség marad.” E. F. Schumacher, közgazdász-statisztikus (1911-1977) Mert láthatjuk, hogy a fiataljaink elvándorolnak és félő, hogy nem térnek vissza -> használjuk ki a fiatalok innovációját Mert érezhetjük úgy, hogy a helyi lakosok nem értékelik az értük való fáradozást, nem érdeklődnek intézményeink értékes tevékenysége iránt -> az intézmény az emberek megértik egymás motivációját.

Miért? Szándékok Cselekvés Közösen Egymás mellett Az emberek helyi lakosokból polgárokká válnak. Az emberek tehetetlen állapotból hatni tudó állapotba jutnak. A „fejlesztés” célja: visszafordíthatatlan, azaz (ön)fenntartó eredményeket elérni.

A közösségfejlesztés… …elsősorban települések, településrészek, térségek közösségi kezdeményező- és cselekvőképességének fejlesztését jelenti, amelyben… …kulcsszerepe van a polgároknak és közösségeiknek, valamint… …a helyi szükségletek mértékében a közösségfejlesztőknek is, akiknek… …bátorító-ösztönző, informáló, kapcsolatszervező munkája életre segítheti vagy kiegészítheti, megerősítheti a meglévő közösségi erőforrásokat.

Mit kíván a helyi közösség megtartani, megőrizni? A közösségfejlesztés folyamatának főbb fázisai A cselkedni szándékozók összegyűjtése Kivel? Helyzetfeltárás Miért? Cselekvési szándékok, szükségletek feltárása Mit kíván a helyi közösség megtartani, megőrizni? Feladatok rangsorolása Hogyan? A szándékokat megvalósító közösségek megalapítása Ki? Kivel? Partnerek megtalálása? Még kivel? Megvalósítás és koordináció Hogyan tovább? 9-12 hónap Kb. 3 év, amíg a folyamatok átadhatóak és 1-2 év kell a megszilárdításhoz

A közösségfejlesztés lépései – Tervezés Közösségi interjúk Közösségi beszélgetés Közösségi felmérés Közösségi beszélgetések Közösségi cselekvési terv Közösségi tevékenységének történeti feltárása és a lakosság számára elérhetővé tétele

cselekvési terv megvalósítása Esmények Helyi hagyományok feltárása és felelevenítése Közösségi eredmények bemutatása Közösségek szomszédolása Közösségi helyismereti kiállítások Közösségi találkozók Hagyományos és online civil, vállalkozói fórumok, közösségi rendezvények Negyedévente legalább egy esemény …és minden egyéb, ami a helyi tervezés során felmerül

cselekvési terv megvalósítása folyamatok Helyi erőforrások feltárása Helytörténet, a mindennapok megörökítése Tanulókörök szervezése generációk közötti tudásátadás Művelődő közösségek támogatása Képzési fórumok Ismeretterjesztő előadássorozatok Szellemi kulturális örökség Félévente legalább egy új program, illetve folyamat elindítása Helyi erőforrások feltárása: tanítana-tanulna katalógus (tankatalógus, tudástár); helyi, megyei értékek feltárása, értékőrzés (pl.: helyi értéktár bizottság megalapítása, működtetése); közösségi eredmények bemutatása, közösségi kiállítás rendezése Helyi és térségi történelem feltárása, a mindennapok megörökítése a helyi lakosok és a könyvtárak, muzeális és közművelődési intézmények bevonásával: helytörténetet kutató közösségek alapítása, működtetése; „falukönyv”, közösségi kalendárium készítése; helyi események adatbázisának építése; helytörténeti, helyismereti dokumentumok gyűjtése, feltárása; helyi szellemi kulturális örökség feltárása, bemutatása; művelődő közösségek (pl.: olvasókör, múzeumbaráti kör, örökségklub, helytörténeti egyesület, amatőr és népművészeti klubok, szakkörök, film- és könyvklubok). …és minden egyéb, ami a helyi tervezés során felmerül

cselekvési terv megvalósítása Fenntarthatóság I. A helyi nyilvánosság fórumainak megteremtése, meglévő fórumainak fejlesztése Részvételi fórumok elindítása, működtetése, meglévők fejlesztése Tájékoztató közösségi információs pont kialakítása Intézmények, civil és egyházi szervezetek, gazdasági szereplők együttműködési rendszere Helyi nyilvánosság pl.: honlap, közösségi oldal, mobil applikáció, földi sugárzású vagy internetes rádió, kábel vagy internetes televízió, nyomtatott, illetve elektronikus újság, hírlevél, hirdető táblák, oszlopok, információs felületek kialakítása, fejlesztése, legalább kettő kötelező, a megvalósításban a helyi lakosoknak szerkesztőként és tartalom-előállítóként is részt kell venni (ide nem értve a projekt előtt már létező médiumok rész- vagy főállású munkatársait) Részvételi fórumok pl.: párbeszédkörök, kerekasztalok, szomszédsági tanácsok, közösségi bizottságok a helyi cselekvési terv elkészültét követően, a projekt teljes időtartamában, az első évben legalább négy, a továbbiakban évente legalább két alkalommal, a közösségi cselekvési terv értékelésének, frissítésének céljával. …és minden egyéb, ami a helyi tervezés során felmerül

Legfontosabb az ember Helyi lakosok és közösségeik bevonása: „A projektek középpontjában ne a támogatást igénylők, hanem a közösségek igényei, szükségletei álljanak.” Szakemberek „Nagyobb, 10-15 ezer fő lélekszámú település(rész) esetében legalább 3-4 fő alkalmazása szükséges. Azonban kisebb, de jelentős közösségi problémákkal küzdő település(rész)ek esetében is szükséges lehet a 2-3, de akár több fő alkalmazása is.” Kultv. (1997. évi CXL. törvény) módosítása: „78/H. § (3) (...) a közösségi színtér fenntartója, működtetője szakirányú középfokú végzettséggel rendelkező személyt foglalkoztat. (4) A (3) bekezdés szerinti személy foglalkoztatását több fenntartó, működtető közösen is biztosíthatja oly módon, hogy egy személy legfeljebb három község tekintetében láthatja el feladatait.”

cselekvési terv megvalósítása Fenntarthatóság II. Kulturális intézmények bevonása A helyi közösségfejlesztő, a kulturális intézmények legalább 1- 1 munkatársa és a projekt szakmai vezetőjének valamely képzésben való részvétele, a TOP-projekt finanszírozásában a „Közösségfejlesztő” szakmai programkövetelmény alapján engedélyezett felnőttképzési program legalább 120 óra időtartamú, közösségfejlesztés témájú szakmai továbbképzési program közösségfejlesztő animátor OKJ képzés közösségszervezés BA szak közösségi és civil tanulmányok MA szak. Legalább 1 fő kulturális szakembernek a „Cselekvő közösségek” program által biztosított képzésen való részvételének biztosítása Település vezetőinek szakmai tapasztalatcseréken való részvétele

A Cselekvő közösségek program hozzájárulása Módszertani útmutatók Mentori támogatás Képzések (településenként 1 fő kulturális szakember számára) Mintaprojektek, TOP jó gyakorlatok, adaptálható szakterületi jó gyakorlatok Kutatási eredmények Belföldi és nemzetközi tanulmányutak Szakterületi folyóiratok különszámai

További információ A TOP-5.3.1-16 és TOP-6.9.2-16 kiírások szakmai mellékletei között található módszertani útmutató (02-es sorszámú pdf dokumentum) Mentorok: http://cselekvokozossegek.hu/mentorhalozat/mentorirodak A Cselekvő közösségek projekt honlapja: http://cselekvokozossegek.hu Módszertani anyagok: http://cselekvokozossegek.hu/tudastar

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET. Beke Márton szakmai vezető beke. marton@nminkft KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Beke Márton szakmai vezető beke.marton@nminkft.hu