Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” FIATALOKAT ÉRINTŐ GAZDASÁGI-SZOCIÁLIS VÁLTOZÁSOK ÉS PROBLÉMÁK -A legújabb generációk hozzáállása a munkához és ennek hatásai a munkaerőpiacra- KOLLER KATA andragógus hallgató – személyügyi szervező szakirány Konzulens: Dr. Szabó Csilla Marianna 2014
ELŐADÁSVÁZLAT A probléma bemutatása A kutatás hipotézisei A kutatási módszerei, mintája Adatok, eredmények Konklúzió, javaslatok Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”
A POBLÉMA BEMUTATÁSA Félelem a „gyerekpozíciónak értelmezhető státuszból” való kilépéstől Gyorsan fejlődő, on-demand generáció, lelki instabilitással Kapunyitási pánik, devianciákba menekülés Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”
A KUTATÁS HIPOTÉZISEI H1: A magyar ifjúságot is elérte jelen korunk „betegsége”, a kapunyitási pánik. A fiatal Y és Z generációk munkához és önálló életük kialakításához való hozzáállása passzív, jövőképük negatív szemléletet és kilátástalanságot tükröz. H2: A magyar fiatalok többsége e passzív és elutasító hozzáállást a devianciákba való meneküléssel próbálja orvosolni, melynek egyik indikátora az Y és a fiatal Z rendszeres alkohol-és kábítószer– fogyasztása. H3: A devianciákat mutató életvitel csökkenti a munkaerőpiacon történő elhelyezkedésnek és az önálló élet megkezdésnek az esélyeit. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”
MÓDSZEREK ÉS MINTA 1. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” Kérdőív Kérdések a – jövőre, – munkához való hozzáállásra, – és a devianciákra vonatkozóan Körülmények: – Ideje: 2013 októbere – Interneten keresztül eljuttatva Minta: – 120 férfi, 91 nő – Középiskolás tanulók ( 3 iskola, gimnázium, szakközép –és szakiskola) – év közötti munkavállalók/munkakeresők – Főiskolai hallgatók
MÓDSZEREK ÉS MINTA 2. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” Interjú Kérdések a szervezet és a fiatal generációk kapcsolatáról, munkához való hozzáállásáról, az Y-okat és Z-ket érintő deviáns viselkedésről/hedonizmusról, és a motivációjukról, megoldási javaslatokról Körülmények: Ideje: 2013 októbere Interneten keresztül, és személyes találkozás útján Minta: 2 humánerőforrás vezetővel végzett félig strukturált interjúk
ADATOK, EREDMÉNYEK 1. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” ELÉGGÉ JELLEMZŐ Középiskola (83 fő) Főiskola (106 fő) Úgy érzi, nem éri el a céljait26 fő33 fő Nyomasztja, hogy súlyos döntéseket kell meghoznia, amik meghatározzák jövőjét 15 fő34 fő Úgy érzi, a körülmények gátolják céljai elérésében21 fő27 fő Szegénységtől való félelem17 fő55 fő Úgy érzi, még évekig tanulni szeretne, mert nem lát más utat 26 fő38 fő Csalódottnak érzi magát karrierjében/tanulmányaiban 20 fő29 fő 1. sz. táblázat: Középiskolások és főiskolások jövőképe
ADATOK, EREDMÉNYEK 2. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” 2. sz. táblázat: Középiskolások és főiskolások jövőképe ELÉGGÉ JELLEMZŐ Középiskola (83 fő) Főiskola (106 fő) Úgy érzi, még évekig függeni fog a szüleitől24 fő32 fő Külső körülmények szerint választ pályát7 fő12 fő Félelem a munka monotonitásától20 fő34 fő Félelem a sikertelenségtől18 fő45 fő Félelem a tapasztalatszerzéstől2 fő8 fő Szülők állandó problémáival való szembesülés63 fő34 fő
ADATOK, EREDMÉNYEK 3. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” ELÉGGÉ JELLEMZŐ Középiskola (83 fő) Főiskola (106 fő) Nem tudja, mit szeretne elérni az életben27 fő23 fő Alulmotivált17 fő20 fő Alulmotiváltnak látja környezetét25 fő39 fő Túlterheltnek érzi magát23 fő32 fő Buliban csak akkor érzi jól magát, ha iszik9 fő17 fő Mindenki elvárja tőle, hogy legyen valaki34 fő28 fő 3. sz. táblázat: Középiskolások és főiskolások érzései, devianciák
ADATOK, EREDMÉNYEK 4. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” Szórakozással eltöltött idő Foglalkozás középiskolai tanulófőiskolai hallgatófőállású álláskereső/ munkanélküli alkalmi munka 2 óránál kevesebb óra óra óránál több55030 Munkára/tanulásra fordított idő Foglalkozás középiskolai tanulófőiskolai hallgatófőállású álláskereső/ munkanélküli alkalmi munka 3 óránál kevesebb óránál több óra óra óránál több sz. táblázat: Az alanyok szórakozásra és munkára szánt ideje foglalkozás szerint
ADATOK, EREDMÉNYEK 5. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” 1. sz. diagram: Főiskolások tervei végzés után
ADATOK, EREDMÉNYEK 6. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” 6. sz. táblázat: Az alanyok alkalmankénti alkoholfogyasztása
ADATOK, EREDMÉNYEK 7. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” 1. sz. ábra: Motivációs tényezők 2. sz. ábra: Az Y generáció hiányosságai
KONKLÚZIÓ, JAVASLATOK 1. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” A H1 hipotézis (kapunyitási pánik) beigazolódott, a két módszer eredményei túlnyomó részt fedik egymást. A H2 hipotézis (devianciákba menekülés) szintén bizonyosságot nyert, melyet a kérdőív támaszt alá leginkább. A H3 hipotézis (csökkent munkaerő-piaci esélyek a deviáns viselkedésből kifolyólag) nem igazolódott be. Az interjú alanyok erősen cáfolják ezt.
KONKLÚZIÓ, JAVASLATOK 2. Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” Devianciákba menekülés a „felnőtt élet” problémái elől, konfliktuskezelési módszerek infantilisek A HR szakemberek nehézségként élik meg: a fiatalok motiválását, integrálásukat a szervezetbe, a hozzáállást Önbizalom-fejlesztő tréningek, tanácsadások, coachingok, mentoringok alkalmazása, próbainterjúkon történő részvétel tapasztalatot szereznének, fejlődne az önbizalmuk, stresszkezelési módszerük, elsajátíthatnák a konfliktusok megfelelő kezelését, asszertivitást és önismeretet tanulnának.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ”