Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória
A kutatás támogatója: Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt, Nemzetpolitikai Kutatóintézet A kutatás lebonyolítója: MTA TK Kisebbségkutató intézete
A kutatás alapkérdései 1. A más-más oktatási rendszerbe tartozó gyerekek iskolai képességei mutatnak-e szignifikáns eltéréseket? 2. A kisebbségi magyar, illetve a többségi nyelven tanuló diákok iskolai teljesítményei között be lehet-e azonosítani képességbeli különbségeket? 3. Az anyanyelven és államnyelven tanuló magyar diákok iskolai teljesítményei között tapasztalunk-e eltéréseket? 4. A külhoni magyarok iskolai teljesítményét befolyásolják-e a település etnikai arányai?
Módszertani vonatkozások Felmérés 4 országban/régióban: Szlovákia (Felvidék) Ukrajna (Kárpátalja) Románia (Erdély) Szerbia (Vajdaság) Célcsoport: kisiskolások 4. osztályosok anyanyelven és többségi nyelven is tanulók Helyszínek: tömb és vegyes lakosságú helyszínek Képességtesztek – háttérkérdőív Módszertani korlát: alacsony elemszám, nagyobb statisztikai hibahatár Pilot jellegű kutatás
A kutatás alapadatai ÖSSZESEN OTTHON ÉDESANYÁVAL MAGYARUL BESZÉL - TANNYELVE: TÖBBSÉGI NYELV ERDÉLY elemszámszázalék Dicsőszentmárton28 Gyergyószentmiklós69 ÖSSZESEN 977,29 VAJDASÁG Újvidék27 Magyarkanizsa36 Palics42 ÖSSZESEN 1055,71 FELVIDÉK Gúta19 Komárom18 Rozsnyó35 Tornalja68 ÖSSZESEN 14024,2 KÁRPÁTALJA Beregszász23 Jánosi21 Munkács33 ÖSSZESEN 7725,35 ÖSSZESEN 41915,51
Koncepcionális, tartalmi keret FeladatItemek száma 1. feladat: figyelem koncentráció, monotónia tűrés10 2. feladat: az analógiás gondolkodás20 3. feladat: logikus gondolkodás – szabályfelismerés (I.)4 4. feladat: vonalvezetés (gyorsasági teszt)2 5. feladat: azonosítás, formafelismerés10 6. feladat: fogalomismeret, besorolás5 7. feladat: logikus gondolkodás – szabályfelismerés (II.)4 3. és 7. feladat egyben: logikus gondolkodás8 1-7 feladat együttesen55
Összesített iskolai képesség helyes válaszok száma – 55-ből
Átlagos képességpontok ország, illetve tannyelv szerint ORSZÁGtannyelvÁtlagF-próba, szign. Romániatöbbségi487 0,064 magyar526 ÖSSZESEN514 Szlovákiatöbbségi479 0,061 magyar446 ÖSSZESEN463 Ukrajnatöbbségi484 0,835 magyar489 ÖSSZESEN487 Szerbiatöbbségi540 0,488 magyar551 ÖSSZESEN546 ÖSSZESENtöbbségi498 0,698 magyar502 ÖSSZESEN500
Általános képességpontok országok és tannyelv szerint
Összesített iskolai teljesítmények az anyanyelv és a tannyelv szerint ÖSSZESENRomániaSzlovákiaUkrajnaSzerbia többségi - többségi nyelven magyar - államnyelven magyar - anyanyelven ÖSSZESEN szign. 0,0590,0630,1230,0030,707
Összesített képességpontok a település etnikai jellege, illetve a tannyelv szerint
ErdélyFelvidék
Kárpátalja Vajdaság
A családi háttér hatása (15%) anya dolgozik apa dolgozik íróasztalinternet könyvek száma
Családi háttér hatása(%) R-négyzet Románia7,0 Szlovákia17,9 Ukrajna 21,3 Szerbia5,3 ÖSSZESEN15,4
Pedagógiai hozzáadott érték
PHE – országok szerint
Összegzés Országok szerint: erdélyi és vajdaságiak (K-M-i) átlag fölött teljesítettek Tannyelv szerint: Erdélyben a magyar, Felvidéken a szlovák tannyelvű iskolák teljesítettek jobban Anyanyelven tanuló gyerekek általában jobban teljesítenek, mint a többségi nyelven tanulók - Erdélyben, Kárpátalján egyértelmű - Felvidéken: a magyarul tanulók átlag alatt - Vajdaság: leghomogénebb teljesítményszintek A település etnikai aránya önmagában nem befolyásolja a teljesítményeket, csak a tannyelven keresztül Kisebbségi szempontból fontos a nyelvi/etnikai látószög: de tudatában kell lenni, a családi háttér meghatározó szerepének!
Köszönöm a figyelmet!