Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A magyar nyelv helyzete a Délvidéken
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
Az országos mérések megújult rendszere
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Tudatjuk mindenkivel, hogy a Bethlem Gábor Alapkezelő ZRT. Határtalanul! Programigazgatóság által meghirdetett pályázatán az Apáczai Nevelési és ÁMK 2.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Paradigmaváltás a nemzetpolitikában 2006-tól új paradigma a Kormány politikájában: megújult a nemzetpolitika koncepciója és intézményrendszere Alapelvek:
Kisebbségszociológiai alapismeretek
TIMSS 2007.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A határon túli magyar felsőoktatás és kutatás fejlődése a rendszerváltozás után A határon túli magyar felsőoktatás és K+F támogatása és hasznosulása Kutatásvezető:
„ …mindig többek lehetünk, mint amik vagyunk,
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Debrecen Networkshop 2010 Határon túli magyar tartalomszolgáltatások Networkshop Debrecen, április.
Középpontban a fejlődés
Múltunkban a jövőnk....
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A határon túli magyar nyelvűség
Hodinka Antal Intézet Tudományos műhelyek a kárpátaljai magyar tudományosság szolgálatában.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Kassa – Komárom. Megalakulás: 2006.február - Kassán október - Komáromban.
A kétnyelvűség aktuális kérdései (kurzus – 2007 őszi félév, EC) november 14. A magyarországi románok román–magyar nyelvcseréje Borbély Anna MTA Nyelvtudományi.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
Gyermekvilág régen és ma
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A tanulói jelentés.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Statisztikai alapfogalmak
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
Határmenti tanulók képe a régióról (2010) kutatási eredmények bemutatása A kutatás támogatója a Szórvány Alapítvány.
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Határtalanul!.
Az országos mérések megújult rendszere
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
KGYTK Országos tehetségsegítő módszertani konferencia
DÉL-SZLOVÁKIA NEMZETISÉGI MEGOSZLÁSA
Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács
A PISA vizsgálatok kisebbségi vonatkozásai – vajdasági magyar eredmények Papp Z. Attila MTA TK Kisebbségkutató Intézet Miskolci Egyetem – Szociológiai.
2016. Március 3.. A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. Keretében magyarországi.
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
Beszámoló a 2016 a külhoni magyar fiatal vállalkozók éve programról Gazdasági konferencia: Startupok, üzleti angyalok, kapcsolatépítők február 26.
A PISA2009 eredményei Szövegértés tíz év távlatában Balázsi Ildikó és Ostorics László Oktatási Hivatal Közoktatási Mérési Értékelési Osztály.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2015)
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Új skála – új lehetőségek
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
KÁRPÁT-MEDENCEI REFORMÁTUS OKTATÁSI ALAP
Általános iskola eredménye, értékelése
Szociális kompetencia
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória

A kutatás támogatója: Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt, Nemzetpolitikai Kutatóintézet A kutatás lebonyolítója: MTA TK Kisebbségkutató intézete

A kutatás alapkérdései  1. A más-más oktatási rendszerbe tartozó gyerekek iskolai képességei mutatnak-e szignifikáns eltéréseket?  2. A kisebbségi magyar, illetve a többségi nyelven tanuló diákok iskolai teljesítményei között be lehet-e azonosítani képességbeli különbségeket?  3. Az anyanyelven és államnyelven tanuló magyar diákok iskolai teljesítményei között tapasztalunk-e eltéréseket?  4. A külhoni magyarok iskolai teljesítményét befolyásolják-e a település etnikai arányai?

Módszertani vonatkozások  Felmérés 4 országban/régióban: Szlovákia (Felvidék) Ukrajna (Kárpátalja) Románia (Erdély) Szerbia (Vajdaság)  Célcsoport: kisiskolások 4. osztályosok anyanyelven és többségi nyelven is tanulók  Helyszínek: tömb és vegyes lakosságú helyszínek  Képességtesztek – háttérkérdőív  Módszertani korlát: alacsony elemszám, nagyobb statisztikai hibahatár  Pilot jellegű kutatás

A kutatás alapadatai ÖSSZESEN OTTHON ÉDESANYÁVAL MAGYARUL BESZÉL - TANNYELVE: TÖBBSÉGI NYELV ERDÉLY elemszámszázalék Dicsőszentmárton28 Gyergyószentmiklós69 ÖSSZESEN 977,29 VAJDASÁG Újvidék27 Magyarkanizsa36 Palics42 ÖSSZESEN 1055,71 FELVIDÉK Gúta19 Komárom18 Rozsnyó35 Tornalja68 ÖSSZESEN 14024,2 KÁRPÁTALJA Beregszász23 Jánosi21 Munkács33 ÖSSZESEN 7725,35 ÖSSZESEN 41915,51

Koncepcionális, tartalmi keret FeladatItemek száma 1. feladat: figyelem koncentráció, monotónia tűrés10 2. feladat: az analógiás gondolkodás20 3. feladat: logikus gondolkodás – szabályfelismerés (I.)4 4. feladat: vonalvezetés (gyorsasági teszt)2 5. feladat: azonosítás, formafelismerés10 6. feladat: fogalomismeret, besorolás5 7. feladat: logikus gondolkodás – szabályfelismerés (II.)4 3. és 7. feladat egyben: logikus gondolkodás8 1-7 feladat együttesen55

Összesített iskolai képesség helyes válaszok száma – 55-ből

Átlagos képességpontok ország, illetve tannyelv szerint ORSZÁGtannyelvÁtlagF-próba, szign. Romániatöbbségi487 0,064 magyar526 ÖSSZESEN514 Szlovákiatöbbségi479 0,061 magyar446 ÖSSZESEN463 Ukrajnatöbbségi484 0,835 magyar489 ÖSSZESEN487 Szerbiatöbbségi540 0,488 magyar551 ÖSSZESEN546 ÖSSZESENtöbbségi498 0,698 magyar502 ÖSSZESEN500

Általános képességpontok országok és tannyelv szerint

Összesített iskolai teljesítmények az anyanyelv és a tannyelv szerint ÖSSZESENRomániaSzlovákiaUkrajnaSzerbia többségi - többségi nyelven magyar - államnyelven magyar - anyanyelven ÖSSZESEN szign. 0,0590,0630,1230,0030,707

Összesített képességpontok a település etnikai jellege, illetve a tannyelv szerint

ErdélyFelvidék

Kárpátalja Vajdaság

A családi háttér hatása (15%) anya dolgozik apa dolgozik íróasztalinternet könyvek száma

Családi háttér hatása(%) R-négyzet Románia7,0 Szlovákia17,9 Ukrajna 21,3 Szerbia5,3 ÖSSZESEN15,4

Pedagógiai hozzáadott érték

PHE – országok szerint

Összegzés  Országok szerint: erdélyi és vajdaságiak (K-M-i) átlag fölött teljesítettek  Tannyelv szerint: Erdélyben a magyar, Felvidéken a szlovák tannyelvű iskolák teljesítettek jobban  Anyanyelven tanuló gyerekek általában jobban teljesítenek, mint a többségi nyelven tanulók - Erdélyben, Kárpátalján egyértelmű - Felvidéken: a magyarul tanulók átlag alatt - Vajdaság: leghomogénebb teljesítményszintek  A település etnikai aránya önmagában nem befolyásolja a teljesítményeket, csak a tannyelven keresztül  Kisebbségi szempontból fontos a nyelvi/etnikai látószög: de tudatában kell lenni, a családi háttér meghatározó szerepének!

Köszönöm a figyelmet!