A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Advertisements

Történeti episztemológia
Szellemi tőkeBalogh Gábor, Szellemi tőke relevanciája Szellemi tőke fogalma és helye SZT-megközelítések SZT-kutatások.
Szecesszió a mindennapokban
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A képzőművészet-terápia
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
„A tárgy elnyeri formáját”. Iparművészeti Múzeum (1896) Az öltés művészete - Nemzetközi kortárs hímzések január március 22. Ezt.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
DESIGNÖKOLÓGIA.
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Kultúra – nemzet – emlékezet
Készítette: Köhler Ágnes 1. A prezentációban a Gödöllői Városi Múzeumot kívánom bemutatni és elemezni. Remélem bővebben tájékozódik az intézmény szolgáltatásairól.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Historizmus.
A SZÁZADFORDULÓ (POSZTIMPRESSZIONIZMUS, SZECESSZIÓ, SZIMBOLIZMUS)
A 19. századi líra átalakulása
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból
A 2. ZH eredményei.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
SZÍNHARMÓNIA.
M Ű V É S Z E T.
Szecesszió.
Építészettörténet.
A SZECESSZIÓ.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A pszichikumról általában
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
NÉPMŰVÉSZET ÉS ORVOSI REHABILITÁCIÓ Dr. Pető Zoltán SZTE ÁOK, Neuropsychiátriai Rehabilitációs Osztály S z e g e d.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
A korai avantgárd és a film
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Ami a Közös Európai Referenciakeretből (KER) és az Akkreditációs Kézikönyvből (AK) kimaradt.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
„Reflektorfényben Te állsz”
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Minőségbiztosítási ismeretek
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
A SZECESSZIÓ.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
BAUHAUS I SZECESSZIÓ DESIGNELMÉLET I KÁDÁR MÁTÉ.
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
BÚTORTÖRTÉNET ARTS AND CRAFTS MŰVÉSZET ÉS KÉZMŰVESSÉG.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
„A tárgy elnyeri formáját”
Készítette: Bogdán Petra
20. század.
Peter Behrens Hajagos Márton.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A képzőművészet-terápia
Értékek.
A stílus.
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
SZECESSZIÓ
Henry van de Velde „Arts without frontiers” Hisnyay – Heinzelmann Luca
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Alfons Mucha
Előadás másolata:

A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott egyszerű arányában áll”, pl. húrok hosszának megfelelő arányai adnak harmóniát a hangzásban; a dór templomoknál az oszlopok szélessége és a közöttük lévő távolság aránya öt a nyolchoz; emberi arányok) – Vitruvius: ordinatio, dispositio, eurytmia, symmmetria A forma mint megjelenés, stílus (vs tartalom): integráló jelentés, kifejezés vagy felszín, ornamentika, járulékos díszítés (vö. Loos) – Figuratív (ábrázoló, mimetikus, tárgyias) formák és absztrakt (nem-ábrázoló) formák – Az avantgárd radikalizálta a forma önállóságát. A forma mint külső alak (vs anyag)

feltételek Éghajlat, táj és helyi adottságok Helyi (kulturális) hagyományok A kor szellemi állapota (ideológia, filozófia, művészet- és designelméletek) A megrendelő igényei, lehetőségek, kulturáltsága A gazdaság állapota A technika fejlettsége Társadalmi, hatalmi viszonyok Rendelkezésre álló, illetve kifejlesztett új anyagok Az alkotó személyisége Művészeti hatások A formálás folyamata

A formaalkotást/formát befolyásoló tényezők Éghajlat, táj és helyi adottságok Helyi (kulturális) hagyományok A kor szellemi állapota (ideológia, filozófia, művészet- és designelméletek) A megrendelő igényei, lehetőségek, kulturáltsága A gazdaság állapota Társadalmi, hatalmi viszonyok A technika fejlettsége Rendelkezésre álló, illetve kifejlesztett új anyagok Az alkotó személyisége Művészeti hatások

Objektív és szubjektív jelentéstartalom (?) Anyagi-szerkezeti felépítés Műszaki jellemzők Jelek, jelzések – észlelésük, értelmezésük – „A tárgyban a formával kifejezhető információ, az üzenet a tárgy kommunikációja révén válik jelentéssé.” A jelentés aspektusai a megközelítés szempontjából: észlelő-szemlélődő – használó - elemző. „Minden tárgy társadalmi értékek szótlan megtestesítője” (Hernádi Miklós)

Mi hiányzik? „A tárgy akkor nyeri el formáját, ha a funkciónak minden ismert szempont szerint megfelel, természetszerűen kellemes a használata és a környezethez is tökéletesen illeszkedik.”

Alkotás - befogadás cél-tartalom-forma észlelés-felismerés-értékelés

Minőség A használatban derül ki igazán, hogy harmónia van-e a tárgy objektív és szubjektív tulajdonságai között. Amikor egyensúly van a tárgyi tulajdonságok között, akkor jól formatervezett tárgyról beszélünk Plusz kiváló minőség (?): kiváló design. Design díjak, design klasszikus tárgyak – múzeumok. Kiváló műszaki tartalom + magas, esetenként különleges esztétikai minőség + erőteljes szimbolika – a forma kiemelkedése a többi tényező közül: design-ikonok Emblematikus tárgyak (mi különbözteti meg őket a ‚közönséges’ jó tárgyaktól?)

Stílus: szecesszió Mit jelent? Hol, kikre vonatkozott az elnevezés? – Secession (kivonulás), fiatal művészek kivonulása a Künstlerhausból (Művészek Háza, a hivatalos művészet szervezete) Milyen elnevezések ismertek? – Secession Bécsben, szecesszió Budapesten, art nouveau Angliában és Franciaországban, az utóbbiban modern style is, Jugendstil Németországban, Stile Floreale vagy Liberty Olaszországban stb Mikorra datálható? – Kb és 1910 között volt a fénykora.

Kik a képviselői? Otto Wagner és tanítványa, munkatársa, Josef Olbrich Josef Hoffmann és a Wiener Werkstätte (Kozma Lajos és a Magyar Műhely) Charles Rennie Mackintosh Victor Horte Henry van de Velde Peter Behrens Antonio Gaudi Hector Guimard Lechner Ödön Thoroczkai Wigand Ede Gödöllői Iskola (ld. Zeneakadémia)