A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott egyszerű arányában áll”, pl. húrok hosszának megfelelő arányai adnak harmóniát a hangzásban; a dór templomoknál az oszlopok szélessége és a közöttük lévő távolság aránya öt a nyolchoz; emberi arányok) – Vitruvius: ordinatio, dispositio, eurytmia, symmmetria A forma mint megjelenés, stílus (vs tartalom): integráló jelentés, kifejezés vagy felszín, ornamentika, járulékos díszítés (vö. Loos) – Figuratív (ábrázoló, mimetikus, tárgyias) formák és absztrakt (nem-ábrázoló) formák – Az avantgárd radikalizálta a forma önállóságát. A forma mint külső alak (vs anyag)
feltételek Éghajlat, táj és helyi adottságok Helyi (kulturális) hagyományok A kor szellemi állapota (ideológia, filozófia, művészet- és designelméletek) A megrendelő igényei, lehetőségek, kulturáltsága A gazdaság állapota A technika fejlettsége Társadalmi, hatalmi viszonyok Rendelkezésre álló, illetve kifejlesztett új anyagok Az alkotó személyisége Művészeti hatások A formálás folyamata
A formaalkotást/formát befolyásoló tényezők Éghajlat, táj és helyi adottságok Helyi (kulturális) hagyományok A kor szellemi állapota (ideológia, filozófia, művészet- és designelméletek) A megrendelő igényei, lehetőségek, kulturáltsága A gazdaság állapota Társadalmi, hatalmi viszonyok A technika fejlettsége Rendelkezésre álló, illetve kifejlesztett új anyagok Az alkotó személyisége Művészeti hatások
Objektív és szubjektív jelentéstartalom (?) Anyagi-szerkezeti felépítés Műszaki jellemzők Jelek, jelzések – észlelésük, értelmezésük – „A tárgyban a formával kifejezhető információ, az üzenet a tárgy kommunikációja révén válik jelentéssé.” A jelentés aspektusai a megközelítés szempontjából: észlelő-szemlélődő – használó - elemző. „Minden tárgy társadalmi értékek szótlan megtestesítője” (Hernádi Miklós)
Mi hiányzik? „A tárgy akkor nyeri el formáját, ha a funkciónak minden ismert szempont szerint megfelel, természetszerűen kellemes a használata és a környezethez is tökéletesen illeszkedik.”
Alkotás - befogadás cél-tartalom-forma észlelés-felismerés-értékelés
Minőség A használatban derül ki igazán, hogy harmónia van-e a tárgy objektív és szubjektív tulajdonságai között. Amikor egyensúly van a tárgyi tulajdonságok között, akkor jól formatervezett tárgyról beszélünk Plusz kiváló minőség (?): kiváló design. Design díjak, design klasszikus tárgyak – múzeumok. Kiváló műszaki tartalom + magas, esetenként különleges esztétikai minőség + erőteljes szimbolika – a forma kiemelkedése a többi tényező közül: design-ikonok Emblematikus tárgyak (mi különbözteti meg őket a ‚közönséges’ jó tárgyaktól?)
Stílus: szecesszió Mit jelent? Hol, kikre vonatkozott az elnevezés? – Secession (kivonulás), fiatal művészek kivonulása a Künstlerhausból (Művészek Háza, a hivatalos művészet szervezete) Milyen elnevezések ismertek? – Secession Bécsben, szecesszió Budapesten, art nouveau Angliában és Franciaországban, az utóbbiban modern style is, Jugendstil Németországban, Stile Floreale vagy Liberty Olaszországban stb Mikorra datálható? – Kb és 1910 között volt a fénykora.
Kik a képviselői? Otto Wagner és tanítványa, munkatársa, Josef Olbrich Josef Hoffmann és a Wiener Werkstätte (Kozma Lajos és a Magyar Műhely) Charles Rennie Mackintosh Victor Horte Henry van de Velde Peter Behrens Antonio Gaudi Hector Guimard Lechner Ödön Thoroczkai Wigand Ede Gödöllői Iskola (ld. Zeneakadémia)