EMBERI EMLÉKEZET végrehajtó funkciók Szőllősi Ágnes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szenvedélybetegségek
Advertisements

AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
A pszichopátia.
funkcionális károsodás
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A „közbülső változók” bevezetése
AZ EMBERI MEMORIA.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
Az emberi tanulás.
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
A depresszió megelőzése és kezelése természetes gyógymódokkal
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Beilleszkedési zavarok
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
A szomatikus marker feltevés
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Az Alzheimer-kór filozófiája
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
1 Szitó Imre ©. A B C 2 Szitó Imre © 3  A lányok jobbak a nyelvi ©©képességekben ezen belül külön az olvasási tesztekben  A lányok jobbak az aritmetikában.
Organikus kórképek. Az időskor pszichopatológiája.
A pszichológia mint tudomány
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Kommunikációelméleti modellek
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
Chapter 2 Human Information Processing
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
2015.május 14.. A kérdőív elkészítésének a célja A szoftvert használók mindennapos problémáinak bemutatása A jelenlegi helyzet javítása a felmérés alapján.
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
Látás, Nyelv, emlékezet -Emlékezet- BME- 2008/2009; tavaszi félév Albu Mónika Kognitív Tudományi Tanszék.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
Patológia EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes.
Explicit (deklaratív) emlékezet Önéletrajzi emlékezet Emberi emlékezet félév Szőllősi Ágnes BME TTK Kognitív Tudományi.
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
A jellem. A jellem fejlesztése
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Jövő és emlékezet EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Bevezetés a szoftver-ergonómiába
Készítette: Pethő Eszter, Rácz Viktória, Tóth Anna Eszter
A feledékenységről.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

EMBERI EMLÉKEZET végrehajtó funkciók Szőllősi Ágnes

TORONYTESZTEK (London torony: Shallice, 1982) tervezés, szervezés, stratégia …

Kolb & Wishaw (2003), példa: KÉPZELD EL, HOGY ESTÉRE MEGHÍVTAD A BARÁTAIDAT VACSORÁZNI. MOST 12:00 VAN. MILYEN TEENDŐID VANNAK? bevásárolni; haza kell érni mielőtt megérkeznek a vendégek; időt kell hagyni a vacsora elkészítéséhez; nem tudsz mindent egy helyen megvenni, ezért több üzletbe kell bemenned (kell egy előzetes „terv”); nem mész be olyan boltokba, amire semmi szükség (pl. cipőbolt), mert kevés az idő; stbstbstb

Mi kell az ehhez hasonló komplex feladatok megoldásához? VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK SZEREPE Gyűjtőfogalom („umbrella term”) Mi tesz minket emberré?

TERVEZÉS DÖNTÉS SZERVEZÉS STRATÉGIA GÁTLÁS STB VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK-gyűjtőfogalom

VF-ra van szükség: tervezést és döntést igénylő feladatoknál; hibák felismeréséhez és kijavításához; azokban a helyzetekben, ahol új vagy nem túltanult viselkedést kell produkálni; veszélyes vagy nehéz helyzetekben; olyan helyzetekben, amikor a kialakult szokások ellenében kell viselkedni

Miyake et al. (2000) „Tegyünk rendet!” KÉRDÉSFELTEVÉS: Egységes a VF vagy sem? Ha nem, milyen komponensek különböztethetőek meg? Hogyan járulnak hozzá az egyes komponensek a különböző feladatok elvégzéséhez?

Miyake et al., 2000

GÁTLÁS: domináns, prepotens válaszok gátlása VÁLTÁS: irreleváns feladatszettről történő leválás, és az aktuális célok szempontjából releváns feladat-szettre történő átváltás FRISSÍTÉS: munkamemória tartalmának frissítése

GÁTLÁS: antiszakkád + +

GÁTLÁS: Stroop feladat (Stroop, 1935) Mondd ki magadban, milyen színnel van leírva a képernyőn látható „szó”!

YYYYYYY

SÁRGA

PIROS

KÉK

FEHÉR

KÉK

SÁRGA

Automatikus folyamat: a szó kiolvasása (prepotens válasz) KONGRUENS PRÓBÁK: a szín neve és a betűk színe megegyezik INKONGRUENS PRÓBÁK: a szín neve és a betűk színe különbözik (le kell gátolni a prepotens választ!) Függő változó? GÁTLÁS: Stroop feladat

VÁLTÁS: lokális-globális feladat

Még váltási feladat: plusz-mínus feladat 3 próba 1.„Adj hozzá a lapon szereplő számokhoz 3-at” 2.„Vonj ki a lapon szereplő számból 3-at” 3.„A lapon szereplő első számhoz adj hozzá 3-at, a második számból vonj ki 3-at, a harmadik számhoz adj hozzá 3-at és így tovább” Függő változó? Költség („cost”)?

A munkaemlékezet tartalmának frissítése Betűfluencia (Spreen & Strauss, 1991) –Mondj 1 perc alatt minél több szót, amely „S” betűvel kezdődik! Kategóriafluencia (Lezak, 1995) –Mondj egy perc alatt minél több gyümölcsöt! Gátlás szerepe?! FRISSÍTÉS: fluencia-feladatok

A kísérleti személy számokat, betűket vagy egyéb megkülönböztethető ingert hall vagy lát. Akkor kell reagálnia, ha egy adott inger megegyezik a: - kettővel korábbi ingerrel2-BACK - hárommal korábbi ingerrel3-BACK 2-back: back: n-back feladat (Kirchner, 1958)

Miyake et al., 2000

Vannak feladatok, melyek dominánsan egy komponenshez köthetőek (pl. Stroop – gátlás) De! Vannak komplex feladatok, amelyek a három komponens működését többé-kevésbé azonos mértékben veszik igénybe (pl. toronytesztek)

Komplex VF feladat pl.: Wisconsin Kártyaszortírozási feladat Eredetileg: Berg, 1948; Berg & Grant, 1948 –Stratégiai tervezés –Szervezett keresés –Környezetből érkező visszacsatolások felhasználása –Kognitív szett váltása –Célirányos viselkedés –Rugalmas válaszadás

VÉGREHAJTÓ FUNKCIÓK ÉS EMLÉKEZET

Irányított felejtés Gátlás (?) és emlékezet A „motivált felejtés” Irányított felejtési paradigma (Bjork, 1989)

Irányított felejtési helyzet TANULÁS (7 szó) TANULÁS (7 szó) KÉSLELTETÉS (5 perc, számolási feladat) HÍVÓINGERES FELIDÉZÉS FELEJTÉSI CSOPORT „Az 1. lista csak gyakorlás volt, felejtsd el!” EMLÉKEZÉSI CSOPORT „Az 1. listának vége, most jön a 2.!”

HERA modell HERA = hemispheric encoding and retrieval asymmetry (Tulving et al., 1994; Habib et al., 2003) –Bal frontális régiók: kódolás –Jobb frontális régiók: előhívás

Johnson et al., 1988; Johnson et al., 1993 Forrásmonitorozás, mint döntési folyamat Pl. mikor és hol történt az esemény Különböző forrásból származó információk felhasználása, részletgazdagság Realitás monitorozása: az emlék forrása külső vagy belső? –Valós-e az emlék vagy sem? Forrásmonitorozás/realitásmonitorozás

A végrehajtó funkciók neuroanatómiai háttere

A prefrontális régió szerepe! (prefrontal cortex = PFC) A prefrontális régió alterületei

A PFC (prefrontális lebeny) későn ér: funkcionális és strukturális szempontból csak a serdülőkor végére éri el érettségét. Érzékeny a neurodegeneratív megbetegdésekre, pl. Parkinson kór, Huntington kór stb. Fejlődési zavarokban is megjelenhet, pl. autizmus Anatómiai helyzeténél fogva könnyen sérül pl. balesetekben VF sérülés bizonyos pszichiátriai zavarokban, pl. OCD, depresszió, szkizofrénia

A PFC sérülése

Phineas Gage ( )

Frontális károsodás (kétoldali? egyoldali?) Személyiségváltozás! „Mértéktelenül káromkodott, tétova lett, szeszélyessé vált, képtelen volt tervezni, és nem tudta kontrollálni impulzivitását.” Fegyelmezetlenség, figyelemzavar, impulzuskontroll zavara, agresszivitás stb.

Ventromediális orbitális prefrontális régió sérülése Késztetés, érzelmek, reakciókészség – szabályozás Ősi struktúra, kapcsolat az amygadala-val Damasio: szomatikus marker hipotézis: –Szomatikus markerek aktiválódnak, mikor döntéseket hozunk, beszűkítve ezzel a döntési lehetőségeket –PFC és személyiség

Iowa Gambling Teszt (Bechara et al, 1997) Nyereség Kockázat Választási stratégia Büntetés, valamint jutalmazás iránti érzékenység

Frontális szindróma „nem olyan, mint amilyen eddig volt” Kognitív tünetek (figyelem, munkamemória, tervezés, célok stb) Affektív tünetek (depresszió, érzelmi kontroll hiánya, csökkent aktivitás stb) Viselkedéses tünetek (felhasználói viselkedés, perszeveráció, spontanaitás hiánya, inadekvát szexuális viselkedés stb) Forrás: Demeter Gy. ea. 2010

Behavioural Assessment of the Dysexecutive Syndrome (BADS) Wilson et al., 2003 VF tesztelése hétköznapi (vagy ahhoz hasonló) szituációkban Találd meg a kulcsot!:

Forrás: Racsmány ea. 2007

Repetitív minták frontális sérülésnél Forrás: Racsmány ea. 2007

Felhasználói viselkedés

Rey Komplex Ábrateszt (magyar változat: Kónya és mtsai, 2000)

A PFC sérülése és az emlékezet

H.W. – bilaterális prefrontális károsodás (Moscovitch, 1995 nyomán) Beszélne egy kicsit magáról? Mennyi idős? 40, 42 éves vagyok. Bocsánat, 62. Nős? Igen. Mióta házas? Körülbelül 4 hónapja. Hogy hívják a feleségét? Martha. Hány gyermeke van? Négy. >>nevet<< Nem rossz 4 hónap alatt. Mennyi idősek a gyermekei? A legidősebb, akit Bo-nak hívnak: 32, a legfiatalabb Joe: 22. Hogyan tudott 4 gyereket 4 hónap alatt összehozni? Örökbe fogadtuk őket. Ki fogadta őket örökbe? Martha és én. Közvetlenül a házasságkötésük után örökbe fogadtak 4 felnőtt „gyereket”? Nem, kettőt még házasságkötésünk előtt, kettőt utána fogadtunk örökbe. Ez egy kicsit furcsán hangzik, nem gondolja? Nagyon furcsa. >>nevet<<

Konfabuláció – „a becsületes hazugság” Elégtelen emlékezeti működés A prefrontális lebeny bizonyos területeinek sérülésekor figyelhető meg A beteg olyan valótlan emlékekről számol be, amelyeket ő valósnak él meg

Leggyakrabban Korszakov szindrómában Kialakulása: leggyakrabban alkoholizmus nyomán fennálló tartós tiamin- (B1-vitamin-) hiány következtében alakul ki A betegség egyik vezető tünete: konfabuláció Konfabuláció egyéb betegségekben: pl. encephalitis esetén, Alzheimer kór, frontotemporális demencia stb. Sergey Korsakov

Konfabuláció vizsgálata Pl. Confabulation Battery (Dalla Barba, 1993) –Emlékszik, hogy mi történt március 13-án? –Nem tudom. –Mi volt Marilyn Monroe édesapjának a foglalkozása? –Nem tudom. –Emlékszik, hogy milyen ruhát viselt 1979 nyarának első napján? –Nem tudom.

Konfabuláció vizsgálata Pl. Confabulation Battery (Dalla Barba, 1993) –Emlékszik, hogy mi történt március 13-án? –Nem tudom. –Mi volt Marilyn Monroe édesapjának a foglalkozása? –Nem tudom. –Emlékszik, hogy milyen ruhát viselt 1979 nyarának első napján? –Nem tudom.

KONFABULÁCIÓ – miért? Magyarázó elméletek és modellek (1) Kompenzációs elméletek (e.g. Weinstein & Kahn, 1955; DeLuca, 2000) A beteg a hiányos emlékezetét valótlan emlékek betoldásával kompenzálja. (2) Idői zavar elméletek (e.g. Schneider, Däniken és Gutbrod, 1996; Dalla Barba és Decaix, 2009) A valós emlék rossz idői kontextusba kerül: a beteg emlékszik az esemény tartalmára, de az események idői sorrendjére nem. Forrásmonitorozás zavara? (3) Előhívási elmélet (Gilboa & Moscovitch, 2002) Az emlékezeti előhívás indirekt (=stratégiai) útja sérül

PFC sérülése fejlődési zavarokban

Tudatelmélet Mentális állapot tulajdonítása (célok, szándékok, vágyak stb) „Én tudom, hogy te tudod, hogy én tudom, hogy te tudod…” A többi ember viselkedése (is) célirányos A tudat vizsgálhatóságának kérdése Fejlődésileg későn alakul ki (gyermekek tudatelmélete???)

Sally-Ann Teszt

Atipikus fejlődés Agy atipikus fejlődése Autizmus, autizmus spektrum zavar Magasan funkcionáló autizmussal élők Tudatelméleti feladat megoldása = tudatelméleti képesség ???