Mikroökonómia előadás Oligopólium és monopolisztikus verseny P. A. Samuelson – W. D. Nordhaus: Közgazdaságtan; KJK Kerszöv Budapest Hirshleifer,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Makroökonómia gyakorlat
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Makroökonómia 5. előadás.
Makroökonómia gyakorlat
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Közgazdaságtan 5. hét.
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Vállalat kínálati magatartása
Tökéletes verseny és monopólium
A verseny - a piac alkotója
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A piac Szakiskola.
Fogalma, összefüggések
Piaci korlátok.
MIKROÖKONÓMIA ÖSSZEFOGLALÓ
A munkapiac és az összkereslet
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
Makroökonómia 3.előadás.
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
Szállítási költségek, térséggazdálkodás
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
1.előadás A makroökonómia tudománya. A makroökonómia mutatói.
Piaci kereslet és kínálat
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Stackelberg, Cournot, Bertrand
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Elméleti közgazdaságtan
Közgazdasági elméletek története
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Költségek, költségfüggvények
Költségminimalizálás, profitmaximalizálás
Termelési tényezők piaca
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard V.Előadás Makrogazdasági egyensúly Április.
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Makroökonómia II. ea. Munkakereslet és munkakínálat. Munkapiac a neoklasszikus modellben. Neoklasszikus árupiac.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Mikro- és makroökonómia Monopolisztikus verseny, Oligopóliumok Szalai László
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Institut für Wirtschaftstheorie Termelési tényezők Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar,
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
KÖZGAZDASÁGTAN: Mikro- és makroökonómia BMEGT30A001
A piac és a piacgazdaság
A munkaerőpiac áttekintése
A munkaerő-kereslet.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
A munkaerő-kereslet.
A munkaerő-kereslet.
= CI P= CI+C+I S I Társadalom egésze Teljes kibocsátás (termelés)
Előadás másolata:

Mikroökonómia előadás Oligopólium és monopolisztikus verseny P. A. Samuelson – W. D. Nordhaus: Közgazdaságtan; KJK Kerszöv Budapest Hirshleifer, J – Glazer, A. – Hirshleifer, D.: Mikroökonómia – Árelmélet és alkalmazásai; Osiris Budapest, c. könyvei alapján 1

Témavázlat A tökéletlen verseny vállalatainak magatartása – A tökéletlen verseny elméletei Oligopólium, duopólium Monopolisztikus verseny Ellenőrzés, innováció, információ – Schumpeter elmélete – Információgazdaságtan – Szellemi tulajdon, szellemi alkotások joga A tökéletlen verseny gazdasági költségei – Hatékonyságvesztés Beavatkozási stratégiák 2

Oligopóliumok 1. : Oligopólium: Adott termék keresletét több (néhány) nagyvállalat elégíti ki Egymástól függetlenül tevékenykednek, de érzékelik egymás jelenlétét: „nemkooperatív” oligopóliumok Feltevések: – A fogyasztók árelfogadók – Homogén termékek termelése: a fogyasztó nem érzékel különbséget – Nincs belépés az iparágba – A vállalatoknak együttesen piaci erőfölénye van: a határköltségnél magasabb árat határozhatnak meg – Mindegyik vállalat csak az árat és a kibocsátást választja meg 3

Oligopóliumok 2. Oligopol piacon az egyensúlyi ár P tv < P olig < P mon Profitmaximáló törekvés, és feltevés a többi vállalat viselkedésére vonatkozóan Minden vállalat profitja maximális, ha a várható MR = MC 4

Játékelmélet: Formális modellek segítségével elemzi a játékosok (vállalatok, stratégiai döntéshozók) közti konfliktusokat és együttműködést. A játék olyan tetszőleges versenyhelyzet, amelyben fontos szerepe van a stratégiai viselkedésnek. Minden vállalat kialakít egy stratégiát (akció) annak érdekében, hogy másokkal felvegye a versenyt (ármegállapítás). Az egyes vállalatok kifizetése (a játék végén kapott jutalom, profit) valamennyi vállalat lépéseitől függ. 5

Játékelmélet 2. A játékelmélet racionális döntéshozók lépéseit vizsgálja, akik nem képesek döntéseik következményeit tökéletesen előrejelezni. Az oligopólium-játék közös elemei: Az oligopólium-játék közös elemei: 1.Két vagy több vállalat (játékos) 2.Mindegyik vállalat profitjának (kifizetésének) maximalizálására törekszik 3.Mindegyik vállalat tudja, hogy más vállalatok lépései hatással vannak profitjára 6

Összejátszásos oligopólium Összejátszásos oligopólium A Cournot-modell 1. Valamennyi vállalat egymástól függetlenül cselekszik, és kibocsátása (Q) megválasztásán keresztül igyekszik maximalizálni profitját. Cournot-duopólium: Cournot-duopólium: pl. a sárgadinnye piaca elszigetelt kisvárosban 1.Nincs belépés: 1.Nincs belépés: (a két vállalaté a termőföld a környéken) 2.Homogenitás: 2.Homogenitás: egyforma dinnyék, Q=q1+q2 3.Egy időszak: 3.Egy időszak: ez a piac és a két vállalat csak egyetlen időszakban létezik 7

Cournot-modell 2. 4.Kereslet: 4.Kereslet: a piaci keresleti görbe az ár lineáris függvénye: Q= P 5.Költségek: 5.Költségek: mindkét vállalat határköltsége konstans: MC=28 cent/db fix költség nincs: FC=0 átlagköltség:AC=28 cent/db Mindkét vállalat képes elegendő outputot előállítani ahhoz, hogy kielégítse a teljes piaci keresletet. 8

A Cournot-vállalat terméke iránti kereslet q1=Q(P)-q2= reziduális kereslet (pl.: q2=240) Piaci kereslet Q ,28 0,52 Reziduális kereslet Reziduális MR q2=240 9

Cournot-duopólium 1. A legjobb-válasz-görbe: reakciógörbe, a versenytárs(ak) lépéseire vonatkozó adott vélekedések mellett a vállalat legjobb (maximális profitot biztosító) lépését (kibocsátását) mutatja. A reakciógörbe levezetéséhez: MR és MC algebrai kifejezése 10

Cournot-duopólium 2. q1=R1(q2) Q2=R2(q1) Cournot-egyensúly q2 q

Cournot-egyensúly Az egyensúly a fokozatos alkalmazkodás eredménye, a tényleges és várt kínálat, az akció- és a reakciógörbe megegyezik. Az a pont, ahol a tényleges és várt output megegyezik, a Cournot-féle egyensúlyi pont. Stabilizálja a piacot, mert a két vállalat azonos mennyiséget termel, ha határköltségeik megegyeznek. 12

Szerződési görbe A duopoliumok megegyezése és a kibocsátás Q2 Q1 B A Szerződési görbe Cournot-egyensúly A 2. váll. reakciógörbéje Az 1. vállalat reakciógörbéje 13

A Stackelberg duopólium Nem egyidejű döntés Vezető (domináns) vállalat: „első lépés” előnye – Az 1. vállalat a 2. vállalat termelését annak reakciógörbéjével helyettesíti Követő vállalat: 2. vállalat MC1 =MC2 és állandó Az iparági kínálat nagyobb, mint a Cournot- modellben 14

A tökéletlen verseny gazdasági költségei Hatékonyságvesztés Információgazdaságtan 15

Monopolisztikus verseny Sok piaci szereplő az in- és az output oldalon Differenciált termék Adott: a versenytársak termékeinek piaci ára Belépések után: Q↑, P↓ Hosszú távú egyensúly: P > MC, minden termelő a hosszú távú AC görbe csökkenő (negatív meredekségű) szakaszán van: méretgazdaságosság A gazdasági profit 0 16

P Q PrPr PmPm QmQm D(P) MR(Q) MC(Q) Holtteher-veszteség A B C QrQr A tökéletlen verseny gazdasági költségei: A monopólium által előidézett holtteher-veszteség

Beavatkozási stratégiák: – Trösztellenes politika – Verseny elősegítése – Szabályozás, ellenőrzés – Kormányzati tulajdon vagy kormányzati szabályozás? (privatizáció) – Hatósági árak megállapítása – Adóztatás 18

A termelési tényezők piaca Tényezőkínálat, tényezőkereslet A föld, munka, tőke és a jövedelem elosztása 19

Témavázlat Jövedelem és vagyon Tényezőárak határterméken alapuló meghatározása – Tényezőkereslet – Tényezőkínálat – Tényezőárak Nemzeti jövedelem és határtermelékenységi elmélet 20

A gazdasági szereplők tényezőpiaci magatartása  Cél: jövedelemszerzés  Döntési folyamat  Tényezőpiac a különböző piaci szerkezetekben  Háztartások tényezőkínálata  a munkapiacon és  a tőkepiacon  A termelési tényezők kereslete  a munkapiacon és  a tőkepiacon  A tényezőpiacok egyensúlya 21

Piac és jövedelemelosztás  Termékpiacok: mit termeljünk?  Mekkora jövedelemhez juthatnak az emberek munkavállalás révén, vagy egyéb forrásból: kinek termeljünk?  A jövedelmeket hogyan oszthatjuk el a társadalom tagjai között?  CÉL: jövedelem szerzés  Jövedelem: egy adott időszakban megszerzett pénzösszeg 22

Jövedelem és vagyon Funkcionális jövedelemelosztás A jövedelmek csoportosítása A jövedelemelosztás egyenlőtlenségei 23

A jövedelmek csoportosítása 1. 1.Munkajövedelem: – Idő-, teljesítménybér 2.Tőkejövedelem: korábbi megtakarításból, vagyonból származó jövedelem – Kamat – Vállalkozói nyereség – Osztalék – Járadék (földjáradék) 3.Transzferek: olyan személyi kifizetések, amelyeknek nincs közvetlen ellentétele termékek vagy szolgáltatások formájában – TB jövedelmek 24

A jövedelmek csoportosítása 2. 4.Elsődleges (termelésből származó) és származékos (egyéb) jövedelmek 5.Látható és láthatatlan jövedelmek 6.Nominál- és reáljövedelem 7.Bruttó- és nettó jövedelem 8.Rendelkezésre álló jövedelem: fogyasztás + megtakarítás 25

Jövedelem és vagyon Jövedelemtípus Munkajövedelem – Bér – Juttatások – --- Tulajdonból származó jövedelmek – Bérleti díj – Társasági nyereség – Kamat ARÁNYOK???? Vagyonelemek típusa Materiális eszközök – Saját otthon – Egyéb ingatlan – Nagyértékű fogy. cikk (autó) – Üzleti befektetés Pénzügyi eszközök – Folyószámlák – Részvény, kötvény – Egyéb (biztosítás) ARÁNYOK???? 26

Tényezőárak határterméken alapuló meghatározása Tényezőkereslet: származékos kereslet, a termékpiaci keresletből vezethető le Áttekintendő fogalmak: Termelési függvény Csökkenő hozadék Határtermék Határtermék-bevétel: (MRP)i= PxMPi 27

A tényezőárak meghatározása a kínálat és a kereslet segítségével Kompetitív piac Szűkösen rendelkezésre álló javak, rögzített kínálat 28 P

A profitmaximalizáló vállalatok tényezőkereslete A költségminimalizálás szabálya: – bármely piaci szerkezet vállalataira érvényes – Egységnyi pénzen vett inputok határtermékei egyenlőek minden inputtényező esetében Helyettesítési szabály: – A dráguló termelési tényező kiváltása változatlan árú tényezővel (M inden egyéb tényező változatlansága mellett !) 29

Határtermelékenység 30 Munkabér Járadék L W S D Bér = munka határterméke Járadék = föld határterméke

A munkapiac A bérmeghatározás elméleti alapjai A munkapiaci diszkrimináció 31

Témavázlat Termelők a munkapiacon: – Munkakereslet Háztartások a munkapiacon: – Munkakínálat A bérkülönbségek okai A bértárgyalások szerepe és hatásai A munkapiaci diszkrimináció 32

Háztartások (fogyasztók) a munkapiacon Optimalizálás: több szempont – Termékpiacon: Hasznosság – Tényezőpiacon: Jövedelemszerzés – Időben: jelen – jövő Fogyasztói kosár: bérjavak + szabadidő Életminőség: bérjavak és szabadidő kombinációja  közömbösségi görbe 33

Az életminőség Az életminőséget befolyásoló tényezők: – Munkajövedelem – Egyéb jövedelem – Szabadidő – munkaidő aránya A munkabér növekedés hatása – Helyettesítési hatás: szabadidő csökkenése  munkakínálat növekedése – Jövedelmi hatás: szabadidő kereslete nő  csökken a munka kínálata 34

A munka egyéni kínálata 1. A kínálatot meghatározó tényezők: 1.Ledolgozott munkaidő 2.A népesség aktivitása 3.Migráció Munkaidő: életút-modell (képzettség, részmunkaidő, korkedvezményes nyugdíj, stb.) Magasabb munkabér-ajánlat, a munkás által meghatározható munkaidő: két ellentétes irányú hatás alapján kell dönteni  35

A munka egyéni kínálata 2. Helyettesítési hatás: több bért fizetnek, nő a szabadidő gazdasági költsége, a dráguló szabadidőt munkával helyettesítik Jövedelmi hatás: magasabb jövedelemből több terméket vásárolnak Melyik hatás az erősebb? Személyfüggő Az eltérő bérek okai: ??? Munkapiaci diszkrimináció 36

A munka egyéni kínálata 3. – A bérjavak kereslete = a munka kínálata – „C” fölött a bér emelkedése csökkenti a kínált munka mennyiségét, mert a jövedelmi hatás felülmúlja a helyettesítési hatást: fontosabb a szabadidő munkabér munkamennyiség C 37

Tendenciák a munkapiacon Minimálbér Aktivitási ráta Atipikus foglalkoztatási formák 38

Föld és tőke A föld és a földjáradék A tőke és a kamat 39

Témavázlat A föld – A föld kínálata – A járadék, a gazdasági járadék – A föld adóztatása A tőke – Tőkejavak – Pénzügyi eszközök – Kamatok – Jelenérték – A profit és meghatározó tényezői 40