MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Az elszalasztott lehetőség. Az önkormányzás 25 éve Magyarországon Pálné Kovács Ilona PTE, MTA KRTK SZEF Akadémia,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete „Vitaindító szakmai összefoglaló a közötti Vidékfejlesztési Program társadalmasításáról”
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A neo-weberiánus állam vonzásában Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök MKT 46. Közgazdász-vándorgyűlés Eger június
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Ésszerűség - sportszerűség
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Endogén vidékfejlesztés lehetőségei és kihívásai Kultúra-gazdaság a Gyimesi-szorosban Nagy Kalamász Ildikó MTA PTI 2007.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásának megerősítése A társadalmi együttműködés útjai Önkormányzat - - Civil.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Közigazgatási alapismeretek
Közigazgatási alapismeretek
A stratégiai tervezés történeti háttere
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
Településmarketing Marketing a területfejlesztésben!?
Egészségpolitika.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Magyarország 2020 Intézményi reformok. A stratégiai-alkalmazott kutatás jelentősége (tudományos paradigmaváltás) 1. EU távlati „tervezés-kényszer” – előrelátható.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
A többszintű kormányzás új formái az Európai Unióban
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Ideológiák.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Partnerség és hálózatok – elmélet és gyakorlat Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
Az önkormányzatok érdekképviselete
Pályázatírás módszertana
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Útfüggőség és területi reformok Magyarországon Magyary Konferencia. Nemzeti Közszolgálati Egyetem Június 12.
Az igazságszolgáltatás szociológiája
K ÖZIGAZGATÁSI REFORMOK A KORMÁNYZÁS JELES NAPJAI MPTT éves vándorgyűlése Május 30-31, Kolozsvár Pálné Kovács Ilona, PTE BTK Politikai Tanulmányok.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
MTA Regionális Kutatások Központja Középszintű reform és/vagy területi léptékváltás Pálné Kovács Ilona
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A közigazgatás szervezete és működése. A helyi önkormányzatok felépítése Politológia I. Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
Előadás másolata:

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Az elszalasztott lehetőség. Az önkormányzás 25 éve Magyarországon Pálné Kovács Ilona PTE, MTA KRTK SZEF Akadémia, október 10

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A jó kormányzás (legitimáció) változó mércéje A premodern államot elsősorban a hatalom (akár erőszakos) megtartása, a modern államot a demokrácia kiterjesztése (természetjogias, morális értékek), a posztmodern (jóléti) államot a jóllét és részvétel pragmatikus szempontjai, a neoliberális és neo-weberiánus államot a problémák racionális megoldása legitimálja.

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A teljesítmény összefügg a kormányzás minőségével A kormányzás minőségét már „mérik” Nemzetközi szervezetek szerepe, „jó” kormányzás kritériumai, indikátorok A kormányzás számít

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Quality of public administration (EU2020): az utolsó negyedben Quality of Governance Index : EU 27/ 19. (Charron et al, 2012) European Quality of Governance Index (172 régióban, Charron et al, 2012) World Governance Index (Version indikátor, 2011) 179/ 35. OECD rangsorok: 39/ 28. Bertelsmann (2014): sustainable governance index: 41/37, 40. Kormányzásmetria

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Jó kormányzás, mint demokrácia standard. A szereplők, szintek pluralizálódása A plurális demokrácia a hatalom és erőforrások megosztása Jó a kormányzás, ha demokratikus: emberi jogok, részvétel, transzparencia. 180 ország elismeri a polgárközelség szükségességét Jó, ha kooperatív: partnerségi kormányzás, szektorok összemosódása, deliberáció, hálózatok, NPM Jó, ha a szintek között is integráló: többszintű kormányzás, szubszidiaritás A decentralizált kormányzás jobb.

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Decentralizáció, mint politikai érték Önkormányzati autonómia-felfogások Közösségi gyökerek, helyi felhatalmazás- polgárközelség Demokrácia iskolája Hatalommegosztási dimenzió Többszintű kormányzás Szubszidiaritás, horizontalizmus Konfliktus konténer/pufferzónaKonfliktus konténer/pufferzóna „Helyi állam”„Helyi állam” Szolgáltatás-szervező üzemSzolgáltatás-szervező üzem Maga a probléma (eladósodás, korrupció, paternalizmus)Maga a probléma (eladósodás, korrupció, paternalizmus)

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A decentralizáció fogalmi bizonytalanságai Nincs egységes fogalom Hatalom vertikális megosztása (nem negyedik hatalmi ág) Nem elég a közjogi státusz (tagállam, önkormányzat, dekoncentrált hivatal, egyéb) Nincs kötelező standard (Helyi Önkormányzatok Európai Chartája, 1985, Regionális Önkormányzatok Európai Chartájának fiaskója) Számtalan tipizálás (pl. politikai, adminisztratív, fiskális, döntéshozási, személyzeti, funkcionális, Treisman 2002) Erősen ciklikus és ország specifikus jelenség Tipikus csoportosítás:föderatív, regionalizált, decentralizált, centralizált

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A kormányzási rendszerek két dimenziója Spanyol- ország Svájc Francia- ország Német- ország Alkotmányjogi szempontból Költségvetési szempontból Decentralizált Centralizált UnitáriusSzövetségi Forrás: Dafflon & Madiès 2011.

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Komplex decentralizáció értékelés  Előnyök  Hátrányok Kormányzási hatékonyság  Több információ  Célzottabb policy  Helyi mozgástér  Jobb alkalmazkodás  Hiányzó szakértelem  Koordinációs problémák  Egységesség hiánya Demokrácia  Helyi választás lehetősége  Legitimáció, részvétel  Identitás, bizalom  Korlátozott méltányosság,  Területi különbségek  Helyi demokrácia deficitek Gazdasági, pénzügyi  Helyi erőforrások mozgósítása  Egészséges verseny  Elszámoltathatóság  Hatékony forrásallokáció  Rosszabb méretgazdaságosság  Spillover  Infláció  Korrupció  Államadósság Forrás: Begg 1993, Linder 2002, Barlow 2004, Müller 2009, saját szerkesztés

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Bonyolult összefüggésrendszer Decentralizációs index (Müller, 2009): Bulgária – Svájc Self-rule index (Neudorfer, 2014): országon belül is vannak különbségek (196 EU régióra): 15 (Németo. Spanyolo.Olaszo.) 1 (Magyaro. Töröko. Bulg.) Decentralizáció-metria

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete

Ranking of governance quality in MSs and regions HU=19/27; HU1=Központi régió, HU2=Dunántúl

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Decentralizációs ciklusok, a „Rescaling” divatja Települési, helyi szinten: integráció Közép szinten: regionalizálás Kelet-Közép-Európában: hezitálás ’70es évek-technokrata, méretgazdaságossági ’80as évek- regionalizmus virágkora(nemzeti, etnikai és EU) 2000es évek- EU adaptáció

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Az önkormányzatok számának változása 12 tagállamban Forrás: Baldersheim, Rose (2010)

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Rendszerváltás: kettős kihívás Decentralizáció, demokratizálás Politikai értékek prioritása, polgárközelség, részvétel Helyi szint prioritása a középszinttel szemben A kicsi szép Széles hatáskör, önkormányzati dominancia Laza ellenőrzés Modernizáció, európaizáció Szolgáltatások minősége= polgárok elégedettsége Régiók Európája Mérethatékonyság NPM-piaci technikák, privatizáció Átláthatóság, elszámoltathatóság

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A történelmi örökség: centralizáció vs. decentralizáció Centralizáció Királyi vármegye (ispán, főispán) Duális államszerkezet: dekoncentráció Járások Tanácsrendszer Decentralizáció Nemesi vármegye (1231) (alispán) Centralisták (Eötvös), municipalisták (Kossuth) vitája ( ) Városok, megyei jogú városok

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A magyar modell ciklusai 1990: a múlt tagadása, romantikus természetjogias politikai értékrend (elaprózódás, önállóság túlfűtöttsége, megye hiánya, társulási kultúra hiánya) : európaizáció (regionális reformkísérletek, térképrajzolás), az alkalmassá tenni elmaradása 2010: válságkezelési kényszer és új kormányzási filozófia

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Önkormányzati értékek 25 évvel ezelőtt Szabadság = önállóság A polgárokhoz való közelség = minden település önkormányzat Demokratikus részvétel = „benne” lenni Széles felelősség = minden kompetenciát bármi áron Történelmi elégtétel = falufejlesztés

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A struktúra szabályozása Helyi önkormányzatok megduplázódása + további kiválások (80) A társulás jog, nem kényszer A megye száműzése majd államosítása ↓ Homokóra szerkezetű hatalom

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A struktúra dilemmája Térképrajzolás: mi, mekkora, hol a székhely „Európai” vs. magyar Helyi szint: demokrácia vs. hatékonyság Középszint: centralizáció vs. decentralizáció 20

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A történelmi örökség: megye kontra régió Megye A megye egyidős az ezeréves állammal szerves fejlődés decentralizáció (többnyire) nemzeti szuverenitás bástyája (Ugocsa non coronat) Változó szerep, viszonylag stabil lépték (kivéve Trianon utáni rendezés) Régió  A régiók ciklusos, kísérleti bevezetése mindig kívülről és felülről történt: II. József (18.sz), A. Bach (19.sz.), Rákosi (20.sz.) Modernizáció Centralizáció Szuverenitás korlátozása

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete

Municipal and territorial units in Hungary

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A földrajzi dzsungel

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A (NUTS2) régiók tündöklése…. (decentralizáció, regionalizmus narratíva) Előcsatlakozási szakasz (Phare):kísérleti régió program, tervezés, partnerség építés, területfejlesztésről szóló törvény, a lehatárolás dilemmái, intézmények dzsungele A csatlakozás sokkja: jórészt centralizált SA menedzsment (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, egységes Regionális Operatív Program), 2007: 7 ROP, de maradék elven A közigazgatási reformok lebegtetése ( 2002, 2006)

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A centralizációs fordulat Nyomós érvek a centralizáció mellett (belső, külső okok, adósságkezelés, válság) Új (neoweberi) kormányzási filozófia („jó állam”, amellyel a centralizáció konzisztens Demokráciamodell: a konszenzusos modell decentralizáltabb (Lijphart, 1999), nálunk viszont többségi van. A liberális értékrend jobban preferálja (Dahl, 1996), nálunk konzervatív. Kedvező hatalmi erőviszonyok (2/3) Hiányzó politikai ellenállás

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Zsugorodó önkormányzati szektor, terjeszkedő állam „Helyi állam” Önkormányzati feladatok drasztikus csökkentése Finanszírozási modellváltás, szigorodó pénzügyi felügyelet „Erős központi állam” Növekvő állami feladatrendszer és intézményrendszer területi szinten is

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Térben vak kormányzás A léptékek Régió, kistérség törölve (TOP) Megye erős, de nem önkormányzat Járás a trójai faló (Modern) városok

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A kétrégiós Magyarország? Egy lakosra jutó megyei GDP az országos érték százalékában % alatt 75-90% 90% felett

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Lehet-e jól kormányozni centralizált államban? SAJNOS LEHET A centralizációnak ára van: a társadalom térbeli integrációja, kohéziója gyengül (romló bizalom, legitimáció, kevesebb információ, hiányzó területi hatékonyság, polgár helyett alattvaló) A decentralizációnak viszont komplex feltételei vannak: politikai elkötelezettség, szervezeti (külső és belső) kapacitás (méret), tudás, forrás, kultúra, társadalmi beágyazottság.