Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP-3.4.3/08-/ ZÁRÓKONFERENCIA
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Iskolánkról.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Könyvtárhasználati verseny
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
A komplex tehetségfejlesztő program
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szaktanácsadó segítő szerepe
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
Készítette: Kocsis Erzsébet
Tehetséggondozás a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégiumban
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Új Széchenyi Terv - keretében kiírt TÁMOP -_3.3.10/A-12 kódszámú, A hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességének elősegítése a Lévay József református.
ÜNNEPÉLYES NYITÓRENDEZVÉNY Iránytű az esélyhez TÁMOP B
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A pszichológiai mérés alapjai
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
főosztályvezető-helyettes
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Előadás másolata:

Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében Sárospatak, november 27. Tóth Tamás intézményvezető Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium

Előzmények: sárospataki hagyományok (Szalkai,Comenius,Harsányi) tehetséggondozó munkánk kezdeti feltételei…:  tapasztalt, elhívatott idősebb és tettre kész fiatalabb pedagógusok szerencsés ötvöződése → nagy lelkesedés, kreativitás, bizonyítási vágy  motivált, jó képességű diákok, támogató családi háttér  kiemelt szerepben a tehetséggondozás (Pedagógiai Program) … és a kezdeti módszerek:  szakkörök, verseny-előkészítők, művészeti- és sportkörök, diákkonferenciák, előadások, kulturális műsorok, iskolagaléria, kiadványok → tudás -, és ismeretközvetítés  szoros szakmai kapcsolatok kiépítése (Magyar Tehetséggondozó Társaság)  pályázatok (KOMA, BAZ Megye Közoktatásért Közalapítvány) → kistérségi tehetséggondozás eredmények:  kiváló verseny és felvételi eredmények  térségi és országos ismertség  lehetőség elnyerése az Arany János Tehetséggondozó Programba történő bekapcsolódásra

Az Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) létrejötte: 2000-ben a kormány döntése alapján ok:  népszerű egyetemi karokon az ötezernél kevesebb lélekszámú településekről származó hallgatók aránya másfél százalék  leszakadó társadalmi csoportok felemelkedésének útja a minőségi tudás megszerzése  társadalmi esélyegyenlőtlenség mérséklése

A program célja: hátrányos helyzetű, de tehetséges diákok számára esélyteremtés, képességeik kibontakoztatásához szociális hátrányuk enyhítése a versenyképes tudás megszerzésének biztosítása személyiségük fejlesztése tehetségük gondozása

A program tanulmányi céljai: államilag elismert - legalább középfokú - nyelvvizsga ECDL számítógép-kezelői vizsga gépjárművezetői engedély egyetemi vagy főiskolai továbbtanulás

A program tartalmi elemei : a gazdagítás, a tehetséggondozás és a hátránykompenzáció összekapcsolása komplex fejlesztés a Renzulli-modellt alapul véve, részint tanórai, részint tanórán kívüli gazdagító programok mentén az iskolában és a kollégiumban tudományos megalapozottság (Debreceni Egyetem) 23 iskola-kollégium intézménypárban, jelenleg mintegy 3000 tanulóval állami támogatás

A program legfontosabb pedagógiai feladatai: a diákok alapos megismerése a tehetséggondozáshoz szükséges légkör, értékrend beállítódás megteremtése ismeretszerzési technikák kialakítása, megszilárdítása a hozott tanulmányi, műveltségi és szokásrendi hátrányok csökkentése, megszüntetése a tanulók személyiségének, szociális képességeinek fejlesztése egyéni fejlesztésük differenciált segítése szakmai jövőképük kialakítása a tanulást, művelődést, beilleszkedést nehezítő tényezők ellensúlyozása személyre szabott pedagógiai és szociális segítségnyújtás

A megvalósítás elemei: 5 évfolyamos képzés speciális tanterv (előkészítő év, Arany Jánosi-blokk) folyamatos pszichológiai és pedagógiai mérések egyéni fejlesztési terv egyéni vagy kiscsoportos foglalkozások kötelező kollégiumi bentlakás havi egy „programhétvége” gazdag tanórán kívüli intézményi programok pályaorientáció a gimnázium és a kollégiumi pedagógiai munka összehangolása szoros kapcsolat a családdal nagy odafigyelés (osztályfőnök, csoportvezető, pedagógusok, iskolapszichológus) a mérés időpontja 9.é. eleje 9.é. vége 11.é. vége 13.é. eleje ált. intellektuális képességek xxx kreativitás xx egyéni tanulási stratégiák xxxx motiváció xxx énkép, önértékelés xxxx szorongás xxxx pályaorientáció xx

Új pedagógiai módszerek bevezetése: pedagógiai, pszichológiai mérések eredményeinek felhasználása → egyéni fejlesztési tervek készítése hatékony tanulási módszerek elsajátításának biztosítása a tanulók személyiségének fejlesztése, önismeretük erősítése differenciált oktatási módszerek használata projektmódszerek alkalmazása speciális, gazdagító programok kidolgozása

Oktató, nevelő munkánk átalakulása: a tanulók átlagosnál mélyebb megismerése személyre szabott fejlesztési program kidolgozása → egyéni és kiscsoportos foglalkozások új módszerek megismerése, alkalmazása a tehetséges tanuló gyenge oldalainak felismerése, az abból fakadó hátrányok csökkentése az eredményes tehetségfejlesztő munkához szükséges megfelelő légkör megteremtése a személyiségfejlesztés szerepének előtérbe helyezése nagyobb hangsúly fektetése a tanulási kompetenciák fejlesztésére a kollégiumi programhétvégék tartalmi, módszertani elemeinek kidolgozása törekvés a családokkal történő szorosabb kapcsolat kiépítésre

A program hatása az intézményi munka egészére: tantestület nyitottságának növekedése a módszertani sokszínűségre az AJTP-ben alkalmazott módszerek elterjedése az intézmény más képzési formáiban résztvevő diákok fejlesztésében igény a szakmai, módszertani továbbképzésekre, a tehetséggondozáshoz szükséges ismeretek elsajátítására a gimnázium és kollégium közötti szorosabb együttműködés erősödése szakmai kapcsolatok kiépítése a tehetséggondozás területén élenjáró intézményekkel, szervezetekkel, bekapcsolódás országos tehetséggondozó hálózatok tevékenységébe

Köszönöm a figyelmet!