Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében Sárospatak, november 27. Tóth Tamás intézményvezető Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium
Előzmények: sárospataki hagyományok (Szalkai,Comenius,Harsányi) tehetséggondozó munkánk kezdeti feltételei…: tapasztalt, elhívatott idősebb és tettre kész fiatalabb pedagógusok szerencsés ötvöződése → nagy lelkesedés, kreativitás, bizonyítási vágy motivált, jó képességű diákok, támogató családi háttér kiemelt szerepben a tehetséggondozás (Pedagógiai Program) … és a kezdeti módszerek: szakkörök, verseny-előkészítők, művészeti- és sportkörök, diákkonferenciák, előadások, kulturális műsorok, iskolagaléria, kiadványok → tudás -, és ismeretközvetítés szoros szakmai kapcsolatok kiépítése (Magyar Tehetséggondozó Társaság) pályázatok (KOMA, BAZ Megye Közoktatásért Közalapítvány) → kistérségi tehetséggondozás eredmények: kiváló verseny és felvételi eredmények térségi és országos ismertség lehetőség elnyerése az Arany János Tehetséggondozó Programba történő bekapcsolódásra
Az Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) létrejötte: 2000-ben a kormány döntése alapján ok: népszerű egyetemi karokon az ötezernél kevesebb lélekszámú településekről származó hallgatók aránya másfél százalék leszakadó társadalmi csoportok felemelkedésének útja a minőségi tudás megszerzése társadalmi esélyegyenlőtlenség mérséklése
A program célja: hátrányos helyzetű, de tehetséges diákok számára esélyteremtés, képességeik kibontakoztatásához szociális hátrányuk enyhítése a versenyképes tudás megszerzésének biztosítása személyiségük fejlesztése tehetségük gondozása
A program tanulmányi céljai: államilag elismert - legalább középfokú - nyelvvizsga ECDL számítógép-kezelői vizsga gépjárművezetői engedély egyetemi vagy főiskolai továbbtanulás
A program tartalmi elemei : a gazdagítás, a tehetséggondozás és a hátránykompenzáció összekapcsolása komplex fejlesztés a Renzulli-modellt alapul véve, részint tanórai, részint tanórán kívüli gazdagító programok mentén az iskolában és a kollégiumban tudományos megalapozottság (Debreceni Egyetem) 23 iskola-kollégium intézménypárban, jelenleg mintegy 3000 tanulóval állami támogatás
A program legfontosabb pedagógiai feladatai: a diákok alapos megismerése a tehetséggondozáshoz szükséges légkör, értékrend beállítódás megteremtése ismeretszerzési technikák kialakítása, megszilárdítása a hozott tanulmányi, műveltségi és szokásrendi hátrányok csökkentése, megszüntetése a tanulók személyiségének, szociális képességeinek fejlesztése egyéni fejlesztésük differenciált segítése szakmai jövőképük kialakítása a tanulást, művelődést, beilleszkedést nehezítő tényezők ellensúlyozása személyre szabott pedagógiai és szociális segítségnyújtás
A megvalósítás elemei: 5 évfolyamos képzés speciális tanterv (előkészítő év, Arany Jánosi-blokk) folyamatos pszichológiai és pedagógiai mérések egyéni fejlesztési terv egyéni vagy kiscsoportos foglalkozások kötelező kollégiumi bentlakás havi egy „programhétvége” gazdag tanórán kívüli intézményi programok pályaorientáció a gimnázium és a kollégiumi pedagógiai munka összehangolása szoros kapcsolat a családdal nagy odafigyelés (osztályfőnök, csoportvezető, pedagógusok, iskolapszichológus) a mérés időpontja 9.é. eleje 9.é. vége 11.é. vége 13.é. eleje ált. intellektuális képességek xxx kreativitás xx egyéni tanulási stratégiák xxxx motiváció xxx énkép, önértékelés xxxx szorongás xxxx pályaorientáció xx
Új pedagógiai módszerek bevezetése: pedagógiai, pszichológiai mérések eredményeinek felhasználása → egyéni fejlesztési tervek készítése hatékony tanulási módszerek elsajátításának biztosítása a tanulók személyiségének fejlesztése, önismeretük erősítése differenciált oktatási módszerek használata projektmódszerek alkalmazása speciális, gazdagító programok kidolgozása
Oktató, nevelő munkánk átalakulása: a tanulók átlagosnál mélyebb megismerése személyre szabott fejlesztési program kidolgozása → egyéni és kiscsoportos foglalkozások új módszerek megismerése, alkalmazása a tehetséges tanuló gyenge oldalainak felismerése, az abból fakadó hátrányok csökkentése az eredményes tehetségfejlesztő munkához szükséges megfelelő légkör megteremtése a személyiségfejlesztés szerepének előtérbe helyezése nagyobb hangsúly fektetése a tanulási kompetenciák fejlesztésére a kollégiumi programhétvégék tartalmi, módszertani elemeinek kidolgozása törekvés a családokkal történő szorosabb kapcsolat kiépítésre
A program hatása az intézményi munka egészére: tantestület nyitottságának növekedése a módszertani sokszínűségre az AJTP-ben alkalmazott módszerek elterjedése az intézmény más képzési formáiban résztvevő diákok fejlesztésében igény a szakmai, módszertani továbbképzésekre, a tehetséggondozáshoz szükséges ismeretek elsajátítására a gimnázium és kollégium közötti szorosabb együttműködés erősödése szakmai kapcsolatok kiépítése a tehetséggondozás területén élenjáró intézményekkel, szervezetekkel, bekapcsolódás országos tehetséggondozó hálózatok tevékenységébe
Köszönöm a figyelmet!