Az internacionális gótika építészete és kőfaragó- művészete Figyelem! A „Ø” /zéró morféma/ jellel ellátott diakockák képei nem szerepelnek a számon- kérésben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PÁRIZS A KÖZÉPKORBAN Kattintással tovább…..
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Ének : Nana Mouskouri / Schubert – Ave Maria A Pécsi Bazilika.
Mindenszentek temploma Pécs
Felsőregmec.
Készítette: Tóth Evelin
(középszintű érettségihez)
Dóm kőtár, Pécs ( ).
Gótikus építészet sz. A „gótikus” elnevezés a reneszánsz korából származik, mint a csúcsíves stílus elítélő értékelése. 6. tétel.
4. nap Segesvár.
Román stílus jellemzői(formákban):
Rodostói kakukkok.
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.
A reneszánsz művészet; előtte
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
Dolgozat - GÓTIKA.
Emberi válaszutak a művészettörténetben A középkor
Az építészet a matematikában
Sienai festők < 2010 >.
KRUCSAY OLTÁR Nyírbátor.
Farkas utcai református templom, Kolozsvár
Már a XIII. században is ábrázolt téma volt a majd később oly sok ízben megfestett Utolsó ítélet. A gótikus mozaikon a szörnyű, félig emberi, félig állati.
Suki-kehely Szilágyi Klára
Jáki Apátság, Ják ( ).
ORVIETO Saját fotóiból és néhány internetről letöltött
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
ÁRPÁD-KORI TEMPLOMOK ZALÁBAN
M Ű V É S Z E T.
Apokalipszis 12/C.
A gótika, sz..
A román kor (romanika) művészete
Ungvár.
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
A klasszicizmus 24/A.
Itália egyik ékessége, a pisai Dóm épületcsoportja, a
A csarodai református templom Forrás: Wikipédia Képek: Ruzsa Miklós.
Történelmi vonatkozások
A Wikipédiából, a szabad enciklopédia felhasználásávavl készítettem.,a Peles –Kastélyról ezt az összeállítást. Rámánia legszebb és legnevezetesebb emlékművéről,
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Lednice - vár
Mátyás templom Készítette: Veszi Viktória.
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Az Árpád- kor építészete és kőfaragóművészete
A Quattrocento szobrász- és reliefművészete
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
Kora középkori művészet III./1. -röpdolgozathoz-
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
Egyetemes barokk művészet I.
Román stílus ( XI- XIII.szd.)
Kora középkori művészet III./1. -röpdolgozathoz- A Karoling- dinasztia korának építőművészeti törekvései, fennálló építészeti emlékei.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Bizánci és ókeresztény művészet. Róma városának Antikvitás- kori emlékei Az ókeresztény korban alapított négy legfőbb székesegyház, a későbbi zarándoktemplomok:
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
Középkor Képei: Román Stílus
Budapest Programajánló
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
Az Ottó- kor és a korai romanika művészete -utolsó röpdolgozat-
A romanika művészete Nyugat- Európában
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
A román, a gót és a reneszánsz művészet
A középkor zenéje ( ). ~ A közékor a Római Birodalom bukásától (476) egészen a XV. század végéig, Amerika felfedezéséig, 1492-ig tart. ~ A vallás.
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

Az internacionális gótika építészete és kőfaragó- művészete Figyelem! A „Ø” /zéró morféma/ jellel ellátott diakockák képei nem szerepelnek a számon- kérésben. Az ottani szövegdobozokban leírt fogalmakat, meghatározásokat tudni kell!

Frankhon katedrálisainak vázlatos térképe. A fönti kiemelésben Ile- de- France tartomány, ahonnan a „gót stílus” Európát meghódí- tó útjára indul. A legfontosabb helyszíneink: Saint- Denis, Caen, Chartres, Reims, Amiens és természetesen Párizs.

Saint- Denis „A gótika bölcsője” Suger apát architektúra- reformja a főként a nyugati homlokzat kialakításában érhető tetten: nagyméretű ablaknyílások, bélletes kapuzat, rózsaablak, és ami a szerkezet szempontjából a legfontosabb: a csúcsíves keresztboltozat alkalmazása ben fejezik be a szentély építését.

Vézelay, Sainte- Madeleine 1145 körül fejezik be az építkezést. Ø

Vézelay, belső tér: a hevederívek polikróm tagolásúak, a félkörű dongaív még a romanika formai- szerkezeti tradícióját őrzi. Ø

Vézelay: A narthex : a nyugati oldali előcsarnok. Ennek belső kapuzatát látjuk, az ívmező domborműves faragványa különösen értékes, összetett ikonográfiával bír.

Vézelay, (St. Madeleine): A narthex belső, középső kapuzatának kaputimpa- nonja. Krisztus a mandorlában, az apostolokat küldetésükre indítja. Félkörívben az apostolok jelenetei, a külső félkörív medallion- sorában az állatövi jegyek, a zodiákus szimbólumainak sora as évek.

Caen Bencés alapítású zarándoktemplom, öthajós hosszház, háromhajós keresztház, a keleti oldalon szentélykörüljáró, vagyis ambulatórium. (1) A körüljárót kápolnakoszorú övezi. (2) körül fejezik be az építkezést. A zarándok- templom alaptípusa itt mutatkozik meg először.

Caen, St. Etienne  négyezeti torony a hosszház és keresztház találkozásánál. Ø

Caen, a szentélykörüljáró a mellék- hajóból, kelet felé nézve A zarándokok egyéni elmélyedésére szolgáló sugárkápolnák egyike  Ø

Chartres Ø

Chartres katedrálisa ben fejezik be az építését. Királyi alapítás, a Capeting uralkodóház koronázó- és temetkezőegyháza. A nyugati főhomlokzaton nagyméretű mérműves rózsaablakot látunk és aszimmetrikus toronypárt, a toronytest és a toronysisak magassága és architektúra- tagolása is eltérő. A nyugati oldali főkapuzat a következő diakockán látható Port Royail, azaz a Királyi Kapu. Ez fontos, mert a monumentális szobrászati dísszel készített portikuszok első kiforrott példánya.

Chartres, Királyi Kapu, minden monumentális, bélletes hármas portikusz előképe re készül el. Az ívmező középső domborművén Maiestas Domini- trónoló Krisztus Úr- ábrázolás a négy evangelista- szimbólumállattal

Chartres, Port Royail 1145 körül A Királykapu bélletszobrai. Ezen és a többi (északi, déli) kapuzatok szobordíszét több kőfaragóműhely készítette. A szoboralakok itt merev, hieratikus testtartásúak, a lábukat tartó konzol fölött szinte lebegnek. Figyelni kell a figurákon ábrázolt ruházat redőstílusát! Itt párhuzamos vonalú, kevéssé plasztikus ruharedőket látunk.

Chartres, a déli kapu töredékes bélletszobrai. Amit innen meg kell jegyezni: másik kőfaragóműhely munkája, akik a redőstílus és az alakformázás előképét szentföldi példából, a názáreti Angyali Üdvözlet bazilika szobrainak mintázásából meríti. Ø

Chartres, próféták szobrai a kereszthajó északi középső kapuzatáról, 1210 k. A későbbi kőfaragóműhely micsoda változást hoz a bélletszobrok mintázásában! A teret „belakó” figurák, plasztikus, realisztikus redőstílus és portrészerű arc- megformálás.

Chartres, a pilier cantonné, avagy kantonált pillér struktúrája Viollet- le Duc XIX. századi felmérésén   a trifórium, a gótikus katedrális karzata, hármas- négyes osztású árkádívsor mögött húzódó emeleti folyosó

A pilier cantonné lényege: A francia cantonner ‘bekerít, körülfog, körülzár’, eredetileg a hadászatban használt kifejezés. Olyan pillérfajta, melyet támok fognak körül. Szemben a korábbi, román kori, hasáb- vagy henger keresztmetszetű pillérekkel, itt a támok (1) és a pillérmag (2) egybefaragott kőelemekből áll. 1 2 Ø

A támok, vagyis a pillér bővítményei tehát nem teljes, hanem háromnegyed- oszlopok. Ez a szerkezet konstrukciós szempontból sokkal előnyösebb, teherbíróbb, nagyobb fesztávol- ságú boltozatot lehet vele építeni. A kantonált pillér első változata a chartres- i katedrálisban jelent meg, terve a XII. század végéről való. Ez után a XIII. század elején a reimsi katedrális építkezésén fejlesztették tovább. A gótika egyre szélesedő ható- területén e struktúra válik meghatározóvá. Szemléltető képen egy kantonált pillérsor Ø

Reims nyugati homlokzat a királygaléria  Reims katedrálisa is királyi alapítású, az as évek elején kezdik az építkezést, végső formáját csak a XIV. században nyeri el. A királygaléria szoborfülkéinek vakárkád- során a vimperga nevű tagozat (1): meredek, három- szögű díszítőoromzat, két rézsűjét kúszólevelek, csúcsát keresztrózsa díszíti 1

Reims, az Utolsó Ítélet kapuzat timpanonja. Fent középütt a Világbíró Krisztus, alatta az üdvözültek és kárhozottak a vimperga  Ø

Laon, Ny-i homlokzat k. Amiens, k. Ø Ø

Stassbourg, az Angyalpillér vagy az Utolsó Ítélet pillére 1270 körül

Strassbourg, az Angyalpillér egy fanfárt tartó angyala, és a pillér mögött található XV. századból származó csillagászati óra Ø

Az itáliai gótikus építészet képviselője: Siena, Dóm Siena székesegyházát az as években kezdik építeni, ig tart az építkezés. Polikrómia: a homlokzatokat kétféle színű márvánnyal készítik, az ebből keletkezett csíkozás tagolja a campanile- t is  a hosszházhoz szervesen nem illeszkedő, különálló harangtorony, a campanile

Az összehasonlítás kedvéért: a gótika Itáliában és Franciaországban  Orvieto, Duomo és Párizs, Notre- Dame   1  2 A francia katedrálisok jellegzetes architektúra- eleme a királygaléria (1) és a magas, mérműves vakárkád- sor (2) Az olasz gótika előszeretettel alkalmaz aranyszín hátterű mozaikképeket a háromszögű oromzatokon, a vertikális és horizontális tagolóelemek pedig (pl. a rózsaablakot /3/ keretező szoborfülkék sora) sokkal zártabb geometrikus struktúrába szerveződnek 3 Komparatív üzemmód: Ø

Siena, a nyugati homlokzat a hármas portikusszal. A háromszögű oromzati mezőkben arany hátterű mozaikábrázolások, ez a jellegzetesség csak Itáliában tűnik föl. A körablak nem mérműves kialakítású, ellenben a vakárkád- sor (1) itt is megvan. A homlokzat sokkal szigorúbb geometrikus szerkesztésű, mint a francia példák esetében 1

Wells, katedrális. Kevéssé vertikális, mint francia társai. Az építkezés befejezése: 1240.

Szerkesztette: Vasuta Zsolt A képanyag egy része a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Művészettörténet Tanszékének oktatási segédanyagából származik. A jogtulajdonos Kovács Imre professzor. Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Bodajk, 2016.