Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Megújulók: mekkora támogatást érdemelnek? Dr. Gács Iván egy. docens Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék.
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
GreenTech Megújuló Energia Klaszter 1. Konferencia
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
© 2010 IBM Corporation IBM Enterprise Content Management Az intelligens karakterfelismerés üzleti lehetőségei A dokumentum feldolgozás 5 lépcsője Előadó:
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
ERM QUEST PROGRAMJA – GYORS ENERGIA MEGTAKARÍTÁSI LEHETŐSÉGEK TECHNIKA ÉS EMBERI TÉNYEZŐKÖN KERESZTÜL Cross-Boda Borbála ERM, vezető tanácsadó március.
FÉNYI GYULA JEZSUITA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM energetikai, rekonstrukciója megújuló energiaforrások felhasználásával 3529 Miskolc, Fényi Gyula tér 2-12.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
CEP® Clean Energy & Passive House Expo CEP® Clean Energy & Passive House Expo II. Országos Villanyszerelő Konferencia Meglévő ingatlanok smartosításának.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Készítette: Unyatyinszki Csaba
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
Hazai biogáz termelés Biometán hajtású járművek. Közép-Kelet Európa első és egyetlen biogáz termelő létesítménye.
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
Geotermikus energia A geotermikus energia a Föld belső hőjéből származó energia. A Föld belsejében lefelé haladva kilométerenként átlag 30 °C-kal emelkedik.
A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége szervezésében az Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Zrt. támogatásával TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS.
Van élet az olaj után?!- A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás
Energiaellátás: Előállítás
2012. április 12., Budapest Statisztikai kérdések jelterjedés modellezésében Smart metering Milánkovich Ákos Híradástechnikai Tanszék.
Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Energia és környezet.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Szervezet, információs rendszer. Az információs rendszer és a szervezet illeszkedése Mi szervezet? Az egyszerű struktúra Funkcionális felépítés Termék.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Intézményi CO 2 menedzsment – Magyarország lehetőségei az emisszió kereskedelemben avagy a Karbon-hitelezés megvalósításának lehetősége a CO 2 csökkentést.
Szélparkok telepítése és a helyszínek összehasonlító értékelése
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
2. Energetika, (nemzet)gazdaság és társadalom – 2. rész.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
© Gács Iván (BME) 1/12 Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
Megújuló energiaforrás: Napenergia
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Nulla fűtésköltségű irodaház Előre látható előnyök: Biztonságos üzemelés Alacsony környezetszennyezés Számlák és rezsi csökkenése Felértékelődő ingatlanok.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
INTERNATIONAL ENERGY AGENCY
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Decentralizált energiaellátás
Készítette: Kokrák Mihály Konzulens: Smid László
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Város energetikai ellátásának elemzése
FÖLDES Dávid - doktorandusz Dr. CSISZÁR Csaba - egyetemi docens Közlekedéstudományi Konferencia Győr március Győr, Magyarország A KERÉKPÁROZÁST.
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Intelligens elektromos kerékpárkölcsönző rendszerek telepítése és üzemeltetése
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
Az alternatív energia felhasználása Összeállította: Rudas Ádám (RUARABI:ELTE)
A tüzelőanyag cella, mint az energia tárolás és hasznosítás eszköze Készítette: Nagy Linda Konzulens: Dr. Kovács Imre.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
A Műegyetem szerepvállalása a hazai e-mobilitás K+F-ben Dr. Jakab László - BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Dr. Varga István – BME Közlekedésmérnöki.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A biológiai energia-transzformáció társadalom-gazdasági vetületei
energia a víz elemeiből
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Megújuló energiaforrások: közös kutatási lehetőségek és kilátások Olaszország és Magyarország számára Dr. Ilona Vass Közös kutatási lehetőségek Olaszország.
Hungarian Testing Board
Előadás másolata:

Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr március KÖZLEKEDÉSÜZEMI ÉS KÖZLEKEDÉSGAZDASÁGI TANSZÉK

Közlekedési rendszer átalakításának szükségessége – energia felhasználási kérdések Korlátos kőolaj készletek, energia függőség: kőolaj 90%-a import az EU-ban Környezetszennyezés globális és lokális hatásai 2030: CO 2 kibocsátás csökkentése 40%-kal az 1990-es bázis évhez képest 2050: CO 2 kibocsátás csökkentése 60%-kal az 1990-es bázis évhez képest Forrás: Eurostat

Piaci részesedés új járművek piacán (top 3) Norvégia13 % Hollandia5 % Svédország és USA2 % A forgalomban lévő személyautók 0,08%-a elektromos (2014) Magyarországi előrebecslések Az elektromobilitás helyzete

Előnyök: Egyszerű, megbízható és tiszta hajtástechnológia (egyszerűbb váltó, nincs motorolaj) Nincs lokális károsanyag-kibocsátás, csendes Magas hatásfok (belsőégésű motor: 35-45%, elektromos motor: 70-80%) Alacsony üzemeltetési költség: Ft/100 km (személygépkocsi esetén) Smart Grid rendszert támogatja Környezetbarát a technológia (ha az áram előállításához megújuló energiaforrásokat használnak) Hátrányok: Magas beszerzési költség Korlátozott hatótáv szgk: 130– 450 km; szóló autóbusz: km Akkumulátorok élettartama alacsonyabb, mint a járműé; cseréjük költséges Hosszú töltési idő Kevés nyilvános töltőállomás Az elektromobilitás üzemeltetési jellemzői

Ösztönző rendszerek

töltési idők előre becslése pénzügyi döntések foglalás legkisebb energiafelhasználású útvonal tervezése eco-driving tájékoztatás a töltőpontok környéki szolgáltatásokról tevékenységi lánc alapú utazástervezés fizetés Funkciók meghatározása

Funkciók részfunkciókra bontása FunkcióRészfunkció F1F1 Üzemeltetési költség és megtérülési mutató számítás Eredmények szűrése személyre szabottan F2F2 Statikus információk szolgáltatása Dinamikus információk szolgáltatása Eredmények szűrése személyre szabottan Térképes megjelenítés Foglalással kapcsolatos műveletek (foglalás, módosítás, visszamondás) F3F3 Felhasználó és/vagy jármű azonosítás Tájékoztatás a töltési folyamatról Manuális leállítás Automatikus leállítás Fizetendő díj számítása (smart metering) Díjfizetés Számlakezelés F4F4 Útvonaltervezés az EV sajátosságait figyelembe véve Tevékenység alapú utazástervezés Navigáció F5F5 Dinamikus információk szolgáltatása a töltés és visszatáplálás feltételeiről Töltés/visszatáplálás indítás Tájékoztatás a töltési/visszatáplálási folyamatról Töltés/visszatáplálás leállítás

Adatforrások azonosítása

Információs szolgáltatás hasznosságát értékelő módszer

CL(F i )Leírás 0a funkció teljes mértékben hiányzik 1a funkció hiányos, csak egyes részfunkciók teljesülnek 2a funkció hiányos, de a részfunkciók többsége teljesül 3a funkció összes részfunkciója teljesül JelölésÉrtékelés e 0: nincs hatással a felhasználóra 1: a felhasználó számára tájékoztatást ad; növeli a biztonságérzetet, de az utazási szokásokat nem vagy csak mérsékelten befolyásolja 2: a felhasználó utazási szokásait közepes mértékben befolyásolja; az útvonal változhat, de az úticél nem vagy csak kis mértékben 3: a felhasználó utazási szokásait jelentősen befolyásolja; az útvonal és az úti cél is változhat f 0: évente 3-4 alkalommal vagy ritkább használat 1: havi rendszerességű használat 2: heti rendszerességű használat 3: napi rendszerességű használat r 0: megbízhatatlan információ; az esetek legalább felében téves/pontatlan információt közöl 1: megbízható információ; minden esetben igaz/pontos az információtartalom.

Konklúzió Információs szolgáltatás koncepciója: a bevezetett funkciók az összes alapfolyamati műveletet támogatják, különös tekintettel a hagyományos járműhasználathoz képesti eltérésekre. Információs szolgáltatást értékelő módszer: a meglévő és jövőbeni alkalmazások értékelhetőek és a fejlesztések eredményessége/célirányos jellege fokozható a TE mutató alapján. Az elektromos járművet használók információszükséglete lényegesen nagyobb, mint a hagyományos járművet használóké Az elektromos járművet használók nagyobb mértékben befolyásolhatóak információs szolgáltatással, mint a hagyományos járművet használók. Az elektromos járművek technológiai fejlődése és az üzemeltetési jellemzők befolyásolják az ideális alkalmazással szemben támasztott elvárásokat.

KÖZLEKEDÉSÜZEMI ÉS KÖZLEKEDÉSGAZDASÁGI TANSZÉK H-1111 BUDAPEST STOCZEK 2., ST ÉPÜLET 4. EMELET KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. CSISZÁR Csaba, egyetemi docens CSONKA Bálint, doktorandusz